Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Toch leuk om te horen en zien dat veel mensen hier zo creatief van worden en mee om gaan! :)

@Broodtrommel Doek ondertussen een mooi plekje gegeven?

Betreft mijn no buy: van de week mijn favoriete broek in de aanbieding, eind vorig jaar donker blauwe broek weg moeten gooien vanwege afgedragen te zijn. Deze heb ik nu met fikse korting toch maar vervangen. Gelijk aangedaan ook, helemaal gelukkig mee :-D
Dance like nobody is watching & sing like there is nobody listening!
De plek heb ik al, maar ik wacht even tot vrijdag om het doek op te halen. Dan is mijn salaris gestort.

De teller staat op 500 tulpen.

Hoe gaat het met de rest?
Ik heb vreselijk veel Corona-stress. Goed voor de lijn. Een broek die mij lange tijd te krap was die past nu weer prima. Mijn hoofd staat echt niet naar kopen. Ik moet toch maar eens serieus weer met meditatie beginnen of zo want dit is niet goed.
Lady_Day schreef:
24-03-2020 16:28
Ik heb vreselijk veel Corona-stress. Goed voor de lijn. Een broek die mij lange tijd te krap was die past nu weer prima. Mijn hoofd staat echt niet naar kopen. Ik moet toch maar eens serieus weer met meditatie beginnen of zo want dit is niet goed.
Nee, dat is niet goed, Lady. Probeer inderdaad rust te vinden. Yoga of meditatie inderdaad.
Hier gaat het oké. Pijn in de ribben was de eerste paar dagen echt intens, maar het gaat nu elke dag beter, dus al met al valt het toch wel mee. Thuis werken valt nog niet zo mee. Erg wennen.
De zorgen om mijn zoon zijn groot (risicogroep, longaandoening en waarschijnlijk afweerstoornis). Maar we houden hem volledig geïsoleerd, m.u.v. elke dag even wandelen met de hond. Hij begint er vreselijk de balen van te krijgen, en begrijpelijk, maar het is even niet anders. Zelf komen we ook alleen in de supermarkt en buiten om te wandelen.
Mijn moeder is ziek. Al bijna twee weken en ze heeft het heel zwaar, vooral met de sociale isolatie. Moeilijk om er niet heen te kunnen.
We tobben maar verder.
Wel drang tot online shoppen, bij wijze van escapisme. Maar elke keer als de bezorger langs zou komen, vormt ook weer een risico.
Derde maand van dit jaar voorbij. Een heel gekke maand, waarin voor de winkelshoppers het niet-kopen niet echt een uitdaging is, maar voor de onlineshoppers ligt dat anders.

Ik ben totaal niet bezig met nieuwe kleding, met de voorjaarsmode of met shoppen. Voor mij is er op dit moment geen uitdaging. Ik heb nu vijf maanden geen kleding gekocht, ik ga het half jaar dus makkelijk redden. En tot 1 juli niets kopen lijkt me ook geen echte uitdaging eerlijk gezegd.

Hoe gaat het met jullie? Kun je nog genoeg afleiding vinden? Hoe vaak heb je je kledingkast al opgeruimd? Komend weekend wordt het 18 graden, ligt de voorjaarskleding al klaar? Of zit je nog in een dikke trui, want op dit moment is het maar net boven 0 buiten...
Vandaag komt mijn 'kledingpotje' vrij want de 3 maanden zijn voorbij. Ik heb helemaal niets op mijn wensenlijst staan. Ook wel bijzonder. Ik heb een week of 4 geleden wel een paar laarsjes gekocht die ik al heel lang wilde hebben. Ik heb ze nog nieuw in de doos zitten omdat ik helemaal geen zin in kleding heb. Ze komen uit Spanje en om ze nu terug te sturen vind ik ook al wat. Volgens mij ben ik nu ook al te laat. Maakt niet uit. Ik heb nog best een fors bedrag in het potje zitten en dat is prima. De zin in kleding komt vast wel weer.

Ik kom de deur nauwelijks uit. Ik doe nu 1x per week boodschappen en overdag loop ik een half uurtje buiten. Heb alleen maar yogabroeken aan.
Ga je het kledingpotje nog verder aanvullen de komende weken? Hoe was je van plan geweest om je wensenlijstje te vullen?
Die laarsjes, ach, Spanje heeft het zwaar, dat was dan jouw bijdrage. De zin in kleding komt wel weer inderdaad.

Voor mij is het voorjaar wel een favoriet seizoen, ik heb altijd weer zin in zomerjurkjes. Jouw zin in kleding komt vast aan het einde van de zomer wel weer terug.
Elke maand hevel ik een bepaald bedrag van mijn lopende rekening over naar een speciaal potje op mijn spaarrekening. Dat gaat gewoon door hoor. Ik ga ervan uit dat als de herfst/winterkleren straks weer in de schappen liggen dat ik echt wel iets kan vinden :)
Omdat ik thuis werk en niet meer naar de sportvereniging kan heb ik wel wat meer vrije tijd dan voorheen, en zonder dus ik dacht mijn inloopkast nu eindelijk eens af te maken zodat ik m'n kleding echt goed op kan ruimen. Maar ik ben niet zo goed in zo'n ongestructureerde halve 'vakantiestand' dus er is nog niks van terecht gekomen. Door het niet sporten ben ik wel al een paar kilo zwaarder, alles zit hartstikke strak. Dat weerhoudt me zeker van het kopen van nieuwe kleding want ik wil geen spullen in een maat groter kopen.

Wat ik wel doe is op Pinterest plaatjes verzamelen van onwaarschijnlijk mooie, ongetwijfeld stinkdure kleding die vooral prachtig staat op de superslanke modellen. Met het idee dat ik in 2021 een mooi beeld heb van wat ik zou willen hebben mocht ik dan weer gaan winkelen. Een mens mag blijven dromen, toch?
Ik heb nog geen kleding en schoenen gekocht. Ga dat ook niet doen. Wel iets online gekocht bij Douglas,wat ik eigenlijk niet zou doen en ook eigenlijk niet nodig had. Maar gewoon maar weer door.
Ik verveel me niet, heb genoeg werk te doen (wel thuis nu). Desondanks voel je toch de beknotting van je vrijheid, ik tenminste wel.
Gelukkig is mijn moeder eindelijk aan de beterende hand, dat scheelt. Ze lijkt ook mentaal weer wat op te krabbelen.
Verder is het leven hier saai. Werken, huishouden, kind bezig houden en helpen met school, hond uitlaten. Meer gebeurt er niet.
Ja de eerste 3 maanden van het jaar zitten erop! :cheer: Ik ben nu 5 maanden onderweg in de challenge. In de tussentijd heb ik één paar sloffen gekocht, één zwangerschapsbroek en één paar schoenen. Van mijn oude schoenen was de zool eraf gevallen, ik bezit maar 1 paar schoenen zonder hakken, nu als zwangere moest ik dus gelijk een nieuw paar schoenen kopen.

Normaal gesproken zou ik nu ook een nieuwe capsule wardrobe maken voor de komende drie maanden. Maar het is nog steeds koud en de helft van de kleding blijft toch hetzelfde, simpelweg omdat ik maar een klein deel pas.

Nu is het alleen nog maar makkelijker om niets te kopen, ik heb geen jurkje nodig voor een feestje, niemand ziet dat ik twee keer per week dezelfde outfit aan heb.

Door mijn zwangerschap heb ik nog maar 6 outfits die ik pas en eigenlijk gaan die 6 outfits nog helemaal niet vervelen. Ik hoop deze kleding in ieder geval tot iets warmer weer te kunnen blijven dragen, zodat ik maar een paar nieuwe outfits voor mijn laatste trimester hoef te kopen.

Het volle spaarpotje is ook zo fijn :)
Ha Maylina, die kilootjes zijn dus een ongewilde extra steun bij het niet-kopen. Blijven dromen is goed, straks weer in actie komen om dat extraatje kwijt te raken ook ;-)

Fijn dat je moeder weer opkrabbelt Joke.
Ik werk in een vitaal beroep, en niet thuis. Ik vind het cocoonen in de weekenden juist heel erg fijn nu. Normaal hebben we een druk sociaal leven. We hebben 6 weken geleden een afspraak gemaakt voor komend weekend, omdat alle tussengelegen weekenden al bezet waren. Alles is uit de agenda geveegd en we houden het relaxt samen. Ik moet echt opladen steeds voor de werkweek. Saai vind ik het niet, mijn werk is uitdagend, en ik heb daarnaast ook nog zorg om dierbaren.

Gelukkig vervelen die 6 outfits je nog niet roze-roos. Hoe lang moet je nog?
Marana kan me voorstellen dat je de weekenden nodig heb om op te laden voor het weekend. Ergens is de quality time thuis nu wel heel fijn.

Ik ben nu 25 weken, half juli uitgerekend. :)
Hier gaat het, na een moeilijke startweek, eigenlijk heel erg goed.
Dingen die te lang zijn blijven liggen zijn nu eindelijk gedaan. En mijn appartementje is er echt van opgeknapt.

Ook bevalt de rust me eigenlijk heel erg goed terwijl ik normaliter een heel actief en sociaal persoon ben. Er zijn veel concerten, theaterstukken, evenementen etc gecancelled die ik in mijn agenda had staan. Maar ik mis het eigenlijk niet meer zo. Wel doe ik iedere dag wat en maak ook gewoon een wandeling of wat dan ook. Net zoals ik me iedere dag om kleed, gewoon voor het ritme. Ik heb zo veel meer energie nu.

Geld heb ik nog steeds niet over want het is uitgegeven aan een nieuwe fiets, planten in mijn geveltuin en binnen, bloemen, schildersdoek etc.. Behoefte aan kleding kopen heb ik niet. Online shoppen doet me ook niets dus dat gaat ook prima.

Ik wil wel een goede regenjas omdat ik nu een fiets heb gekocht. Wil proberen om wat vaker naar mijn werk te fietsen nu het wat mooier weer wordt. Ook omdat ik nog steeds herstellende ben van die operatie en mijn conditie op peil wil houden.

Bijna alles past nu in mijn kledingkast ipv zomer of winterkleding ieder half jaar in de berging te moeten stoppen. Het weer is zo veranderend dat ik liever alles nu in 1 kast heb. Zo krijg ik ook niet meer te veel kleding in huis. Nog steeds nieuwe combinaties aan het ontdekken.
De lokale middenstand heeft het wel erg moeilijk. Dat vind ik best lastig om te zien en dan voel ik me ook wel een beetje schuldig dat ik altijd zoveel online kocht. Een partij als Zalando overleeft dit wel maar de kleine boutique wellicht niet.
Het is nooit te laat om je gedrag aan te passen.
Mijn hoofd staat nu absoluut niet naar kopen, dus kan het zo nog wel even volhouden, genoeg jurkjes voor alle seizoenen in de kast en alleen schoenen twijfel ik of ik het daarmee red . Maar ben niet echt een online schoenenkoper dus voorlopig komt er geen verleiding iets te kopen. Moet toch bijna altijd weer terugsturen als ik online schoenen koop en daar heb ik nu geen zin in.

Helaas is er nog een duur apparaat gesneuveld, de vaatwasser, dus alle budget dat ik overhoud van geen kleding kopen verdwijnt direct weer in een gat. Zo jammer. In januari ook al, toen sneuvelde de boiler.

En verder bevalt het thuis zijn me best goed ik kan niet thuis werken dus ben een soort van vrij samen met de kinderen. Tuinieren, appeltaart bakken de belasting aangifte, tuinbankje schilderen, kleine klusjes in huis etc. Verveel me niet
broodtrommel schreef:
31-03-2020 13:28
Het is nooit te laat om je gedrag aan te passen.
Helemaal gelijk in. Heb net contact gehad met een boutique in de stad en een bestelling geplaatst. Niet iets wat ik per se nodig heb maar vervanging van een item wat ik een paar jaar heel veel gedragen heb.
Lady_Day schreef:
31-03-2020 11:34
De lokale middenstand heeft het wel erg moeilijk. Dat vind ik best lastig om te zien en dan voel ik me ook wel een beetje schuldig dat ik altijd zoveel online kocht. Een partij als Zalando overleeft dit wel maar de kleine boutique wellicht niet.
Zou je denken hè, omdat Zalando zo groot is. Maar die gaan helemaal niet zo lekker, ze hebben wel veel omzet maar weinig of geen winst. Of zelfs verlies, voor zover ik dat kan nagaan (cijfers van november 2018).
Oh ja, is dat zo? Erg voor de mensen die er werken maar ik vind het momenteel voor de lokale middenstand nog erger. Ik geef toe, ik kom bijna nooit in een kledingwinkel. Gewoon omdat de keuze minder is of dan hebben ze mijn maat niet. Ik vind het ook fijn om thuis te passen en pas een paar dagen/weken later te besluiten om het te houden. Ik koop voornamelijk bij Zalando, Perfectly Basics en Orange Bag.
Ik heb ook veel meer met de lokale middenstand. Doe nu juist mijn best om te extra te supporten.

Eerlijk toegegeven: pleurishekel aan online shoppen en met die pakketjes te leuren. In een fysieke winkel laat ik het bij twijfel hangen en meestal ben ik het item al weer vergeten en dus niet nodig. Als ik het al thuis heb liggen via online, laat ik het vaak ook thuis liggen.
maylina schreef:
31-03-2020 17:22
Zou je denken hè, omdat Zalando zo groot is. Maar die gaan helemaal niet zo lekker, ze hebben wel veel omzet maar weinig of geen winst. Of zelfs verlies, voor zover ik dat kan nagaan (cijfers van november 2018).
Bijzonder! Ik ben er ook wel een beetje klaar mee want de klantenservice van zalando is om te huilen zo slecht.

Lokale boutiques heb je hier weinig, het zijn nog voornamelijk de grote ketens die hier winkels hebben.

Momenteel voornamelijk bezig met eten en comfort kleding. :biggrin: Morgen lekker een dag niets doen.
Ook bij mij gaat het geen kleding kopen erg gemakkelijk. Ik koop bijna nooit iets online dus daar kijk ik nu ook niet naar.
Ik werk nu thuis en heb het erg druk, dus ik kom ook minder in het dorp. Normaal liep ik als ik thuis kwam uit het werk altijd wel een rondje.

Ik heb wel erg te doen met de paar modewinkels die hier nog open zijn. Heb ergens de neiging om daarom juist nu wel iets te kopen. Maar hou mezelf ook voor dat het ene ding dat ik dan koop ze ook niet helpt en bovendien staat mijn hoofd er ook niet naar. Dit had ik een maand geleden niet kunnen denken! Misschien verleng ik het niet kopen ook nog wel. Had in eerste instantie afgesproken tenminste tot 1 mei maar denk nu aan tenminste tot 1 juli.
Supporten van plaatselijke kleine ondernemingen doe ik ook extra in deze tijden. O.a. afhaal maaltijden; makkelijk, vers en super lekker :heart:

Go for it, Reigie! :yes:
Voor mij is de verleiding nu ook nihil, ben geen online shopper. Ik heb besloten om de dagen die ik thuis zit, en dus geen uitdaging voor mij tijdens deze challenge, als extra dagen achter mijn eerdere doel te plakken. (+ 7 days and counting...)
Dance like nobody is watching & sing like there is nobody listening!
xRSNx schreef:
31-03-2020 23:41
Ik heb besloten om de dagen die ik thuis zit, en dus geen uitdaging voor mij tijdens deze challenge, als extra dagen achter mijn eerdere doel te plakken. (+ 7 days and counting...)
Goed idee! Ga ik ook doen.

Ik ondersteun trouwens wel de kleine winkels op food gebied. Koop daar zoveel mogelijk en zo min mogelijk bij de supermarkten. Is wel wat duurder maar gelukkig kan ik dit doen en bespaar tenslotte op kleding!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven