De was scheiden

24-04-2020 16:18 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin steeds meer waarde te hechten aan het goed behouden van mijn kleding. Een paar jaar terug sorteerde ik de was compleet niet; alles in dezelfde trommel als mijn mand vol zat. Maar ondertussen heb ik; donker, licht, sport, kleur, rood, handdoeken, onderbroeken/sokken.... Maar het probleem is dat ik dus alleen woon, dus ook voor mijzelf de was doe. Het duurt een eeuwigheid voordat ik een wasmand vol heb van een bepaalde soort.

Nu vraag ik mij af: in hoeverre sorteerde jullie je was als je alleen woont? En wat vinden jullie echt essentieel om te sorteerde van elkaar?
pier95 wijzigde dit bericht op 24-04-2020 16:19
Reden: Sorteerde was het woord waar ik naar zoek was, niet scheidde.
2.33% gewijzigd
A smooth sea never made a skilled sailor.
donker en licht (beide 30 graden) en 60graden was
Ik woon samen met mn dochter van 5

als ik veel gesport heb wil ik nog weleens een programma van een uur op 40 graden doen voor mn sportkleding
Been there, done that, got the T-shirt.
Zoveel mogelijk scheiden en dan gewoon een halve machine draaien.
Ik heb hetzelfde, woon alleen en krijg het niet voor elkaar om een wasmachine te vullen als ik alle was zou scheiden.
Ik gooi daarom alles maar bij elkaar op 40 graden,
behalve mijn beddengoed, daar draai ik elke week apart een was voor, ook op 40 graden.
Gemiddeld twee wassen per week dus, 1x beddengoed en 1x de rest van mijn was.
Het liefst zou ik dingen als vaatdoekjes enzo op 60 graden wassen, maar dan moet ik een was aanzetten met een paar lullige doekjes erin en dat vind ik weer zonde.
Ik heb donker 30 en 40, kleur 30 of 40, wit 60 of 90. Handdoeken en beddengoed die was ik ook op 60 of 90.
Ik sorteer heel precies op kleur, materiaal en temperatuur. Witte handdoeken echt alleen met witte handdoeken bijvoorbeeld. Jeans met jeans. Een trommel vol sportkleding. Witte bloesjes bij elkaar. En ga zo maar door. Ik verzamel zelfs een trommel rood/roze/oranje.

Donkere kleuren bij elkaar. Ik heb om die reden bijvoorbeeld ook vooral zwart ondergoed.

Ik heb wel veel van alles, dus dan lukt het me vaak wel om een trommel vol te krijgen.

Vaatdoekjes, theedoeken en ander spul altijd apart op 60 graden. Ik wil dat niet bij mijn kleding. Maar ik verzamel dat dus gewoon.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 24-04-2020 16:27
13.00% gewijzigd
Bonte was 40 graden
Gemengde was 60 graden (handdoeken, washandjes, vaatdoeken ed)
Lichte was 40 graden (beddengoed, witte tshirts etc.)

Was alledrie 1x per week.
ik was alles op kleur
blauw bij blauw c(paars kan daarbij)
rood bij roodc (oranje kan daar bij)

etc..

Doe ik al jaren en blijft mijn spul netjes
Wit, licht bont, donker bont, handdoeken en setjes beddengoed. De eerste drie heb ik minstens een keer per week, de andere zijn minder vaak nodig. Ik heb geen probleem met kleine wasjes. Die doe ik dan wel op het korte programma. Bij bonte was gaat altijd een colour catch doekje.
Colour catch doekjes zijn inderdaad een must. Nieuwe kleren gaat er altijd een doekje mee.
Been there, done that, got the T-shirt.
Toen ik alleen woonde, eenmaal per twee week
- 60 graden met beddengoed, handdoeken, vaatdoekjes en ondergoed.
- 40 graden witte was met evt lichte kleuren.
- 30 graden voor bont incl zwart
Ik had niet zoveel kleren dat ik het lang kon opsparen, maar hiermee had ik de machine wel ongeveer vol. Bhs deed ik met de hand

Halve machine is slecht voor het milieu, maar slordig met kleding zijn ook.
Wit, donker, bont, en 60 graden-was (schoonmaakdoekjes, beddengoed en handdoeken)
Toen ik nog alleen woonde, scheidde ik kleding op donker & licht (in principe alles op 30), en deed ik ondergoed & sokken apart (op 40; koop alles zwart). Als ik veel kleding opgespaard had, scheidde ik ook felle kleuren van donker, maar was meestal niet nodig. Echt "vieze" kleding ging weleens op een intensiever programma (40) samen met andere kleding die dat ook makkelijk aan kon.

Verder handdoeken en doekjes op 60. Beddengoed op 40.

Ik vond het toen wel veel makkelijker om mijn kleding mooi te houden. :"-( Nu met een dreumes die graag met zijn eten speelt heb ik constant vlekken. Ook gaat uit noodzaak meer in de droger.
Ik heb donker, licht, vaatdoekjes / handdoeken op heel heet, beddengoed en veel van mijn kleren was ik op een speciaal wolprogramma, heb het idee dat het zo langer mooi blijft. Sommige wasmachines hebben korte programma's voor kleine wasjes, misschien daar eens naar kijken?
Ik vroeg me trouwens altijd af in hoeverre het nou echt helpt wat ik doe. Totdat vriendlief een van mijn prachtige witte slipjes van de week blauw uit de trommel trok, omdat hij er wat blauwe tshirts bij had gegooid. Allemaal dingen die al veel vaker gewassen waren, maar toch. Oeps. :biggrin:
Ik heb donker 40 graden, licht 40 graden, lichte truien 30 graden fijne was en donkere truien 30 graden fijne was (dit omdat ik een keer een spiksplinter nieuwe trui tot poppentruitje heb omgetoverd). Ik spaar de 40 graden wasjes net zo lang tot de onderbroeken op zijn en dan was ik de grootste stapel, de ander blijft liggen. Dan een beddengoedwas op 60 graden en een handdoeken en vaatdoekenwas op 90 graden.
Ik maak het mezelf heel erg gemakkelijk: gekleurde was, witte/lichte was en beddengoed. Meer onderscheid maak ik niet. Gekleurd en witte/lichte was gaat op 40 graden, beddengoed op 60 graden. Alles op een programma wat een uur duurt. Ik heb nog nooit gehad dat de was verkleurd is of dat iets afgeeft, ook met nieuwe kleding niet. De droger gebruik ik zelden, ik hang de was liever op om te drogen.
Zo deed ik het toen ik alleen woonde en nu nog steeds, toen af en toe een wat legere trommel, maar ik gooi heel gemakkelijk dingen bij elkaar.
Ik heb 2 verschillende wassen; 40 graden (bovenkleding) en 60 graden (ondergoed, beddengoed, handdoeken ed). Allebei ongeveer 2x per week. Heb ooit van mijn kraamhulp geleerd dat alle kleuren prima door elkaar kunnen als je er maar azijn bij gooit. En dat is dus echt zo! Gebruik geen droger.
bleempje schreef:
24-04-2020 17:19
Ik maak het mezelf heel erg gemakkelijk: gekleurde was, witte/lichte was en beddengoed. Meer onderscheid maak ik niet. Gekleurd en witte/lichte was gaat op 40 graden, beddengoed op 60 graden.
Ik doe precies hetzelfde en handdoeken en sportkleding gaan met 60 gradenwas mee.
Meestal op de automatische wasmachinestand; die rekent precies uit hoe vies de was is, hoe vol de trommel zit, hoeveel wasmiddel en water nodig is en hoe lang de was duurt (1-2,5 uur)
Ik heb maar twee soorten was: 30 graden en 60 graden. Ik heb echt niet het geduld om te sorteren en dan te wachten tot ik een voldoende hoeveelheid ergens van heb. En toch gaat kleding lang mee.
met mijn partner, en ik scheid de was eigenlijk niet. Alles gaat op 30-40 graden, en de trommels goed vol.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Omdat wij witte was scheiden van de gekleurde maar die niet te lang in een wasmand willen laten zitten draaien we gerust wasjes van 2 t-shirts en een paar sokken.
Ik was hetzelfde nu we met twee zijn, als dat ik in m'n eentje deed. Alleen had ik toen een een "normale" trommel, en nu hebben we een 8 kilo trommel.

Ik was al m'n kleding (is bijna allemaal donker) in één trommel op 60 graden. Toen één keer per week ongeveer, soms 9 dagen. Dat enkele witte shirtje gaat dan mee met m'n witte beddengoed (ook 60). Handdoeken zijn allemaal in dezelfde teint, (leek me wel zo handig met wassen) en daar gaan ook alle schoonmaakdoekjes bij, en die gaan op 90 graden. Als het eens voorkomt dat er écht alleen maar gewone afdrooghanddoeken in zitten, wil ik het ook wel eens op 60 doen.

Wol gaat wel apart, op wolprogramma. Maar een paar wollen sokken (wel echte wol) gaat heel af en toe gewoon bij de donkere was op 60, in ieder geval als ik die echt in m'n schoenen aan heb gehad. Dan heb ik gezweten, dus dan wil ik dat de bacteriën van het zweten dood zijn (anders stinkt het). Gaat altijd goed :)
Ik flikker alles bij elkaar qua bont.
Witte shirts laat ik door buuv wassen.
Ze vind wassen leuk.
Ik niet.
kerst wijzigde dit bericht op 24-04-2020 18:07
0.93% gewijzigd
Phineas schreef:
24-04-2020 17:33
Ik heb maar twee soorten was: 30 graden en 60 graden. Ik heb echt niet het geduld om te sorteren en dan te wachten tot ik een voldoende hoeveelheid ergens van heb. En toch gaat kleding lang mee.
Dit. En witte was doe ik nooit. Ik heb geen witte kleding/handdoeken.
hamerhaai schreef:
24-04-2020 17:40
met mijn partner, en ik scheid de was eigenlijk niet. Alles gaat op 30-40 graden, en de trommels goed vol.
Gatver, ondergoed/vaatdoekjes op 30/40 graden? Dat wordt echt niet schoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven