Spijt van scheiding?

08-04-2020 11:35 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving scheiden steeds meer mensen. En zijn daarna heel gelukkig alleen of met een nieuwe partner... Of doen ze alsof? Zou er nooit iemand spijt hebben dan van hun keuze... Als ik 't vraag zeggen ze van niet.. Maar is dit eerlijk? Dus gescheiden mensen hier..... Hier ben je anoniem, vertel eens eerlijk... Heb je ooit spijt gehad van je keuze om te gaan scheiden?
lilalinda schreef:
09-04-2020 10:57
Jouw indruk N=1
Google, geeft veel onderzoeken, (meeste komen op zo'n 45% met spijt) en ik neem de marge ruim 30-50%
Ik gok dat een derde had gewild dat hun huwelijk goed was gebleven, fijn samen, mooie basis voor de kinderen. En ik denk, dat als je het zo breder trekt, dat er maar weinig mensen juichen, dat hun huwelijk op de klippen liep.
Er is denk ik nog wel een verschil tussen het vervelend vinden dat het huwelijk gestrand is en spijt hebben van de scheiding. Natuurlijk had ik gewild dat mijn ex en ik gelukkig met elkaar waren gebleven en dat we samen oud waren geworden. Dat maakt alleen nog niet dat ik spijt heb van de scheiding.
lilalinda schreef:
09-04-2020 10:57
Jouw indruk N=1
Google, geeft veel onderzoeken, (meeste komen op zo'n 45% met spijt) en ik neem de marge ruim 30-50%
Ik gok dat een derde had gewild dat hun huwelijk goed was gebleven, fijn samen, mooie basis voor de kinderen. En ik denk, dat als je het zo breder trekt, dat er maar weinig mensen juichen, dat hun huwelijk op de klippen liep.
Ik denk idd dat bij veel mensen daar de spijt ligt. Niet perse van de scheiding zelf. Je stapt over het algemeen toch in een huwelijk met het idee, samen oud te worden.
babbeleo schreef:
09-04-2020 11:03
Goed punt heb je daar.
Dus het idee is nu dat van degenen die de scheiding aanvragen de meesten vrouw zijn èn niet in grote aantallen spijt hebben?
En dat van degenen die de scheiding overkomt de meesten man zijn èn dat die ook vaker spijt krijgen van wat ze fout hebben gedaan in hun huwelijk.

Nou kom ik uit op twee ideeën: dat mannen vaker dan vrouwen iets fout hebben gedaan in hun huwelijk, òf dat mannen überhaupt eerder spijt ervaren dan vrouwen.

Of mis ik nog iets?
Ik heb wel gelezen dat het meestal de vrouw is de scheiding aanvraagt. Maar details weet ik niet precies meer.
Ik vraag mij dan af
- Is het dan zo dat een vrouw 'sneller' de stap durft te wagen? (terwijl vrouwen vaker afhankelijk zijn van het inkomen van de man)
- Of omdat een niet lekker lopend huwelijk (of andere relatie) gewoon zwaarder drukt op de vrouw?
- Is het een combinatie van vrouwen zorgen over het algemeen meer uren voor het gezin, werken minder, maar lijken toch minder tijd voor zichzelf te claimen, dus dan heb je die man ook niet nodig?
- Of kiezen mannen pas voor een ander als er een ander is en/of is het de vrouw die dan alsnog zegt, ik ga niet met jouw scharrelgedrag akkoord.

Enig idee of er bij gehouden wordt, wat de oorzaken zijn van een scheiding.
En we hebben het nu alleen over huwelijken die ontbonden worden. Maar als je gewoon een duurzame relatie hebt die eindigt, dan kom je toch voor een groot deel dezelfde obstakels tegen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
DS1971 schreef:
09-04-2020 12:14
Er is denk ik nog wel een verschil tussen het vervelend vinden dat het huwelijk gestrand is en spijt hebben van de scheiding. Natuurlijk had ik gewild dat mijn ex en ik gelukkig met elkaar waren gebleven en dat we samen oud waren geworden. Dat maakt alleen nog niet dat ik spijt heb van de scheiding.
oh zeker, ik denk dat de percentages mensen die spijt hebben, dat ze niet gelukkig werden in hun huwelijk torenhoog zijn
dianaf schreef:
09-04-2020 12:16

Ik heb wel gelezen dat het meestal de vrouw is de scheiding aanvraagt. Maar details weet ik niet precies meer.
Ik vraag mij dan af
- Is het dan zo dat een vrouw 'sneller' de stap durft te wagen? (terwijl vrouwen vaker afhankelijk zijn van het inkomen van de man)
- Of omdat een niet lekker lopend huwelijk (of andere relatie) gewoon zwaarder drukt op de vrouw?
- Is het een combinatie van vrouwen zorgen over het algemeen meer uren voor het gezin, werken minder, maar lijken toch minder tijd voor zichzelf te claimen, dus dan heb je die man ook niet nodig?
- Of kiezen mannen pas voor een ander als er een ander is en/of is het de vrouw die dan alsnog zegt, ik ga niet met jouw scharrelgedrag akkoord.

Enig idee of er bij gehouden wordt, wat de oorzaken zijn van een scheiding.
En we hebben het nu alleen over huwelijken die ontbonden worden. Maar als je gewoon een duurzame relatie hebt die eindigt, dan kom je toch voor een groot deel dezelfde obstakels tegen.
jazeker, de redenen worden bijgehouden. Maar dat zijn de redenen die mensen vertellen. Kan een onderliggende reden zijn.

Dat vrouwen vaak de scheiding aanvragen is ook onderzoek naar gedaan. Vaak hebben vrouwen de meeste taken binnen een huwelijk, balen daarvan. Praten erover. Er verandert niks. Irritaties, geen seks meer, geen intimiteit meer. Communicatie weg.
Zij probeert het open te breken, hij vindt het wel best ('we hebben het toch goed?") . En heeft vaak pas heel laat door, dat zij al buiten staat
DS1971 schreef:
09-04-2020 12:10
Hoe gaat dat geld besparen dan? Ik neem aan dat staande het huwelijk jouw moeder niet alles alleen betaalde, toch?
Na het huwelijk deed hij al mijn abonnementen naar mijn moeders rekening. Ik had nog geen inkomen toen. Maar nu hij met pensioen is krijgt zij wel een deel het zijne.
lilalinda schreef:
09-04-2020 12:28
jazeker, de redenen worden bijgehouden. Maar dat zijn de redenen die mensen vertellen. Kan een onderliggende reden zijn.

Dat vrouwen vaak de scheiding aanvragen is ook onderzoek naar gedaan. Vaak hebben vrouwen de meeste taken binnen een huwelijk, balen daarvan. Praten erover. Er verandert niks. Irritaties, geen seks meer, geen intimiteit meer. Communicatie weg.
Zij probeert het open te breken, hij vindt het wel best ('we hebben het toch goed?") . En heeft vaak pas heel laat door, dat zij al buiten staat
En vaak wordt die stap dan genomen als de kinderen wat groter zijn, de vrouw is misschien weer wat meer gaan werken en durft het financieel ook aan om uit elkaar te gaan.

Want dit topic gaat daar niet over, maar er zijn ook genoeg mensen die juist spijt hebben dat ze getrouwd zijn, maar ze durven niet te scheiden. Zeker als je dan bijvoorbeeld afstand moet doen van een bepaalde sociale status kan dat moeilijk zijn.
hondenmens schreef:
09-04-2020 12:48
Na het huwelijk deed hij al mijn abonnementen naar mijn moeders rekening. Ik had nog geen inkomen toen. Maar nu hij met pensioen is krijgt zij wel een deel het zijne.
Maar tijdens het huwelijk heeft hij in principe toch dezelfde kosten voor jou als kind gemaakt die ook gemaakt zouden zijn bij een scheiding? Wat heeft hij daarin bespaard dan?
rumforviva schreef:
09-04-2020 12:58
Maar tijdens het huwelijk heeft hij in principe toch dezelfde kosten voor jou als kind gemaakt die ook gemaakt zouden zijn bij een scheiding? Wat heeft hij daarin bespaard dan?
Ik denk het niet. Zeker niet als pa goed verdiend en ma nauwelijks. Pa en ka kan flink oplopen. Ik hoor mensen echt flinke bedragen noemen. Zoveel kost een kind bij mij niet.

Ik weet niet of dat de reden is of dat moeders dat ingefluisterd heeft maar het kan wel een reden zijn. Vriendin van mij haar vader ging tegelijk met jongste zoon uit huis, hij had volgehouden tot zijn kinderen zelfstandig waren. Ook lullig. Maar snap het ergens wel. Ik had het denk ook uitgezongen voor de kinderen.
rumforviva schreef:
09-04-2020 11:36
Off- topic, ik ben ook over de 40 en hang nog steeds elke week in de kroeg. En velen met mij. Heerlijk. Ik mis dat nu ook heel erg.
Daar is ook niets mis mee. Maar elke stad heeft zo’n treurige restantenbar die vol zit met gescheiden veertigers die Op Zoek zijn. Er zit een verschil tussen gezellig wat gaan drinken ergens of proberen aan een partner te komen in de kroeg.
Overigens denk ik dat mannen vaker spijt hebben, maar dat is vooral gebaseerd op het feit dat het huwelijk voor mannen doorgaans beter is dan voor vrouwen. Ongetrouwde vrouwen leven langer en zijn gelukkiger dan getrouwde vrouwen en bij mannen is dat precies omgekeerd, die leven ongetrouwd korter en zijn getrouwd gelukkiger.

Ik denk wel dat als ‘het huwelijk’ als instituut verandert ook ‘spijt na de scheiding’ en die verschillen tussen mannen en vrouwen wat wegvallen. Nu is het huwelijk voor veel vrouwen hard werken. Een baan, de kinderen zijn ook grotendeels haar taak, net als het huishouden en de sociale activiteiten. Gechargeerd uiteraard.

Volgens mij is het ook zo dat vrouwen vaker scheiden om wat Lilalinda beschrijft, omdat ze het zat zijn, zich alleen voelen en er klaar mee zijn en mannen misschien vaker vanwege een ander?
Kaaskroket schreef:
08-04-2020 11:50
Het is niet als wantrouwig bedoeld al snap ik dat 't zo een beetje over komt. Maar ik zie ook de nadelen bij deze gescheiden gezinnen en die worden weggewuifd of het het allemaal waard is. En inderdaad kan ik dat soms niet helemaal geloven. Het verdriet van de kinderen en ze minder zien. Gedoe met kinderen in de nieuwe relatie. Financieel gedoe. Zoiets allemaal.
Wat maakt dat je dit graag wilt weten?

Overweeg jij zelf om te scheiden?
Th∅rdis schreef:
09-04-2020 13:28
Daar is ook niets mis mee. Maar elke stad heeft zo’n treurige restantenbar die vol zit met gescheiden veertigers die Op Zoek zijn. Er zit een verschil tussen gezellig wat gaan drinken ergens of proberen aan een partner te komen in de kroeg.
Ik herken wat je zegt, maar ik geloof nooit dat iemand bij een scheiding denkt: "Yes, nu kan ik lekker in de kroeg hangen!". Ik denk meer dat het daar op uitloopt, omdat ze niet weten hoe je anders iemand tegen moet komen. Maar dat is niet wat iemand tot een scheiding beweegt.
rumforviva schreef:
09-04-2020 13:37
Ik herken wat je zegt, maar ik geloof nooit dat iemand bij een scheiding denkt: "Yes, nu kan ik lekker in de kroeg hangen!". Ik denk meer dat het daar op uitloopt, omdat ze niet weten hoe je anders iemand tegen moet komen. Maar dat is niet wat iemand tot een scheiding beweegt.
Nee dat niet, maar ik ken wat gescheiden vaders die hun vrouw maar saai vonden, geen seks, teveel moeder, enz.

Die poogden dan regelmatig mij te versieren (Superleuk zo’n schoolplein) want ‘was mijn vrouw maar een beetje meer zoals jij’ (waar ik uiteraard niet op in ging.)

Maar een aantal is daarna gescheiden en was onderweg naar het Grote Geluk van het vrijgezellenbestaan. Seks met wie je maar wil, lekker vrijheid in de weekenden enz.

Dat viel allemaal extreem tegen in realiteit, daar komt mijn observatie vandaan. Want achteraf was dat huwelijk een beetje saai, maar niet slecht, en bleken al die sexy leuke jongere vrouwen niet bijzonder geïnteresseerd.
Th∅rdis schreef:
09-04-2020 13:32
Overigens denk ik dat mannen vaker spijt hebben, maar dat is vooral gebaseerd op het feit dat het huwelijk voor mannen doorgaans beter is dan voor vrouwen. Ongetrouwde vrouwen leven langer en zijn gelukkiger dan getrouwde vrouwen en bij mannen is dat precies omgekeerd, die leven ongetrouwd korter en zijn getrouwd gelukkiger.

Ik denk wel dat als ‘het huwelijk’ als instituut verandert ook ‘spijt na de scheiding’ en die verschillen tussen mannen en vrouwen wat wegvallen. Nu is het huwelijk voor veel vrouwen hard werken. Een baan, de kinderen zijn ook grotendeels haar taak, net als het huishouden en de sociale activiteiten. Gechargeerd uiteraard.

Volgens mij is het ook zo dat vrouwen vaker scheiden om wat Lilalinda beschrijft, omdat ze het zat zijn, zich alleen voelen en er klaar mee zijn en mannen misschien vaker vanwege een ander?
volgens mij scheiden mannen niet om een ander, maar wel pas als ze een ander hebben.
Is de ander hooguit het zetje

Ook daar is onderzoek naar gedaan. De klassieker: They never leave their wife
Klopt. Ik geloof, dat slechts 2% er met de minnares vandoor gaat
Maar, als hij er toch uitgezet wordt, of zij dreigt, dan maakt een man sneller de stap, als er al ergens een nieuwe vrouw op hem wacht
lilalinda schreef:
09-04-2020 13:52
volgens mij scheiden mannen niet om een ander, maar wel pas als ze een ander hebben.
Is de ander hooguit het zetje

Ook daar is onderzoek naar gedaan. De klassieker: They never leave their wife
Klopt. Ik geloof, dat slechts 2% er met de minnares vandoor gaat
Maar, als hij er toch uitgezet wordt, of zij dreigt, dan maakt een man sneller de stap, als er al ergens een nieuwe vrouw op hem wacht
Ja dat zal wel kloppen denk ik
Overigens is de levensverwachting van gescheiden mensen 7 jaar korter dan die van getrouwde mensen (zowel voor mannen als vrouwen).
Ook de kans op armoede is significant hoger bij gescheiden mensen, al doet terug samenhokken dit snel teniet.
Met name Nederlandse gescheiden vrouwen zijn merkelijk meer depressief in vergelijking met getrouwde mensen en gescheiden mannen.

https://www.statistiekvlaanderen.be/sit ... ding_0.pdf
zurimat schreef:
09-04-2020 14:03
Overigens is de levensverwachting van gescheiden mensen 7 jaar korter dan die van getrouwde mensen (zowel voor mannen als vrouwen).
Ook de kans op armoede is significant hoger bij gescheiden mensen, al doet terug samenhokken dit snel teniet.
Met name Nederlandse gescheiden vrouwen zijn merkelijk meer depressief in vergelijking met getrouwde mensen en gescheiden mannen.

https://www.statistiekvlaanderen.be/sit ... ding_0.pdf
Dit is nota bene een Belgische link. Geen cijfers over Nederlandse vrouwen
lilalinda schreef:
09-04-2020 12:28

Ik vraag me af hoe ze aan die informatie komen. Bij mijn echtscheiding stonden in het convenant geen overwegingen over de reden van uit elkaar gaan. Nog los van het feit dat mijn ex daarover loog. Er is ook nergens vastgelegd op wiens initiatief het was en de rechter heeft zich er niet mee bemoeid, behalve dan de scheiding uitgesproken.
YagaBaba schreef:
09-04-2020 14:10
Ik vraag me af hoe ze aan die informatie komen. Bij mijn echtscheiding stonden in het convenant geen overwegingen over de reden van uit elkaar gaan. Nog los van het feit dat mijn ex daarover loog. Er is ook nergens vastgelegd op wiens initiatief het was en de rechter heeft zich er niet mee bemoeid, behalve dan de scheiding uitgesproken.
Onderzoek waaraan een geldige steekproef heeft deelgenomen. Net zoals er naar allerlei andere dingen onderzoek wordt gedaan.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 09-04-2020 14:12
6.40% gewijzigd
Denk dat het al een heleboel helpt als mensen wat liever en minder veroordelend zijn naar net gescheiden vrouwen. In de meeste gevallen wil de vrouw scheiden, maar dat wil niet zeggen dat het huwelijk stuk gelopen is door de vrouw. Ik spreek nu voor mezelf, maar ik ben behoorlijk eenzaam geweest en nog wel. Er zijn veel mensen weggevallen waarvan ik van te voren wel had gedacht dat ze er voor mij zouden zijn.
Th∅rdis schreef:
09-04-2020 14:10
Dit is nota bene een Belgische link. Geen cijfers over Nederlandse vrouwen
Toch wel, anders zou ik het niet vermelden. Maar om jou tevreden te stellen, ook Franse gescheiden mannen zijn significant meer depressief.
Oi, als ik dit zo allemaal hoor (behalve dan die van zurimat):

Dan heeft mijn vrouw al jarenlang de wens om te scheiden en heeft ze spijt dat ze het nog steeds niet gedaan heeft.
Gaat ze morgen de scheiding aanvragen
Heeft ze geen enkele spijt daarvan, ooit
Heeft ze daarna een gelukkiger leven
En leeft ze ook langer, vooral als ze alleen blijft
Heb ik daarentegen spijt als haren op mijn hoofd
Van werkelijk alle dingen die ik fout heb gedaan
voornamelijk stofzuigen en ramen lappen (ik had het moeten zien)
en leef ik een korter leven, in een hoekje
en ongelukkiger leven
en wil niemand me meer hebben ( de markt is dun)

Vergeet ik nog iets?
Intotheunknown schreef:
09-04-2020 14:12
Denk dat het al een heleboel helpt als mensen wat liever en minder veroordelend zijn naar net gescheiden vrouwen. In de meeste gevallen wil de vrouw scheiden, maar dat wil niet zeggen dat het huwelijk stuk gelopen is door de vrouw. Ik spreek nu voor mezelf, maar ik ben behoorlijk eenzaam geweest en nog wel. Er zijn veel mensen weggevallen waarvan ik van te voren wel had gedacht dat ze er voor mij zouden zijn.
Uit bovenvermeld onderzoek blijkt dat de sociale opvang voor gescheiden vrouwen groter is dan voor gescheiden mannen.

Ook als je als man ongewild scheidt, wordt er (ook hier in dit topic) gewezen dat de schuld van het foutlopen van het huwelijk vooral bij de man ligt.
babbeleo schreef:
09-04-2020 14:17
Oi, als ik dit zo allemaal hoor (behalve dan die van zurimat):

Dan heeft mijn vrouw al jarenlang de wens om te scheiden en heeft ze spijt dat ze het nog steeds niet gedaan heeft.
Gaat ze morgen de scheiding aanvragen
Heeft ze geen enkele spijt daarvan, ooit
Heeft ze daarna een gelukkiger leven
En leeft ze ook langer, vooral als ze alleen blijft
Heb ik daarentegen spijt als haren op mijn hoofd
Van werkelijk alle dingen die ik fout heb gedaan
voornamelijk stofzuigen en ramen lappen (ik had het moeten zien)
en leef ik een korter leven, in een hoekje
en ongelukkiger leven
en wil niemand me meer hebben ( de markt is dun)

Vergeet ik nog iets?
Ja. Begrijpend lezen.
zurimat schreef:
09-04-2020 14:20
Uit bovenvermeld onderzoek blijkt dat de sociale opvang voor gescheiden vrouwen groter is dan voor gescheiden mannen.

Ook als je als man ongewild scheidt, wordt er (ook hier in dit topic) gewezen dat de schuld van het foutlopen van het huwelijk vooral bij de man ligt.
Er schrijven hier vooral dames hè.

Mijn ex zal je ongetwijfeld vertellen dan zijn minnares niets te maken had met het sneuvelen van ons huwelijk. Dat het allemaal komt omdat ik zijn hele leven heb verpest of zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven