Kleuterdochter rijdt op knuffels

09-03-2020 21:04 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lastig onderwerp voor mij om over te praten met vriendinnen of zo, dus vandaar even hier.
Mijn dochter van 5 rijdt vaak op haar knuffels in haar bed. Ze doet dit al heel erg lang, jaren eigenlijk. Zolang ze dat in haar eigen bedje doet vind ik het in principe niet zo’n probleem, ik weet dat het ook wel bij de ontwikkeling van het kind hoort. Wat mij wel begint te storen, is dat het inmiddels praktisch elke dag is. Net (20.51 uur) kwam ze naar beneden omdat ze moest plassen. Bleek dat ze dus ruim een uur heeft liggen “zwemmen” zoals ze dat zelf noemt. Morgen ochtend is ze niet wakker te krijgen omdat ze zo moe is omdat ze te laat is gaan slapen.... dit hebben we dus best wel vaak de laatste tijd.
Zijn er nog meer moeders die hier ervaring mee hebben? Weet niet zo goed hoe hiermee om te gaan. Is dit “normaal” en zal ik het maar laten voor wat het is? Of toch soort “verbieden” en zeggen dat het niet meer mag aangezien ze overdag vaak moe en chagrijnig is? 🤷🏻‍♀️
Friezin71 schreef:
09-03-2020 21:49
Dat ze alleen in het weekend mag zwemmen omdat ze doordeweeks naar school moet?
Ik vind het persoonlijk al best wel raar dat je het zwemmen zou noemen. Zwemmen doe je in het zwembad en in water.

Kweenie, ik ben denk ik een nogal harde moeder in dit soort dingen. Ik had het direct afgekapt en ook niet meegedaan met het een naampje geven.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:36
ik snap nog iets niet: iedereen zegt dat het "niks seksueels" is, maar vervolgens praten jullie erover alsof het echt seksueel masturberen is.

Het is niet zo dat als je een meisje van 5 verbiedt om op haar knuffels te rijden dat ze op haar pak em beet 14e ofzo ineens niet gaat masturberen of seksueel actief gaat worden. Zoals jullie zelf al zeggen: die twee dingen (het rijden op knuffels en seks) staan namelijk los van elkaar.

Ben het helemaal met je eens.
Daarbij TO, als het een jongetje was geweest, had ie dan ook bij de oppas met zijn piemel mogen spelen?
Vind ik eigenlijk ook raar. Ik begrijp ook niet zo goed waarom het geaccepteerd wordt, als het kind last heeft van haar eigen gedrag, slaaptekort. Dan is het toch te vergelijken met ieder ander gedrag? En hoeft er niet zo spastisch over gedaan te worden.
Ik snap niet dat er mensen zijn die zeggen dat ze hiermee moet stoppen.

Sommige kinderen duimen in bed. Sommige vertellen verhaaltjes
Sommige zingen
Sommige wiebelen met hun hoofd
En sommige zwemmen

Het zijn allemaal manieren om tot rust te komen. Het is niet te vergelijken met neuspeuteren, dat is gewoon vies en kan met een zakdoekje ook opgelost worden. Tenzij het inderdaad ontspannend werkt. Dan ook beperken tot de ruimte waar dat mag.

En als een jongen met zijn piemel zou spelen is dat ook hetzelfde.

Wel zou ik inderdaad even een kus brengen en zeggen dat ze moet gaan slapen, maar verder lekker laten gaan. Voor hetzelfde geld is ze er volgende week klaar mee.
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:52
Ik vind het persoonlijk al best wel raar dat je het zwemmen zou noemen. Zwemmen doe je in het zwembad en in water.

Kweenie, ik ben denk ik een nogal harde moeder in dit soort dingen. Ik had het direct afgekapt en ook niet meegedaan met het een naampje geven.
En als dit topic nou zou gaan over dat ze even zingt, of verhaaltjes vertelt aan haar knuffels. Of aan haar haar zit te plukken omdat ze het fijn vindt. Dat mag dan ook niet van jou?
Op deze leeftijd heeft het ook niks met seks te maken. En masturberen is op deze leeftijd ook een vreemd concept. Want waarom masturbeert iemand?!
Op 5 jaar oud, is dat helemaal niet iets waar ze mee bezig zijn. Maar het 'rijden op een knuffel' of hoe je het noemen wil, geeft een prettig gevoel,...
Bij een ouder persoon, is er datzelfde 'prettige' gevoel, en die wil dat vasthouden, wat uiteindelijk opbouwt tot een orgasme...

In het geval van TO; misschien het slaap ritueel wat eerder inzetten. Zodat uiteindelijk je kind alsnog op een tijdstip in slaap kan vallen zonder dat het de volgende dag voor mogelijke problemen zou zorgen(slaaptekort). Zolang het in de eigen kamer/het eigen bed gebeurt,..
Ik verbied dochter dit niet.
Ook al is het nu nog niks seksueels, het is wel een onderdeel van een gezonde seksuele ontwikkeling. Verbieden leert een kind dat het dus fout is om te doen.
Terwijl ook een kleuter er simpelweg een fijn gevoel van krijgt.
Maar dat mag blijkbaar niet van mama.
Dit is gewoon een stapje bij het ontdekken van het lichaam. Ik vind het heel raar om dat te gaan verbieden als een kind het in haar eigen veilige bed doet. Je remt dan de ontwikkeling daarin. Ga je een puber ook verbieden te masturberen? Want daar gaat dit uiteindelijk heen, dat is heel gezond.
Ze mag het overigens niet buiten of ergens anders. Met de uitleg dat het iets is wat je alleen doet, thuis. Net als in je nakie lopen. En net als je poept op een wc doe je zwemmen (dochter zegt wiebelen) in je bedje.

Enige wat ik nu wel zou doen is afspreken dat ze niet meer moet zwemmen maar slapen als jij nachtkus komt brengen. Alleen omdat ze anders te moe is voor school.
En wie weet is het even een fase en is het volgende week weer minder.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:52

Ik vind je wel beetje te hard overkomen hierin. Klinkt alsof je kind niks mag wat mama maar een beetje "anders" vind. En dan zeggen ze dat ik streng ben...

Kinderen geven dingen soms een eigen naam. Ook dat is normaal.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
fashionvictim schreef:
09-03-2020 21:36
ik snap nog iets niet: iedereen zegt dat het "niks seksueels" is, maar vervolgens praten jullie erover alsof het echt seksueel masturberen is.

Het is niet zo dat als je een meisje van 5 verbiedt om op haar knuffels te rijden dat ze op haar pak em beet 14e ofzo ineens niet gaat masturberen of seksueel actief gaat worden. Zoals jullie zelf al zeggen: die twee dingen (het rijden op knuffels en seks) staan namelijk los van elkaar.
Omdat het nu geen seksuele lading heeft, maar dezelfde handeling over pakweg 10 jaar wel natuurlijk. Alleen al de associatie van iets verbodens doen, dat doe ik mijn kind liever niet aan.

In je neus peuteren is op elke leeftijd ongepast, je geslachtsdeel stimuleren is in je eigen kamer volkomen normaal.

Daarom zou ik niet inzetten op verbieden van die handeling, wel op het niet op tijd gaan slapen. Daar zou ik een slaapwekker oid voor gaan gebruiken. Net als uren zitten lezen ipv slapen zou ik hier dus ook begrenzen. Maar dan gaat het dus niet om wat ze doet, maar om het feit dat ze op tijd moet gaan slapen.
Didi12345 schreef:
09-03-2020 21:33
Heftige opmerking.... godzijdank geen opvallend gedrag en kan het ook totaal niet indenken, maar hou dit wel ergens heel ver in mijn achterhoofd.
Ik wilde het juist niet typen omdat het zo heftig is, maar ook ik associeerde het met misbruik.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Dit komt mij bekend voor. Met drie jaar ging de nachtluier uit en toen begon soortgelijk gedrag: de een lag op haar handjes, de ander op haar knuffel. Ik zei een keer dat het tijd was om te slapen en het antwoord was dat ze nog niet ‘klaar’ was. Er was dus kennelijk ook een ‘klaar’.

Ze mochten het niet in gezelschap doen, dat doe je ook niet met neuspeuteren en daar hebben ze zich aan gehouden.

Toen ze ouder werden, stopten ze als ik hun kamer binnen kwam en voelden ze zich duidelijk betrapt en vanaf toen moest ik eerst aankloppen. Nu zijn het puberellas en is het helemaal privé.
Nandina* schreef:
09-03-2020 21:26
Overigens zou ik ook alert zijn op gedragsveranderingen. Excessief masturberen is een van de vele signalen van sexueel misbruik. Als er verder geen opvallend gedrag is, kun je deze opmerking negeren.
Behalve dan dat dit heel normaal gedrag is bij een jong kind.
Het voelt lekker dus doe je dat. Een kind ziet daar totaal geen seksuele handeling in maar is daar bij toeval een keer achter gekomen. Kleine jongetjes zitten ook heel vaak met hun piemel te spelen. Wat vaak ook wel logisch is want dat ding zien ze nou eenmaal hangen en het wordt ze ook geleerd om hem vast te houden bij het plassen.

Ik weet van mijn ex-man dat ie als klein kind ook vaak tegen een knuffel of lantarenpaal ‘reed’. Mijn nichtje deed het zelfs met haar eigen hand. Gaat vanzelf wel weer over.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
RavenclawLady schreef:
09-03-2020 22:19
Ook al is het nu nog niks seksueels, het is wel een onderdeel van een gezonde seksuele ontwikkeling. Verbieden leert een kind dat het dus fout is om te doen.
Dit is gewoon een stapje bij het ontdekken van het lichaam. Ik vind het heel raar om dat te gaan verbieden als een kind het in haar eigen veilige bed doet. Je remt dan de ontwikkeling daarin. Ga je een puber ook verbieden te masturberen? Want daar gaat dit uiteindelijk heen, dat is heel gezond.
Ze mag het overigens niet buiten of ergens anders. Met de uitleg dat het iets is wat je alleen doet, thuis. Net als in je nakie lopen. En net als je poept op een wc doe je zwemmen (dochter zegt wiebelen) in je bedje.

Enige wat ik nu wel zou doen is afspreken dat ze niet meer moet zwemmen maar slapen als jij nachtkus komt brengen. Alleen omdat ze anders te moe is voor school.
Nee, ik zou een puber niet verbieden te masturberen. Sterker, ik vertel mijn kleuter al op kleuterniveau dat seks lekker en fijn is.

Maar zoals iedereen zelf al zegt: op kleuterleeftijd is het geen seks, het is gewoon iets wat lekker aanvoelt. Voor sommige kinderen voelt haren uittrekken ook fijn. Of met je hoofd tegen de muur bonken. Of de hele tijd heen en weer wiegen en daarbij geluid maken. Of ander obsessief gedrag.

Dergelijk gedrag is echter niet per se gezond of wenselijk of goed voor hun ontwikkeling. Obsessief op voorwerpen rijden, dusdanig dat je er slaaptekort door krijgt heeft geen enkel positief ontwikkelingsdoel, in mijn ogen. Dus zou ik het verbieden. Zoals ik elk negatief gedrag verbied.

En P.S. Neus prutten is niet hetzelfde als neus peuteren. Dat was wellicht niet duidelijk. Wat ik ermee bedoelde was ook een soort gekke tic die we bij mij thuis prutten noemen. Vergelijkbaar met haren uittrekken of duimen ofzo.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
09-03-2020 22:36
Nee, ik zou een puber niet verbieden te masturberen. Sterker, ik vertel mijn kleuter al op kleuterniveau dat seks lekker en fijn is.

Maar zoals iedereen zelf al zegt: op kleuterleeftijd is het geen seks, het is gewoon iets wat lekker aanvoelt. Voor sommige kinderen voelt haren uittrekken ook fijn. Of met je hoofd tegen de muur bonken. Of de hele tijd heen en weer wiegen en daarbij geluid maken. Of ander obsessief gedrag.

Dergelijk gedrag is echter niet per se gezond of wenselijk of goed voor hun ontwikkeling. Obsessief op voorwerpen rijden, dusdanig dat je er slaaptekort door krijgt heeft geen enkel positief ontwikkelingsdoel, in mijn ogen. Dus zou ik het verbieden. Zoals ik elk negatief gedrag verbied.

En P.S. Neus prutten is niet hetzelfde als neus peuteren. Dat was wellicht niet duidelijk. Wat ik ermee bedoelde was ook een soort gekke tic die we bij mij thuis prutten noemen. Vergelijkbaar met haren uittrekken of duimen ofzo.
Met dit antwoord kan ik (persoonlijk) alweer iets meer dan je voorgaande posts... Mag ik vragen om wat meer verduidelijking met betrekking tot hoe je zulke gedragen zou 'verbieden' als je denkt dat het een (mogelijk) probleem zou kunnen worden?
Waar komt het obsessieve nou ineens vandaan? Dat zou zijn als ze het altijd en overal wil doen, of dat als ze eerder naar bed wil gaan om het te gaan doen.

Je vergelijking met hoofdbonken of harentrekken is wel een aparte. Daarmee schaden ze zichzelf, dat je daar ander gedrag voor zoekt is te begrijpen, maar gedrag waar geen schade bij komt kijken hoef je niet te verbieden. Je kan hoogstens de tijd beperken.

Als ik mijn kleuter haar gang laat gaan op haar kamer met kletsen tegen haar knuffels, dan slaapt ze rond middernacht nog niet. Dus ik roep na een kwartier of zo dat ze moet gaan slapen.

Het is geen kwestie van verbieden, maar van beheersen. (Beetje te heftig woord, maar kom even niet op een mildere).
Moonchild82 schreef:
09-03-2020 22:48
Met dit antwoord kan ik (persoonlijk) alweer iets meer dan je voorgaande posts... Mag ik vragen om wat meer verduidelijking met betrekking tot hoe je zulke gedragen zou 'verbieden' als je denkt dat het een (mogelijk) probleem zou kunnen worden?
Gewoon, elke keer als je het ziet zeggen dat het kind het niet mag doen en uitleggen waarom. Op dezelfde manier als dat je een kind leert dat het niet aan dat ene kastje mag zitten. Afleiden, nee zeggen, weghalen, "mag niet", "doe maar niet", iets anders aanbieden.
Am Yisrael Chai!
Hecamel schreef:
09-03-2020 22:51
Waar komt het obsessieve nou ineens vandaan? Dat zou zijn als ze het altijd en overal wil doen, of dat als ze eerder naar bed wil gaan om het te gaan doen.

Je vergelijking met hoofdbonken of harentrekken is wel een aparte. Daarmee schaden ze zichzelf, dat je daar ander gedrag voor zoekt is te begrijpen, maar gedrag waar geen schade bij komt kijken hoef je niet te verbieden. Je kan hoogstens de tijd beperken.

Als ik mijn kleuter haar gang laat gaan op haar kamer met kletsen tegen haar knuffels, dan slaapt ze rond middernacht nog niet. Dus ik roep na een kwartier of zo dat ze moet gaan slapen.

Het is geen kwestie van verbieden, maar van beheersen. (Beetje te heftig woord, maar kom even niet op een mildere).
Zoals gezegd, ik verbied duimen ook, prutten ook, op de bank springen ook, en als het te lang duurt kletsen of zingen tegen knuffels ook.

Maar hee, jij mag natuurlijk bij jouw kinderen het prima vinden.

Ik zou het echter verbieden.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
09-03-2020 22:55
Zoals gezegd, ik verbied duimen ook, prutten ook, op de bank springen ook, en als het te lang duurt kletsen of zingen tegen knuffels ook.

Maar hee, jij mag natuurlijk bij jouw kinderen het prima vinden.

Ik zou het echter verbieden.
Waarom zou je dat verbieden dan? Duimen of kletsen tegen knuffels of prutten. (Springen op de bank mag hier ook niet).

Ben oprecht nieuwsgierig daarnaar.
RavenclawLady schreef:
09-03-2020 22:19

Dit zou ik ook doen.
Als dochter hier wil friemelen, zoals wij dat noemen, dat mag ze dat doen als ze alleen is op haar kamer/onder de douche. Het scheelt dat ze het nauwelijks doet. Maar in jou geval zou ik het wel wat begrenzen.
Juist als je dit soort gevoelsmatige uitingen gaat verbieden, neemt dat gedrag heel erg toe. Zoals bij jouw kind ook kennelijk gebeurt, fashion victim.

Ik ken ook een moeder die er altijd ‘bovenop zit’ als haar dochter in haar neus pulkt. Nou, dat meisje blijft dus maar bezig. En die moeder maar herhalen dat het niet mag..

Ik vind dat altijd heel zielig. Gewoon normaal menselijke dingen die ieder mens doet, en die naarmate de schaamtegevoelens groeien ten opzichte van leeftijdsgenoten, vanzelf wel ‘uitdoven’, dat wil zeggen, in gezelschap.

Mijn dochter mag alles gewoon doen, van dit soort ‘viezigheden’ maar doet het bijna nooit. (Ook kleuter). Komt omdat er geen focus op ligt.

Dit even als reactie op fashionvictim.

TO, in jouw geval zou ik er dus ook niet teveel aandacht aan geven, al kan ik me indenken dat dat automatisch toch gebeurt. Maar bedenk gewoon dat het menselijk is en niet schadelijk.
Maar zou ze anders wel op tijd slapen? Mijn 5 jarige ligt meestal ook nog een uur wakker. Die is aan het spelen, als dat niet mag ligt hij gewoon al zingend/pratend een uur te draaien. Hij valt hoe dan ook niet in slaap voor die tijd.
Eens met FV. Ik zou het ook gewoon verbieden. Het is onsmakelijk, ze ligt er wakker van en zoals iedereen zegt: het heeft niks met seks te maken dus waarom zo omzichtig doen?

Ik zou gewoon zeggen dat de knuffel dat echt niet fijn vind en er hoofdpijn van krijgt en dat ze beter lekker kan gaan slapen.

Voor je het weet is het een slechte gewoonte (lijkt het nu al).
Hecamel schreef:
09-03-2020 22:11
En als dit topic nou zou gaan over dat ze even zingt, of verhaaltjes vertelt aan haar knuffels. Of aan haar haar zit te plukken omdat ze het fijn vindt. Dat mag dan ook niet van jou?

Niet als ze daardoor een uur wakker ligt en daar geef ik ook geen ander naampje aan dat het niet is.
Mijn zoontje zat op gegeven moment steeds aan zijn haar te plukken voor het slapen, daarvan heb ik ook gezegd, doe maar niet.

En uitgelegd hoe je wel fijn in slaap kan vallen. Het lijkt alsof niemand hun kind dat leert en ze maar laat ‘zoeken’ naar manieren om in slaap te vallen?
Jeetje wat veel reacties! Bedankt allemaal voor alle input! Veel verschillende inzichten en meningen. Ga ze allemaal even rustig doorlezen en dan bekijken wat ik ermee ga doen ☺️

Even inhakend op dubbeljus, hoe leer je een kind dan fijn in slaap te vallen?? Normaal gesproken gaat ze na het verhaaltje en liedje, de kus en de knuffel gewoon slapen. Laatste tijd dus vaker rijden/zwemmen (hoe we het dus eigenlijk niet moeten noemen 😳). Ze kan dus wel gewoon zonder in slaap vallen daar heeft ze ook niet veel tijd voor nodig. Soms hoor ik haar nog 5 minuten kletsen of zingen maar daarna is het stil. Weet niet goed hoe ik haar dan moet leren fijn in slaap te vallen zonder het rijden, want dat kan ze wel, ze kiest er de laatste tijd alleen vaker voor om eerst wat anders te doen blijkbaar 🤦🏻‍♀️
Hier ook dochter vanaf 2- 2,5 werd periode erger toen was ze 4. En toen kwamen er andere problemen bij. Ze werd heel boos bij verbieden. En uiteindelijk kwamen we erachter dat ze werd misbruikt. Ze stopte ermee toen misbruik stopte. Had het er ook nooit achtergezocht tot er meerdere dingen niet goed gingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven