Verhuizen na scheiding?

06-03-2020 11:22 485 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een kort half jaar geleden kondigde mijn ex aan uit elkaar te willen. We hebben twee kinderen en een koophuis, dus dat is niet van de één op de andere dag geregeld. Op dit moment woon ik nog steeds in ons gezamenlijke huis en maak ik een aantal nachten/dagen per week plaats voor hem om bij de kinderen te zijn. Een soort birdnesting zullen we maar zeggen.

Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.

Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.

Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.

Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?

Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
-Shifty- schreef:
09-03-2020 21:12
Hij probeert haar natuurlijk een oor aan te naaien .. :sarcastic:

Die mogelijkheid bestaat. Je kan er maar beter voor zorgen dat je op alles voorbereid bent, dan kan het alleen maar meevallen.
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:14
Daar lijkt het inderdaad wel op.

Het is een enorme boef denk ik. Maar goed dat ze advocaten hebben ingeschakeld. Nu zullen ze er waarschijnlijk wel in goed overleg uitkomen. Fijn dat jullie TO zo steunen in haar gevecht. En fijn voor de kinderen dat jullie er voor haar zijn. Dat zal pappa leren een loopje te nemen met het huis.
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:14
Dank voor deze goede post.
Zeker een goede post. En verder kan iedereen hier met cijfers spelen maar het huis is niet getaxeerd. Dus er valt weinig te berekenen.
-Shifty- schreef:
09-03-2020 21:20
Ja dat heeft ze in dit topic geschreven. Zie onder andere wat marana had gequoot.

Ze gaf aan het huis een ton meer waard was dan ze kon hypotheken dus circa 255.000. Maar als hun huidige hypotheek dus 80.000 lager is dan zou hun huidige hypotheek dus ongeveer 175.000 zijn. Als hij dan al aanbiedt dat zij dit huis van hem mag huren voor minder dan de huidige hypotheeklasten van 175.000 dan lijkt mij dat een keurig aanbod.

Maar dan nog als hij het schijnbaar wel kan betalen, met ongeveer hetzelfde inkomen, dan nog is het een keurig aanbod dat hij haar aanbied dat zij het mag kopen voor onder de marktwaarde. Hij hoeft dat aanbod niet te doen natuurlijk.
Volgens mij schreef ze dat ze 155 kan lenen en de hypotheek een ton hoger is, dus 255 en niet 175, de overwaarde is daarnaast nog eens 80 dus ik gok dat de vraagprijs vh het huis rond dr 325/350 ligt.
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:25
0.21% gewijzigd
-Shifty- schreef:
09-03-2020 21:22
Het is een enorme boef denk ik. Maar goed dat ze advocaten hebben ingeschakeld. Nu zullen ze er waarschijnlijk wel in goed overleg uitkomen. Fijn dat jullie TO zo steunen in haar gevecht. En fijn voor de kinderen dat jullie er voor haar zijn. Dat zal pappa leren een loopje te nemen met het huis.

Haar ex heeft toch vooral een advocaat ingeschakeld zonder verder te willen overleggen. Maar neem dat to gerust kwalijk.
-Shifty- schreef:
Die advocaat heeft HIJ ingeschakeld, hoor. TO zat braaf een intakegesprek met een mediator te voeren. Je weet wel, zo'n mediator die erop gericht is om een oplossing te vinden in het belang van en gedragen door BEIDE PARTIJEN.

Maar hee, zit vooral op TO te schelden omdat haar ex een advocaat inschakelt.
Am Yisrael Chai!
Reficul schreef:
09-03-2020 21:24
Zeker een goede post. En verder kan iedereen hier met cijfers spelen maar het huis is niet getaxeerd. Dus er valt weinig te berekenen.
Eens.
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:27
Die advocaat heeft HIJ ingeschakeld, hoor. TO zat braaf een intakegesprek met een mediator te voeren. Je weet wel, zo'n mediator die erop gericht is om een oplossing te vinden in het belang van en gedragen door BEIDE PARTIJEN.

Maar hee, zit vooral op TO te schelden omdat haar ex een advocaat inschakelt.

Wat forum jij toch altijd in rare kronkels en vreemde extremiteiten. Ik kan toch niet bezig blijven met elke onzin die jij bedenkt te weerleggen? Misschien kan je eens proberen met geen onzin bedenken? Of lezen wat er staat? Het is maar een suggestie natuurlijk.
-Shifty- schreef:
09-03-2020 21:33
Wat forum jij toch altijd in rare kronkels en vreemde extremiteiten. Ik kan toch niet bezig blijven met elke onzin die jij bedenkt te weerleggen? Misschien kan je eens proberen met geen onzin bedenken? Of lezen wat er staat? Het is maar een suggestie natuurlijk.
Ik heb niks bedacht.
De ex heeft de advocaat ingeschakeld, niet TO.
TO heeft een intakegesprek met een mediator gehad maar de ex wil geen mediation.
Jij zat vanmiddag enorm op haar te schelden.
Allemaal gewoon terug te lezen in dit topic.
Am Yisrael Chai!
Reficul schreef:
09-03-2020 21:24
En behalve niet getaxeerd: er is ook nog geen bod op gedaan. Ook niet door de ex. De taxatiewaarde en de verkoopwaarde kunnen enorm uiteenlopen. Want er bestaat ook nog de mogelijkheid dat to niet akkoord gaat met verkopen aan ex voor de taxatiewaarde als ze denkt er veel en veel meer uit te kunnen halen als het op de markt wordt aangeboden. Wat niet ondenkbaar is met de huidige woningmarkt. Bijna alles gaat voor flinke bedragen boven de vraagprijs (die vaak nog iets boven de taxatiewaarde ligt) weg.

Dan kun je roepen dat het huis voor de kinderen zo belangrijk is, maar de plek waar TO gaat wonen is ook voor de kinderen belangrijk. En met meer geld mee, heeft ze meer mogelIjkheden.

Tis allemaal niet zo simpel.
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:38
Ik heb niks bedacht.
De ex heeft de advocaat ingeschakeld, niet TO.
TO heeft een intakegesprek met een mediator gehad maar de ex wil geen mediation.
Jij zat vanmiddag enorm op haar te schelden.
Allemaal gewoon terug te lezen in dit topic.

Hij was niet tegen mediation; hij gaf alleen aan dat hij niet van gedachten zou veranderen (en datzelfde zegt TO ook).

Quoot jij even mijn post waar ik enorm op TO zit te schelden dan zal ik mezelf even staffen, want dat kan natuurlijk niet.
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:42
0.44% gewijzigd
patchouli_ schreef:
09-03-2020 21:39
En behalve niet getaxeerd: er is ook nog geen bod op gedaan. Ook niet door de ex. De taxatiewaarde en de verkoopwaarde kunnen enorm uiteenlopen. Want er bestaat ook nog de mogelijkheid dat to niet akkoord gaat met verkopen aan ex voor de taxatiewaarde als ze denkt er veel en veel meer uit te kunnen halen als het op de markt wordt aangeboden. Wat niet ondenkbaar is met de huidige woningmarkt. Bijna alles gaat voor flinke bedragen boven de vraagprijs (die vaak nog iets boven de taxatiewaarde ligt) weg.

Dan kun je roepen dat het huis voor de kinderen zo belangrijk is, maar de plek waar TO gaat wonen is ook voor de kinderen belangrijk. En met meer geld mee, heeft ze meer mogelIjkheden.

Heel erg goed punt! Ik hoop dat TO nog meeleest en dit nog meekrijgt.
Am Yisrael Chai!
-Shifty- schreef:
09-03-2020 21:41
Hij was niet tegen mediation; hij gaf alleen aan dat hij niet van gedachten zou veranderen (en datzelfde zegt TO ook).

Quoot jij even mijn post waar ik enorm op TO zit te schelden dan zal ik mezelf even staffen, want dat kan natuurlijk niet.
Dan heeft mediation geen zin.
Schelden heb je niet gedaan.
-Shifty- schreef:
Jij suggereert ergens dat het verstandig zou zijn van TO om nu mee te werken aan plan A van ex, wat voor haar niet wenselijk/haalbaar is, en dat ze ondertussen een voorschot neemt op het mislukken daarvan met haar plan B, wat voor hem niet wenselijk/haalbaar is. Dat als zijn plan A niet werkt, dan moet hij wel mee werken aan plan B want zij heeft ook meegewerkt.

Wie adviseert er nu strijd?
patchouli_ schreef:
09-03-2020 21:39

Nou, inderdaad. En de ex vaart er ook wel bij want ook hij heeft dan meer te besteden.
Zodat beide ouders in een fatsoenlijk huis kunnen wonen waar het voor de kinderen okay is.

To, hopelijk lees je dit nog. En wat je nu al wel zou kunnen doen is een heeeeeele goede hypotheekadviseur zoeken. Ik heb daar veel baat bij gehad. Het gaf me bovendien rust. Ik kon uiteindelijk veel meer lenen dan ik had gedacht. Als je wilt kan ik je een kantoor aanraden.
-Shifty- schreef:
09-03-2020 11:59
Dan is volgens mij het beste wat TO kan doen is meewerken aan zijn plan en een woning zoeken in haar regio, zodat ze van hem mag verwachten dat hij naar haar regio verhuisd als zijn plan niet door gaat.

Als ze gaat zitten wachten dan zijn straks alle opties weer open als zijn plan niet door gaat. Nu kan ze meer eisen stellen aan zijn medewerking aan haar plan B doordat ze nu meewerkt aan zijn plan A.

Ze creëert voor zichzelf een betere onderhandelingspositie als ze nu meewerkt aan iets waar ze toch niet aan ontkomt als hij wel het huis kan overnemen. En als achteraf blijkt dat hij het huis niet kan overnemen heeft ze dus een beter uitgangspunt gecreëerd voor haar plan B.
Deze post bedoel ik. Deze houding draagt toch ook niet bij aan in goed overleg scheiden?
patchouli_ wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:51
4.18% gewijzigd
justagirly schreef:
09-03-2020 21:46

Hij was nogal voorbarig met die opmerking. Ik had destijds als ik TO was hem toch meegesleept naar de mediator. Overigens kun je daar niet in je eentje een intake doen normaal gesproken. Omdat mediation niet in je eentje kan. Een mediator die niet vooringenomen wil worden zal een intake samen met beide partijen doen.
En wie weet, als hij daar zit, bereik je misschien toch wel wat.
justagirly schreef:
09-03-2020 21:46
ik heb even terug gelezen en hoewel hij niet letterlijk scheldt gaat hij in mijn ogen behoorlijk tekeer door TO manipulatief te noemen en te zeggen dat ze maar een weekendregeling moet, dat ze niet in het belang van de kinderen denkt en dat ze nergens aan meewerkt en ga zo maar door.
Am Yisrael Chai!
justagirly schreef:
09-03-2020 21:52
En wie weet, als hij daar zit, bereik je misschien toch wel wat.

Precies
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:55
ik heb even terug gelezen en hoewel hij niet letterlijk scheldt gaat hij in mijn ogen behoorlijk tekeer door TO manipulatief te noemen en te zeggen dat ze maar een weekendregeling moet, dat ze niet in het belang van de kinderen denkt en dat ze nergens aan meewerkt en ga zo maar door.

Ik ga niet te keer en ik scheld niet. Als ik zeg dat TO de situatie manipuleert dan is dat een mening over hoe TO met de situatie om gaat. Dat is nogal behoorlijk ver van "behoorlijk tekeer gaan en enorm schelden".

Dan is jouw opmerking dat ik dat doe behoorlijk kwalijk te noemen. Op z'n minst onhandig en volkomen onjuist.
-Shifty- schreef:
09-03-2020 22:01
Ik ga niet te keer en ik scheld niet. Als ik zeg dat TO de situatie manipuleert dan is dat een mening over hoe TO met de situatie om gaat. Dat is nogal behoorlijk ver van "behoorlijk tekeer gaan en enorm schelden".

Dan is jouw opmerking dat ik dat doe behoorlijk kwalijk te noemen. Op z'n minst onhandig en volkomen onjuist.
Ik vind wel dat je naar TO een hele agressieve, intimiderende en denigrerende toon aanslaat en ik ben niet de enige, er zijn al meer mensen die hebben aangegeven dat ze vinden dat je een nare toon tegen / over TO gebruikt.
Am Yisrael Chai!
patchouli_ schreef:
09-03-2020 21:50
Deze post bedoel ik. Deze houding draagt toch ook niet bij aan in goed overleg scheiden?

Ik zie dat anders. Zij werkt mee aan plan A (zijn voorkeur) en creëert daardoor meer rechten op plan B (haar voorkeur) als A niet lukt. Ze gaan dan in elk geval ook ergens mee verder zonder in het gevecht over plan A of B te blijven hangen. En ze blijven elkaar niet frustreren met de huidige woning.
fashionvictim schreef:
09-03-2020 22:02
Ik vind wel dat je naar TO een hele agressieve, intimiderende en denigrerende toon aanslaat en ik ben niet de enige, er zijn al meer mensen die hebben aangegeven dat ze vinden dat je een nare toon tegen / over TO gebruikt.

Gelukkig hebben we net aangetoond dat jij allemaal niet zo goed leest.
-Shifty- schreef:
09-03-2020 22:04
Ik zie dat anders. Zij werkt mee aan plan A (zijn voorkeur) en creëert daardoor meer rechten op plan B (haar voorkeur) als A niet lukt. Ze gaan dan in elk geval ook ergens mee verder zonder in het gevecht over plan A of B te blijven hangen. En ze blijven elkaar niet frustreren met de huidige woning.
Jij zegt dus dat ze HAAR woning vrijwillig moet verlaten en daarbij haar kinderen achter moet laten? Zodat hij misschien en eventueel ooit haar gaat uitkopen?

Waarom zou ze dat doen?

De normale volgorde is toch dat je pas je eigen koophuis verlaat als de kopers de koopsom aan je hebben overgemaakt?
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven