Zelf babyhapjes maken (weck?)

10-04-2020 15:30 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu onze baby 4 maanden is wordt het tijd na te denken over de eerste vaste voeding. Ik vind Rapley zelf heel interessant, en we zullen dat ook zeker toepassen, maar babypotjes zullen vast ook handig zijn. Ik hou zelf erg van koken en het voelt heel onnatuurlijk om mijn kind dan maar kant-en-klaar potjes te geven. Omdat je die twee theelepels per dag ook niet dagelijks gaat koken vroeg ik me af, hoe doen andere ouders dit? Idealiter sta ik op mijn vrije dag gewoon een paar uur in de keuken, met wippertje op het aanrecht, en kook ik een stapel hapjes bij elkaar. Ik dacht zelf aan om te gaan wecken, maar is dat wel het handigst? Ik hoor graag ervaringen.

Disclaimer: er is he-le-maal niks mis met potjes uit de winkel. Ik vind koken gewoon heel leuk en zoek manieren om voor mijn kind te koken zonder dat ik elke dag een halve druif sta te pureren.
Ik heb drie kinderen en vrijwel nooit apart gekookt. Ik ben begonnen met vaste voeding toen mijn kinderen tussen de 6 en de 7 maanden waren. Dan mogen ze ongeveer alles gewoon eten en hoef je niet apart te koken. Ik voegde dingen als zout, sambal en pepers toe nadat ik een portie voor baby eruit had geschept. Andere kruiden en specerijen mogen ze gewoon eten. Voor de enkele keer dat wij bijvoorbeeld pizza aten, had ik een paar kleine bakjes pastasaus in de vriezer, wat minipasta (grand italia, eigenlijk bedoeld voor in de soep) erbij, 5 minuutjes laten pruttelen en klaar is je babyhapje.
wolkewitje schreef:
10-04-2020 15:50
Ik bak eerst groenten/vlees en kook rijst. Voordat ik er kruiden/specerijen aan toevoeg, schep ik een deel uit de pan voor mijn zoon.
Of hij eet droge rijst met komkommer of tomaat. Mijn zoon is overigens 9.

Ik hoop dat ik met 9 jaar gewoon hem met de pot mee kan laten eten eigenlijk, als het even kan :$
Pergamon schreef:
10-04-2020 15:49
Nou, dit klinkt eigenlijk zoals ik het zelf ook hoop. Ik had helemaal niet aan apart houden gedacht. Wat suf van me! Ik geniet zelf zo van koken en eten, en samen zijn met eet-momenten, ik hoop dat op een bepaalde manier door te kunnen geven.
dat vind ik hier dus nu zo fijn, wij eten hetzelfde als dreumes, op hetzelfde moment (koop dus geen duur vloerkleed, want het geeft een onnoemelijke troep want dreumes wil zelf eten en dat maakt het eigenlijk ook gewoon leuker, hij doet dit zo vanaf ongeveer een jaar) het is wel echt heel gezellig.
Ik vind het koken ook heel gezellig met hem, dus paprika snijden, dreumes krijgt al een stukje. Saus proeven, dreumes ook proeven etc.

Ik hoop echt voor je dat je zo'n eet-genieter krijgt als die van mij want het is echt heel fijn zo. Hij vindt het zelf dus ook echt een gezellig moment
sprietgras schreef:
10-04-2020 15:52
Ja dit werkt goed. En ik probeerde dan wel 2 porties voor baby te maken. Een portie ging dan in avent bakje in de vriezer. Makkelijk voor een moment waarop je even niet weet hoe je het eten kan aanpassen op de baby of om mee te nemen.

Wij deden Rapley er trouwens naast. Als we broccoli aten kreeg de kleine vanaf 6 maanden ook een stronkje aan tafel etc.

handig! nog meer avent bakjes inslaan dus. Zoals jullie rapley doen hopen wij het hier ook aan te bieden.
Pergamon schreef:
10-04-2020 15:55
Dit is rapley toch? Dat hoop ik wel te gaan doen, juist ook voor de ontwikkeling van de mond (daar zijn vanaf geboorte problemen mee geweest). Maar een prakje of potje lijkt me toch ook handig om te doen daarnaast. Tot 6 maanden wachten weet ik niet of ik ga redden.
Hij stopt nu al zoveel in zijn mond en begint het ook interessant te vinden dat wij eten. We denken er aan al eerder wat dingen te laten proeven via een lepeltje.
We volgden niet helemaal de theorie, maar ik geloof dat het daar wel op neer komt. Hij mocht al wel aan dingen ‘likken’ zeg maar, dus hij kwam wel met meer smaken in contact voor de 6 maanden. Maar echt eten (gepureerd) geven, deden we niet.
snowy2 schreef:
10-04-2020 15:56
Ik heb drie kinderen en vrijwel nooit apart gekookt. Ik ben begonnen met vaste voeding toen mijn kinderen tussen de 6 en de 7 maanden waren. Dan mogen ze ongeveer alles gewoon eten en hoef je niet apart te koken. Ik voegde dingen als zout, sambal en pepers toe nadat ik een portie voor baby eruit had geschept. Andere kruiden en specerijen mogen ze gewoon eten. Voor de enkele keer dat wij bijvoorbeeld pizza aten, had ik een paar kleine bakjes pastasaus in de vriezer, wat minipasta (grand italia, eigenlijk bedoeld voor in de soep) erbij, 5 minuutjes laten pruttelen en klaar is je babyhapje.
oh super!! zo leuk!! kan niet wachten :D Ik wil voor zn 2e verjaardag zoveel mogelijk diversiteit aanbieden, in de hoop dat dit later zijn vruchten afwerpt. Ga ik zelf ook weer nieuwe dingen leren koken. Een mens mag dromen :lol:
Pergamon schreef:
10-04-2020 15:57
handig! nog meer avent bakjes inslaan dus. Zoals jullie rapley doen hopen wij het hier ook aan te bieden.
hebben wij ook zo gedaan, niet strak de theorie gevolgd maar een beetje gekeken hoe het ging, ik merkte vooral dat hij er zelf veel behoefte aan had om eerst te kijken en te voelen wat er in zijn mond ging. Nu nog steeds wordt alles eerst bestudeerd voordat het zijn mond in gaat.
florence13 schreef:
10-04-2020 15:57
dat vind ik hier dus nu zo fijn, wij eten hetzelfde als dreumes, op hetzelfde moment (koop dus geen duur vloerkleed, want het geeft een onnoemelijke troep want dreumes wil zelf eten en dat maakt het eigenlijk ook gewoon leuker, hij doet dit zo vanaf ongeveer een jaar) het is wel echt heel gezellig.
Ik vind het koken ook heel gezellig met hem, dus paprika snijden, dreumes krijgt al een stukje. Saus proeven, dreumes ook proeven etc.

Ik hoop echt voor je dat je zo'n eet-genieter krijgt als die van mij want het is echt heel fijn zo. Hij vindt het zelf dus ook echt een gezellig moment

Wij gaan zo'n plastic mat aanschaffen voor onder de tafel. Dweil er over en klaar is kees.
Klinkt heerlijk zo'n kind. Daar hoop ik op!!
yogayup schreef:
10-04-2020 15:58
We volgden niet helemaal de theorie, maar ik geloof dat het daar wel op neer komt. Hij mocht al wel aan dingen ‘likken’ zeg maar, dus hij kwam wel met meer smaken in contact voor de 6 maanden. Maar echt eten (gepureerd) geven, deden we niet.
Ik denk dat we er een beetje tussenin gaan zitten met af en toe een lepeltje proeven.
Herfstblaadje19 schreef:
10-04-2020 15:33
Ijsblokvorm vullen met hapjes en invriezen. Daarna de blokjes uitdrukken en in diepvrieszakjes doen. Kun je gewoon een aantal blokjes ontdooien. :)
Dit inderdaad en nu zoontje 14 maanden is, eet hij eigenlijk alles wel mee. Ook curry enzo.
snowgirl1 schreef:
10-04-2020 16:10
Dit inderdaad en nu zoontje 14 maanden is, eet hij eigenlijk alles wel mee. Ook curry enzo.

Super! Ik ben al aan het googlen naar die ijsblok-dingen :)
Herfstblaadje19 schreef:
10-04-2020 15:33
Ijsblokvorm vullen met hapjes en invriezen. Daarna de blokjes uitdrukken en in diepvrieszakjes doen. Kun je gewoon een aantal blokjes ontdooien. :)
Dit deed ik ook! Op een gegeven moment mixte ik er ook aardappel op dezelfde manier doorheen.
Pergamon schreef:
10-04-2020 15:55
Dit is rapley toch? Dat hoop ik wel te gaan doen, juist ook voor de ontwikkeling van de mond (daar zijn vanaf geboorte problemen mee geweest). Maar een prakje of potje lijkt me toch ook handig om te doen daarnaast. Tot 6 maanden wachten weet ik niet of ik ga redden.
Hij stopt nu al zoveel in zijn mond en begint het ook interessant te vinden dat wij eten. We denken er aan al eerder wat dingen te laten proeven via een lepeltje.
dan doe je dus geen rapley

er is een reden dat je tot na 6 maanden wacht en ook een reden dat je absoluut geen pureetjes geeft
als je interesse hebt in rapley zou ik echt even het boek lezen (baby led weaning) voor je met hapjes gaat beginnen
want het is meer dan alleen dingen in grote stukken geven en er zit echt een gedachte achter het niet geven van hapjes en lepelvoeding
Pinda-Kaas schreef:
10-04-2020 16:15
dan doe je dus geen rapley

er is een reden dat je tot na 6 maanden wacht en ook een reden dat je absoluut geen pureetjes geeft
als je interesse hebt in rapley zou ik echt even het boek lezen (baby led weaning) voor je met hapjes gaat beginnen
want het is meer dan alleen dingen in grote stukken geven en er zit echt een gedachte achter het niet geven van hapjes en lepelvoeding

Ik wou het lenen in de bieb, maar dat is nu even lastig. Ik zal me er verder in verdiepen voordat ik ergens mee start.
Ga trouwens niet al te enthousiast aan de slag; mijn oudste bliefde alleen Olvarit of iets dergelijks. Na een tijdje heb ik het maar los gelaten. Is vandaag de dag een goed etende puber.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hier hebben we een mix van potjes en zelfgekookt prakje. Vooral veel gebruik gemaakt bij oudste dochter van het boek van de Albert Heijn, Opperdepop en veel zo in de hand geven, samen met prakjes die nog wel iets van structuur bevatten.

Tot haar 2e at ze uitstekend, alles wat wij ook aten, stukken, gepureerd ( als in aardappelpuree) zeg het maar en het ging erin. En nu ze 2,5 is, is dat totaal anders..

Ik hoop dat haar eetgewoonte weer hetzelfde wordt als voorheen.

Jongste kon tot 7 maanden geen structuur verdragen, dus daar heb ik stukken aanbieden en eigen gemaakte prak met structuur heel snel overboord gegooid. Pureren, zo glad mogelijk maken en sinds een kleine maand ( ze is 8,5 maanden nu) eet ze keurig mee met ons. Op dagen dat we iets eten wat ze niet kan eten, haal ik wat uit de vriezer of krijgt ze een potje. En anders kook ik hetzelfde, haal het er iets eerder uit of bereid het net wat anders. Mijn vriezer is zo goed als leeg als het gaat om babyhapjes sinds we op deze wijze koken.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 10-04-2020 16:22
8.00% gewijzigd
Pergamon schreef:
10-04-2020 15:38
Goed idee. Hoe doe je het dan als ze wat ouder zijn met rijst etc? Eten ze dan gewoon de curry mee?

Nee, die van ons niet. Ze moeten het echt niet en de oudste is 6. Wij houden van exotisch eten en ik kook misschien 1 x per week aardappelen, groenten vlees, dus daarvan hapjes maken schiet niet zo op.
Ik geef gewoon biologische potjes (BioBim, Holle, Hipp). Gaat meer dan prima!
Pergamon schreef:
10-04-2020 16:13
Super! Ik ben al aan het googlen naar die ijsblok-dingen :)
Veel plezier met de eerste hapjes Pergamon!
Belle73 schreef:
10-04-2020 16:19
Ga trouwens niet al te enthousiast aan de slag; mijn oudste bliefde alleen Olvarit of iets dergelijks. Na een tijdje heb ik het maar los gelaten. Is vandaag de dag een goed etende puber.

Ik was niet van plan meteen een maand-voorraad aan te leggen. Kan ook niet, want de vriezer is vooralsnog redelijk afgelaten met borstvoeding.
Chantilly21_2 schreef:

Tot haar 2e at ze uitstekend, alles wat wij ook aten, stukken, gepureerd, zeg het maar en het ging erin. En nu ze 2,5 is, is dat totaal anders..

Kennelijk is daar een hele goede evolutionaire rede voor; eten is potentieel giftig en dat probeert ze nu gewoon te vermijden
Belle73 schreef:
10-04-2020 16:21
Kennelijk is daar een hele goede evolutionaire rede voor; eten is potentieel giftig en dat probeert ze nu gewoon te vermijden
Ik had inderdaad al begrepen dat dit heel normaal is, het is vooral niet meer zo gezellig aan tafel met het vele gemopper, het ‘jakkie’ roepen bij alles.
Chantilly21_2 schreef:
Hier hebben we een mix van potjes en zelfgekookt prakje. Vooral veel gebruik gemaakt bij oudste dochter van het boek van de Albert Heijn, Opperdepop en veel zo in de hand geven, samen met prakjes die nog wel iets van structuur bevatten.

Tot haar 2e at ze uitstekend, alles wat wij ook aten, stukken, gepureerd ( als in aardappelpuree) zeg het maar en het ging erin. En nu ze 2,5 is, is dat totaal anders..

Ik hoop dat haar eetgewoonte weer hetzelfde wordt als voorheen.

Jongste kon tot 7 maanden geen structuur verdragen, dus daar heb ik stukken aanbieden en eigen gemaakte prak met structuur heel snel overboord gegooid. Pureren, zo glad mogelijk maken en sinds een kleine maand ( ze is 8,5 maanden nu) eet ze keurig mee met ons. Op dagen dat we iets eten wat ze niet kan eten, haal ik wat uit de vriezer of krijgt ze een potje. En anders kook ik hetzelfde, haal het er iets eerder uit of bereid het net wat anders. Mijn vriezer is zo goed als leeg als het gaat om babyhapjes sinds we op deze wijze koken.

oh dat kan dus ook nog, geen textuur willen.. Ben benieuwd hoe het hier straks gaat.
Dubbeljus schreef:
10-04-2020 16:20
Nee, die van ons niet. Ze moeten het echt niet en de oudste is 6. Wij houden van exotisch eten en ik kook misschien 1 x per week aardappelen, groenten vlees, dus daarvan hapjes maken schiet niet zo op.
Dat het zo kan verschillen. Die biologische potjes heb ik ook zien staan, Ben benieuwd hoe het bij ons gaat lopen.
snowgirl1 schreef:
Veel plezier met de eerste hapjes Pergamon!

Dank. ZOVEEL zin in!! :D Kijk ik echt naar uit.
Dubbeljus schreef:
Wat hier wel hielp was alles apart; mijn kinderen zien kennelijk graag precies wat ze eten. Dus geen spaghetti met saus er doorheen, maar saus en daarnaast spaghetti. Bij rijst wel even de stofzuiger klaarzetten. Dat eindigde hier meestal in een rijst cirkel rondom de kinderstoel/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven