auto gemeenschappelijk met ex

10-03-2020 17:31 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
bij de scheiding (dik jaar geleden) is er een overeenkomst gesloten over de auto (op papier, beide ondertekend)
Ik had hem betaald maar stond op ex zijn naam , we zouden hem gemeenschappelijk gebruiken tot onze zoon zijn rijbewijs haalt (april 2020, 1ste poging). daarna zou de auto verkocht worden en de opbrengst verdeeld worden tussen hem en mij. Mijn voorstel om de auto onmiddellijk te verkopen werd afgedaan als onpraktisch

Ondertussen heb ik mijn vader zijn auto overgekocht (door omstandigheden kan die niet meer auto rijden)
Nu vindt de ex dat hij omdat ik ondertussen een andere auto heb hij gewoon de gezamenlijke auto mag houden ook nadat de zoon zijn rijbewijs heeft (ex heeft zichzelf in financieel nauwe schoentjes gemanoeuvreerd en gebruikt de auto oa voor zijn werk).
Als hij de auto wil overkopen wil ik best beetje van de geschatte prijs afdoen maar hij verwacht dat ik mijn deel kwijtscheld.
ben ik onredelijk dat ik mijn deel opeis?
hoe zouden jullie dit aanpakken?
Hij mag hem gewoon kopen door jou de helft van de dagwaarde per april 2020 te geven, lijkt me.
Minder dan de helft is niet nodig, dan kun je hem beter aan een derde verkopen.
-jolijn- schreef:
10-03-2020 18:11
Hij mag hem gewoon kopen door jou de helft van de dagwaarde per april 2020 te geven, lijkt me.
Minder dan de helft is niet nodig, dan kun je hem beter aan een derde verkopen.
Als TO de auto 100% zelf heeft betaald dan kan de ex haar uitkopen voor de volledige dagwaarde.
redbulletje schreef:
10-03-2020 18:12
Als TO de auto 100% zelf heeft betaald dan kan de ex haar uitkopen voor de volledige dagwaarde.
Zo is dat!
Hij mocht al blij zijn dat hij de door haar betaalde auto in bruikleen had.
redbulletje schreef:
10-03-2020 18:12
Hangt van de huwelijkse voorwaarden af toch?
Plus: die afspraken zijn allemaal al vastgelegd, daar kun je niet zomaar van afwijken.
-jolijn- schreef:
10-03-2020 18:27
Hangt van de huwelijkse voorwaarden af toch?
Plus: die afspraken zijn allemaal al vastgelegd, daar kun je niet zomaar van afwijken.

Dat doet ex nu ook
Jullie hebben beide de afspraak ondertekend toch? Dom, zeker het aanhouden van de auto maar had ik al niet gedaan als ik hem gekocht had maar dat valt niet meer terug te draaien.

Om hoeveel geld gaat het? Is hij ecbt van de auto afhankelijk voor zijn werk of kan hij er ook anders heen? Zijn er kinderen in het spel die hierdoor in de problemen komen als vader zijn baan zou verliezen of nergens meer kunnen komen?

Anders zou ik voet bij stuk houden. Jij hebt vooruitlopend op de verkoop een auto aangeschaft voor jezelf. Dat hij krap bij kas zit is niet jouw probleem. Wanneer de auto nog enige waarde heeft verkopen en ieder de helft zoals afgesproken. Kan hij van zijn deel een oud barrel kopen.
Nou hij kan altijd zeggen de auto staat op mijn naam en is van mij en ik heb e.a. al contant betaald. Daarbij waarom zou je betalen voor iets dat op naam al van jou is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja niet echt slim deze constructie.
Hij houdt zich maar gewoon aan de afspraken. En dat zou ik afdwingen ook!

Tenzij je hem het echt gunt, dan kun je er een vriendenprijs van maken. Maar dan nog had dat van jou uit moeten komen en niet hij die dat afdwingt! Dat laatste zou dr bij mij voor zorgen dat hij maar lekker de volle mep betaalt!

Verder ben ik erg nieuwsgierig: wat is de reden dat je de auto juist verkoopt als je zoon zijn rijbewijs haalt? Los van dat ik hem meteen verkocht zou hebben zie ik hier (en met mij zo te lezen vele anderen) echt de logica niet van in.
Ik vermoed dat de auto is aangehouden omdat zoon nu al mag rijden met een aangewezen, volwassen, ervaren bestuurder ernaast en dat dat zijn ouders zijn. Dus hij kan niet oefenen zonder auto. Als hij eenmaal zijn rijbewijs heeft, kan hij zelf een auto kopen, als hij zou willen.
Kastanjez schreef:
10-03-2020 19:39
Ik vermoed dat de auto is aangehouden omdat zoon nu al mag rijden met een aangewezen, volwassen, ervaren bestuurder ernaast en dat dat zijn ouders zijn. Dus hij kan niet oefenen zonder auto. Als hij eenmaal zijn rijbewijs heeft, kan hij zelf een auto kopen, als hij zou willen.
Huh? Je moet toch eerst je rijbewijs halen voor je (ook als 16/17-jarige) mag rijden?
Het is toch niet zo dat je dan eerst nog een keer je rijbewijs moet gaan halen als je 18 wordt?
ViezeHond schreef:
10-03-2020 17:34
Al die problemen hier
:rofl:
redbulletje schreef:
10-03-2020 17:55
Waarom betaal jij een auto en zet die dan op je ex naam?
Als hij er ongelukken mee maakt dan gaat dat van jouw no claim af. Als hij de wegenbelasting niet betaalt dan komen ze bij jou aankloppen.
Ik ga er van uit dat als de auto op zijn naam staat ook de wegenbelasting en de verzekering moet betalen en dus niet bij TO aankloppen.

TO je ex is wel een grapjas ofniet.
Blijf in jezelf geloven !
05-2019 schreef:
10-03-2020 19:46
Ik ga er van uit dat als de auto op zijn naam staat ook de wegenbelasting en de verzekering moet betalen en dus niet bij TO aankloppen.

TO je ex is wel een grapjas ofniet.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Werd de auto gebruikt om zoon van hot naar her te brengen? Dus dat de auto bij degene is waar jullie zoon is? En is hij dan na het halen van zijn rijbewijs zelf verantwoordelijk voor het vervoer?

Nog steeds onlogisch, maar wat was de reden om die constructie te bedenken? En wat was de reden waarom jij je hebt aangepast toen? En wat is de reden dat je dat nu weer wil doen?
justagirly schreef:
10-03-2020 19:49
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Vreemde regelgeving dan dat heb ik nooit geweten.
Blijf in jezelf geloven !
Volgens mij is TO Belgisch. Daar gelden andere regels omtrent rijbewijs dan in Nederland denk ik.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Niks gelezen. Maar de tt is per definitie een slecht plan dat vráágt om problemen.
.
viva-amber schreef:
10-03-2020 18:57
Nou hij kan altijd zeggen de auto staat op mijn naam en is van mij en ik heb e.a. al contant betaald. Daarbij waarom zou je betalen voor iets dat op naam al van jou is?
Omdat zij zwart op wit deze constructie hebben vastgesteld en ondertekend.
Dymphnatam schreef:
10-03-2020 18:35
Dat doet ex nu ook
Hij probeert het, betekend niet dat het ook gebeurd.
Marnamai schreef:
10-03-2020 17:37
Die nieuwe - tweedehandse - auto heeft geld gekost.
De rijlessen van je zoon kosten geld.

Jij hebt dat geld dus net zo goed nodig.

Als hij hem wil houden betaalt ie dus maar gewoon de helft van de prijs.
Al zou ik dus wel kijken wat het ding op dit moment tweedehands nog waard zou zijn op de markt én dus niet de nieuwprijs rekenen.
Waar staat dat TS die betaalt?
Afspraak staat op papier. Dit is door beide ondertekend. Dus vanaf 1 april moet hij gewoon de helft betalen.
Doet hij dit niet moet je hem aanschrijven.
Ik zou contact opnemen met je mediator/advocaat als hij op 1 april in gebreke blijft.
It's not just about who is REAL to your face; it's also about who stays LOYAL behind your back.
redbulletje schreef:
10-03-2020 17:55
Waarom betaal jij een auto en zet die dan op je ex naam?
Als hij er ongelukken mee maakt dan gaat dat van jouw no claim af. Als hij de wegenbelasting niet betaalt dan komen ze bij jou aankloppen.

En wat heeft je zoons rijbewijs er mee te maken als je de auto niet aan hem geeft als ie z'n rijbewijs gehaald heeft?

Ex zou gewoon de marktwaarde van de auto mogen betalen en dan kan ie 'm verder houden.
Als die auto op de naam van ex staat wordt hij dus aangeslagen voor motorrijtuigenbelasting en is hij verantwoordelijk voor de verzekering en gaat het dus ook van zijn no-claim af.
Hoeveel is de auto waard en hoe zit jijzelf financieel?
Betaald hij nu wb en verzekering (omdat jij die andere auto al hebt)?
Ik zou mijn ex wel een meevaller gunnen als ik zelf niet aan de G lag mag die hem zo hebben of voor een leuk prijsje. Indirect hebben mijn kinderen daar dan ook weer profijt van (pa wat meer financiële ruimte).

Maar goed ik ben heel makkelijk en ken jou situatie niet.
de auto is aangekocht voor we uit elkaar gingen, toen ik nog niet wist dat we onze oude dag niet samen zouden slijten :lol: .
ik ben inderdaad Belgische, dus zowel ex als ik mogen zoon begeleiden ipv rijles te laten volgen.
Ik was voor de onmiddellijke verkoop van de auto en profesionele rijles maar ex wou daar niet in mee omdat dat te duur was volgens hem. misschien inderdaad toen te soft geweest maar dat is gebeurd.

De auto gaat waar zoon verblijft . Ik betaal km vergoeding (benzine + verzekering verrekend) aan ex, hij regelt verzekering
De auto is nu kleine 8000 waard. Wil best wel zakken in prijs voor hem, maar ik moet ook gewoon gaan werken om rond te komen.

bedankt voor de reactie, ben van nature ook een makkelijke (zoals LoveLucy) maar heb in verleden beetje teveel over mn grenzen laten lopen. vind het nu een moeilijk oefening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven