Thuismoeders
dinsdag 21 april 2020 om 07:56
Ik werk tijdens de corona crisis thuis. Maar veel werk is er niet dus heb ik alle tijd voor de kinderen. En daar ben ik dankbaar voor. Het gaat ook thuis erg goed. Maar nu na 6 weken begint de verveling in te slaan bij me. En niet omdat ik niets te doen heb maar omdat ik het gevoel heb een beetje simpel te worden van thuis zitten. Alleen mijn kinderen om mee te praten en vriendlief zit ook niet iedere dag te wachten op een avond praten met me (wil ook wel lui voor de tv hangen).
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
Ik klaag niet, tenslotte zijn er ouders met grotere problemen dan mijn verveling. Maar ik begin me wel zo eens af te vragen hoe thuismoeders dat doen. Het lijkt me een soort roeping. Ik begin er echt bewondering voor te krijgen.
Voor mijn gevoel staan ze stil in hun ontwikkeling ten behoeve van de kinderen. Je cijfert jezelf volledig weg lijkt mij. Geen ruimte meer voor eigen ontwikkeling. Ik moet dan toch bekennen dat ik daar denk ik niet genoeg 'moedertype' voor ben.
Als ik thuis zit zie ik ook alles (viezigheid enz). Dus ben ik een groot gedeelte van iedere dag bezig met schoonmaken en klussen. Inmiddels is alles spik en span in huis en de tuin. En toch kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen met schoonmaken en kwakken kinderen en vriend gewoon overal hun zooi neer iedere dag.
Ik merk dat ik er niet genoeg voldoening uit haal om fulltime thuis te zitten.
Maar wat ik mezelf afvraag is hoe fulltime thuismoeders het zelf ervaren om thuis te zitten. Haal je puur je voldoening uit het opvoeden van de kinderen en het huishouden doen? Of bezoek je veel vriendinnen om nog onder de mensen te blijven? Heb je een carrière aan de kant gezet om thuismoeder te zijn? Of is dat iets wat gewoon van nature er al in zat?
dinsdag 21 april 2020 om 13:29
Ik ben ook een paar jaar thuisblijfmoeder geweest. Is me prima bevallen.
Wat ik deed in die tijd?
Voor een baby en later een baby en dreumes zorgen.
Een hobby cursus volgen.
Mantelzorg.
Twee avondjes per week vrijwilligerswerk.
Cursus babymassage, zwangerschapszwemmen en peutergym.
Sport.
Huis inrichten, omdat we tijdens mijn eerste zwangerschap verhuisden en ik toen alleen het hoogstnodige wilde doen.
En verder gewoon afspreken met vriendinnen, huishouden, administratie, lezen.
Geen probleem om mijn week vol te krijgen. Ook niet het gevoel gehad dat ik stil stond ofzo. Vond het een waardevolle periode. Man werkte toen 4 dagen per week.
Voelde ik me (financieel) afhankelijk van mijn partner?
Nee eigenlijk niet. In een eerdere periode werkte ik en studeerde hij. In een latere periode ben ik ook nog opnieuw gaan studeren. Hoeveel wie werkt, dat wisselt bij ons per levensfase. We delen alles samen en hebben een goede buffer.
Nu zijn de kinderen tieners en werken we beide zo'n 30 uur en doen het huishouden en de zorg voor de kinderen 50/50.
Gaat ook prima. Heb wel minder tijd voor hobby's, lezen en vrijwilligerswerk nu.
Nu in de coronatijd werken we beide thuis. Hij 30 uur ik 24, daarnaast doe ik mantelzorg. We delen het huishouden en de ondersteuning van de kinderen nog steeds 50/50.
Wat ik deed in die tijd?
Een hobby cursus volgen.
Mantelzorg.
Sport.
Huis inrichten, omdat we tijdens mijn eerste zwangerschap verhuisden en ik toen alleen het hoogstnodige wilde doen.
Geen probleem om mijn week vol te krijgen. Ook niet het gevoel gehad dat ik stil stond ofzo. Vond het een waardevolle periode. Man werkte toen 4 dagen per week.
Nee eigenlijk niet. In een eerdere periode werkte ik en studeerde hij. In een latere periode ben ik ook nog opnieuw gaan studeren. Hoeveel wie werkt, dat wisselt bij ons per levensfase. We delen alles samen en hebben een goede buffer.
Nu zijn de kinderen tieners en werken we beide zo'n 30 uur en doen het huishouden en de zorg voor de kinderen 50/50.
Gaat ook prima. Heb wel minder tijd voor hobby's, lezen en vrijwilligerswerk nu.
Nu in de coronatijd werken we beide thuis. Hij 30 uur ik 24, daarnaast doe ik mantelzorg. We delen het huishouden en de ondersteuning van de kinderen nog steeds 50/50.

dinsdag 21 april 2020 om 13:37
Er was zelfs een keer een to, zo te zien gemazeld hier op viva, die over iets heel anders een topic opende maar erbij vermelde dat ze thuismoeder was maar expres geen toeslagen had aangevraagd, of de combikorting etc.LaFleurNoire schreef: ↑21-04-2020 12:30O jawel hoor. En geen idee of een "werkende moeder" dat geschreven zou hebben(maakt het uit wie dat schrijft?), maar het komt in vrijwel elk thuisblijfmoedertopic op. Uit de staatsruif vreten is een hele gangbare term hier, ook geliefd op Actueel uiteraard.
Forummers juichen en haar complimenteren.
Wtf.
dinsdag 21 april 2020 om 13:39
Ik vraag me altijd af welk slecht voorbeeld je zou geven als thuisblijfmoeder. Denkt men nu echt dat alle kinderen dan van huis uit meekrijgen dat een "ongelijkwaardige" relatie de norm is, of dat "vrouwen achter het aanrecht horen en mannen moeten werken"?
Die kinderen leven toch niet in een bubbel en zien toch ook vele variëteiten?
Ik kom uit een gezin waarbij beide ouders werkten en heb dat dus als voorbeeld gekregen. En toch ben ik thuisblijfmoeder.
Ik kom uit een gezin waarbij beide ouders werkten en heb dat dus als voorbeeld gekregen. En toch ben ik thuisblijfmoeder.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 21-04-2020 13:41
0.55% gewijzigd

dinsdag 21 april 2020 om 13:41
Mijn man andersom, moeder werkte nooit en hij is heel normaal en geëmancipeerd.LaFleurNoire schreef: ↑21-04-2020 13:39Ik vraag me altijd af welk slecht voorbeeld je zou geven als thuisblijfmoeder. Denkt men nu echt dat kinderen dan van huis uit meekrijgen dat een "ongelijkwaardige" relatie de norm is, of dat "vrouwen achter het aanrecht horen en mannen moeten werken"?
dinsdag 21 april 2020 om 13:58
Maar goed, TO, geen idee wat je intentie is met dit topic. Je 'bewondering' voor thuisblijfmoeders komt er vrij lullig uit. Als ik je het voordeel van de twijfel geef en je tekst als naïef ipv verkapt veroordelend lees, kan ik je gerust stellen: wie van een baan of opleiding naar thuisblijven gaat, zal daarin zijn/haar draai moeten vinden. De een lukt dat vlotter dan de ander. De meeste mensen zonder betaalde baan, of ze daar nou zelf voor hebben gekozen of dat het hun is overkomen, vinden op een gegeven moment wel een manier om voldoening uit hun dag te halen. Ook jij kan dat. Kwestie van je niet blind blijven staren op die baan en open staan voor alle andere mogelijkheden die thuis zijn je biedt. Geef jezelf een trap onder je kont en ga uitzoeken wat je kan doen!

dinsdag 21 april 2020 om 13:59
Hetismogelijk schreef: ↑21-04-2020 13:29Ik ben ook een paar jaar thuisblijfmoeder geweest. Is me prima bevallen.
Wat ik deed in die tijd?
Een hobby cursus volgen.
Mantelzorg.
Sport.
Waarom die hele uitleg moeten geven van hoe jij je tijd vulde als huisvrouw??
Hoezo ben je die uitleg verschuldigd??
Zo lang je maar roept dat je veel werkt, hoef je je kennelijk nooit te verdedigen?
Laat je toch niet zo in een hoekje zetten Dames!!
Ik lees op tig topics als deze, met reacties van vrouwen die beweren de klok rond te werken, met dikke inkomens en alles erop.. en tegelijkertijd zie ik ze hier continu aanwezig zijn.. Maakt niet uit,, maar aan hun vraagt niemand: "wat doe jij nou eigenlijk de hele dag?!"
Dus laat elkaar lekker gaan jongens! Wat boeit het?!
We gaan ooit allemaal weer heen met dezelfde lege handen, als waarmee we geboren werden.
Maak vrienden i.p.v kloven.

dinsdag 21 april 2020 om 14:00
Denk dat de situatie nu niet echt te vergelijken is met wat thuismoeders normaal doen.
Ik verveel mij ook best wel. Werk 36u, maar kan niet naar de sportschool dus sport thuis een beetje. Kan niet naar het terras. Niks eigenlijk wat ik normaal in mijn vrije tijd deed.
Heb 3 weken thuis gewerkt, maar ben nu blij dat ik even 9uurtjes ergens anders kan zijn en collega's zie.
Ook geen file gelukkig dat is dan het enige voordeel waar ik van geniet
Ik verveel mij ook best wel. Werk 36u, maar kan niet naar de sportschool dus sport thuis een beetje. Kan niet naar het terras. Niks eigenlijk wat ik normaal in mijn vrije tijd deed.
Heb 3 weken thuis gewerkt, maar ben nu blij dat ik even 9uurtjes ergens anders kan zijn en collega's zie.
Ook geen file gelukkig dat is dan het enige voordeel waar ik van geniet

anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 21-04-2020 14:03
13.82% gewijzigd
dinsdag 21 april 2020 om 14:01
Inmiddels heb ik de heg gesnoeid en voel ik me iets beter. Ik ga volgende week eens kijken of ik het onderwijs kan helpen met de lastige taken die hen te wachten staan. Doe ik nog wat nuttigs voor mijn centen
Ik laat iedereen in hun waarden. Excuses mocht ik anders over gekomen zijn. En ik weet dat deze crisistijd anders is dan normaal. Maar huismoeder worden fulltime? Nee, dank je.
Ik laat iedereen in hun waarden. Excuses mocht ik anders over gekomen zijn. En ik weet dat deze crisistijd anders is dan normaal. Maar huismoeder worden fulltime? Nee, dank je.

dinsdag 21 april 2020 om 14:10
yette schreef: ↑21-04-2020 13:02De term zelf is me nooit opgevallen. Maar het zou me niks verbazen in een context waarin een werkende moeder redeneert dat zij in elk geval niet afhankelijk is, maar haar eigen broek op kan houden en zich ontwikkelt - waarmee ze lijkt te impliceren dat thuisblijfmoeders afhankelijk zijn en zich niet ontwikkelen.
De werkelijkheid ligt over het algemeen echter minder zwart-wit dan dit soort hokjes-denkers willen geloven. Wie een huishouden deelt, is voor het handhaven van de levensstandaard die hij/zij heeft, al snel afhankelijk van de partner. Ongeacht hoe de rollen mbt betaald en onbetaald werk zijn verdeeld. En de mate waarin iemand zich persoonlijk ontwikkelt, ligt volgens mij meer aan de persoon zelf dan aan het al dan niet hebben van een betaalde baan.

dinsdag 21 april 2020 om 14:17
Ja precies, helemaal eens.LaFleurNoire schreef: ↑21-04-2020 13:39Ik vraag me altijd af welk slecht voorbeeld je zou geven als thuisblijfmoeder. Denkt men nu echt dat alle kinderen dan van huis uit meekrijgen dat een "ongelijkwaardige" relatie de norm is, of dat "vrouwen achter het aanrecht horen en mannen moeten werken"?
Mensen willen zich heel graag nuttig voelen en erkenning krijgen. Kennelijk hoort daar volgens sommigen iig een betaalde baan bij. Zonder dat is alles wat je doet, niet meer dan wat gerommel in de marge.
dinsdag 21 april 2020 om 14:17
Ik ben blij dat je tot deze verheven conclusie bent gekomen.Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 14:01Inmiddels heb ik de heg gesnoeid en voel ik me iets beter. Ik ga volgende week eens kijken of ik het onderwijs kan helpen met de lastige taken die hen te wachten staan. Doe ik nog wat nuttigs voor mijn centen

dinsdag 21 april 2020 om 14:19
Ok.. na het lezen van alle berichtjes durf ik het bijna niet te zeggen maar..
Ik ben thuisblijfmoeder. Verzorg man en kind (10 mnd.) en het huishouden.
Mijn man werkt fulltime en hoeft niks te doen behalve dat. En ik regel de rest.
Ik heb geen hobbies, doe geen vrijwilligerswerk of iets anders waardoor ik "ontwikkel".
Ik vind het eigenlijk wel best zo en wil liever nog een baby erbij!
Lekker the simple life en ik geniet ervan.. om niks te hoeven/moeten. Hiervoor heb ik altijd fulltime gewerkt & dit is een gezamenlijke beslissing voor na het trouwen geweest.
Ohja.. en heb natuurlijk wel wat sociale contacten, best gezellig maar liever niet teveel.
Daar is toch niks mis mee?
(Voor mij iig niet!)
Ik heb geen hobbies, doe geen vrijwilligerswerk of iets anders waardoor ik "ontwikkel".
Lekker the simple life en ik geniet ervan.. om niks te hoeven/moeten. Hiervoor heb ik altijd fulltime gewerkt & dit is een gezamenlijke beslissing voor na het trouwen geweest.
Ohja.. en heb natuurlijk wel wat sociale contacten, best gezellig maar liever niet teveel.
(Voor mij iig niet!)
dinsdag 21 april 2020 om 14:23
Meid, natuurlijk niets mis mee. Gewoon genieten zoals jij het leven het fijnst vindt.Sweed schreef: ↑21-04-2020 14:19Ok.. na het lezen van alle berichtjes durf ik het bijna niet te zeggen maar..
(Voor mij iig niet!)
En als die kleintjes nog zo jong zijn denk ik echt dat het voor de kinderen het beste is als een ouder altijd er voor ze is.
dinsdag 21 april 2020 om 14:23
Maar het is toch prima dat jij niet tegen dat (in jouw woorden) langzame tempo kan? Het verschilt natuurlijk per persoon. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, daar hoeft een ander geen mening over te geven.Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 10:55Dan doe je het beter dan ik. Ik voel me wel zo een jaren 50 huissloof. Zodra ik wat lees op mijn telefoon gaan kinderen net zolang geluiden maken tot ik weer aandacht voor hen heb. Of ze vragen "mama, mag ik drinken?". Ik zorg ervoor dat het eten op tafel staat en de boodschappen gedaan worden en de katten verzorgd worden enz. Ik vind niet dat mijn vriend dat hoeft te doen als hij zo hard werkt.
Ik vond het de eerste weken heerlijk om er voor mijn kinderen te zijn. Maar op dit moment ben ik het spuugzat.
En ik denk inmiddels dat het mijn eigen onvermogen is die denkt dat een huismoeder (met schoolgaande kinderen die niet ziek zijn) niet veel om handen heeft.
Ik moet enorm wennen aan het langzame tempo. Ik houd van pieken en dalen. Ook wat tijdbesteding betreft. En nu gaat alles in een ander tempo. Ik kan me er moeilijk aan over geven. Maar deze week zal ik dat moeten gaan leren.
Mijn overburen zijn bv carrière mensen die beide fulltime werken en een druk leven leiden. Ze zijn bijna nooit samen thuis omdat ze in de avonden sporten, werken en hobby's uitoefenen. Het weekend is altijd gevuld met activiteiten voor de kinderen. Ik zie ze altijd heen-en-weer rennen. Ze zijn zo druk omdat ze dat nodig hebben en types zijn die echt niet stil kunnen zitten. En dat is toch prima? Ik ben zelf heel anders en vul mijn leven in zoals dat bij mijn persoonlijkheid past, maar daardoor keur ik keuzes die anders zijn dan die van mij niet af. Dat doen alleen onzekere mensen.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom iemand perse wil weten hoe een huismoeder precies haar dag invult? Waarom is dat?
Ik heb zelf verschillende banen gehad, fulltime gewerkt, parttime gewerkt zonder kinderen en met kinderen en heb die vraag nooit gekregen, ook niet van conculega's, maar als huismoeder wel. En vervolgens wordt er een soort wedstrijdje gehouden om welke vrouw het meest productief is. Ik heb dat nooit begrepen. Het gaat niemand ook maar iets aan wat ik de hele dag doe, hoe productief ik ben of hoeveel ik voor de samenleving beteken. Net als dat het niemand iets aan gaat hoe ik mijn schoenen uittrek of hoeveel koffie ik drink.
Ik ben zelf dan ook helemaal niet geïnteresseerd in hoe een ander zijn leven indeelt. Het interesseert me echt niks hoe vaak iemand de gordijnen wast of hoeveel quality time met de kinderen heeft.
Qua huishouden moet je ook gewoon doen wat voor jou goed voelt. Mijn ervaring is dat wanneer je je een sloof voelt, de balans niet goed is, maar dit is natuurlijk een hele bijzondere tijd waarin alles nu eenmaal anders is. Als jij je partner in deze tijd wil ontlasten door zelf meer in het huishouden te doen en je daardoor wel een sloof voelt, ben je daar geheel vrij in.
dinsdag 21 april 2020 om 14:25
Weet je zelf eigenlijk wel wat je echt vindt?Ballenbak888 schreef: ↑21-04-2020 14:23Meid, natuurlijk niets mis mee. Gewoon genieten zoals jij het leven het fijnst vindt.
En als die kleintjes nog zo jong zijn denk ik echt dat het voor de kinderen het beste is als een ouder altijd er voor ze is.
dinsdag 21 april 2020 om 14:27
Hier een thuismoeder en ik verveel me ook nu hoor. Het is nu heel anders vergeleken met normaal, ook voor mij. Mijn huis is alleen spic en span het uur nadat de schoonmaakster is geweest, ik heb echt een hekel aan het huishouden en ben dus ook echt niet thuis om schoon te maken, maar voor de kinderen. Het is geen roeping ofzo, wel een bewuste keuze die ik heb gemaakt na de geboorte van de oudste (nu 3) en waar ik mijn droombaan voor heb afgewezen. Niet dat ik echt een carrière had, hoor.
Ik heb overigens niet het idee dat mijn ontwikkeling stil staat en normaal gesproken verveel ik me ook niet hoor. Deed ik voorheen ook niet als ik vrij was en ik beschouw het nog steeds als een hele lange vakantie.
Ik heb overigens niet het idee dat mijn ontwikkeling stil staat en normaal gesproken verveel ik me ook niet hoor. Deed ik voorheen ook niet als ik vrij was en ik beschouw het nog steeds als een hele lange vakantie.

dinsdag 21 april 2020 om 14:27
Zolang je er zelf maar happy van wordt? Uiteraard niet.
Hier zijn we beiden exact het tegenovergestelde. Beiden mooie carrière, beide goed aan de bak, beide (meer dan) fulltime met twee kids (3-jarige en een pasgeborene). Periodes als deze zijn dus no fun, maar vallen in mijn geval nu wel samen met het zwangerschapsverlof van de laatste, dus dat is op zich nog ietwat meegenomen. Maar zelfs dat laatste duurt me al iets te lang om goed te zijn dus

Permanent thuis zitten zou dus helemaal niets voor hier zijn.

dinsdag 21 april 2020 om 14:30
Het is natuurlijk net wat je voorleeft. Je kunt een onwijs geemancipeerde thuisblijfmoeder zijn.LaFleurNoire schreef: ↑21-04-2020 13:39Ik vraag me altijd af welk slecht voorbeeld je zou geven als thuisblijfmoeder. Denkt men nu echt dat alle kinderen dan van huis uit meekrijgen dat een "ongelijkwaardige" relatie de norm is, of dat "vrouwen achter het aanrecht horen en mannen moeten werken"?
dinsdag 21 april 2020 om 14:34
ik vraag me af waarom thuisblijfmoeders thuisblijfmoeders blijven, als ze toch voldoende tijd hebben om vrijwilligerswerk te doen.
wij waren met 4 met een handicap broer en vader was zelfstandig die van 9 uur smorgens tot 9 uur savonds werkte, dus vanuit mijn moeders standpunt verstond ik waarom ze thuisbleef.
en hebben thuisblijfmoeders achteraf geen spijt van hun keuze, wat doen ze dan als hun kinderen 18 zijn en ze daar dan staan met een leeg CV.
wij waren met 4 met een handicap broer en vader was zelfstandig die van 9 uur smorgens tot 9 uur savonds werkte, dus vanuit mijn moeders standpunt verstond ik waarom ze thuisbleef.
en hebben thuisblijfmoeders achteraf geen spijt van hun keuze, wat doen ze dan als hun kinderen 18 zijn en ze daar dan staan met een leeg CV.

dinsdag 21 april 2020 om 14:36
@Sinjoren
Ik ben er zelf inderdaad happy mee.
En als jij geniet van je full-time job, ben ik happy voor jou
Ieder z'n ding. Het 1 zal niet beter zijn als het andere.. Het ligt gewoon aan de persoon/situatie/levensfase wat de invulling zal zijn. Als je onderaan de streep kan zeggen dat je gelukkig bent is dat dan niet waar het daadwerkelijk om gaat?!
Ik ben er zelf inderdaad happy mee.
En als jij geniet van je full-time job, ben ik happy voor jou

Ieder z'n ding. Het 1 zal niet beter zijn als het andere.. Het ligt gewoon aan de persoon/situatie/levensfase wat de invulling zal zijn. Als je onderaan de streep kan zeggen dat je gelukkig bent is dat dan niet waar het daadwerkelijk om gaat?!
dinsdag 21 april 2020 om 14:44
Omdat niet iedereen zijn/haar voldoening en geluk uit hetzelfde haalt.icequeen2000 schreef: ↑21-04-2020 14:34ik vraag me af waarom thuisblijfmoeders thuisblijfmoeders blijven, als ze toch voldoende tijd hebben om vrijwilligerswerk te doen.
dinsdag 21 april 2020 om 14:52
'en hebben thuisblijfmoeders achteraf geen spijt van hun keuze, wat doen ze dan als hun kinderen 18 zijn en ze daar dan staan met een leeg CV.'
Niet elke thuisblijfmoeder blijft 18 jaar thuis. Ik alleen in de babytijd van de kinderen en dat heeft weinig invloed gehad op mijn cv.
Ook niet elke thuisblijfmoeder gaat weer aan het werk nadat de kinderen 18 zijn, sommigen blijven hun hele leven huisvrouw.
En weer anderen scholen zich om als ze weer aan de slag willen. Of beginnen voor zichzelf. Dan zijn cv's minder relevant. Dat kan ook nog.
Niet elke thuisblijfmoeder blijft 18 jaar thuis. Ik alleen in de babytijd van de kinderen en dat heeft weinig invloed gehad op mijn cv.
Ook niet elke thuisblijfmoeder gaat weer aan het werk nadat de kinderen 18 zijn, sommigen blijven hun hele leven huisvrouw.
En weer anderen scholen zich om als ze weer aan de slag willen. Of beginnen voor zichzelf. Dan zijn cv's minder relevant. Dat kan ook nog.

dinsdag 21 april 2020 om 14:56
Omdat ze dat willen?icequeen2000 schreef: ↑21-04-2020 14:34ik vraag me af waarom thuisblijfmoeders thuisblijfmoeders blijven, als ze toch voldoende tijd hebben om vrijwilligerswerk te doen.