Verhuizen na scheiding?
vrijdag 6 maart 2020 om 11:22
Een kort half jaar geleden kondigde mijn ex aan uit elkaar te willen. We hebben twee kinderen en een koophuis, dus dat is niet van de één op de andere dag geregeld. Op dit moment woon ik nog steeds in ons gezamenlijke huis en maak ik een aantal nachten/dagen per week plaats voor hem om bij de kinderen te zijn. Een soort birdnesting zullen we maar zeggen.
Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.
Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.
Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.
Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?
Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.
Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.
Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.
Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?
Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
zaterdag 7 maart 2020 om 12:38
Ik reageer toch niet op jou? Dus vanwaar meen jij me te moeten terechtwijzen? Bewaar dat lekker voor je eigen moeder.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 7 maart 2020 om 12:41
fashionvictim schreef: ↑07-03-2020 12:38Ik reageer toch niet op jou? Dus vanwaar meen jij me te moeten terechtwijzen? Bewaar dat lekker voor je eigen moeder.
Wat interesseert mij het nou op wie jij reageert. Als je niet wil dat anderen op je conversatie reageren stuur dan fijn een pb-tje.
En als je je terecht gewezen voelt alsof ik je moeder ben dan kan dat kloppen. Dat komt dan waarschijnlijk omdat je je als een klein kind gedraagt. Als je dat op lost zal je zien dat dit fenomeen ineens veel minder optreedt.
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 07-03-2020 12:48
0.09% gewijzigd
zaterdag 7 maart 2020 om 12:41
fashionvictim schreef: ↑07-03-2020 12:37Dat zegt niks hoor, in mijn geval is het wel 5 keer opgelegd omdat mijn ex in de rechtbank steeds zei dat hij er zo graag samen uit wilde komen maar dat ik niet wilde meewerken. En vervolgens meldde hij zich niet aan, reageerde nergens op en hield zich nergens aan. En dan begon het hele circus opnieuw. Pas toen hij ook niet meer op zijn eigen advocaat reageerde en niet kwam opdagen op zittingen geloofden de rechters eindelijk dat het echt geen mogelijkheid was en dat dat niet aan mij lag.
Ah, in jouw geval zeiden jullie beiden dus dat jullie wel in gesprek wilden (ik ga er tenminste vanuit dat jij niet tegen de rechter hebt gezegd dat je dat niet wilde). Dat is iets anders dan wanneer 1 van de ouders duidelijk aangeeft niet open te staan voor mediation.
zaterdag 7 maart 2020 om 13:09
Ik zie hier een levensgrote vechtscheiding ontstaan. En het is natuurlijk wel fijn als er mensen zijn die zeggen 'ach erm meiske toch, wat een lul, ik zou 't allemaal niet pikken hoor', maar ik gok dat er al genoeg mensen in de omgeving van TO en haar toekomstige ex zijn die beide met de beste bedoelingen de loopgraven in duwen.
zaterdag 7 maart 2020 om 13:13
Dat is niet gek als 1 van de partners weggaat en bijna nergens voor openstaat qua afspraken of regelingen?
Ik ben erg benieuwd hoe jij zou handelen in to's situatie. Hoe gaat zij een vechtscheiding voorkomen, zonder dat ze zelf met niets achterblijft?
zaterdag 7 maart 2020 om 13:21
Dat staat er allemaal niet Julius. Dat maakt TO er van omdat hij niet de afspraken wil maken die zij wil. Hij wil het huis overnemen, haar uitkopen en zowel co-ouderschap als een omgangsregeling. Dat is niet 'nergens voor open staan'.
To draait om de hete brij heen en zet de kinderen in om haar belangen te behartigen want 'ze heeft toch geen kinderen gekregen voor een omgangsregeling'. Hij en de kinderen moeten maar met haar mee verhuizen.
Ze hoeft toch niet aan alles toe te geven om niet in een vechtscheiding te belanden? Ze kan toch gewoon concrete afspraken maken en haar eigen plan trekken en haar belangen behartigen zonder te gaan vechten?
To draait om de hete brij heen en zet de kinderen in om haar belangen te behartigen want 'ze heeft toch geen kinderen gekregen voor een omgangsregeling'. Hij en de kinderen moeten maar met haar mee verhuizen.
Ze hoeft toch niet aan alles toe te geven om niet in een vechtscheiding te belanden? Ze kan toch gewoon concrete afspraken maken en haar eigen plan trekken en haar belangen behartigen zonder te gaan vechten?
zaterdag 7 maart 2020 om 13:23
zaterdag 7 maart 2020 om 13:33
Niet dat het heel veel uitmaakt in de discussie, maar ik ben nu wel in de war:
Verder is de optie van Marana natuurlijk ook een goede. De uitgebreide weekendregeling, waarbij je op 3,5/3,5 uitkomt. Eventueel pak je de donderdagavond mee in de regeling. Ja, is wat meer heen en weer rijden, maar dan heb je wel co-ouderschap, kinderen hebben vaste basis in huidige woonplaats en jij hebt ook een huis.
?
Verder is de optie van Marana natuurlijk ook een goede. De uitgebreide weekendregeling, waarbij je op 3,5/3,5 uitkomt. Eventueel pak je de donderdagavond mee in de regeling. Ja, is wat meer heen en weer rijden, maar dan heb je wel co-ouderschap, kinderen hebben vaste basis in huidige woonplaats en jij hebt ook een huis.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
zaterdag 7 maart 2020 om 14:05
Precies. En zolang jij geen oplossing hebt, blijft dit huis een blok aan zijn been.emmalien schreef: ↑06-03-2020 12:37Ik heb hierover juridisch advies ingewonnen en daar wordt wel een ander verhaal geschetst. Los daarvan, wil ik het liever niet zover laten komen.
Ik heb mij na de verhuizing naar deze regio ingeschreven voor huurwoningen, maar aangezien ik hier krap 2 jaar woon brengt mij dat nog niet eens in de buurt van de bovenkant van de lijst. Ik ben ook nog ingeschreven in mijn oude regio, waar ik een veel betere score zou halen.
Dat ik geen huis kan vinden is niet alleen mijn probleem, ook dat van hem. We kunnen niet blijven in de situatie zoals het nu is, het huis waar ik nu in woon is van ons beiden. Zolang ik geen nieuw adres heb, blijft dit ook een blok aan zijn been. Een oplossing is dus in het belang van iedereen.
Is dat wat hij wil?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
zaterdag 7 maart 2020 om 14:38
ik zie ook niet echt wat TO op dit moment verkeerd doet. Ze doet aan birdnesten, ook al is dat voor haar belastend, ze heeft een intakegesprek gehad bij een mediator, ze wil voor beide ouders geen weekendregeling maar een co-ouderschap en ze wil dat beide ouders bij elkaar in de buurt blijven wonen.
Meer volgens-het-boekje kan een ouderschapsplan niet zijn, dus ze doet alles juist prima en redelijk.
Het is niet haar schuld dat de woningmarkt totaal overspannen is.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 7 maart 2020 om 14:41
Maar als je 35 km uit elkaar woont kom je nooit uit op 3,5 om 3,5. Dat is namelijk niet mogelijk. Dan kom je automatisch uit op een weekendregeling waarbij de ene ouder dus 5 dagen in de week de verantwoordelijke is en de andere ouder 2 dagen. Want natuurlijk wordt op maandagochtend niet de ouder in Lelystad gebeld als de school en crèche in Utrecht staan en de andere ouder ook in Utrecht woont en werkt. En dan kan je met creatief dagen tellen wel doen alsof het allemaal oh zo eerlijk is, maar de praktijk is dan gewoon dat een van de twee zijn kinderen maar 2 dagen per week ziet en verzorgt.Coerage schreef: ↑07-03-2020 13:33Niet dat het heel veel uitmaakt in de discussie, maar ik ben nu wel in de war:
?
Am Yisrael Chai!
zaterdag 7 maart 2020 om 14:45
Nee inderdaad, dat is aangeven hoe hij het wil en alternatieven zijn niet mogelijk. Dat dit voor to praktisch gezien niet mogelijk is, vindt hij niet zo relevant.
Ze kan alleen concrete afspraken maken met haar ex, als haar ex daar ook achter staat. Zoals ik het lees, is dat nu totaal niet het geval.
zaterdag 7 maart 2020 om 15:01
Hij heeft bij familie geslapen en heeft nu tijdelijk een woning via zijn werk. Dat houdt binnenkort weer op, dus dan zal hij weer terug moeten naar familie of het zelf moeten gaan betalen.Coerage schreef: ↑07-03-2020 13:33Niet dat het heel veel uitmaakt in de discussie, maar ik ben nu wel in de war:
?
zaterdag 7 maart 2020 om 15:05
Hij is van mening dat ik een huis moet kopen met erfpachtregeling of aflossingsvrij. Hij heeft ook geopperd ons huis aan mij te verhuren, maar tegen een maandbedrag dat ik niet kan betalen (bijna zoveel als de hypotheek nu). Mijn adviseur zegt dat de hypotheek opties die hij oppert in de huidige markt niet reëel zijn en dat de kans dat hij het op zijn inkomen überhaupt op zijn eigen naam kan krijgen nihil is. Los van dat hij dan in een huur constructie ook nog iets voor zichzelf zou moeten kopen.Lelietje-van-Dalen schreef: ↑07-03-2020 14:05Precies. En zolang jij geen oplossing hebt, blijft dit huis een blok aan zijn been.
Is dat wat hij wil?
zaterdag 7 maart 2020 om 15:07
fashionvictim schreef: ↑07-03-2020 14:41Maar als je 35 km uit elkaar woont kom je nooit uit op 3,5 om 3,5. Dat is namelijk niet mogelijk. Dan kom je automatisch uit op een weekendregeling waarbij de ene ouder dus 5 dagen in de week de verantwoordelijke is en de andere ouder 2 dagen. Want natuurlijk wordt op maandagochtend niet de ouder in Lelystad gebeld als de school en crèche in Utrecht staan en de andere ouder ook in Utrecht woont en werkt. En dan kan je met creatief dagen tellen wel doen alsof het allemaal oh zo eerlijk is, maar de praktijk is dan gewoon dat een van de twee zijn kinderen maar 2 dagen per week ziet en verzorgt.
Dan betrek je de donderdag erbij (de ene week de ene ouder, de andere week de andere ouder op donderdag al), of compenseer je het met de vakanties of zo. TO's ex denkt heel erg in kan niet en wil ik niet, maar TO ook.
Lelystad - Utrecht is geen goed voorbeeld, dat is 60 kilometer. Het is ongeveer Lelystad - Almere Poort. Of Utrecht - Muiderberg
zaterdag 7 maart 2020 om 15:12
Ja precies 35 km is geen wereldreis en er is uit te komen als iedereen van goede wil is. Dat is nu even ver te zoeken, dat begrijp ik. En wat iemand al schreef: in hoeverre is co-ouderschap een optie als je niet echt goed communiceert met elkaar?
Maar goed, dan is 50/50-verdeling nog steeds mogelijk en wenselijk natuurlijk.
Maar goed, dan is 50/50-verdeling nog steeds mogelijk en wenselijk natuurlijk.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
emmalien schreef: ↑07-03-2020 15:05Hij is van mening dat ik een huis moet kopen met erfpachtregeling of aflossingsvrij. Hij heeft ook geopperd ons huis aan mij te verhuren, maar tegen een maandbedrag dat ik niet kan betalen (bijna zoveel als de hypotheek nu). Mijn adviseur zegt dat de hypotheek opties die hij oppert in de huidige markt niet reëel zijn en dat de kans dat hij het op zijn inkomen überhaupt op zijn eigen naam kan krijgen nihil is. Los van dat hij dan in een huur constructie ook nog iets voor zichzelf zou moeten kopen.
Aflossingsvrij gaat niet meer tegenwoordig. Of nou ja, dat gaat alleen als jullie nu een aflossingsvrije hypotheek hebben en jij mag die meenemen. Als jij een nieuwe aflossingsvrije hypotheek afsluit mag jij de rente niet aftrekken dus mag je veel minder lenen.
Ik denk dat hij er goed aan doet zelf eens met een hypotheekadviseur te praten. Als hij denkt dat jij op zo'n manier een huis kunt kopen denk ik dat hij ook veel te makkelijk denkt over het overnemen van jullie huidige huis op alleen zijn naam. Dring aan op concrete stappen bij hem. Hebben jullie het huis al laten taxeren? Weet hij al hoeveel hij jou moet betalen om het huis over te nemen? Heeft hij al geprobeerd om een hypotheekofferte te krijgen voor dit huis?
emmalien schreef: ↑07-03-2020 15:05Hij is van mening dat ik een huis moet kopen met erfpachtregeling of aflossingsvrij. Hij heeft ook geopperd ons huis aan mij te verhuren, maar tegen een maandbedrag dat ik niet kan betalen (bijna zoveel als de hypotheek nu). Mijn adviseur zegt dat de hypotheek opties die hij oppert in de huidige markt niet reëel zijn en dat de kans dat hij het op zijn inkomen überhaupt op zijn eigen naam kan krijgen nihil is. Los van dat hij dan in een huur constructie ook nog iets voor zichzelf zou moeten kopen.
Aflossingsvrij kopen mag niet meer. Zijn bevriende hypotheekadviseurs kunnen wel een opfriscursusje gebruiken. Sowieso, want hij denkt dat hij het huis kan kopen waar jij dat niet kan met hetzelfde salaris.
Hij vergeet dat hij nu de helft van de lasten betaalt, en dat blijft doen zolang er niets geregeld is. Hij kan van alles willen, maar ook hij kan in de buurt van de school van jullie kinderen geen ander koop- of huurhuis vinden dat hij in zn eentje kan betalen.
Een beetje realiteitszin zou niet gek zijn bij je ex. (Maar ik denk dat hij al een nieuwe vriendin heeft en die vriendin zijn realiteit een beetje verstoord.)
zaterdag 7 maart 2020 om 15:15
Ook voor jezelf is concreter worden wel slim. Je denkt in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning 35km verderop, maar heb je al eens aangegeven belangstelling te hebben voor een woning, en hoeveelste was je toen op de lijst? Je hebt een goed inkomen met 4 dagen werk per week zeg je, heeft de woningbouwvereniging dan wel een huis voor jou? Hier in mijn dorp kun je geen huis huren bij de WBV als je meer dan 42000 euro per jaar verdient (bedrag kan inmiddels hoger liggen, het is een paar jaar geleden dat ik daarnaar heb geïnformeerd).
zaterdag 7 maart 2020 om 15:23
Ik verdien net onder de grens en mag in het bovenste segment huren. Ik word daar nu al uitgenodigd voor bezichtigingen en eindig gemiddeld nu op de 8e plek, maar ik accepteer natuurlijk nog niks. Ik heb wel het idee dat ik met die kansen binnen een aantal maanden ergens voor in aanmerking zou moeten kunnen komen.Marana schreef: ↑07-03-2020 15:15Ook voor jezelf is concreter worden wel slim. Je denkt in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning 35km verderop, maar heb je al eens aangegeven belangstelling te hebben voor een woning, en hoeveelste was je toen op de lijst? Je hebt een goed inkomen met 4 dagen werk per week zeg je, heeft de woningbouwvereniging dan wel een huis voor jou? Hier in mijn dorp kun je geen huis huren bij de WBV als je meer dan 42000 euro per jaar verdient (bedrag kan inmiddels hoger liggen, het is een paar jaar geleden dat ik daarnaar heb geïnformeerd).
zaterdag 7 maart 2020 om 15:25
emmalien schreef: ↑07-03-2020 15:23Ik verdien net onder de grens en mag in het bovenste segment huren. Ik word daar nu al uitgenodigd voor bezichtigingen en eindig gemiddeld nu op de 8e plek, maar ik accepteer natuurlijk nog niks. Ik heb wel het idee dat ik met die kansen binnen een aantal maanden ergens voor in aanmerking zou moeten kunnen komen.
Ah 8e plek, dan zit er zeker wel een huis in inderdaad, fijn. Nu aandringen bij hem dat hij dus concreet wordt mbt het huis.
zaterdag 7 maart 2020 om 15:25
julius schreef: ↑07-03-2020 14:45Nee inderdaad, dat is aangeven hoe hij het wil en alternatieven zijn niet mogelijk. Dat dit voor to praktisch gezien niet mogelijk is, vindt hij niet zo relevant.
Ze kan alleen concrete afspraken maken met haar ex, als haar ex daar ook achter staat. Zoals ik het lees, is dat nu totaal niet het geval.
Maar waar lees jij dat dan? Hij wil het huis kopen en haar uitkopen of hij wil het huis op zijn naam zetten waarbij zij het van hem kan huren en ze mag ook het huis zelf kopen voor een een lager waarde. Hij wil co-ouderschap of een andere regeling. Hij stond open voor mediation.
Waar gaat hij allemaal tegen in dan? Dat hij niet met z'n ex mee naar haar regio wil verhuizen? Dat is zo ongeveer het enige.
zaterdag 7 maart 2020 om 15:34
-Shifty- schreef: ↑07-03-2020 15:25Maar waar lees jij dat dan? Hij wil het huis kopen en haar uitkopen of hij wil het huis op zijn naam zetten waarbij zij het van hem kan huren en ze mag ook het huis zelf kopen voor een een lager waarde. Hij wil co-ouderschap of een andere regeling. Hij stond open voor mediation.
Alles wat hij wil, kan in de praktijk niet en een alternatief is niet bespreekbaar. En naar een mediator?
Ja, die mediator gaat een groot succes worden denk ik. Maar hij wil mee, dat is waar.
Waar gaat hij allemaal tegen in dan? Dat hij niet met z'n ex mee naar haar regio wil verhuizen? Dat is zo ongeveer het enige.
Hij gaat nergens tegen in, hij heeft aangegeven wat hij wil en dat is het dan. Onderhandelen hierover is niet mogelijk. Maar to moet er vooral geen vechtscheiding van maken en dat wil ze ook helemaal niet. Dus nogmaals de vraag: hoe gaat ze dat in de praktijk kunnen doen volgens jou?