Thuismoeders

21-04-2020 07:56 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk tijdens de corona crisis thuis. Maar veel werk is er niet dus heb ik alle tijd voor de kinderen. En daar ben ik dankbaar voor. Het gaat ook thuis erg goed. Maar nu na 6 weken begint de verveling in te slaan bij me. En niet omdat ik niets te doen heb maar omdat ik het gevoel heb een beetje simpel te worden van thuis zitten. Alleen mijn kinderen om mee te praten en vriendlief zit ook niet iedere dag te wachten op een avond praten met me (wil ook wel lui voor de tv hangen).
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 08:13
Wat doen thuismoeders nog meer behalve opvoeden, schoonmaken en klussen (Wat ik serieus al een dagtaak vind)?Studeren ze?

Boodschappen halen bij de supermarkt en de groenteboer.
Zelf aardappelen schillen en zelf gehaktballen draaien. Aardappelen met lekkere jus serveren aan dankbare kinderen.

De afwas met de hand doen.

De hond uitlaten. Nogmaals. Nogmaals. Nogmaals. Kinderen vragen om ook een rondje met Honey te maken, omdat zij dat tenslotte een jaar geleden hadden beloofd.

De tuin bijhouden. Schoffelen. Wieden. Viooltjes planten. Heg snoeien.

De schutting beitsen.

Of een webwinkel met 2000 bestellingen per jaar bestieren.
#IloveTeunie

Pakketjes aannemen voor alle buren.

Enz.
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 08:43
Kijk: mantelzorg, cursussen en vrijwilligerswerk. Nu fulltime noodopvang. Petje af.

En ja, wat betreft dagtaak aan huishouden valt wel mee. Mijn hobby is klussen en dat is dus wat ik nu doe om mijn tijd door te brengen behalve huishouden en kinderen begeleiden met huiswerk en creatieve dingen met ze doen. De tuinsets zijn schoon, geschuurd en in de beits, de kozijnen opnieuw geverfd, de schuur uitgeruimd enz. Maar ja, de klussen raken ten einde.
Hoezo petje af. Zo ingewikkeld is dat niet hoor.

En waarom ben jij de enige in je huis die zich met de kinderen bezighoudt en schoonmaakt? Heb je geen partner?
tanteslankie wijzigde dit bericht op 21-04-2020 08:53
0.93% gewijzigd
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-jolijn- schreef:
21-04-2020 08:41
Ik zou het niet kunnen, huisvrouw.
Nou ja, ik doe eigenlijk alles wat een huisvrouw ook doet, maar dan met een lange werkweek erbij (mijn kinderen zijn pubers, dus die zijn net zo veel thuis als pubers van huisvrouwen - en we hebben geen huishoudelijke hulp). Dus ik doe het huishouden wat minder goed, zullen we maar zeggen. En dat kan ons niet schelen. Ik help wel meer dan gemiddeld bij schoolwerk denk ik.
En ik heb géén tijd voor hobbies. Althans, niet structureel.
mijn huis wordt wel rommeliger nu iedereen (behalve ik) de hele dag thuis is
Pindakaasjes schreef:
21-04-2020 08:38
Typisch weer,, dat het toch 9 van de 10 keer vrouwen zijn die van die vileine opmerkingen maken naar, en over huisvrouwen.
Vrouwen zijn zo lief onderling :thumbsup:
En dan nu.... het aantal werkende vrouwen dat lelijke opmerkingen heeft gekregen omdat ze ondanks kinderen tóch ging werken....
al helemaal als het meer dan drie dagen per week is of, nóg erger, gewoon fulltime. En dan natuurlijk níet alleen van andere vrouwen maar ook van mannen en potentiële werkgevers....

*jolijn steekt vinger op*
BeaTea schreef:
21-04-2020 08:12
Maar dit is wel hetzelfde verkapte domme gezeik wat ik kreeg toen in huisvrouw werd. “Lekker dat dat kan” of “Wil je niet werken?”
"Lekker dat dat kan" vind ik een hele neutraal/positieve opmerking eigenlijk. Tenminste, als je weet dat er geen issues zijn al ziekte of ziekte van een kind oid. Dus dat het echt een keuze is.

Het is toch gaaf als er kennelijk geld genoeg is om dit zo te regelen? En als jij of partner dat wil...

Ik heb wel een hekel aan gekozen huismoeders/vaders die klagen over geldgebrek.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
-jolijn- schreef:
21-04-2020 08:53
En dan nu.... het aantal werkende vrouwen dat lelijke opmerkingen heeft gekregen omdat ze ondanks kinderen tóch ging werken....
al helemaal als het meer dan drie dagen per week is of, nóg erger, gewoon fulltime. En dan natuurlijk níet alleen van andere vrouwen maar ook van mannen en potentiële werkgevers....

jawel, maar niet veel.
de kutste opmerkingen kwamen trouwens van kindloze werkende vrouwen
lilalinda schreef:
21-04-2020 08:32
vooropgesteld, dat ik erg voor vrije keus ben

Maar ik vind sommige dingen niet "handig", en daar valt ook onder: Financiële afhankelijkheid binnen een relatie en het niet goed verdelen van werk&zorg
Maar ieder mag zelf weten hoe handig/onhandig zijn keuzes zijn, ik zal je er niet om veroordelen
Ik beken dat ik het hier wel mee eens ben. Ik ben gescheiden en ben trots dat ik mijn eigen broek op kan houden. Om die onafhankelijkheid kwijt te raken zou ik heel eng vinden. En ik zou me verplicht voelen om mijn gezin op handen en voeten te bedienen. Dat is dus wat ik nu ook doe en waar ik momenteel me niet zo gelukkig onder voel.
-jolijn- schreef:

:bye:

"Vind je dat niet zwaar, vier dagen werken?"

"Vind je dat niet zielig, vier dagen opvang?"
Nee, het wordt drie dagen opvang.
"Huh maar je werkt toch vier dagen?
... de kinderen hebben ook een vader?

"Kan je man dat wel <vul hier in: traktaties maken/ziekenhuis met kind/andere random klussen> ?"
:roll:

Na kind 2: "Dan ga je nu zeker wel stoppen met werken?"
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 08:57
Ik beken dat ik het hier wel mee eens ben. Ik ben gescheiden en ben trots dat ik mijn eigen broek op kan houden. Om die onafhankelijkheid kwijt te raken zou ik heel eng vinden. En ik zou me verplicht voelen om mijn gezin op handen en voeten te bedienen. Dat is dus wat ik nu ook doe en waar ik momenteel me niet zo gelukkig onder voel.
Waarom?
Ben je hun slaafje?
Zijn ze gehandicapt en kunnen ze zelf niks?
Kleinezon schreef:
21-04-2020 08:56
"Lekker dat dat kan" vind ik een hele neutraal/positieve opmerking eigenlijk. Tenminste, als je weet dat er geen issues zijn al ziekte of ziekte van een kind oid. Dus dat het echt een keuze is.

Het is toch gaaf als er kennelijk geld genoeg is om dit zo te regelen? En als jij of partner dat wil...

Ik heb wel een hekel aan gekozen huismoeders/vaders die klagen over geldgebrek.
Vind ik ook een neutrale/positieve opmerking. Dat ik thuisblijfmoeder kan zijn vind ik echt een luxe aangezien man genoeg geld op de plank brengt. Als dat minder zou zijn, dan was ik ook aan het werk geweest.
Dus inderdaad heel erg lekker dat het kan.
tanteslankie schreef:
21-04-2020 08:42
Ja maar ze hebben er wel zoveel bewondering voor :facepalm: :proud:

Ik zou een boek kunnen schrijven over wat ik in die tien jaar allemaal over me heen heb gekregen. Het meeste van vrouwen die onzeker zijn over hun eigen kunnen, moederschap en baan.
Inderdaad. Ik ben pas weer part-time gaan werken toen de jongste naar school ging. Was mijn vrije keuze maar ik heb me er zo vaak over moeten verdedigen.. ik ga al die vileine opmerkingen en valse prikjes niet eens meer opsommen hier! Je kent ze vast zelf in overvloed.
Het deed me op de duur ook niks meer, het waren immers vrijwel altijd dezelfde vragen en opmerkingen (meestal ook van dezelfde personen)
Ik reageerde ook wel eens cynisch terug, dat mijn man nu eenmaal bakken met geld verdiende en ik alle dagen druk was met het opmaken ervan.
Mensen denken maar wat ze willen.
En ik geloof inderdaad ook dat de behoefte om een waardeoordeel aan een ander te hangen, of een ander een beetje naar beneden duwen, altijd voortkomt uit een vorm van eigen ongenoegens.
-jolijn- schreef:

Present.

Het ergste was een net nieuwbakken vader die zelf 40 uur was blijven werken en aan mij vroeg; 'komt je nog terug?' en vervolgens 'hoe los je dat dan op met de kleine?'.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik heb zelf nooit echt iets gezegd over mensen en de keuzes die ze maken. Sommige dingen vind ik niet erg slim. Dat zeg ik dan soms ook maar dat is dan meer in een gesprek dat zich ervoor leent en als mijn mening gevraagd wordt.
tanteslankie schreef:
21-04-2020 08:51
Hoezo petje af. Zo ingewikkeld is dat niet hoor.

En waarom ben jij de enige in je huis die zich met de kinderen bezighoudt en schoonmaakt? Heb je geen partner?
Ik heb een partner die veel werkt. Het huishouden ligt ook wel op mijn schouders als de crisis er niet is. Ik werk normaal 29 uur en ben er meestal na schooltijd voor de kinderen. Mijn vriend hoeft zich wat mij betreft niet veel met de opvoeding bezig te houden, het zijn niet zijn kinderen.
lilalinda schreef:
21-04-2020 08:51
mijn huis wordt wel rommeliger nu iedereen (behalve ik) de hele dag thuis is
Dat is hier ook het geval, terwijl we beiden thuis werken. Maar ons huis is altijd rommelig geweest, ook toen ik voltijds thuisblijfmoeder was. Onze prioriteiten en talenten liggen elders :P
Kleinezon schreef:
21-04-2020 09:01
Present.

Het ergste was een net nieuwbakken vader die zelf 40 uur was blijven werken en aan mij vroeg; 'komt je nog terug?' en vervolgens 'hoe los je dat dan op met de kleine?'.
Oh ja dat vraag ik altijd graag aan vaders: hoe ga je dat doen dan?
Ik word dan vaak getrakteerd op een beetje wazige blik.
-jolijn- schreef:

Vrouwen kunnen onderling zulke krengen zijn.

Ik heb geen kinderen. Enig idee wat vrouwen-met-kinderen over mij heengooien?

"Kinderloze vrouwen zijn egoïsten."
"Jij had je hoge IQ moeten doorgeven aan de volgende generatie."
"Om je ouders te eren had je hun minstens één kleinkind moeten geven."
"Heb je nu nog niet gebaard? Straks gaat je partner vreemd."
"Een vrouw zonder kinderen is geen echte vrouw."
"Jij hebt blijkbaar niet genoeg liefde om kinderen te hebben. Want moeders hebben een groot hart."
"Jij moet onbetaald overwerken, want jij hebt niet eens kinderen. Ik ga mijn kinderen uit de BSO halen."
"Als jij bejaard bent, komen mijn kinderen jouw billen wassen. Jij moet mij dankbaar zijn dat ik kinderen heb gekregen."
"Als jij later krakkemikkig bent, komt er lekker niemand bij jou op bezoek. Dat is jouw straf, omdat je niet je natuur hebt gevolgd."
"Jij hebt je vriend het vaderschap ontnomen." (Van iemand die helemaal niets van de situatie afwist. Maar rustig iets gaan verzinnen.)

Wat hebben alle initiatieven van feminisme voor zin,
zolang vrouwen elkaar nog de grond instampen?

Laten vrouwen gewoon naar de w.c. gaan
in plaats van hun poep bij een ander in het gezicht te smeren.
Serieus Odense? Zeggen mensen dat echt hardop? Wat debiel.
Wauw Odense sommige mensen zijn echt zwakzinnig :facepalm:
Ik zou makkelijk huisvrouw kunnen zijn toen de kinderen nog niet naar school gingen! Ik vind het heerlijk om ze om me heen te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je je met kinderen onder de 4 thuis verveeld.
Ik vind mijn werk ook leuk en mijn man wilde ook minder gaan werken. Daarom ben ik blijven werken. En omdat we beide flexibel kunnen werken hadden we "maar" 1,5 dag opvang nodig. Dat vonden we fijn en gaf vooral veel rust. Nu ze allemaal op school zitten is er altijd iemand thuis als de basisschool kinderen thuis komen.

Ik vind het raar dat je moet moet werken om over andere dingen te kunnen praten dan je kinderen. Er is zoveel meer dan kinderen en werk! En ik merk dat het toch veel over kinderen gaat. Ook bij werkende ouders. Kinderen zijn toch een groot deel van je leven. Over werk wordt veel minder gesproken.
Is jouw man nog buiten de deur aan het werk?
Mijn man en ik werken nu beiden thuis en we zijn om en om bij de kinderen! Net als toen we wel buitenshuis werkten.. Ik hoor zijn rol niet hierin!
Ik zou best graag wat meer thuis willen zijn maar dat kunnen we ons financieel niet veroorloven! Bovendien wil ik dat mijn man ook bij zijn kinderen kan zijn.. Ik merk nu wel dat meer thuis zijn met de kinderen voor- en nadelen heeft.. Maar compleet logisch dat je een beetje simpel wordt van alleen maar thuiszitten met de kinderen! Normaal hebben ze ook school, sport, kinderfeestjes ed dat heb je nu allemaal niet..
Odense* schreef:
21-04-2020 08:50

De afwas met de hand doen.
Dit kost niet meer tijd dan met een vaatwasser.
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 08:57
Sorry, lees nu pas deze reactie! En geheel begrijpelijk.. Heeft je ex nog een rol in de opvoeding? Knap dat je dit alleen doet!
Mijn thuisblijfmoeder deed enorm veel nuttig vrijwilligerswerk. Mijn schoonmoeder ook, toen ze thuisblijfmoeder was. Ik denk dat dat vrijwilligerswerk een grote bijdrage aan de maatschappij vormt.
Ik moet wel zeggen dat ik in mijn omgeving weinig van dat soort thuisblijvers meer zie.
captain_hindsight schreef:
21-04-2020 09:03
Oh ja dat vraag ik altijd graag aan vaders: hoe ga je dat doen dan?
Ik word dan vaak getrakteerd op een beetje wazige blik.
haha, ik doe het wel eens anders, als een vader vertelt wat hij in het weekend met zijn kinderen heeft gedaan - dan vraag ik "heb je geen vrouw, dan?"
Die blik is ook onbetaalbaar ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven