Spijt van scheiding?

08-04-2020 11:35 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving scheiden steeds meer mensen. En zijn daarna heel gelukkig alleen of met een nieuwe partner... Of doen ze alsof? Zou er nooit iemand spijt hebben dan van hun keuze... Als ik 't vraag zeggen ze van niet.. Maar is dit eerlijk? Dus gescheiden mensen hier..... Hier ben je anoniem, vertel eens eerlijk... Heb je ooit spijt gehad van je keuze om te gaan scheiden?
lilalinda schreef:
09-04-2020 10:05
ik ben niet van plan te scheiden, maar door dit onderwerp eens wat gaan Googelen en dan kom je toch uit op cijfers tussen de 30 en 50% die echt goed spijt hebben. Had ik niet gedacht.
Kan me er wel iets bij voorstellen, de kinderen natuurlijk. Maar ook het gras dat na de scheiding minder groen blijkt te zijn. De problemen die niet allemaal aan je partner blijken te liggen etc.
Dat denk ik ook. Mensen die scheiden uit ontevredenheid en een nieuw leven als vrijgezel voor zich zien, vol dates en aantrekkelijke vrijgezellen. En dan blijkt de werkelijkheid te bestaan uit een duurder leven, minder prettig huis, werken of voor de kinderen zorgen en blijken de aantrekkelijke vrijgezellen vooral niet te vallen op gescheiden vaders met 2 koters en weinig vrije tijd. Plus dat het sociale leven vooral door de ex in stand gehouden werd (in het geval van mannen vaak), dat elk weekend in de kroeg hangen ook echt niet meer zo leuk is op je 45e als op je 25e en dat je nog steeds veel met je ex moet regelen.

Ik zie wel een aantal van dit soort ‘de koek was nou eenmaal op’ mannen in mijn omgeving. Die gingen scheiden voor ‘die ander’ en dat werkte toch niet. En dan blijven ze alleen over.

Vrouwen redden zich vaak wel beter in mijn beleving, want in veel gevallen regelden die toch al veel alleen.
Th∅rdis schreef:
09-04-2020 10:14
Dat denk ik ook. Mensen die scheiden uit ontevredenheid en een nieuw leven als vrijgezel voor zich zien, vol dates en aantrekkelijke vrijgezellen. En dan blijkt de werkelijkheid te bestaan uit een duurder leven, minder prettig huis, werken of voor de kinderen zorgen en blijken de aantrekkelijke vrijgezellen vooral niet te vallen op gescheiden vaders met 2 koters en weinig vrije tijd. Plus dat het sociale leven vooral door de ex in stand gehouden werd (in het geval van mannen vaak), dat elk weekend in de kroeg hangen ook echt niet meer zo leuk is op je 45e als op je 25e en dat je nog steeds veel met je ex moet regelen.

Ik zie wel een aantal van dit soort ‘de koek was nou eenmaal op’ mannen in mijn omgeving. Die gingen scheiden voor ‘die ander’ en dat werkte toch niet. En dan blijven ze alleen over.

Vrouwen redden zich vaak wel beter in mijn beleving, want in veel gevallen regelden die toch al veel alleen.
en daarbij dat je ex (vanaf dat moment de Heks/Narcist) altijd een complicerende rol blijft spelen
Th∅rdis schreef:

Zouden alleen mannen spijt hebben na een scheiding?
30-50% heeft spijt achteraf, het zou nog kunnen ook, qua aantallen.
Mijn ouders zijn in 2006 gescheiden. Vader wilde het graag, moeder niet. Ook al hing er de laatste jaren een zeer gespannen sfeer en had mijn vader een kort lontje. Hij had al 2 jaar een geheime relatie. Moeder was er kapot van. Ze gaf hem zelfs nog een sleutel van ons nieuwe huis. Voor het geval dat hij zich nog zou bedenken, dan mocht hij terug komen. Wat natuurlijk niet gebeurde. Tot 4 jaar na de scheiding had mijn moeder nog regelmatig emotionele buien hierover. Tot ze iets met mijn stiefvader kreeg. Die kende ze al lang, hij was onze vroegere buurman en weduwnaar.

Ze is inmiddels ruim 9 jaar samen met hem en zegt nu veel gelukkiger dan ooit met mijn vader te zijn geweest. Hij was niet zo'n trouwe echtgenoot, bleek al snel. Zij mocht haar toenmalige vrienden nooit uitnodigen. Want die vond hij niet leuk. Andersom moest ze de zijne wél accepteren. Toen bleek hij dat hij geld van mijn had achtergehouden, was ze helemaal klaar met hem. Ze zegt dat ze 30 jaar getrouwd is geweest met een man die ze niet kent.

Mijn vader heeft er nooit spijt van gehad, vermoed ik. Een half jaar na de scheiding hertrouwde hij, wilde geen herinneringen meenemen.
hondenmens wijzigde dit bericht op 09-04-2020 10:48
14.91% gewijzigd
Kaaskroket, kun je een poll toevoegen aan de OP?
Dan kunnen we een een realistisch beeld krijgen van hoe het bij de gescheiden viva-forummers zit.
Ik denk ook dat vooral mannen spijt krijgen. Mijn ex was ook erg eenzaam de eerste paar maanden en het leven is duur alleen. Hij had verwacht dat hij vrij zou zijn, maar hij wou de kinderen niet kwijt. Dus vrij ben je dan niet. Vrouwen krijgen vrij snel hun leven op de rit. Niet dat ze geen verdriet hebben. Maar ze laten zich niet zo gaan denk. Willen het beste ervan maken.
lilalinda schreef:
ik ben niet van plan te scheiden, maar door dit onderwerp eens wat gaan Googelen en dan kom je toch uit op cijfers tussen de 30 en 50% die echt goed spijt hebben. Had ik niet gedacht.
Kan me er wel iets bij voorstellen, de kinderen natuurlijk. Maar ook het gras dat na de scheiding minder groen blijkt te zijn. De problemen die niet allemaal aan je partner blijken te liggen etc.
Het gras was hier juist wel groener, maar de kinderen... Je hebt de neiging om het goed te praten en dan af en toe word je met je neus op de feiten gedrukt dat het voor hen wel een last is.

En van je partner geraak je niet af als je kinderen hebt. Dat is dus ook erg lastig.
babbeleo schreef:
09-04-2020 10:35
Zouden alleen mannen spijt hebben na een scheiding?
30-50% heeft spijt achteraf, het zou nog kunnen ook, qua aantallen.
het zijn meestal vrouwen die de scheiding aanvragen, alleen zij kunnen dan spijt krijgen van de handeling
Ik denk wel dat mannen die ene scheiding "overkomt", vaker spijt hebben van wat ze fout deden in hun huwelijk, het was te redden geweest als....
Het onderwerp zou ook moeten zijn:
"hoeveel mensen heeft spijt, dat zijn huwelijk fout liep", de scheiding is maar de laatste formele handeling
DS1971 schreef:
09-04-2020 10:45
Het gras was hier juist wel groener, maar de kinderen... Je hebt de neiging om het goed te praten en dan af en toe word je met je neus op de feiten gedrukt dat het voor hen wel een last is.

En van je partner geraak je niet af als je kinderen hebt. Dat is dus ook erg lastig.
Bij ons was dat makkelijker, omdat ik al 21 was bij de scheiding. Hij heeft daar gewoon op gewacht, zodat hij geen kinderalimentatie meer moest betalen.
lilalinda schreef:
Het antwoord van Google zegt weinig. Het gaat om het achterliggende onderzoek. Een onderzoek kan heel veel hits genereren in Google, maar dat zegt niets over de kwaliteit van het onderzoek. Het is daarom onverstandig om dit soort statistieken klakkeloos voor waar aan te nemen. Ook anekdotisch bewijs zegt niet zoveel. In dit topic lees ik vooral gescheidenen die geen spijt hebben en niet-gescheidenen die beweren te weten dat alle gescheidenen die zij kennen spijt hebben.

Mijn indruk, maar niet gebaseerd op onderzoek, is dat de meeste mensen geen spijt hebben van hun scheiding, maar wel van het niet meer kunnen voldoen aan het plaatje van het traditionele gezin. Terugkijkend kan een huwelijk best goed lijken, omdat de scherpe randjes langzaam worden vergeten.
quadrupel schreef:
09-04-2020 10:54
Het antwoord van Google zegt weinig. Het gaat om het achterliggende onderzoek. Een onderzoek kan heel veel hits genereren in Google, maar dat zegt niets over de kwaliteit van het onderzoek. Het is daarom onverstandig om dit soort statistieken klakkeloos voor waar aan te nemen. Ook anekdotisch bewijs zegt niet zoveel. In dit topic lees ik vooral gescheidenen die geen spijt hebben en niet-gescheidenen die beweren te weten dat alle gescheidenen die zij kennen spijt hebben.

Mijn indruk, maar niet gebaseerd op onderzoek, is dat de meeste mensen geen spijt hebben van hun scheiding, maar wel van het niet meer kunnen voldoen aan het plaatje van het traditionele gezin. Terugkijkend kan een huwelijk best goed lijken, omdat de scherpe randjes langzaam worden vergeten.
Jouw indruk N=1
Google, geeft veel onderzoeken, (meeste komen op zo'n 45% met spijt) en ik neem de marge ruim 30-50%
Ik gok dat een derde had gewild dat hun huwelijk goed was gebleven, fijn samen, mooie basis voor de kinderen. En ik denk, dat als je het zo breder trekt, dat er maar weinig mensen juichen, dat hun huwelijk op de klippen liep.
lilalinda schreef:
09-04-2020 10:45
het zijn meestal vrouwen die de scheiding aanvragen, alleen zij kunnen dan spijt krijgen van de handeling
Ik denk wel dat mannen die ene scheiding "overkomt", vaker spijt hebben van wat ze fout deden in hun huwelijk, het was te redden geweest als....
Goed punt heb je daar.
Dus het idee is nu dat van degenen die de scheiding aanvragen de meesten vrouw zijn èn niet in grote aantallen spijt hebben?
En dat van degenen die de scheiding overkomt de meesten man zijn èn dat die ook vaker spijt krijgen van wat ze fout hebben gedaan in hun huwelijk.

Nou kom ik uit op twee ideeën: dat mannen vaker dan vrouwen iets fout hebben gedaan in hun huwelijk, òf dat mannen überhaupt eerder spijt ervaren dan vrouwen.

Of mis ik nog iets?
Theamuts schreef:
09-04-2020 10:41
Kaaskroket, kun je een poll toevoegen aan de OP?
Dan kunnen we een een realistisch beeld krijgen van hoe het bij de gescheiden viva-forummers zit.
Ik weet niet hoe dit moet 😂
Ben niet gescheiden/ook geen wens daartoe.
Bij de gescheiden stellen om mij heen ik zie boven alles dat een scheiding een bijzonder grote stressfactor is die lange tijd nagalmt.

Maar als de grote schok voorbij is, dat er ook wel ander geluk voor in de plaats komt.

Zie nou niet echt verschil tussen mannen en vrouwen qua spijt hebben, zowat niemand begint aan een huwelijk om dan die tragiek van een scheiding, dat het huwelijk niet werkt, mee te maken.
Maar iedereen heeft zijn eigen verhaal en belevenis natuurlijk.
babbeleo schreef:
09-04-2020 11:03
Goed punt heb je daar.
Dus het idee is nu dat van degenen die de scheiding aanvragen de meesten vrouw zijn èn niet in grote aantallen spijt hebben?
En dat van degenen die de scheiding overkomt de meesten man zijn èn dat die ook vaker spijt krijgen van wat ze fout hebben gedaan in hun huwelijk.

Nou kom ik uit op twee ideeën: dat mannen vaker dan vrouwen iets fout hebben gedaan in hun huwelijk, òf dat mannen überhaupt eerder spijt ervaren dan vrouwen.

Of mis ik nog iets?
dat het allemaal aan Hem ligt, weten vrouwen al jaren :)
babbeleo schreef:
09-04-2020 11:03
Goed punt heb je daar.

ik zou een goed onderzoek daar naar erg interessant vinden
Th∅rdis schreef:
Plus dat het sociale leven vooral door de ex in stand gehouden werd (in het geval van mannen vaak), dat elk weekend in de kroeg hangen ook echt niet meer zo leuk is op je 45e als op je 25e en dat je nog steeds veel met je ex moet regelen.

Off- topic, ik ben ook over de 40 en hang nog steeds elke week in de kroeg. En velen met mij. Heerlijk. Ik mis dat nu ook heel erg.
rumforviva schreef:
09-04-2020 11:36
Off- topic, ik ben ook over de 40 en hang nog steeds elke week in de kroeg. En velen met mij. Heerlijk. Ik mis dat nu ook heel erg.
oh ik ook, maar als ik dan om me heen kijk, ben ik blij dat ik er relaxed zit en niet opzoek ben naar iemand
lilalinda schreef:
09-04-2020 11:38
oh ik ook, maar als ik dan om me heen kijk, ben ik blij dat ik er relaxed zit en niet opzoek ben naar iemand
Oh nee, daarvoor moet je niet naar de kroeg inderdaad. De spoeling is ontzettend dun in het uitgaansleven.
rumforviva schreef:
09-04-2020 11:36

Haha, ja daar was ik ook even verbaasd over :cheers:
Ik sprak ook eens een vriendin van m’n moeder. Na het overlijden van haar man kreeg ze een nieuwe relatie. Zij zegt nu met terugwerkende kracht dat ze spijt heeft dat ze destijds niet van haar man gescheiden was, nu ze ziet hoe fijn een relatie kan zijn.
rumforviva schreef:
09-04-2020 11:42
Ik sprak ook eens een vriendin van m’n moeder. Na het overlijden van haar man kreeg ze een nieuwe relatie. Zij zegt nu met terugwerkende kracht dat ze spijt heeft dat ze destijds niet van haar man gescheiden was, nu ze ziet hoe fijn een relatie kan zijn.
Jajaja, je kunt dus ook spijt hebben dat je niet gescheiden bent, en dat zijn dan weer wel vaker vrouwen?
LoveLucy schreef:
09-04-2020 10:42
Ik denk ook dat vooral mannen spijt krijgen. Mijn ex was ook erg eenzaam de eerste paar maanden en het leven is duur alleen. Hij had verwacht dat hij vrij zou zijn, maar hij wou de kinderen niet kwijt. Dus vrij ben je dan niet. Vrouwen krijgen vrij snel hun leven op de rit. Niet dat ze geen verdriet hebben. Maar ze laten zich niet zo gaan denk. Willen het beste ervan maken.
Ik betwijfel of het waar is. Misschien in het verleden toen veel mannen gingen scheiden die echt afhankelijk waren van hun vrouw, maar tegenwoordig kan iedere man zichzelf ook uitstekend redden.
hondenmens schreef:
09-04-2020 10:51
Bij ons was dat makkelijker, omdat ik al 21 was bij de scheiding. Hij heeft daar gewoon op gewacht, zodat hij geen kinderalimentatie meer moest betalen.
Hoe gaat dat geld besparen dan? Ik neem aan dat staande het huwelijk jouw moeder niet alles alleen betaalde, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven