Thuismoeders

21-04-2020 07:56 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk tijdens de corona crisis thuis. Maar veel werk is er niet dus heb ik alle tijd voor de kinderen. En daar ben ik dankbaar voor. Het gaat ook thuis erg goed. Maar nu na 6 weken begint de verveling in te slaan bij me. En niet omdat ik niets te doen heb maar omdat ik het gevoel heb een beetje simpel te worden van thuis zitten. Alleen mijn kinderen om mee te praten en vriendlief zit ook niet iedere dag te wachten op een avond praten met me (wil ook wel lui voor de tv hangen).
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
tanteslankie schreef:
21-04-2020 16:04
Wel grappig dat je alleen op deze post van mij reageert trouwens.
Geef me wat tijd! Ik heb nog meer te doen dan alleen typen en lezen. Ik merk dat ik dit voor het laatst iets post als mijn kinderen thuis zijn. die vinden het maar raar een moeder die de hele dag aan het lezen en typen is. En dan heb ik blijkbaar ook nog een hoop mensen boos gemaakt. Excuses.
tanteslankie schreef:
21-04-2020 16:11
Maar goed. Je baalt omdat je weinig werk hebt, thuis zit met je kinderen en niks kunt doen en niemand ziet/spreekt. Dit geldt voor driekwart van Nederland en is inderdaad kut maar heeft niks met tbuisblijfmoeders en wat die de hele dag wel of niet doen te maken. Je had beter kunnen zeuren in het Corona topic " irritaties tijdens corona in het gezin etc...".
Goede tip, dank je wel.
tanteslankie schreef:
21-04-2020 16:03
Omdat je zelf zegt dat ze jullie altijd op jullie wenken heeft bediend. Kon je zelf niets? En dat terwijl je zag dat ze nooit gelukkig is geweest!
Als kind heb ik dat natuurlijk niet door. Dat horen we jaren later pas. En ja, mijn moeder deed alles voor ons. Tot aan ons huiswerk aan toe. En als ik het deed deed zij het soms opnieuw als ze dacht dat het beter kon. En nog steeds kan ik voor alles bij haar aankloppen voor de meest gekke dingen en ze zet haar tanden erin. Tuurlijk ben ik daar dankbaar voor. Ik ging wel heel onzelfstandig het huis uit en het heeft lang geduurd voordat ik een greintje zelfvertrouwen had. Maar ik heb een goede jeugd gehad, geen klagen. En dat zeg ik haar ook geregeld.
:rose:
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 21-04-2020 19:26
98.82% gewijzigd
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 16:19
Als kind heb ik dat natuurlijk niet door. Dat horen we jaren later pas. En ja, mijn moeder deed alles voor ons. Tot aan ons huiswerk aan toe. En als ik het deed deed zij het soms opnieuw als ze dacht dat het beter kon. En nog steeds kan ik voor alles bij haar aankloppen voor de meest gekke dingen en ze zet haar tanden erin. Tuurlijk ben ik daar dankbaar voor. Ik ging wel heel onzelfstandig het huis uit en het heeft lang geduurd voordat ik een greintje zelfvertrouwen had. Maar ik heb een goede jeugd gehad, geen klagen. En dat zeg ik haar ook geregeld.
Dat snap ik wel, met die rare aanpak van je moeder. Maar opvoeden doen we allemaal, of we er nou bij werken of niet. Ieder pakt het op zijn eigen manier aan, gebaseerd op de eigen normen en waarden. Volgens mij leer je in de meeste beroepen niet zoveel over opvoeding. Denk je echt dat je moeder het anders gedaan zou hebben als ze had gewerkt? Had ze dan wel gevonden dat je het goed genoeg deed en dat je van je eigen fouten zou groeien?
yette schreef:
21-04-2020 19:10
Dat snap ik wel, met die rare aanpak van je moeder. Maar opvoeden doen we allemaal, of we er nou bij werken of niet. Ieder pakt het op zijn eigen manier aan, gebaseerd op de eigen normen en waarden. Volgens mij leer je in de meeste beroepen niet zoveel over opvoeding. Denk je echt dat je moeder het anders gedaan zou hebben als ze had gewerkt? Had ze dan wel gevonden dat je het goed genoeg deed en dat je van je eigen fouten zou groeien?

Ik denk dat het wel een valkuil is waar je als thuisblijfmoeder sneller intrapt. Op een kinderdagverblijf is er uiteraard ook aandacht voor de kinderen, maar zo'n leidster zal dit toch meer moeten verdelen, waardoor kinderen ook meer leren zichzelf te vermaken en zelf oplossingen bedenken als de leidster even met een ander kind bezig is. Als thuisblijfmoeder moet ik dit wel bewuster doen, want in principe kán ik alles wel opzij zetten zodra mijn zoon iets vraagt. Maar probeer dat ook niet te doen, want ik weet dat het niet goed is voor zijn zelfvertrouwen / zelf leren dingen op te lossen.
mindervanmij schreef:
21-04-2020 19:43
Ik denk dat het wel een valkuil is waar je als thuisblijfmoeder sneller intrapt. Op een kinderdagverblijf is er uiteraard ook aandacht voor de kinderen, maar zo'n leidster zal dit toch meer moeten verdelen, waardoor kinderen ook meer leren zichzelf te vermaken en zelf oplossingen bedenken als de leidster even met een ander kind bezig is. Als thuisblijfmoeder moet ik dit wel bewuster doen, want in principe kán ik alles wel opzij zetten zodra mijn zoon iets vraagt. Maar probeer dat ook niet te doen, want ik weet dat het niet goed is voor zijn zelfvertrouwen / zelf leren dingen op te lossen.
Ik denk niet dat daar verschil in zit. Hoe het thuis gaat, bepaal je als ouder. Of je nou de hele dag thuis bent of werkt. Als jij je kind leert dat je altijd wel een bezigheid of oplossing voor hem verzint, dan vraagt hij je daar ook om zodra je in de buurt bent. Ongeacht of hij geleerd heeft om zich op een BSO zelf te vermaken.
mindervanmij schreef:
21-04-2020 19:43
Dat hangt toch helemaal van de samenstelling van je gezin en manier van opvoeden af?
Ik heb 4 kinderen waarvan 2 heel dicht op elkaar.
Er moest heus gewacht worden als dat nodig was en ze moesten ook samen leren spelen en oplossen, ik zat er niet elke minuut van de dag bovenop hoor.
Mijn zus en zwager werken beiden en hebben 1 kind, daar blijft het ook bij. Voordat hij naar school ging was hij gewend om elke minuut van de tijd dat hij met zijn ouder(s) thuis was voortdurend aandacht te krijgen, zij hebben een andere manier van opvoeden dan wij en dat heeft niets te maken met al dan niet thuisblijfmoeder zijn.
Ik ben een tijdje thuisblijfmoeder geweest door omstandigheden en ik heb het nog nooit zo druk gehad als in die tijd. Als je thuis bent krijg je heel vaak het verzoek om te helpen met het één of ander, want ja, je bent toch thuis. Of je niet even teennagels wilt knippen, boodschappen wilt meenemen, bij de bieb langs, met schoolreis meekunt. Ik was luizenmoeder, kapster, taxi, styliste, telefoniste. Ik was degene die gebeld werd door vriendinnen toen hun moeders hulp nodig hadden. Van daaruit ontstond schoonmaken algemeen en eerlijk gezegd was ik op een gegeven moment blij dat ik daarin zoveel werk had dat ik op een gegeven moment echt moest zeggen dat ik bepaalde dingen niet meer kon doen wegens tijdgebrek.

En nu werk ik fulltime, wel zo rustig. Iedereen verwacht nu dat ik het druk heb, dus ik heb meer tijd voor mezelf dan toen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
21-04-2020 21:58
Ik ben een tijdje thuisblijfmoeder geweest door omstandigheden en ik heb het nog nooit zo druk gehad als in die tijd. Als je thuis bent krijg je heel vaak het verzoek om te helpen met het één of ander, want ja, je bent toch thuis. Of je niet even teennagels wilt knippen, boodschappen wilt meenemen, bij de bieb langs, met schoolreis meekunt. Ik was luizenmoeder, kapster, taxi, styliste, telefoniste. Ik was degene die gebeld werd door vriendinnen toen hun moeders hulp nodig hadden. Van daaruit ontstond schoonmaken algemeen en eerlijk gezegd was ik op een gegeven moment blij dat ik daarin zoveel werk had dat ik op een gegeven moment echt moest zeggen dat ik bepaalde dingen niet meer kon doen wegens tijdgebrek.

En nu werk ik fulltime, wel zo rustig. Iedereen verwacht nu dat ik het druk heb, dus ik heb meer tijd voor mezelf dan toen.

Al zou je helemaal niks te doen hebben gehad, je kon toch gewoon 'nee' zeggen?
Ballenbak888 schreef:
21-04-2020 16:14
Geef me wat tijd! Ik heb nog meer te doen dan alleen typen en lezen. Ik merk dat ik dit voor het laatst iets post als mijn kinderen thuis zijn. die vinden het maar raar een moeder die de hele dag aan het lezen en typen is. En dan heb ik blijkbaar ook nog een hoop mensen boos gemaakt. Excuses.
Ik zou lekker stoppen met je elke keer te excuseren. Heeft toch geen zin, op dit forum mag je echt niets verkeerds of zelf maar verwonderd zijn over het bewust kiezen om niet te werken en thuis te blijven om voor kinderen te zorgen.
Ik snap je verwondering zeker.
Ik vind het heel heel raar dat er in deze tijd nog vrouwen zijn die er voor kiezen om volslagen afhankelijk te zijn en niet ervoor kiezen om ten alle tijden je eigen broek op te houden.
Zo onvoorstelbaar naïef.
Geen probleem om taken te verdelen en te kiezen voor 1 inkomen als dat beter uitkomt. Maar dat vrouwen dan niet naar bv. een notaris gaan om vast te leggen hoe het zal gaan bij een eventuele scheiding en vastleggen welke compensatie er zal zijn omdat ( vaak) de vrouw geen pensioen opbouwt en geen eigen salaris heeft vind ik idioot.
Het is natuurlijk niet voor niks dat nog steeds de vrouw er het meest bekaaid afkomt bij een scheiding.
yette schreef:
21-04-2020 22:29
Al zou je helemaal niks te doen hebben gehad, je kon toch gewoon 'nee' zeggen?
Inderdaad, dat doe je helemaal zelf.
Ik werk 4 dagen en doe best veel op school, neem er af en toe een vrije (mid)dag voor op. Daar hoef je geen thuisblijfmoeder voor te zijn.
koko67 schreef:
21-04-2020 23:17
Ik zou lekker stoppen met je elke keer te excuseren. Heeft toch geen zin, op dit forum mag je echt niets verkeerds of zelf maar verwonderd zijn over het bewust kiezen om niet te werken en thuis te blijven om voor kinderen te zorgen.
Ik snap je verwondering zeker.
Ik vind het heel heel raar dat er in deze tijd nog vrouwen zijn die er voor kiezen om volslagen afhankelijk te zijn en niet ervoor kiezen om ten alle tijden je eigen broek op te houden.
Zo onvoorstelbaar naïef.
Geen probleem om taken te verdelen en te kiezen voor 1 inkomen als dat beter uitkomt. Maar dat vrouwen dan niet naar bv. een notaris gaan om vast te leggen hoe het zal gaan bij een eventuele scheiding en vastleggen welke compensatie er zal zijn omdat ( vaak) de vrouw geen pensioen opbouwt en geen eigen salaris heeft vind ik idioot.
Het is natuurlijk niet voor niks dat nog steeds de vrouw er het meest bekaaid afkomt bij een scheiding.
Utter bullshit en dat weet je best.
Op dit forum is precies jouw post de tendens. Al zeker zolang ik hier kom en dat is inmiddels meer dan 20 jaar.
Je mag hier prima schrijven dat thuisblijfmoeders domme, luie, onderontwikkelde, volslagen afhankelijke, onvoorstelbaar naïeve vrouwen zijn, geen enkel probleem. Je zult van een hele hoop vrouwen bijstand krijgen.
En dat kun je uiteraard heel makkelijk opzoeken, een paar pagina's terug werden er nog een aantal links naar eerdere topics gepost en dat is maar een kleine greep uit de vele, vele thuisblijfmoedertopics die hier in de loop der jaren zijn geopend.
Maar ook dat weet je, want je loopt hier ook al langer mee.

Prima hoor, dat je die mening bent toegedaan, maar ga niet doen alsof je dat hier niet mag ventileren.
LaFleurNoire schreef:
22-04-2020 06:12
Utter bullshit en dat weet je best.
Op dit forum is precies jouw post de tendens. Al zeker zolang ik hier kom en dat is inmiddels meer dan 20 jaar.
Je mag hier prima schrijven dat thuisblijfmoeders domme, luie, onderontwikkelde, volslagen afhankelijke, onvoorstelbaar naïeve vrouwen zijn, geen enkel probleem. Je zult van een hele hoop vrouwen bijstand krijgen.
En dat kun je uiteraard heel makkelijk opzoeken, een paar pagina's terug werden er nog een aantal links naar eerdere topics gepost en dat is maar een kleine greep uit de vele, vele thuisblijfmoedertopics die hier in de loop der jaren zijn geopend.
Maar ook dat weet je, want je loopt hier ook al langer mee.

Prima hoor, dat je die mening bent toegedaan, maar ga niet doen alsof je dat hier niet mag ventileren.
Wil jij mij eens vertellen waar ik geschreven heb over lui, dom en onderontwikkeld?
Als je op mij reageert, reageer dan inhoudelijk op wat ik schrijf, maar verzin er geen dingen bij.
Naïef schreef ik wel en ik schreef ook dat gescheiden vrouwen er financieel nog steeds het meest bekaaid vanaf komen. Deze vrouwen zijn na een scheiding weer afhankelijk, maar dan van de staat.
Het is niet zo dat alle mensen die thuis zijn en op de kinderen passen financieel afhankelijk zijn van een ander. Ik ken er ook best een paar die het goed geregeld hebben. Doorbetaald pensioen door bedrijf partner, goede huwelijkse voorwaarden of gewoon zelf geld.
Dus thuisblijven = financieel afhankelijk gaat niet altijd op.
Maar als je thuis gaat zitten met je kinderen en je regelt het financieel niet (geen huwelijk of andere regeling, dus als je relatie stukloopt gaat het huis naar de ander, heb je geen inkomen en geen huis) dan vind ik dat wel vrij dom.
captain_hindsight schreef:
22-04-2020 09:21
Het is niet zo dat alle mensen die thuis zijn en op de kinderen passen financieel afhankelijk zijn van een ander. Ik ken er ook best een paar die het goed geregeld hebben. Doorbetaald pensioen door bedrijf partner, goede huwelijkse voorwaarden of gewoon zelf geld.
Dus thuisblijven = financieel afhankelijk gaat niet altijd op.
Klopt hoor, maar dat is een uitzonderlijke situatie
Het is echt vaker zo, dat vrouwen met een financiële afhankelijkheid na een scheiding volkomen de lul zijn, of (om dat te voorkomen) lang in een klote huwelijk blijven hangen.
lilalinda schreef:
22-04-2020 09:24
Klopt hoor, maar dat is een uitzonderlijke situatie
Het is echt vaker zo, dat vrouwen met een financiële afhankelijkheid na een scheiding volkomen de lul zijn, of (om dat te voorkomen) lang in een klote huwelijk blijven hangen.
Ja het overgrote deel komt in de financiële problemen, dat weet ik. Dat zei ik ook. Maar niet allemaal.
Echt zo knap hoe dat mensen hier allemaal altijd zo goed weten hoe ieders financiele situatie geregeld is. ;-)
22-04-2020 09:26
Ja het overgrote deel komt in de financiële problemen, dat weet ik. Dat zei ik ook. Maar niet allemaal.
wat me wel verbaasd daarin, is dat we (voor in NL) ons werkelijk overal voor verzekeren, van fietsverzekeringen, tot een huisdierverzekering. Maar hetgeen wat zo vaak voorkomt (ruim een derde van de huwelijken), daar springen best lichtzinnig mee om. En hebben veel vrouwen geen PlanB, voor als het toch fout gaat
koko67 schreef:
22-04-2020 09:11
Wil jij mij eens vertellen waar ik geschreven heb over lui, dom en onderontwikkeld?
Als je op mij reageert, reageer dan inhoudelijk op wat ik schrijf, maar verzin er geen dingen bij.
Naïef schreef ik wel en ik schreef ook dat gescheiden vrouwen er financieel nog steeds het meest bekaaid vanaf komen. Deze vrouwen zijn na een scheiding weer afhankelijk, maar dan van de staat.
op dit forum mag je echt niets verkeerds of zelf maar verwonderd zijn over het bewust kiezen om niet te werken en thuis te blijven om voor kinderen te zorgen.
Jij beweert bovenstaande. Dat is absoluut onwaar en daarom gebruik ik in een reactie een korte bloemlezing die je in de vele, vele thuisblijfmoedertopics zult gaan vinden. Ik beweer helemaal niet dat jij specifiek dat schrijft.

Overigens vindt jij "volslagen afhankelijk" en "onvoorstelbaar naïef" in een hele andere categorie vallen of zo?
Jij weet helemaal niet hoe andere mensen hun financiëen geregeld hebben en met dergelijke opmerkingen zie ik bijvoorbeeld al geen enkele noodzaak jou daarover in te lichten.
mindervanmij schreef:
22-04-2020 09:28
Echt zo knap hoe dat mensen hier allemaal altijd zo goed weten hoe ieders financiele situatie geregeld is. ;-)
Nou ik weet niet of je mij bedoelt maar ik vraag dat wel eens aan mensen ja. En dan vertellen ze me hoe ze dat geregeld hebben. En dan blijkt dat soms best slim te zijn.
lilalinda schreef:
22-04-2020 09:29
wat me wel verbaasd daarin, is dat we (voor in NL) ons werkelijk overal voor verzekeren, van fietsverzekeringen, tot een huisdierverzekering. Maar hetgeen wat zo vaak voorkomt (ruim een derde van de huwelijken), daar springen best lichtzinnig mee om. En hebben veel vrouwen geen PlanB, voor als het toch fout gaat
Dat snap ik ook niet. Maar het zal wel niet romantisch zijn of zo ...?
22-04-2020 09:36
Nou ik weet niet of je mij bedoelt maar ik vraag dat wel eens aan mensen ja. En dan vertellen ze me hoe ze dat geregeld hebben. En dan blijkt dat soms best slim te zijn.

meer de algemene tendens in dit soort topics. Ik blijf het apart vinden. Aan de ene kant geven mensen aan dat ze geen vriendschappen hebben met thuisblijfmoeders omdat hun werelden te ver uit elkaar liggen, aan de andere kant zijn ze wel exact op de hoogte van alle wel en wee van elke thuisblijfmoeder. Heel apart.
mindervanmij schreef:
22-04-2020 09:38
meer de algemene tendens in dit soort topics. Ik blijf het apart vinden. Aan de ene kant geven mensen aan dat ze geen vriendschappen hebben met thuisblijfmoeders omdat hun werelden te ver uit elkaar liggen, aan de andere kant zijn ze wel exact op de hoogte van alle wel en wee van elke thuisblijfmoeder. Heel apart.
Het zal ook heus wel deels gegeneraliseerd zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven