Zindelijkheid tips

11-04-2020 17:24 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

graag even advies en/of herkenning.

De situatie is als volgt: Onze zoon is 2 jaar en heel vlot met alles. Liep met 10 maanden en praat absurd veel voor zn leeftijd, etc. We wilden van de corona situatie gebruik maken en nu beginnen met zindelijkheid, we zijn namelijk allebei elke dag thuis en zoals het er naar uitziet duurt dat nog wel een tijd. Leek ons ideaal om t nu te gaan doen. Ook omdat ie altijd moeilijk doet over luiers (hij wil ze 9 van de 10 keer niet meer om)

We zijn nu op dag 3. Ik doe gewoon geen luiers meer om en trek m een onderbroek aan. In de tussentijd zet ik m zoveel mogelijk op t potje of wc met brilverkleiner. Potje vindt ie altijd wel prima (want dan ga ik voorlezen) en wc-bril lijkt ie ook niet zo'n probleem te vinden. We zijn pas op dag 3, I know, maar tot nu toe heeft ie 2x op de wc geplast (1x op dag 1 en 1x op dag 2) en verder zijn we steeds te laat en plast ie dus zn broek vol. Dit vindt ie wel heel vervelend, maar hij lijkt nog niet te begrijpen dat dat te voorkomen is... Ik ben er vandaag ff klaar mee want ik heb 3 natte broeken en 2 poepbroeken kunnen verschonen en sinds vandaag vindt ie potje/wc ook niet leuk meer.... Maar online lees ik dan dat we een beetje moeten doorzetten en dat t besef dan snel genoeg komt. Maar ik wil ook niet dat t een traumatisch ding wordt natuurlijk.

Ik weet dat er veel mensen zijn die denken 'ach joh laat lekker gaan, hij is nog veel te jong, het komt vanzelf, etc' maar die reacties zoek ik niet naar :-)

Wie heeft er ervaring mee of wie is nu ook bezig en wil ervaringen delen?
Je kunt het niet echt trainen, je kind moet er biologisch ook klaar voor zijn. Dat is ie niet, zo te lezen.
Op vaste tijden op het potje en verder een luier aan
Hier helpt het beter om peuter in zijn blote kont te laten lopen. Als hij een (onder)broek aan heeft gaat het veel vaker mis.
Serieus.

Gewoon even wachten tot signaal/hormoon wel werkt, Kind is 2.
Je kan nog even volhouden, maar dit is echt iets waarbij je kind controle over zijn lichaam moet hebben. Als dat er nog niet is heeft het geen zin.
Tja, ik denk simpelweg dat het te vroeg is als het zo vaak misgaat. En maak er geen halszaak van zou ik zeggen. Mijn zoon vindt het potje al interessant en plast erop sinds hij 1.5 is maar vandaag zei hij (hij wordt 3 deze maand) ineens dat hij geen luier aan wilde. Zo gezegd zo gedaan en dat ging goed. In de middag wilde hij wel weer een luier om. Prima jongen, goed gedaan.

Maar goed, ik ben niet zo van het pushen bij kinderen. Het komt allemaal vanzelf wel. Dus echte tips heb ik niet, behalve dat het me heel onverstandig lijkt om ‘door zijn weerzin’ heen te gaan duwen. Het moet wel een beetje leuk blijven zou ik zeggen, hij is pas 2!!
Anders heeft hij straks een wc-trauma.

Toen mijn zoontje voor het eerst op de wc poepte schrok hij daar zo van dat hij maandenlang niet meer op de wc wilde. Kwam vanzelf weer.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Luci_Morgenster schreef:
11-04-2020 17:58
Serieus.

Gewoon even wachten tot signaal/hormoon wel werkt, Kind is 2.
Net twee of bijna drie is ook een heel verschil. En met twee zindelijk worden kan natuurlijk best, als je kind er interesse voor krijgt en bijvoorbeeld na de nacht een droge luier heeft.
Goed bezig!! Dit kan zeker wel op die leeftijd!

Zijn er vaste momenten waarop hij plast/poept? Heel veel kinderen doen dat direct na het wakker worden en kort na een eetmoment. Dat zijn de makkelijkste momenten om successen op te doen. Helemaal de hemel in prijzen als het toevallig lukt.

Verder potjestijd zo leuk mogelijk maken. Niet zeggen ‘ga je even plassen?’ maar ‘zullen we een boekje lezen/liedje zingen/toren bouwen/etc’ en hem daarbij op het potje zetten. Dan ook echt actief entertainen.

En verder luier lekker uit laten, geen irritatie laten merken als het mis gaat. Wel na elk ongelukje even op het potje zetten en zeggen ‘plasje hoort op het potje’.

Dit is kort samengevat de methode van het boekje ‘zindelijk maken is kinderspel’, super eenvoudige, daadkrachtige methode en werkt als een tierelier. Dochter was met 14 maanden overdag zindelijk.
Zindelijkheid is niet (alleen) een opvoedkundig proces. Kinderen moeten er vooral (fysiek) klaar voor zijn of op z'n minst interesse in hebben. En je kunt deze reactie wel niet willen, maar dan ben je dus nog een half jaar aan het verschonen, wassen, begeleiden, poetsen en wat al niet meer. Het is maar waar je zin in hebt.

Mijn dochter was qua ontwikkeling vergelijkbaar met jouw zoon. En toch pas zindelijk met (bijna) 3,5. Wel in 1 middag, dag en nacht en nooit meer een ongelukje gehad.

Je zou nog luierbroekjes kunnen gebruiken als 'tussenstap', dan kan hij makkelijker op het potje mocht hij wel iets aangeven. Of van die onderbroeken met verdikt kruis dat vocht opneemt. En inderdaad in blote billen laten lopen, dat was hier uiteindelijk ook de truc. Maar dus wel toen ze er zelf klaar voor was.
Minik schreef:
11-04-2020 18:05
Goed bezig!! Dit kan zeker wel op die leeftijd!

Zijn er vaste momenten waarop hij plast/poept? Heel veel kinderen doen dat direct na het wakker worden en kort na een eetmoment. Dat zijn de makkelijkste momenten om successen op te doen. Helemaal de hemel in prijzen als het toevallig lukt.

Verder potjestijd zo leuk mogelijk maken. Niet zeggen ‘ga je even plassen?’ maar ‘zullen we een boekje lezen/liedje zingen/toren bouwen/etc’ en hem daarbij op het potje zetten. Dan ook echt actief entertainen.

En verder luier lekker uit laten, geen irritatie laten merken als het mis gaat. Wel na elk ongelukje even op het potje zetten en zeggen ‘plasje hoort op het potje’.

Dit is kort samengevat de methode van het boekje ‘zindelijk maken is kinderspel’, super eenvoudige, daadkrachtige methode en werkt als een tierelier. Dochter was met 14 maanden overdag zindelijk.
Pffff het is maar wat je kinderspel noemt :nut: de hemel inprijzen, actief entertainen... ik ben er veel te lui voor geloof ik :whistle:

Ze leren het heus wel.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik vind het flauwekul. Ze gaan het vanzelf doen als ze daar aan toe zijn. Mijn jongste ging rond zn 3e verjaardag ineens op de wc plassen, nog 3 weken een luier om omdat het ook nog te vaak fout ging. Na 3 weken wilde hij geen luier meer om en was hij ineens helemaal zindelijk overdag.
Hier in België gaan kinderen op 2.5 naar school en dan moeten ze zindelijk zijn.
En bij de meesten lukt dat toch écht.

Ik zou zelf de broeken achterwege laten met dit weer.
Bespaart was en hij gaat écht niet midden in 't salon staan poepen.
En heeft het waarschijnlijk veel sneller door.

Hou wel de dweil klaar :-).

Ritme insteken met hem naar 't potje sturen - zeker qua plassen - is misschien ook een optie?
Bij 't opstaan plassen, om 10u plassen, bij 't middageten plassen, voor en na slaapjes, ...

En natuurlijk voorlopig de hemel inprijzen als het lukt en als hij plast.
lux- schreef:
11-04-2020 18:13
Pffff het is maar wat je kinderspel noemt :nut: de hemel inprijzen, actief entertainen... ik ben er veel te lui voor geloof ik :whistle:

Ze leren het heus wel.
Haha dat is ook zeker zo hoor! T is absoluut wel even een goede tijdinvestering, maar ik heb de indruk dat TO dat op zich geen probleem vindt.

Ik zie mezelf niet als een milieufreak maar in zindelijkheid ben ik dat wel. Ik vind t echt lastig te begrijpen dat je nog letterlijk jaren luiers weg zou gooien terwijl je met een beetje investeren ze al zo snel niet meer nodig hebt. En dan gebruik ik nog wasbare luiers, dus gooi ze überhaupt niet weg, maar ook jaren wassen is niet al te best voor het milieu natuurlijk. Dus dit was absoluut mijn grootste motivatie en ik ga het bij mijn tweede sowieso weer zo doen.
Ook in Belgie lukt dat best vaak niet net als hier, niet iedereen op de peuterspeelzaal ( zelfde als die parttime school met 2,5) die dat red dus.

Je hebt zindelijk ( lees elk uur naar de wc gaan/moeten) En je hebt echt zindelijk. Zelf het signaal herkennen/voelen en dan op tijd zelf gaan ipv iemand die je de hele tijd zegt/helpt herinneren dat je naar de wc moet.

Totaal wat anders. Ook in Belgie.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 11-04-2020 19:08
15.83% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
11-04-2020 18:53
Ook in Belgie lukt dat best vaak niet net als hier niet iedereen op de peuterspeelzaal ( zelfde als die parttime school met 2,5) die dat red dus.

Je hebt zindelijk ( lees elk uur naar de wc gaan/moeten) En je hebt echt zindelijk. Zelf het signaal herkennen/voelen en dan op tijd zelf gaan ipv iemand die je de hele tijd zegt/helpt herinneren dat je naar de wc moet.

Vaak komt het 2de vanzelf als je eerst in 't 1ste investeert en er tijd insteekt.

Maar als je kind nooit of pas op zijn 3.5 het potje leert kennen ... zal ie 't nooit eerder kunnen / leren.
Luci_Morgenster schreef:
11-04-2020 18:53
Ook in Belgie lukt dat best vaak niet net als hier niet iedereen op de peuterspeelzaal ( zelfde als die parttime school met 2,5) die dat red dus.

Mee eens. Het is zo makkelijk om te roepen dat het in België wel allemaal lukt met zindelijk worden, maar Belgische kinderen verschillen echt niet veel van Nederlandse kinderen fysiek gezien. Een kind is pas zindelijk als het lichaam en de hersenen er aan toe zijn, niet als iemand anders het kind er continu aan moet herinneren om naar de wc te gaan of elk uur op de pot zet.

TO, stop met deze training. Je zoon is er niet aan toe. Zindelijk worden heeft niets te maken met lekker vlot lopen of een grote woordenschat. Laat het gaan. Het is geen wedstrijd en je bent geen betere moeder als je kind jong zindelijk is. (En ja, mijn ene kind was uit zichzelf zindelijk met 2,5 jaar. Mijn andere kind was bijna vier toen ze zindelijk werd)
Marnamai schreef:
11-04-2020 18:55
Vaak komt het 2de vanzelf als je eerst in 't 1ste investeert en er tijd insteekt.

Maar als je kind nooit of pas op zijn 3.5 het potje leert kennen ... zal ie 't nooit eerder kunnen / leren.

Onzin. Veel kinderen gaan überhaupt niet op het potje en het lijkt mij dat de meeste kinderen hun ouders regelmatig op de wc zien zitten. Ik kon tot mijn kinderen vier waren amper in mijn up naar de wc.
Onze zoon is 26 maanden en lijkt veel op die van jou zo te lezen. Ook lopen met 9.5 maand, kletst flink en besloot van de week te groot te zijn voor een luier.

Zijn keuze... en op een sporadisch ongelukje na is hij droog.

Maar.....
In november kreeg hij interesse in de wc. Elke dag mocht hij op vaste momenten even naar de wc. In eerste instantie maakte hij alleen een plasgeluid, later kwamen de plasjes. Dus voordat we de luier uit konden laten hebben we dus wel 5 maanden geoefend met plasjes doen op de wc.

Misschien nog even een stapje terug nu en hem op vaste momenten laten kennismaken met de wc. Bv bij elke luierwisseling.
Hij is er waarschijnlijk fysiek nog niet klaar voor. Laat het Ff gaan voordat het een strijd wordt. Ben je veel verder van huis. Ik ben bij onze dochter begonnen met 2 jaar en 10 maanden. (20 jaar geleden) Paar dagen geprobeerd, was geen succes. Steeds natte broeken/poepbroeken. Maand of 3 later nieuwe poging. Binnen een week dag en nacht zindelijk.
Marnamai schreef:
11-04-2020 18:55

Dit! Tuurlijk is t eerst gewenning. En daarna gaan ze t zelf aangeven. En dat kunnen kinderen echt wel al heel jong, gemiddeld over de wereld zijn kinderen tussen 1 en 1,5 jaar zindelijk. Waarom zou een Nederlands of Belgisch kind dat dan ineens niet kunnen?
Dank voor alle nuttige reacties tot dusver.

Blijf het opmerkelijk vinden dat sommigen toch de noodzaak voelen te reageren met dat ik er mee moet stoppen - volgens mij was ik vrij duidelijk in de OP.

Aan degenen die wel inhoudelijk reageerden; hartelijk dank. Misschien goed idee om m Helemaal bloot te laten lopen. Niet echt een probleem met dit weer.
Ja, vind je dat opmerkelijk? Bijzonder.
Luci_Morgenster schreef:
11-04-2020 19:37
Ja, vind je dat opmerkelijk? Bijzonder.
Ik heb toch expliciet aangegeven dat dat niet de reacties waren waar ik om vroeg? Dat je dan toch de noodzaak voelt te reageren vind ik bijzonder ja.
nina210 schreef:
11-04-2020 20:01
Ik heb toch expliciet aangegeven dat dat niet de reacties waren waar ik om vroeg? Dat je dan toch de noodzaak voelt te reageren vind ik bijzonder ja.

Waarom mogen mensen niet vinden dat je het maar moet laten gaan en even laten rusten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven