Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Hier gaat het matig. Gesprek ging wel goed.

Gisteren confronteerde mijn huisgenoot me ermee dat ik niet goed voor mezelf zorg. Ik zag ook weer nieuwe hulpverlening niet zitten en er kwam dus geen woonbegeleiding meer over de vloer. Nou ik zag het niet ofzo, maar hij heeft gelijk alles verslofte.

Zowel huishouding als douchen en eten.

Op aandringen van hem heb ik vanmorgen toch woonbegeleiding langs laten komen en dat ging eigenlijk heel goed.

Verder vandaag veel moeten huilen. Gewoon voel me niet goed. Heb ook de hele dag hoofdpijn wat ik normaal niet heb.

Ik heb moeite om echt weer in goed vaarwater te komen.

Morgen zie ik wel mijn casemanager.
@Choco, da's wel fijn, zo'n huisgenoot. Ik hoop wel dat je weer wat stabieler wordt nu de woonbegeleiding weer komt.
@IBIopviva ja het is echt voor het libido, omdat ik dit een heel nare bijwerking vind van de escitalopram.
Ik heb eerder 30mg mirtazapine gesliky maar daar werd ik een zombie van. Nu zou het gaan om 7.5 mg dus dat scheelt nogal in dosis. Maar ik ben bang dat de combi van dezs 2 medicatie mij ook emotieloos gaan maken. Maarja kan het natuurlijk altijd een paar weken proberen, wat de psych ook zegd. In ieder geval fijn om te lezen dat voor jou de combi goed werkte.
Alle reacties Link kopieren
@Choco: Fijn dat je een goede huisgenoot hebt die een beetje op je let. Hopelijk heb je vandaag een goed gesprek met je casemanager. En ik hoop dat je je algauw weer wat stabieler mag voelen.

Bij mij gaat het vanaf zondagmiddag eigenlijk niet lekker. Ik was herstellende van mijn terugval en werd steeds wat beter en stabieler. Maar opeens voelde ik me weer super rot en maandag zelfs op mijn werk met oxazepam moeten werken omdat ik paniek had. Gisteren voelde ik me nog heel rot en vandaag nog steeds. Daar baal ik wel van.
@shiverr. Vervelend dat het weer wat minder gaat. Is altijd een tegenvaller.

Wel knap dat je nog door hebt gewerkt ondenks je paniek.
Hopelijk blijkt het gewoon even een korte stap terug. Dat is natuurlijk wel mogelijk. Maar altijd lastig, want dat weet je achteraf pas.

@fade. Bedankt voor je reactie. Lief dat me huisgenoot die signaleerde.
Het gaat hier nog steeds niet goed. Gelukkig zijn er verschillende taken wel gelukt door de hulpverlening.
Oa ook douchen war heel fijn is.

Ik voel me nu heel 'vaag'. Het ook langzamere gedachten. Kan midden in een gesprek niet meer weten dat ik aan het praten ben of dat ik in gesprek zit.

Het is ook in mijn blik en uitdrukking te zien. Alsof ik super stoned ben ofzo.

Ik heb dit weleens veel erger gehad, dus ben nog niet bezorgd. Dan kan ik echt niet goed meer voor mezelf zorgen. Dat gaat nu met hulp nog.

Ik ben er wel goed zat van, zit alweer meer dan drie weken niet goed. En ik hoop ook dat ik niet in een echte 'terugval' beland.

Wel de was gedaan vandaag. En langs mijn vrijwilligerswerk gegaan (daar zagen ze direct dat ik niet lekker zit, deze fase is ook heel zichtbaar).

Ik hoop echt dat morgen wat beter gaat.
@Choco: structuur, structuur, structuur. Meer kun je niet doen toch. Wat ik in jou bewonder, is dat je altijd weer de weg naar boven weet te vinden, altijd weer word je min of meer stabiel. Dat kan niet iedereen hoor, blijkbaar heb je een enorme vechtlust in je (al voelt dat misschien niet zo). Maar de schommelingen van rapid cyling vergen veel van een mens, dat realiseer ik me wel.

@Shiverrr, voel je je vandaag wel beter t.o.v. gisteren, of is het een glijdende schaal? Helpt de Oxa?

@Mius, iedereen reageert anders op medicatie. Wellicht wordt dit voor jou de goede combi en ga je je wat helderder voelen. Ik had het toen ik quetiapine (soroquel) ging slikken. Ik was niet vooruit te branden en de wereld was een wazige bende. Snel weer mee gestopt dus. Van de lithium en citalopram wordt ik ook wel wat suffig, maar het is te behappen, dus ik laat het voorlopig maar zo.

Met mij gaat het redelijk. Morgen de WIA-keuring bij het UWV, ik heb de zenuwen. Ben gewoon bang dat ik volledig word goedgekeurd, dat trek ik niet hoor.
Fade,
Succes morgen! Is het een herkeuring of je eerste WIA keuring?

Ook hier een mindere periode. Heb afspraken afgezegd, kreeg zo'n paniek bij het idee van vrijwilligerswerk morgen. Ik overweeg er serieus helemaal mee te stoppen. Zie er steeds zo enorm tegenop en ik kan mijn vinger er niet op leggen waarom dat het geval is.
Heb afgesproken komende dinsdag met het FACT er concreet over te hebben.
Vanmorgen wel met een vriendin gaan sporten dat was wel fijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@Fade: Ik had gisteren veel afleiding en dat scheelt wel. 1 oxa werkt niet zo goed meer omdat ik het al 14 jaar kan slikken. Het maakte het iets beter, maar eigenlijk zou ik er 2 of mn ander medicijn moeten gebruiken. Maar dat kon op dat moment niet want ik had er maar 1 mee en ik moest sowieso autorijden.

Vandaag word ik weer wakker met een nachtmerrie, dan voel ik me angstig en het is gewoon slecht begin van de dag. Ook weinig slaap gehad. Dus ik hoop dat het nog een beetje bijtrekt, maar ik vrees. Ik ben idd wel heel bang dat ik helemaal terugval en dat het weer een aan één gesloten reeks slechte dagen wordt.

Jij heel veel succes bij je WIA keuring, ik snap goed dat je daar heel zenuwachtig van bent. Wat mijn ervaring is bij het UWV is dat ze heel redelijk zijn als ze zien dat jij ook je best doet. Ik was ook heel bang voor het gesprek met een arbeidsdeskundige voor mijn wajong uitkering, maar het viel heel erg mee. Ik hoop dat je een fijn iemand treft die met je mee wil denken en die je begrijpt!

@Ibi: Vrijwilligerswerk moet wel leuk blijven natuurlijk. En wat ik hier lees kom je ook niet over alsof je het na 1x opgeeft, maar dat het dan een weloverwogen beslissing is. Wel vervelend dat je er niet achter komt waarom je er nu precies tegenop ziet. Want dan is het ook lastig om iets te veranderen. Misschien dat je na het gesprek met je begeleiding een beter beeld erbij hebt? Wel goed dat je bent wezen sporten! Ga je wekelijks?
@fade. Heel mooi wat je zegt! Best fijn om te lezen eigenlijk. Bedankt!

Ik ben als je het wil delen benieuwd hoe het met jou gaat!

@ibi. Kan het zijn dat je je vrijwilligerswerk gewoon niet leuk vind? Dat mag natuurlijk.

Ik had dat ooit, dat ik het gewoon niet leuk vond, maar dat dat niet in mij opkwam als optie.

En er is genoeg vrijwilligerswerk. Of misschien gewoon tijd voor niets. Want ik lees altijd dat rustig aan jou heel erg goed doet.

@shiverr. Wat naar dat het zo gaat. Zou het nog kunnen meevallen of zit je zeker weten in zo'n terugval?
Jammer ook omdat het beter begon te gaan.
Zijn er denk je dingen die je nu kunnen helpen (al is het een beetje)? En moet je even omgeving/hulpverlening inlichten?

Nou, heel veel sterkte in elk geval.
@Choco: Sorry helemaal vergeten om op jou te reageren.
Lijkt me heel naar dat je soms gewoon in een gesprek niet meer weet wat je wil zeggen en er eigenlijk niet helemaal bij bent. Hopelijk wordt het iig niet erger! Weet je waar dit vandaan komt?
Ik snap dat je er helemaal klaar mee bent om je slecht te voelen. Want ook jij zat net een beetje in een stijgende lijn. Ik hoop dat je dit weer snel kan oppakken. Is er iets wat je daarbij kan helpen?
Jij ook sterkte!

Er is eigenlijk niet zoveel wat ik kan doen eraan. Het is min of meer afwachten welke kant het opgaat. Echt van een terugval wil ik niet spreken, eerder nog een dip omdat het nog maar vanaf zondagmiddag is. Tenminste dat probeer ik mezelf vol te houden. Ik heb hoop dat mn werk me goed doet en dat het helpt voorkomen dat ik een zware terugval krijg. En ik was sowieso nog niet helemaal hersteld. Al functioneer ik nog steeds wel gewoon goed. Het uit zich nu vooral thuis, dus het kan veel erger allemaal.
In mn vrije tijd probeer ik te kleuren, dat is rustgevend en dat stopt het piekeren ook. Dus dat helpt me iig wel een beetje, al is dat natuurlijk tijdelijk maar toch.
Goedemorgen allemaal,

Het ging best goed maar nu een lichte terugval. Ben vooral heel erg moe en lusteloos. Ik probeer nu toch 1 keer in de week te gaan sporten en na het sporten voel ik me wel altijd beter. Vaker gaan lukt nog niet, Ik ben aan het opbouwen op het werk en daar gaat even mijn energie naartoe.
vlamtosti wijzigde dit bericht op 13-03-2020 16:11
60.76% gewijzigd
@vlamtosti: Ik wil echt niet gemeen zijn hoor, maar ik vind het best egoïstisch dat je je dag 'terug wil' hebben. Want je geeft zelf aan dat je een terugval hebt, zelfs je zoon van 10 geeft aan dat hij dingen mist en zich zorgen om je maakt. Dan is het toch juist goed dat hij een dag extra bij zijn vader is? Ik vind persoonlijk dat je een kind zo min mogelijk aan psychische problemen moet blootstellen. Want zoals je ziet merkt je zoontje er toch wat van. En dat lijkt me niet goed voor het kind. Ik snap je gevoel wel dat je je een slechte moeder voelt en dat ben je niet. Alleen tijdelijk lukt het gewoon niet en dat is ook niet erg, want je hebt er een goede reden voor. Maar gun je zoon een onbezorgde tijd bij zijn vader en voor jou zijn dagen zonder zoon vast ook makkelijker. Want dan hoef je alleen voor jezelf te zorgen. Nogmaals, ik wil niet gemeen zijn, maar ik wil er ook niet in mee praten als ik er anders over denk.
@Shiverr dankjewel voor jouw eerlijke reactie. Ik moet het even op me in laten zinken want egoïstisch wil ik zeker niet zijn, ik wil het beste voor mijn zoon.
Maar ik denk dat je moet kijken wat het beste is voor je zoon en niet wat je zelf wil. En ik kan me voorstellen dat het heel lastig is, want je wil een goede moeder zijn en je zoon zien. Alleen persoonlijk denk ik dat het niet goed is voor je zoon om het van zo dichtbij mee te maken. Dit vind ik trouwens niet alleen in jouw situatie, maar ook in die van mezelf. Ik kan/wil daarom ook geen kinderen omdat ik niet wil dat de kinderen met een moeder opgroeien die psychische problemen heeft en niet goed genoeg voor ze kan zorgen. Want eerlijk is eerlijk, het zou mij ook niet lukken in een terugval om elke dag gezond te koken etc en om heel leuk met ze te zijn. Nogmaals het is niet iets waarvoor je moet schamen, want je doet het niet met opzet en je doet wat je kan. Ik vind het wel heel fijn voor je dat je kan terugvallen op je ouders!
@vlamtosti. Wat denk je zelf dat het beste is voor je zoon? Als je even niet denkt aan wat jij het liefste wil.

@shiverr. Geeft niet hoor, je hebt geen verplichting om op iedereen te reageren.

Ik ken het dat je niet veel kan doen dan afwachten. Er spannend wel of eng eigenlijk.
Ik hoop echt voor je dat het geen volledige terugval word en dat het meevalt.
Bevalt je baan een beetje?
Vandaag ging het beter.
Ben met een vriendin gaan klimmen (boulderen). Ik bakte er weinig van, maar dat wist ik eigenlijk al, dus dat vond ik niet zo erg.
Ik vond het heel wat dat ik een keer omhoog kwam.

Nu voel ik me niet zo goed. Inspanningshoofdpijn, spierpijn en misselijk.

Morgen werken.
Even tussendoor: ik hoop zo dat ik wel gewoon naar therapie en zo mag gaan, hoop echt dat ze niet gaan afbellen..... Hebben jullie al iets gehoord van jullie therapieën, gaan die gewoon door?
Hier inmiddels beetje dubbele gevoelens wat betreft het hele corona gebeuren.
Allereerst zijn er allerlei afspraken afgezegd, feestjes, theatervoorstellingen enz. en stiekem vind ik dat best fijn.
De aanleiding niet maar geeft wat rust.
Overigens val ik wel onder de risico groep dus ga me ook wel echt aan de richtlijnen houden.

Alleen hebben wij geld belegd voor pensioen en aflossing hypotheek en de beurs is in tientallen jaren nog niet zo hard gekelderd. Ja dat is het risico van beleggen maar het levert veel stress op vooral bij mijn man. Hij heeft ASS en heeft soms preoccupaties en dit is er nu 1 van. Afgelopen weken had hij een andere heftige waardoor hij slecht sliep, zich terugtrok, nonstop ijsbeerde, en er om de seconde over sprak.
Heel vermoeiend voor zichzelf maar om heel eerlijk te zijn ook voor mij. Zie echt tegen de dagen op.

JEMMER,
Ik denk dat het eraan ligt hoe groot de instelling is waar je therapie volgt. Wel goed dat je het zegt ben benieuwd of dit invloed heeft op mijn geplande start in september mochten er idd therapie uitvallen.
Als ik jou was zou ik bellen met je vraag hierover snap dat dat onrust veroorzaakt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@Choco: Vervelend dat je je er niet goed door voelt. Over je grenzen heen gegaan met het boulderen?

Ik vind het ook altijd eng wat het nu gaat worden. Maar gisteren was het overdag voelde ik me wel beter en alleen 's avonds rot, maar dat kan ook door de moeheid komen. Had maar 5 uur geslapen + nachtmerrie gehad. Vandaag heb ik ook wel weer een betere dag. Maar ik maak me wel zorgen om mn oma ivm het corona virus. Zij is oud en zwak, dus extra kwetsbaar. Er komt meerdere keren per dag zorg over de vloer die ook overal komt. Dus ik hoop maar dat zij het niet krijgt.

Nieuwe baan is tot nu toe leuk. Alleen het introductieprogramma is wat anders verlopen ivm corona. Vandaag moesten we onze werklaptop ophalen en moeten we tot minimaal 31 maart thuiswerken. Dus dat wordt zelfstudie waarbij ik mn best moet doen om niet te snel te gaan en het beter kan verdelen over de dagen.

Net ook gesprek gehad en ze zijn positief over me. Ze verwachten ook niet dat ik moeite ga krijgen met de theorie en de werkzaamheden omdat ik de dingen tot nu toe snel oppak en doorheen ga.

Hoe is het met jou vandaag? Al weer een beetje opgeknapt van gisteren?

@Jemmer: Ik weet niet of mijn afspraak bij de psycholoog doorgaat. Want ze heeft van de week gemaild of het andere dag kon en ik heb nog geen antwoord gehad. Anders bel je ze gewoon even als je meer duidelijkheid wil? Al kan het denk ik per dag veranderen wat ze beslissen.

@Ibi: Wel dubbel voor je, ene kant fijn wat meer verplichte rust, andere kant behoor je wel tot de risicogroep. Maak je je veel zorgen daarover of valt dat mee?

Kan me voorstellen dat het gedrag van je man ook voor jou vermoeiend is. Maar het kan na verloop van tijd toch ook weer beter gaan en dan is er niks meer aan de hand met het beleggen of? Ik weet niet precies hoe het werkt hoor.
@jemmer. Heb niets gehoord. En ik denk dat ik wel wat had gehoord als het niet door gaat, want ik zie haar om 10 uur.

@shiverr. Ja snap dat het nu heel spannend voor je is welke kant het op gaat. Dat ken ik wel.
Vervelend dat je zo bezorgd voor je oma. Kan het wel voorstellen.

Fijn dat je baan tot zover wel bevalt ondanks dat dingen anders lopen door corona. Heel fijn dat ze positief zijn!

Ik ben wel over mijn grens gegaan. Heb nog steeds heftige spierpijn en ook hoofdpijn. Werken was vandaag ook zwaar. Het was bij ons extra druk door het coronavirus. Het was flink heen en weer lopen met of zonder spullen. Dus heb nu ook nog pijn in mijn lichaam erbij van het harde werken.

Nu moet ik dus echt even niets doen. Ik kan ook niet goed denken, ben overprikkelt.
@choco even rustig aan doen vanavond dan, douchen helpt bij mij vaak wel als ik overprikkeld ben.
@Choco, even rustg aan idd!
@Ibi, geldt ook voor jou natuurlijk. Zoveel mogelijk binnen blijven en een tijdje in een lagere versnelling kan geen kwaad.
@Shiverrr, wat gaaf dat je nieuwe baan bevalt! Heerlijk, zo'n lichtpuntje.

@Jemmer, ik heb pas over twee weken de volgende afspraak met mijn spv'er. Wel een grote instelling, dus ik zal het nog wel horen. Telefonisch kan eventueel ook.

Ik was eergisteren bij het UWV voor de WIA keuring. Ben volledig goedgekeurd, en ik weet nog niet goed wat ik daarvan moet vinden. Denk er veel over na.
@Choco: Weer een beetje opgeknapt?

@Fade: Kan me voorstellen dat je niet zo goed weet wat je daarvan moet vinden. Ene kant is het natuurlijk fijn dat je weer "goed" bent, maar andere kant doen ze het niet te snel en kan je het ook werkelijk aan. Wanneer zou je moeten beginnen?

Hier gaat het niet lekker. Ik heb voor de 2e dag oxazepam geslikt omdat ik paniek heb om mn oma ivm het corona virus. Ben opeens ook weer extreem vroeg wakker. Ze is oud en zwak en zij mag het gewoon echt niet krijgen. De kans dat ze het overleeft is dan niet zo heel groot denk ik. En ik kan niet met verliezen omgaan dus deze reactie is wel te snappen. Maar zo kan ik niet maanden blijven leven. Bij mijn oma komt er ook vaak verzorging over de vloer die natuurlijk ook weer bij veel mensen komt, dus dat is ook maar eng. Maargoed ze kan niet zonder, dus er is geen andere oplossing.

Eerst vond ik al dat "gedoe" om het corona virus een beetje overtrokken. Maar sinds ze van die ingrijpende maatregelen hebben ingevoerd vind ik het toch wel eng worden. Dit doen ze niet zomaar, heel de maatschappij ontwrichten. Het was zoveel makkelijker voor mezelf toen ik er anders in stond. En niemand die kan zeggen 'je oma krijgt het niet' want dat weet je gewoon niet. Het kan, het kan ook van niet, dat is juist het vervelende het onvoorspelbare.
Helemaal goedgekeurd? Je weet dat je in bezwaar kan gaan he. Ik was destijds 55% afgekeurd maar na bezwaar alsnog 80-100%.
Was dit een herkeuring of de eerste keuring van 2 jaar ziektewet?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven