Spijt van scheiding?
woensdag 8 april 2020 om 11:35
In mijn omgeving scheiden steeds meer mensen. En zijn daarna heel gelukkig alleen of met een nieuwe partner... Of doen ze alsof? Zou er nooit iemand spijt hebben dan van hun keuze... Als ik 't vraag zeggen ze van niet.. Maar is dit eerlijk? Dus gescheiden mensen hier..... Hier ben je anoniem, vertel eens eerlijk... Heb je ooit spijt gehad van je keuze om te gaan scheiden?
donderdag 9 april 2020 om 14:27
Het huwelijk/een duurzame vaste relatie lijkt sowieso erg belangrijk voor Nederlandse vrouwen te zijn, is mijn persoonlijke observatie. Ik vind ze weinig geëmancipeerd en ze lijken vrijwel altijd op zoek naar een vaste relatie. Dat is ook het beeld wat me hier op het forum opvalt: dan zijn ze nog niet eens daadwerkelijk gescheiden of liggen nog in het kraambed en dan openen ze hier alweer topics over een nieuwe relatie vinden. Of dan loopt het topic over hoe ze in de steek gelaten zijn nog en dan hebben ze in dat topic alweer een nieuwe vriend. In real life valt me dat ook op.zurimat schreef: ↑09-04-2020 14:03Overigens is de levensverwachting van gescheiden mensen 7 jaar korter dan die van getrouwde mensen (zowel voor mannen als vrouwen).
Ook de kans op armoede is significant hoger bij gescheiden mensen, al doet terug samenhokken dit snel teniet.
Met name Nederlandse gescheiden vrouwen zijn merkelijk meer depressief in vergelijking met getrouwde mensen en gescheiden mannen.
https://www.statistiekvlaanderen.be/sit ... ding_0.pdf
Am Yisrael Chai!
donderdag 9 april 2020 om 14:32
je bedprestaties zijn geen geheim, en bron van veel gegiebelbabbeleo schreef: ↑09-04-2020 14:17Oi, als ik dit zo allemaal hoor (behalve dan die van zurimat):
Dan heeft mijn vrouw al jarenlang de wens om te scheiden en heeft ze spijt dat ze het nog steeds niet gedaan heeft.
Gaat ze morgen de scheiding aanvragen
Heeft ze geen enkele spijt daarvan, ooit
Heeft ze daarna een gelukkiger leven
En leeft ze ook langer, vooral als ze alleen blijft
Heb ik daarentegen spijt als haren op mijn hoofd
Van werkelijk alle dingen die ik fout heb gedaan
voornamelijk stofzuigen en ramen lappen (ik had het moeten zien)
en leef ik een korter leven, in een hoekje
en ongelukkiger leven
en wil niemand me meer hebben ( de markt is dun)
Vergeet ik nog iets?
donderdag 9 april 2020 om 14:33
lilalinda schreef: ↑09-04-2020 12:28jazeker, de redenen worden bijgehouden. Maar dat zijn de redenen die mensen vertellen. Kan een onderliggende reden zijn.
Dat vrouwen vaak de scheiding aanvragen is ook onderzoek naar gedaan. Vaak hebben vrouwen de meeste taken binnen een huwelijk, balen daarvan. Praten erover. Er verandert niks. Irritaties, geen seks meer, geen intimiteit meer. Communicatie weg.
Zij probeert het open te breken, hij vindt het wel best ('we hebben het toch goed?") . En heeft vaak pas heel laat door, dat zij al buiten staat
lilalinda schreef: ↑09-04-2020 13:52volgens mij scheiden mannen niet om een ander, maar wel pas als ze een ander hebben.
Is de ander hooguit het zetje
Ook daar is onderzoek naar gedaan. De klassieker: They never leave their wife
Klopt. Ik geloof, dat slechts 2% er met de minnares vandoor gaat
Maar, als hij er toch uitgezet wordt, of zij dreigt, dan maakt een man sneller de stap, als er al ergens een nieuwe vrouw op hem wacht
Ja, dat idee had ik ook wel.
Vervelend dat jij je er zo onder hebt gevoeld. Dat zal best eenzaam zijn.Intotheunknown schreef: ↑09-04-2020 14:12Denk dat het al een heleboel helpt als mensen wat liever en minder veroordelend zijn naar net gescheiden vrouwen. In de meeste gevallen wil de vrouw scheiden, maar dat wil niet zeggen dat het huwelijk stuk gelopen is door de vrouw. Ik spreek nu voor mezelf, maar ik ben behoorlijk eenzaam geweest en nog wel. Er zijn veel mensen weggevallen waarvan ik van te voren wel had gedacht dat ze er voor mij zouden zijn.
Ik merk in mijn omgeving eigenlijk weinig veroordelingen over gescheiden mannen. Wel over gescheiden mannen, over het algemeen dat ze niet betrouwbaar zijn of de kinderen vooral overlaten aan de ex of gelijk weer aan de vrouw gaan. Maar mensen hebben altijd een makkelijk oordeel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 9 april 2020 om 14:33
Leuk stukkie tekst, maar kan ik pas allemaal lezen als ik wat meer tijd heb.zurimat schreef: ↑09-04-2020 14:03Overigens is de levensverwachting van gescheiden mensen 7 jaar korter dan die van getrouwde mensen (zowel voor mannen als vrouwen).
Ook de kans op armoede is significant hoger bij gescheiden mensen, al doet terug samenhokken dit snel teniet.
Met name Nederlandse gescheiden vrouwen zijn merkelijk meer depressief in vergelijking met getrouwde mensen en gescheiden mannen.
https://www.statistiekvlaanderen.be/sit ... ding_0.pdf
Nu even naar de grafieken gekeken, op blz 8 figuur 5 'Gescheiden per leeftijdsgroep, België en 3 buurlanden' ontbreekt er een leeftijdsgroep: 34-49.
Die groep zal wel volledig van de kaart af vallen met het staafdiagram.
donderdag 9 april 2020 om 14:37
Met daaraan gekoppeld soms de aanname dat de gemiddelde single net iets minder vlot/leuk/knap/sociaal etc. is dan de gemiddelde gesettelde persoon. Het idee dat de leukste mensen een relatie hebben en de net-nietjes daarom single zijn. Terwijl het allemaal zo relatief is; de single kan morgen iemand tegenkomen en de gesettelde kan morgen verlaten worden. Het is niet alsof je dan ineens een totaal anders persoon wordt. En natuurlijk denkt het gros van de mensen gelukkig niet zo, maar ik kom het nog wel zo nu en dan (te vaak) tegen.fashionvictim schreef: ↑09-04-2020 14:27Het huwelijk/een duurzame vaste relatie lijkt sowieso erg belangrijk voor Nederlandse vrouwen te zijn, is mijn persoonlijke observatie. Ik vind ze weinig geëmancipeerd en ze lijken vrijwel altijd op zoek naar een vaste relatie. Dat is ook het beeld wat me hier op het forum opvalt: dan zijn ze nog niet eens daadwerkelijk gescheiden of liggen nog in het kraambed en dan openen ze hier alweer topics over een nieuwe relatie vinden. Of dan loopt het topic over hoe ze in de steek gelaten zijn nog en dan hebben ze in dat topic alweer een nieuwe vriend. In real life valt me dat ook op.
donderdag 9 april 2020 om 14:40
Het menselijk ideaal is toch "en ze leefden nog lang en gelukkig"? Als je geen duurzame relatie hebt, is er toch iets mis met je... Ik denk wel dat dit beeld heel langzaam zal veranderen, net als het ideaal van de monogame relatie. Er zíjn toch ook veel meer singles dan vroeger? En meer mensen die er openlijk voor uit komen dat ze in hun eentje tevreden zijn en hooguit af en toe een sexpartner regelen? Dat zal toch op een gegeven moment wel normaal worden?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
donderdag 9 april 2020 om 14:56
Maar is het ook niet zo dat er meer singels zijn omdat vrouwen zelfstandiger zijn?
De sociale norm is nog altijd dat je een setje moet vormen, bij voorkeur voor de rest van je leven met dezelfde.
Toen ik single was, ben ik er ook op aangesproken dat ik nog alleen was. Want straks bleef ik over. En dat was in de tijd dat vrouwen afhankelijk waren van hun ouders of partner natuurlijk wel een probleem!
Scheiden een stuk makkelijker werd toen de bijstand ingevoerd werd (wat ook voor een scheidingsgolf zorgde), want er is nu een bestaansminumum. En als een vrouw niet getrouwd was, woonde ze meestal nog bij haar ouders, ook al had ze een baan. Want een eigen flat/huis kopen/huren was onmogelijk, dus als ze uit huis woonde, had ze een hospita. Anders was het niet fatsoenlijk. Op een gegeven moment konden vrouwen wel een eigen huis kopen/huren. Nog meer onafhankelijkheid. Waarom zou je nog aan de man moeten!?
De sociale norm is nog altijd dat je een setje moet vormen, bij voorkeur voor de rest van je leven met dezelfde.
Toen ik single was, ben ik er ook op aangesproken dat ik nog alleen was. Want straks bleef ik over. En dat was in de tijd dat vrouwen afhankelijk waren van hun ouders of partner natuurlijk wel een probleem!
Scheiden een stuk makkelijker werd toen de bijstand ingevoerd werd (wat ook voor een scheidingsgolf zorgde), want er is nu een bestaansminumum. En als een vrouw niet getrouwd was, woonde ze meestal nog bij haar ouders, ook al had ze een baan. Want een eigen flat/huis kopen/huren was onmogelijk, dus als ze uit huis woonde, had ze een hospita. Anders was het niet fatsoenlijk. Op een gegeven moment konden vrouwen wel een eigen huis kopen/huren. Nog meer onafhankelijkheid. Waarom zou je nog aan de man moeten!?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 9 april 2020 om 14:59
Nouja, om kinderen te krijgen. Maar die heb je als gescheiden vrouw (meestal) al, dus daar hoef je het ook niet voor te doen. En als je financieel je eigen broek op kan houden, is er behalve de sex geen reden om een minder-dan-perfecte relatie te tolereren, dus kun je net zo goed single blijven. Geen gezeik over rondslingerende sokken.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
donderdag 9 april 2020 om 15:15
Even een update van de samenvatting van alle waardevolle bijdragen:
Dan heeft mijn vrouw al jarenlang de wens om te scheiden en heeft ze spijt dat ze het nog steeds niet gedaan heeft.
Bed-prestaties zijn vele jaren achter mijn rug onderwerp van spot
ik heb er sowieso nooit wat van begrepen (dank YagaBaba)
en ongelukkiger leven
Deprimerend topic dit
Maar snel een minnaar zoeken zodat ik soepel kan overhoppen als het moment daar is...
en ongelukkiger leven
Deprimerend topic dit
donderdag 9 april 2020 om 15:19
er zit een hele extra laag in de samenleving, waar mannen geen weet van hebbenbabbeleo schreef: ↑09-04-2020 15:15Even een update van de samenvatting van alle waardevolle bijdragen:
en ongelukkiger leven
Deprimerend topic ditMaar snel een minnaar zoeken zodat ik soepel kan overhoppen als het moment daar is...
Je krijgt nu pas een klein inkijkje, er is nog veel meer
donderdag 9 april 2020 om 15:49
donderdag 9 april 2020 om 15:54
fashionvictim schreef: ↑09-04-2020 14:27Het huwelijk/een duurzame vaste relatie lijkt sowieso erg belangrijk voor Nederlandse vrouwen te zijn, is mijn persoonlijke observatie. Ik vind ze weinig geëmancipeerd en ze lijken vrijwel altijd op zoek naar een vaste relatie. Dat is ook het beeld wat me hier op het forum opvalt: dan zijn ze nog niet eens daadwerkelijk gescheiden of liggen nog in het kraambed en dan openen ze hier alweer topics over een nieuwe relatie vinden. Of dan loopt het topic over hoe ze in de steek gelaten zijn nog en dan hebben ze in dat topic alweer een nieuwe vriend.
Van dat laatste ben ik een voorbeeld. Maar dat maakt mij toch niet onzelfstandig? Ik heb een fulltime, goed betaalde, baan en ben dus financieel onafhankelijk. Ik kan prima voor mijn kinderen en mezelf zorgen. Maar inderdaad, ik had vrij snel een nieuwe relatie. Bevalt prima. Of een ander dat wel of niet geëmancipeerd vindt maakt mij niet zoveel uit eerlijk gezegd.
In real life valt me dat ook op.
donderdag 9 april 2020 om 16:06
Je bent in een vaste relatie niet altijd gelukkig. Ik denk dat het begint om dat droombeeld weg te gooien.Bulbul schreef: ↑09-04-2020 14:40Het menselijk ideaal is toch "en ze leefden nog lang en gelukkig"? Als je geen duurzame relatie hebt, is er toch iets mis met je... Ik denk wel dat dit beeld heel langzaam zal veranderen, net als het ideaal van de monogame relatie. Er zíjn toch ook veel meer singles dan vroeger? En meer mensen die er openlijk voor uit komen dat ze in hun eentje tevreden zijn en hooguit af en toe een sexpartner regelen? Dat zal toch op een gegeven moment wel normaal worden?
donderdag 9 april 2020 om 16:11
Nou, vergeleken met andere landen zijn Nederlandse vrouwen echt wel minder trouwlustig hoor. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Amerikaanse vrouwen, die zouden veel minder snel ongetrouwd huizen kopen en aan kinderen beginnen zoals hier best heel gebruikelijk is.Het huwelijk/een duurzame vaste relatie lijkt sowieso erg belangrijk voor Nederlandse vrouwen te zijn, is mijn persoonlijke observatie.
Heeft er natuurlijk ook mee te maken dat je hier meer mogelijkheden hebt om zaken ongetrouwd toch goed te regelen, dat is in veel landen veel moeilijker en dan loop je kans dat je bij uit elkaar gaan nergens recht op hebt, of dat je aan iemands sterfbed niets te zeggen hebt over medische beslissingen of orgaandonatie en dat soort dingen.
donderdag 9 april 2020 om 16:17
Natuurlijk niet. Zonder vaste relatie ben je ook niet altijd gelukkig. Niemand is altijd gelukkig.lindaatje1900 schreef: ↑09-04-2020 16:06Je bent in een vaste relatie niet altijd gelukkig. Ik denk dat het begint om dat droombeeld weg te gooien.
donderdag 9 april 2020 om 16:25
donderdag 9 april 2020 om 16:25
Wat is er mis met af en toe niet gelukkig zijn? Dat hoort toch bij het leven. Ik was best tevreden in mijn achteraf rammelende huwelijk. Ik ben buitengewoon tevreden en gelukkig in mijn huidige relatie. En toen ik gedumpt was, was ik verdrietig en boos, maar zeker niet ontevreden: ik heb fantastische kinderen, ouders, vrienden, een geweldige werkgever. En nu dus ook een superleuke man.
Was ik niet verlaten, dan had ik die man niet gehad. Want zelf was ik nooit weg gegaan. Uit de, misplaatste, overtuiging dat je daar niet gelukkiger van wordt omdat je altijd jezelf meeneemt. En uit de overtuiging dat ik dat mijn kinderen niet aan wilde doen.
donderdag 9 april 2020 om 16:39
Dat is letterlijk wat mijn ex tegen me zei. Ben toch wel erg blij dat “tevreden” heb losgelaten en mijn ambities heb nagestreefd. Ik had nooit gestaan waar ik nu sta als ik met dat leven genoegen had genomen.
donderdag 9 april 2020 om 17:06
Ja, dat herken ik inderdaad ook.Timetraveler schreef: ↑09-04-2020 14:37Met daaraan gekoppeld soms de aanname dat de gemiddelde single net iets minder vlot/leuk/knap/sociaal etc. is dan de gemiddelde gesettelde persoon. Het idee dat de leukste mensen een relatie hebben en de net-nietjes daarom single zijn. Terwijl het allemaal zo relatief is; de single kan morgen iemand tegenkomen en de gesettelde kan morgen verlaten worden. Het is niet alsof je dan ineens een totaal anders persoon wordt. En natuurlijk denkt het gros van de mensen gelukkig niet zo, maar ik kom het nog wel zo nu en dan (te vaak) tegen.
Am Yisrael Chai!
donderdag 9 april 2020 om 17:08
Dit dus. Precies de reden waarom ik single ben.Bulbul schreef: ↑09-04-2020 14:59Nouja, om kinderen te krijgen. Maar die heb je als gescheiden vrouw (meestal) al, dus daar hoef je het ook niet voor te doen. En als je financieel je eigen broek op kan houden, is er behalve de sex geen reden om een minder-dan-perfecte relatie te tolereren, dus kun je net zo goed single blijven. Geen gezeik over rondslingerende sokken.
Am Yisrael Chai!
donderdag 9 april 2020 om 17:10
donderdag 9 april 2020 om 17:16
Echt, serieus dit?Bulbul schreef: ↑09-04-2020 14:59Nouja, om kinderen te krijgen. Maar die heb je als gescheiden vrouw (meestal) al, dus daar hoef je het ook niet voor te doen. En als je financieel je eigen broek op kan houden, is er behalve de sex geen reden om een minder-dan-perfecte relatie te tolereren, dus kun je net zo goed single blijven. Geen gezeik over rondslingerende sokken.
Ik erger me soms en hij aan mij. En toch vinden we het allebei heel fijn om een relatie te hebben.
Iemand die mij kent en van mij houdt. Die met mij mee door het leven groeit.
Het knus hebben, het genieten van hele simpele dingen. Ik waardeer het heel erg.
Ik zou me single ook goed vermaken, ben zelfstandig dus dat is het niet.
donderdag 9 april 2020 om 17:16
Je reageert vrij defensief, vind ik. Ik ben wel benieuwd waarom je zo snel alweer een relatie wou? En eigenlijk ook wel benieuwd waar je zo snel alweer iemand opduikelt. Ik kom persoonlijk echt nooit mannen tegen die en knap, en leuk, en slim, en met hun zaakjes op orde zijn en ook nog eens vrijgezel zijn en die dan ook nog eens op me vallen. Sowieso kom ik al zo goed als nooit mannen tegen die aan 1 van die criteria voldoen, laat staan aan allemaal.YagaBaba schreef: ↑09-04-2020 15:54Van dat laatste ben ik een voorbeeld. Maar dat maakt mij toch niet onzelfstandig? Ik heb een fulltime, goed betaalde, baan en ben dus financieel onafhankelijk. Ik kan prima voor mijn kinderen en mezelf zorgen. Maar inderdaad, ik had vrij snel een nieuwe relatie. Bevalt prima. Of een ander dat wel of niet geëmancipeerd vindt maakt mij niet zoveel uit eerlijk gezegd.
Am Yisrael Chai!
donderdag 9 april 2020 om 17:28
Hoeveel weet je nou daadwerkelijk van de relatie van een ander?
Wat heeft scheiden eigenlijk voor zo'n als je daarna een partner uitkiest die slechter bij je past /niet meer je best doet om van de nieuwe relatie wel een succes te maken?
Hier schreef een man dat hij spijt had van zijn scheiding. Aan de ene kant is dat voor een eventuele nieuwe vrouw natuurlijk vervelend om te horen.
Je wil geen tweede keus zijn. Aan de andere kant denk ik dat het voor gescheiden vrouwen fijn is om met zo'n man weer gelukkig te worden omdat hij nu beseft dat hij zelf ook moet investeren in een relatie.