Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
LevadeII schreef:
05-03-2020 14:47
Voor mij is het juist om het consuminderen, minder verspilling, dus zo veel weg moeten gooien door een lekkage voelt echt wel zonde!
Herkenbaar. Ik heb dat ook met spullen: dan probeer ik een goed merk te kopen wat niet stuk gaat en dan gaat het toch stuk. Zoals een heel suf filterkoffie-apparaat van Phillips. Leek me onverwoestbaar, maar was binnen een jaar stuk en ik kreeg gratis een nieuwe, maar dan ging dus wel mijn oude naar de stort. Of ook zo'n sodastream: ik dacht dat scheelt plastic flessen, maar ook dat apparaat ging stuk en kreeg ik een nieuwe.
Ik heb besloten om de Skechers te houden, misschien hadden de meeste dit al verwacht. Een paar schoenen die ik nog had is meteen weggegaan, zool was volledig verteerd, zolang lagen ze dus al in de kast. Ander paar is nog prima voor uur lopen maar niet veel langer en omdat ik elke dag echt veel wandel toch maar besloten om ze te houden.

Helaas.... wil echter absoluut niets kopen van shirtjes, vesten en dergelijke want die heb ik meer dan genoeg. Merk dat ik er blij van word dat ik nu mijn kleding echt ga dragen. Eind van de maand koop ik nog wel een badpak (zwem elke week). Verder echt niets tot 1 mei.
Reigie3 schreef:
06-03-2020 14:19
Ik heb besloten om de Skechers te houden, misschien hadden de meeste dit al verwacht. Een paar schoenen die ik nog had is meteen weggegaan, zool was volledig verteerd, zolang lagen ze dus al in de kast. Ander paar is nog prima voor uur lopen maar niet veel langer en omdat ik elke dag echt veel wandel toch maar besloten om ze te houden.

Helaas.... wil echter absoluut niets kopen van shirtjes, vesten en dergelijke want die heb ik meer dan genoeg. Merk dat ik er blij van word dat ik nu mijn kleding echt ga dragen. Eind van de maand koop ik nog wel een badpak (zwem elke week). Verder echt niets tot 1 mei.
Ik keur het goed ;)
Maar ik was sowieso al van de minder strenge leer :D
Je hebt onze goedkeuring natuurlijk niet nodig Reigie :proud: Je hebt het weloverwogen en je gaat er gewoon veel op lopen, klaar.

Ik heb zojuist mijn schoenen eens gepoetst. Zou ik vaker moeten doen. Mijn moeder deed dat vroeger iedere week geloof ik (maar toen hadden we 1 paar schoenen per kind denk ik, dus die droegen we veel meer). Het is toch wel het behoud van je schoenen. Ik doe wel af en toe een sponsje vet over het leer of het suède even insprayen, maar nu goed poetsen (leer) en borstelen (suède) maakt de schoenen echt wel weer een stuk beter. Ik red me er deze zomer zeker mee. Ik zal wel volgende winter nieuwe laarzen moeten denk ik, maar dat kan ik vast wel uitstellen tot na 1 november.
Vanavond een feestje. Voorheen wellicht een reden om iets nieuws te kopen, terwijl ik best veel leuke feestelijke kleding heb (geen gala of zo). Nu een leuke jurk klaar gelegd die ik veel te weinig draag, waar ik me eigenlijk heel goed in voel.

:cheer2: :cheer2:
Jufjoke schreef:
07-03-2020 15:45
Vanavond een feestje. Voorheen wellicht een reden om iets nieuws te kopen, terwijl ik best veel leuke feestelijke kleding heb (geen gala of zo). Nu een leuke jurk klaar gelegd die ik veel te weinig draag, waar ik me eigenlijk heel goed in voel.

:cheer2: :cheer2:
Leuk, alvast veel plezier.
Had gisteravond ook een uitje en had ook iets aan wat ik al heel lang heb. Normaal zou ik denk ik ook wel iets nieuws hebben aangedaan.
Geniet echt van deze challenge en merk ook dat ik halverwege de maand geen geld hoef terug te boeken van mijn spaarrekening.
Marana schreef:
07-03-2020 15:23
Je hebt onze goedkeuring natuurlijk niet nodig Reigie :proud: Je hebt het weloverwogen en je gaat er gewoon veel op lopen, klaar.
Nee, jullie goedkeuring heb ik natuurlijk niet nodig maar door al jullie (wisselende) reacties was ik wel echt in tweestrijd en al baalde ik er soms wel van, was dit wel even heel goed voor mij. Zette me toch weer op scherp (waarvoor doe ik ook al weer mee?).
Reigie3 schreef:
07-03-2020 15:58
Zette me toch weer op scherp (waarvoor doe ik ook al weer mee?).

Mooi! Is het toch niet voor niets geweest.

Veel plezier vanavond Joke! Leuk dat je iets goeds hebt gevonden in je kast.
Dat suède borstelen... Ik zal wel een enorme kneus zijn, maar het lukt me niet. Lijkt wel of de schoenen er alleen maar lelijker op worden :-?

Veel plezier Joke
Ik heb vandaag een kledingstuk gekocht, maar vindt zelf dat het niet telt, het is een sportbroek van ons clubtenue, die heb ik nodig voor wedstrijden.
broodtrommel schreef:
07-03-2020 20:14
Dat suède borstelen... Ik zal wel een enorme kneus zijn, maar het lukt me niet. Lijkt wel of de schoenen er alleen maar lelijker op worden :-?

Veel plezier Joke
Ik had zo'n 'gom' gekregen bij mijn suède schoenen. Tja, die haalt de vlekken maar dus ook het suède weg. Gelukkig heb ik het aan de binnenkant op een vrij onzichtbaar plekje geprobeerd. Het best krijg ik suède schoenen weer schoon en 'opgefluft' door ze boven kokend water te houden en daarna met een zacht doekje te deppen zonder echt te wrijven.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
broodtrommel schreef:
07-03-2020 20:14

Ik heb zo'n borstel

Afbeelding

en toen ik het kocht werd ik ervoor gewaarschuwd dat ik die rubberen haartjes beter niet kan gebruiken. Alleen bij modderspatten of zo, en dan niet hard drukken dus. Ik gebruik die zachtere haren, en heel soms de schraper om echt vuil er af te halen, maar niet de rubberen haren.
broodtrommel schreef:
05-03-2020 19:01
Oh wat balen Levadell.
Lady_Day schreef:
05-03-2020 15:18
Oef.... ik hoop dat mijn kleding niet kapot is gegaan in de opslag. Dan zou ik erg balen. Ik had wel een doos open gemaakt omdat ik een geurtje zocht. Daar een oogschaduwpalet in die doos met wat condens aan de binnenkant had. Heb ik weg kunnen gooien. Prima hoor, was al oud maar als dat met mijn kleding zou gebeuren zou ik echt wel balen. Het staat op zich in een droog hok maar er is geen verwarming of iets wat de luchtvochtigheid regelt. Nou ja, we zullen het wel zien.
Het was hier gewoon echt pech door schade door al die weersomstandigheden de laatste tijd. Ik ben allang blij dat mijn boeken er niet lagen. Weet alleen nu niet of een jaar no buy nog realistisch is :-[ Nu ga ik dit jaar niet op vakantie en heb ik werkkleding op het werk, dus wie weet.
Op een of andere manier heb ik altijd van die niet ingecalculeerde dingen die alles overhoop gooien :facepalm:
Marana schreef:
07-03-2020 22:12
Ik heb zo'n borstel

Afbeelding

en toen ik het kocht werd ik ervoor gewaarschuwd dat ik die rubberen haartjes beter niet kan gebruiken. Alleen bij modderspatten of zo, en dan niet hard drukken dus. Ik gebruik die zachtere haren, en heel soms de schraper om echt vuil er af te halen, maar niet de rubberen haren.
Dat plastic heb ik dus wel gebruikt. Misschien is dat het. Draai je dan zachtjes rondjes of stoom je eerst voor? Ik heb wel gegoogled maar het hielp allemaal vrij weinig.

@Levadell, ik zou eerst maar eens afwachten wat het weer doet de komende tijd. Wie weet. Meestal kan je met minder af dan je denkt
broodtrommel schreef:
08-03-2020 12:04

@Levadell, ik zou eerst maar eens afwachten wat het weer doet de komende tijd. Wie weet. Meestal kan je met minder af dan je denkt
Dat sowieso! Zoals afgelopen jaren hebben we letterlijk aan bijna niets genoeg :proud: :facepalm:
Ik heb die suede-borsteltjes ook en gebruik altijd de haren met de "koperen"haartjes ertussen. Heel zachtjes rondjes draaien. Ik stoom nooit voor.
Gladde plekjes worden dan weer wat zachter en "hariger"
broodtrommel schreef:
08-03-2020 12:04
Dat plastic heb ik dus wel gebruikt. Misschien is dat het. Draai je dan zachtjes rondjes of stoom je eerst voor? Ik heb wel gegoogled maar het hielp allemaal vrij weinig.

Ik draai zachtjes rondjes. Op iets ruwer suède gaat het wel beter dan op vrij glad suède.
Ik ga het wel even weer opnieuw proberen met een paar oude sneakers die anders toch weg gaan. Bedankt voor de tips dames
Ik gebruik zelf ook onderhoudsspray (met kleur) voor suede. In dunne laagjes aanbrengen!
Lady_Day schreef:
10-03-2020 07:23
Ik gebruik zelf ook onderhoudsspray (met kleur) voor suede. In dunne laagjes aanbrengen!

Onderhoudsspray met kleur? Die ken ik niet! Dat lijkt me wel wat.
herfstappeltaart schreef:
10-03-2020 13:37
Onderhoudsspray met kleur? Die ken ik niet! Dat lijkt me wel wat.
https://www.debijenkorf.nl/collonil-sue ... 9002500000

Maar voorzichtig sprayen hoor... dat het suede niet te nat wordt.
Lady_Day schreef:
10-03-2020 15:57

Dankjewel!
Reigie heb je een plaatje van de skechers? Ik overweeg ze ook voor van de zomer (als mijn no buy afgelopen is uiteraard :-D )
Lady_Day schreef:
10-03-2020 15:57

Oh joh, nog nooit van gehoord. Zal er eens naar kijken want ik heb vaak gekleurde sneakers van suede
De rest van deze maand wordt weer een makkie voor mensen die niet van online winkelen houden :proud:

Ik heb wel een probleempje: mijn warme sloffen hebben het begeven! In de zomer loop ik op badslippers ipv sloffen, dus ik denk dat ik daar nu alvast op overstap. En dan zal ik in de herfst moeten zien of het een noodzakelijke uitzondering is of dat ik het nog tot 1 november zonder red...

Hoe gaat het met jullie? Met de sociale isolatie de komende tijd is de verleiding om online te gaan winkelen groter?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven