Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen corona basis-onderwijs

01-04-2020 11:04 308 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
De kinderen missen straks al 6 weken school, dat is toch best wel veel en het is nog maar de vraag of ze daarna natuurlijk wel naar school kunnen.

Niet iedere ouder heeft de mogelijkheid om evenveel te investeren in het schoolwerk; werk, meerdere kinderen die op verschillende niveaus werken, eventueel zelf de stof niet begrijpen of niet weten hoe je het goed kan uitleggen, de taal zelf niet (goed) machtig zijn... Er zijn legio redenen te bedenken waardoor het niet lukt / kan....

Wat gaan de gevolgen straks zijn? gaan ze de hele klas gewoon het jaar over laten doen? Allemaal over naar de volgende groep? Ik denk dat het straks echt heel erg maatwerk gaat worden.... Hoe gaan scholen dat doen? Waar liggen de kansen en uitdagingen?
Dubbeljus schreef:
04-04-2020 00:53
Hier ook vooral teleurstelling in de school. Weinig betrokkenheid, slecht georganiseerd qua online les, geen filmpjes, weinig communicatie mogelijk.
En het niveau vind ik enorm laag voor wat mijn kind wil en kan.

Wij overwegen sterk een andere school te zoeken als dit voorbij is.

We zijn pas drie weken onderweg hierin. Wat verwacht je? De ene leerkracht is daar van zichzelf technischer of handiger in dan de ander.

Deze week heb ik meegekeken met een leerling naar een online les. Kind wordt door mij opgevangen op school, juf gaf les vanuit huis. Er waren 12 kinderen online, waarbij 10 ouders mee keken en waarbij ik dus op de achtergrond mee keek. Het lag bij ons echt niet aan de juf dat het er slecht georganiseerd uit zag.

Alle kinderen was gevraagd hun microfoon uit te zetten als juf aan het woord was, ze mochten alleen als ze de beurt hadden hun microfoon open zetten. De helft van de tijd ging op aan ouders die vragen hadden en aan pogingen van de juf om die ouders te vragen om over die vragen even te mailen zodat zij de ouders dan terug kon bellen. Op de vraag op het eind hoe de kinderen het vonden antwoordden de ouders dat het zo rommelig was gegaan.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 04-04-2020 10:47
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
04-04-2020 09:18
We zijn pas drie weken onderweg hierin. Wat verwacht je? De ene leerkracht is daar van zichzelf technischer of handiger in dan de ander.

Deze week heb ik meegekeken met een leerling naar een online les. Kind wordt door mij opgevangen op school, juf gaf les vanuit huis. Er waren 12 kinderen online, waarbij 10 ouders mee keken en waarbij ik dus op de achtergrond mee keek. Het lag bij ons echt niet aan de juf dat het er slecht georganiseerd uit zag.

Alle kinderen was gevraagd hun microfoon uit te zetten als juf Ann het woord was, ze mochten alleen als ze de beurt hadden hun microfoon open zetten. De helft van de tijd ging op aan ouders die vragen hadden en aan pogingen van de juf om die ouders te vragen om over die vragen even te mailen zodat zij de ouders dan terug kon bellen. Op de vraag op het eind hoe de kinderen het vonden antwoordden de ouders dat het zo rommelig was gegaan.
Echt idioot dat je dan als ouder vragen gaat stellen. Welke groep was dit?
Wij hebben hier geen online lessen bij de basisschool, maar ik kan me niet voorstellen dat ik met groep 7 mee ga zitten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
04-04-2020 09:18
We zijn pas drie weken onderweg hierin. Wat verwacht je? De ene leerkracht is daar van zichzelf technischer of handiger in dan de ander.

Deze week heb ik meegekeken met een leerling naar een online les. Kind wordt door mij opgevangen op school, juf gaf les vanuit huis. Er waren 12 kinderen online, waarbij 10 ouders mee keken en waarbij ik dus op de achtergrond mee keek. Het lag bij ons echt niet aan de juf dat het er slecht georganiseerd uit zag.

Alle kinderen was gevraagd hun microfoon uit te zetten als juf Ann het woord was, ze mochten alleen als ze de beurt hadden hun microfoon open zetten. De helft van de tijd ging op aan ouders die vragen hadden en aan pogingen van de juf om die ouders te vragen om over die vragen even te mailen zodat zij de ouders dan terug kon bellen. Op de vraag op het eind hoe de kinderen het vonden antwoordden de ouders dat het zo rommelig was gegaan.

Jij beschrijft je eigen ervaring, niet mijn ervaring. Hoe weet jij nou waar ik op doel? Heel bijzonder.

Maar wat betreft je eigen probleem: overwogen de ouders te verzoeken uit beeld te blijven? En anders gewoon te stoppen met de les? Mail erachter aan dat de les alleen voor kinderen is en dat er 15 minuten ruimte is voor vragen van de ouders na afloop (of vooraf).
Iedereen blij. Dat ouders zich niet weg laten sturen met "mail maar" dat kan ook elke klantenservicemedewerker je vertellen. Die ouders zijn geen vervelend obstakel die je weg moet managen naar een afstandelijk medium, die ouders zijn deel van het proces op dit moment.
Quincy2 schreef:
04-04-2020 09:35
Echt idioot dat je dan als ouder vragen gaat stellen. Welke groep was dit?
Wij hebben hier geen online lessen bij de basisschool, maar ik kan me niet voorstellen dat ik met groep 7 mee ga zitten kijken.

Groep 4.
Dubbeljus schreef:
04-04-2020 10:25
Jij beschrijft je eigen ervaring, niet mijn ervaring. Hoe weet jij nou waar ik op doel? Heel bijzonder.

Maar wat betreft je eigen probleem: overwogen de ouders te verzoeken uit beeld te blijven? En anders gewoon te stoppen met de les? Mail erachter aan dat de les alleen voor kinderen is en dat er 15 minuten ruimte is voor vragen van de ouders na afloop (of vooraf).
Iedereen blij. Dat ouders zich niet weg laten sturen met "mail maar" dat kan ook elke klantenservicemedewerker je vertellen. Die ouders zijn geen vervelend obstakel die je weg moet managen naar een afstandelijk medium, die ouders zijn deel van het proces op dit moment.

Klopt, ik beschrijf mijn ervaring en ik weet niet wat hij op doelt. Ik weet wel dat iedereen nog zijn eigen wiel aan het uitvinden is en dat het daardoor nog niet vlekkeloos kan lopen. En dat dat misschien niet alleen de leerkracht in de schoenen kan worden geschoven.

Ik heb ook een moment meegekeken bij groep 7. Dat ging al veel gestructureerder. Kinderen kunnen zelf inloggen dus die zaten allemaal al een kwartier van te voren met de hele klas online. Zonder ouders. Ze kpunnen zelf de microfoon aan en uit zetten. Hebben meer discipline om elkaar te laten uit praten. En ze hebben al heel veel meer ervaring want zitten elke dag wel met elkaar in groepjes op Skype etc.
Betty_Slocombe schreef:
03-04-2020 21:02
Alles is bespreekbaar, maar het advies van de basisschool is bindend. Dan is het dus maar net of er sprake is van bijzondere omstandigheden of van een beïnvloedbare leerkracht. Uiteindelijk zou er al een goed advies moeten zijn zonder eindtoets en zou in uitzonderingsgevallen de eindtoets de doorslag moeten geven.
Ik zie overigens vaker te hoog geplaatste leerlingen stranden dan te laag geplaatste leerlingen opstromen en vanuit die redenering begrijp ik ouders die hun kind op het hoogst mogelijke niveau willen plaatsen absoluut.
Ja, vanuit die optiek begrijp ik dat ook.
Ik stroomde ooit lager in en klom omhoog. Met diverse tussenstappen. Het versterkte mijn zelfvertrouwen en dat stoomde me, mede met een aantal persoonlijkheidsaspecten, klaar om te komen waar ik kwam. Ik was wel de enige van betreffende school. Dus herken dat idd wel.
Dubbeljus schreef:
04-04-2020 10:25
Jij beschrijft je eigen ervaring, niet mijn ervaring. Hoe weet jij nou waar ik op doel? Heel bijzonder.

Maar wat betreft je eigen probleem: overwogen de ouders te verzoeken uit beeld te blijven? En anders gewoon te stoppen met de les? Mail erachter aan dat de les alleen voor kinderen is en dat er 15 minuten ruimte is voor vragen van de ouders na afloop (of vooraf).
Iedereen blij. Dat ouders zich niet weg laten sturen met "mail maar" dat kan ook elke klantenservicemedewerker je vertellen. Die ouders zijn geen vervelend obstakel die je weg moet managen naar een afstandelijk medium, die ouders zijn deel van het proces op dit moment.
Toch heeft ze gelijk, je kunt niet de een over dezelfde kam scheren als de ander. Net zoals menig ouder nu merkt dat het ene kind niet net zo snel of gestructureerd werkt als het andere kind.

Dit is voor eenieder een geheel nieuwe, onverwachte en onbekende situatie.
Ik ga er gemakshalve even van uit dat ook jij de afgelopen periode met je eigen “tekortkomingen” geconfronteerd bent?
Ttroeteltje schreef:
04-04-2020 11:18
Ja, vanuit die optiek begrijp ik dat ook.
Ik stroomde ooit lager in en klom omhoog. Met diverse tussenstappen. Het versterkte mijn zelfvertrouwen en dat stoomde me, mede met een aantal persoonlijkheidsaspecten, klaar om te komen waar ik kwam. Ik was wel de enige van betreffende school. Dus herken dat idd wel.
Er zijn ook kinderen die zich pas op het VO volledig ontvouwen, natuurlijk. Maar heel soms tref ik leerlingen die echt op basis van vooroordelen op de basisschool te laag geplaatst zijn. Dat doet me zeer, dat dat nog gebeurt. En dan moet je veel doorzettingsvermogen hebben als kind, om dan toch door te zetten.
Waar ik woon is de algehele houding van ouders "liever lager beginnen, want dan hoeven ze niet op hun tenen te lopen" en alhoewel het voor die kinderen absoluut fijn is dat hun ouders geen torenhoge verwachtingen hebben, is dat niet altijd de juiste insteek, net zoals heel hoog inzetten dat ook niet altijd is. Het is ingewikkeld en bij mijn jongste kind gaat dat ook nog een kwestie worden, ben ik bang. Maar dat zie ik dan wel weer.
Betty_Slocombe schreef:
04-04-2020 11:22
Er zijn ook kinderen die zich pas op het VO volledig ontvouwen, natuurlijk. Maar heel soms tref ik leerlingen die echt op basis van vooroordelen op de basisschool te laag geplaatst zijn. Dat doet me zeer, dat dat nog gebeurt. En dan moet je veel doorzettingsvermogen hebben als kind, om dan toch door te zetten.
Waar ik woon is de algehele houding van ouders "liever lager beginnen, want dan hoeven ze niet op hun tenen te lopen" en alhoewel het voor die kinderen absoluut fijn is dat hun ouders geen torenhoge verwachtingen hebben, is dat niet altijd de juiste insteek, net zoals heel hoog inzetten dat ook niet altijd is. Het is ingewikkeld en bij mijn jongste kind gaat dat ook nog een kwestie worden, ben ik bang. Maar dat zie ik dan wel weer.
Dat is exact zoals het bij mij ging. Beter goed presteren en dan eventueel doorstromen dan hoog instromen en tot de lagemoot of middenmoot behoren.

In mijn situatie waren thuissituatie en het onvermogen van ouders (zowel kennisniveau als betrokkenheidsniveau) om me te begeleiden met schoolwerk die maakten dat ik in beginjaren uitblonk in slechte prestaties.
Het roer ging om na een gesprek met meester en extra werkjes voor mij om te maken.
Ik voelde de druk en ook de drang om het anders en beter te gaan doen.

Lieve juffen en meesters.........jullie zijn van onschatbare invloed op jullie leerlingen! :heart:
Dubbeljus schreef:
04-04-2020 00:53
Hier ook vooral teleurstelling in de school. Weinig betrokkenheid, slecht georganiseerd qua online les, geen filmpjes, weinig communicatie mogelijk.
En het niveau vind ik enorm laag voor wat mijn kind wil en kan.

Wij overwegen sterk een andere school te zoeken als dit voorbij is.

Probeer dit juist als voordeel te zien. Je zou het werk dat je kind al beheerst kunnen compacten, dus niet 20 dezelfde sommen doen maar 10 of zelfs 5. In de tijd die vrijvalt kan je kind dan zijn/haar eigen interesses ontplooien. Hier wordt er bijvoorbeeld geprogrammeerd en Duits geleerd. Ze kijken ook allerlei educatieve filmpjes.
Andersom schreef:
04-04-2020 09:18
. De helft van de tijd ging op aan ouders die vragen hadden en aan pogingen van de juf om die ouders te vragen om over die vragen even te mailen zodat zij de ouders dan terug kon bellen. Op de vraag op het eind hoe de kinderen het vonden antwoordden de ouders dat het zo rommelig was gegaan.

Dit vind ik echt bizar. Wij kregen van tevoren de mededeling dat Zoom-lessen ook lestijd zijn en dat er dus gedragsregels gelden voor de kinderen, maar dat ook de ouders opgevoed moeten worden vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.
Dubbeljus schreef:
04-04-2020 00:53
Hier ook vooral teleurstelling in de school. Weinig betrokkenheid, slecht georganiseerd qua online les, geen filmpjes, weinig communicatie mogelijk.
En het niveau vind ik enorm laag voor wat mijn kind wil en kan.

Wij overwegen sterk een andere school te zoeken als dit voorbij is.
Ik snap het wel, maar als je hiervoor tevreden was, en je kind het naar de zin had, zou ik niet alles hiervan laten afhangen. Onze school staat niet heel goed bekend (het is een zwarte school in de binnenstad - we doen het relatief goed, maar het is niet de eerste keuze van de grachtengordel zeg maar) maar de overstap naar online lesgeven ging hier heel makkelijk, want veel jonge leraren en zij-instromers die al veel digitale methoden gebruiken in de klas. Juist sommige klassieke streber-scholen hebben het nu moeilijk, omdat daar regelmatig nog meer klassikaal lesgegeven wordt door oude rotten die nu Skype niet aan de praat krijgen.
Even iets anders: ik vraag me af hoe mijn zoon gemotiveerd blijft. De sommen die hij moet maken zijn zó simpel voor hem, ik weet dat hij al veel verder is qua rekenen. Het is constant maar herhaling van dezelfde sommen, eventueel met een andere strategie om ze op te lossen, maar een groot gedeelte van deze sommen (optellen en aftrekken tot 10 of 20) heeft hij duidelijk al in zijn hoofd zitten.

Normaal zit de motivatie er dan nog in dat ie met zijn vriendjes kan spelen als ie die saaie sommetjes heeft gemaakt, maar nu?
Andersom schreef:
04-04-2020 09:18
We zijn pas drie weken onderweg hierin. Wat verwacht je? De ene leerkracht is daar van zichzelf technischer of handiger in dan de ander.

Deze week heb ik meegekeken met een leerling naar een online les. Kind wordt door mij opgevangen op school, juf gaf les vanuit huis. Er waren 12 kinderen online, waarbij 10 ouders mee keken en waarbij ik dus op de achtergrond mee keek. Het lag bij ons echt niet aan de juf dat het er slecht georganiseerd uit zag.

Alle kinderen was gevraagd hun microfoon uit te zetten als juf aan het woord was, ze mochten alleen als ze de beurt hadden hun microfoon open zetten. De helft van de tijd ging op aan ouders die vragen hadden en aan pogingen van de juf om die ouders te vragen om over die vragen even te mailen zodat zij de ouders dan terug kon bellen. Op de vraag op het eind hoe de kinderen het vonden antwoordden de ouders dat het zo rommelig was gegaan.
Hier gaan de lessen ook zo, groep 3 dan. Alleen geen ouders die achter de computer zitten. Het gaat heel erg goed vind ik. Misschien goed dat wij vooraf mailtjes hebben gekregen dat we vragen kunnen mailen naar de betreffende docent en dus niet tijdens het lesgeef uur bespreken.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
04-04-2020 13:20
Even iets anders: ik vraag me af hoe mijn zoon gemotiveerd blijft. De sommen die hij moet maken zijn zó simpel voor hem, ik weet dat hij al veel verder is qua rekenen. Het is constant maar herhaling van dezelfde sommen, eventueel met een andere strategie om ze op te lossen, maar een groot gedeelte van deze sommen (optellen en aftrekken tot 10 of 20) heeft hij duidelijk al in zijn hoofd zitten.

Normaal zit de motivatie er dan nog in dat ie met zijn vriendjes kan spelen als ie die saaie sommetjes heeft gemaakt, maar nu?
Dan geef je hem zelf toch wat moeilijke sommen,.
koko67 schreef:
04-04-2020 13:33
Dan geef je hem zelf toch wat moeilijke sommen,.

Ja, doen we ook wel tussendoor. Maargoed, hij moet gewoon dat rekenwerk doen wat ie krijgt, ik kan niet zeggen dat hij zijn schriften niet hoeft in te leveren bij de juf. Dus hij moet gewoon productie draaien, ondanks dat hij het allemaal allang weet. Ik vind het eigenlijk nogal shocking hoe lang ze op hetzelfde onderwerp blijven hangen, dat valt eigenlijk nu pas echt op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter loopt ook voor met rekenen. Zij heeft in de klas een werkboek met ander rekenwerk. Ze werkt in het reguliere boek plus extra werkboek. Als dat in de klas nog niet aangeboden werd, zal dat nu ook er niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
04-04-2020 13:20
Even iets anders: ik vraag me af hoe mijn zoon gemotiveerd blijft. De sommen die hij moet maken zijn zó simpel voor hem, ik weet dat hij al veel verder is qua rekenen. Het is constant maar herhaling van dezelfde sommen, eventueel met een andere strategie om ze op te lossen, maar een groot gedeelte van deze sommen (optellen en aftrekken tot 10 of 20) heeft hij duidelijk al in zijn hoofd zitten.

Normaal zit de motivatie er dan nog in dat ie met zijn vriendjes kan spelen als ie die saaie sommetjes heeft gemaakt, maar nu?
Ik zou even met de leerkracht overleggen en hem andere dingen laten doen. Aangeleverd door de leerkracht of zelf even zoeken of via een platform als Squla of Junior Einstein. Waarom zou je hem vermoeien met sommen die hij allang kan? Doe zoals degene hierboven die de lesstof compact en haar kind totaal andere dingen laat doen zoals programmeren.

Wij krijgen voor dochter in groep 1 werkbladen, waarvan ik de bladen die leuk en/of nuttig voor haar zijn houd en de rest weg doe. En dat vul ik dan aan met werkbladen die ik zelf op internet opzoek en uitprint. Verder laat ik haar dagelijks allerlei dingen doen die niet in het programma van de juf zitten, bijv losse letters en cijfers op de juiste manier leren schrijven, knutsel- en Duplo opdrachten, een doe-boek met puzzeltjes en kleurplaten, filmpje van Freek Vonk kijken, met klei of kinetisch zand spelen, veel buiten spelen, Smart games, Squla (op groep 2 of groep 3 niveau, want de groep 1 opdrachtjes zijn veel te simpel), etc.

Probeer deze tijd als een kans te zien: op school heb je weinig invloed op wat de juf hem laat doen, nu is je kans om hem dingen te laten doen die hij leuk vindt, die hem uitdagen en waar hij echt wat van leert. Of dat nou Chinees leren, schaken, programmeren, knutselen of rekenen op groep 4 niveau is. En weer terug op school straks biedt deze tijd je handvatten om met school te overleggen hoe ze je zoon een uitdagender programma kunnen aanbieden. Doen ze daar niks aan, met Rekentijgers of plusklas opdrachten ofzo?
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
04-04-2020 13:36
Ja, doen we ook wel tussendoor. Maargoed, hij moet gewoon dat rekenwerk doen wat ie krijgt, ik kan niet zeggen dat hij zijn schriften niet hoeft in te leveren bij de juf. Dus hij moet gewoon productie draaien, ondanks dat hij het allemaal allang weet. Ik vind het eigenlijk nogal shocking hoe lang ze op hetzelfde onderwerp blijven hangen, dat valt eigenlijk nu pas echt op.
Waarom moet dat? Dat kun je toch gewoon met de juf overleggen, dat hij iets anders inlevert? Of is de juf zo inflexibel?
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
04-04-2020 13:36
Ja, doen we ook wel tussendoor. Maargoed, hij moet gewoon dat rekenwerk doen wat ie krijgt, ik kan niet zeggen dat hij zijn schriften niet hoeft in te leveren bij de juf. Dus hij moet gewoon productie draaien, ondanks dat hij het allemaal allang weet. Ik vind het eigenlijk nogal shocking hoe lang ze op hetzelfde onderwerp blijven hangen, dat valt eigenlijk nu pas echt op.
Shocking? Echt? Misschien heeft de juf/ meester even vergeten dat jouw zoon wel wat moeilijkers aankan. Dus stuur even een mailtje of hij die sommen echt moet maken of dat het wat moeilijker mag.
Hij had vorige week een boekje met extra rekenwerk gekregen, dat heeft ie gemaakt. Deze week zit er weer niks extra's bij. Ja, in het rekenboekje staan elke dag 2 kleine extra opdrachtjes, dat wel.

Daarnaast doet hij nu met mij mee met het oefenen van handgebaren (Nederlandse gebarentaal) en de lettergebaren oefenen we ook samen.

En ik ga eens op Pinterest kijken wat ik daar nog kan vinden aan extra rekenpuzzels
koko67 schreef:
04-04-2020 13:49
Shocking? Echt? Misschien heeft de juf/ meester even vergeten dat jouw zoon wel wat moeilijkers aankan. Dus stuur even een mailtje of hij die sommen echt moet maken of dat het wat moeilijker mag.

Ja, ik vind het shocking, want mijn zoon had normaal gesproken deze weken op school gezeten en dus ook constant mee moeten doen met het maken van sommetjes die hij een half jaar geleden al kon. Dan vraag ik me echt af waarom ze zo moeilijk doen met leerplicht en alles. Leerplicht is het dus niet, eerder aanwezigheidsplicht
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de volgende Rekentijger besteld. Leek me makkelijker dan navragen of er iemand op school is die hem kan aangeven.
Wat betreft de makkelijke sommen bij automatiseren, dan zeg ik "fijn, dan ben je er snel mee klaar".
Voor de goede rekenaars: leer ze binair rekenen! Erg leuk voor ze om te beseffen dat je niet per se het tientallig stelsel nodig hebt.

https://www.rekenen-oefenen.nl/instruct ... re-stelsel
Alle reacties Link kopieren
Ik denk verder dat de meeste ouders en meesters en juffen met de beste bedoelingen hard bezig zijn, maar dat het ook nog een kwestie van zoeken en ‘trial & error’ is. Een online les met de hele klas in groep 4 lijkt mij persoonlijk garantie voor drama, ik ben blij dat wij dat niet hebben met onze zoon in groep 4. Als hij het wel zou hebben zou ik weinig anders ervan verwachten dan dat hij zijn klasgenootjes even ziet en de verwachtingen van de instructie heel laag hebben liggen.

Het is lastig denk ik om iedereen tevreden te stellen. De ene ouder of leerling vindt dat ze teveel stof moeten doen, de ander vindt het te weinig. Voor de één is het te moeilijk zonder goede face to face instructie, voor de ander is het te makkelijk. De een wil dingen zelf palen, de ander vindt dat teveel werk en wil dat school het werk precies aanlevert. We moeten allemaal een beetje flexibel zijn en geven en nemen denk ik. Scholen hebben in de eerste weken geleerd wat er wel en niet werkt en kunnen dingen verbeteren. Maar als ze dat doen is het ook weer niet altijd goed: ik heb al ouders horen klagen dat er vanaf volgende week weer van alles omgegooid wordt en dat ze dat heel irritant vinden omdat ze net een beetje gewend waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven