Pepti helpt niet meer

02-05-2020 20:02 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb hier al paar keer eerder wat geschreven over mijn dochtertje. Ze is nu 14 weken oud en vanaf de geboorte was het pittig met reflux en veel krampjes.

Vanaf week tien zat ze op omaprezol en nutrilon omnea. Maar ze lag echt dubbel van de kramp en had hele stinkende groene poep.
Ik had ook het gevoel dat de omeprazol extra kramp gaf.

Met de kinderarts van het cb gebeld en we kregen een recept voor pepti voeding. (Kma komt heel veel voor in mijn schoonfamilie) En we hebben met de pepti echt twee hele fijne weken gehad. Omaprezol ook gestopt. Ja ze spuugde nog erg veel denk zelfs meer met de pepti maar ze huilde niet van het spugen. Een vrolijke baby die eindelijk veel lachte. Voor de pepti liep ik elke avond uren te wandelen buiten zelfs al deed mijn hele lijf pijn want dat was het enige wat hielp tegen het huilen. Met de pepti sliep ze ineens gewoon een groot deel van de avond en kwam ik zowaar ergens aan toe. De poep was ook niet groen meer maar geel en stonk ook niet zo erg.
So far so good.
Baby blij wij blij

Maaar afgelopen donderdag begon de onrust toe te nemen meer huilen hazenslaapjes weer meer slijm en vol neusje. En nu zijn we volledig terug bij af lijkt het. Krijs partijen weer de hele avond wandelen Weer overstrekken en ontroostbaar.

Maar wat nu. Moet ik toch de omaprezol weer gaan starten dus maandag huisarts bellen

Moet ik andere voeding vragen dus cb bellen

Of moet ik de huisarts vragen om een verwijzing kinderarts maar ja hoe lang voor we daar terecht kunnen

Mijn hart breekt echt in scherven als ze zo huilt en ik kan het niet oplossen. Ze is me zo lief.
where ever you go, go with your heart
Pepti op recept? Pepti kun je toch gewoon bij de drogist kopen? Ik zou aandringen op voeding die écht op recept te krijgen is, zeker aangezien kma in jullie familie voorkomt.
Ik mag geen medisch advies geven, dus ga ook niet een paar soorten voeding noemen die daar onder vallen, maar je kindje verdient een fijnere babytijd, dan steeds van die nare buikpijn, dus bovenop zitten bij de kinderarts! En anders naar je eigen huisarts :)

Sterkte; ik weet vanuit m'n werk hoe naar kindjes zich kunnen voelen van voeding die het niet goed doet in zo'n lichaampje :( (maar die zienderogen opknapten met de juiste (kma-vrije....) voeding op recept :)
Gewoon de huisarts bellen. Heb je het stoppen met de omeprazol wel besproken met de arts? Mijn oudste had reflux en heel erg krampen en ze heeft tot ze zeker 10 maanden oud was maagzuurremmers gekregen omdat ze anders alles bij elkaar schreeuwde. In eerste instantie vertelde de arts ons ook te stoppen met de maagzuurremmers na een maand omdat het niet leek te helpen, maar na een paar dagen begon opnieuw de ellende. Uiteindelijk is mijn dochter in het ziekenhuis terecht gekomen en toen bleek dat mijn dochter gewoon een hogere dosering nodig had.
Ik zou het cb bellen, misschien reageert ze nu ook op de koemelk in pepti en heeft ze bijv nutramigen of neocate nodig. Sterkte!
Irish_Wasser_Woman schreef:
02-05-2020 20:15
Pepti op recept? Pepti kun je toch gewoon bij de drogist kopen? Ik zou aandringen op voeding die écht op recept te krijgen is, zeker aangezien kma in jullie familie voorkomt.
Ik mag geen medisch advies geven, dus ga ook niet een paar soorten voeding noemen die daar onder vallen, maar je kindje verdient een fijnere babytijd, dan steeds van die nare buikpijn, dus bovenop zitten bij de kinderarts! En anders naar je eigen huisarts :)

Sterkte; ik weet vanuit m'n werk hoe naar kindjes zich kunnen voelen van voeding die het niet goed doet in zo'n lichaampje :( (maar die zienderogen opknapten met de juiste (kma-vrije....) voeding op recept :)
Pepti kun je gewoon op recept krijgen, dan wordt het veelal vergoed door de verzekering. Het wordt anders een erg duur grapje. En pepti is hier in ieder geval niet bij de drogist verkrijgbaar, alleen bij de apotheek of online. Volledig koemelkvrije voeding is overigens ook zonder recept verkrijgbaar, maar is heel duur.
Ik zou huisarts bellen en vragen of hij ook al echt koemelkvrij voeding mag voorschrijven. Anders doorverwijzing vragen naar kinderarts.

(Misschien ook verzekering bellen van wie zij machtiging willen hebben)
Suzan_1991 schreef:
02-05-2020 20:15
Gewoon de huisarts bellen. Heb je het stoppen met de omeprazol wel besproken met de arts? Mijn oudste had reflux en heel erg krampen en ze heeft tot ze zeker 10 maanden oud was maagzuurremmers gekregen omdat ze anders alles bij elkaar schreeuwde. In eerste instantie vertelde de arts ons ook te stoppen met de maagzuurremmers na een maand omdat het niet leek te helpen, maar na een paar dagen begon opnieuw de ellende. Uiteindelijk is mijn dochter in het ziekenhuis terecht gekomen en toen bleek dat mijn dochter gewoon een hogere dosering nodig had.
Ja ik heb het stoppen besproken met de huisarts. Was op mijn initiatief niet die van haar. Ze kreeg er echt heel veel kramp van en zonder en met pepti ging het even goed.
Als ik maandag bel weet ik zeker dat ze zo weer mag starten maar ik twijfel dus of de oplossing daarin zit.
Ah, vroeger was dat dan anders :) (je had de gele van Nutrilon)

Aangezien de andere merken hier nu ook genoemd worden; nutramigen of neocate inderdaad. Maar om die vergoed te krijgen moe(s)t je wel een "bewijs" hebben van kma. Kost 70 euro per potje (en die zijn kleiner dan de gemiddelde potjes)
Dank jullie wel. Ze heeft geen echt heel duidelijke symptomen van kma vandaar dat ik bang ben dat ik die andere voeding niet voorgeschreven ga krijgen bij t cb maar ik ga het maandag zeker proberen.

Mijn huisarts is ontzettend prettig en denkt graag mee maar gaf aan dat ik wat voedingen betreft overleggen moet met het cb omdat zij daarin meer expertise hadden. Ze heeft wel de omaprezol voorgeschreven toen op mijn verzoek omdat indikken echt voor heel kramp en obstipatie zorgde.
Mocht je nou, na advies van de kinderarts, nog steeds het idee hebben dat niets werkt, is het wellicht de investering waard om die voeding zelf aan te schaffen en twee weken te proberen.

Vanuit m'n werk deze ervaring ook gehad. Kinderarts vond de klachten niet ernstig genoeg maar zei "probeer het maar, als alle klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen, ben ik overtuigd en schrijf ik een recept".
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 02-05-2020 20:29
36.63% gewijzigd
02-05-2020 20:23
Ah, vroeger was dat dan anders :) (je had de gele van Nutrilon)

Aangezien de andere merken hier nu ook genoemd worden; nutramigen of neocate inderdaad. Maar om die vergoed te krijgen moe(s)t je wel een "bewijs" hebben van kma. Kost 70 euro per potje (en die zijn kleiner dan de gemiddelde potjes)

Nee je hoeft geen 'bewijs' te hebben van kma. Een recept van een arts is genoeg. Als je denkt dat de CB arts snel handelt maandag dan zou ik die maandag elijk
bellen en anders je huisarts je toch door laten sturen naar de kinderarts.
Groeit je kindje verder wel goed of zijn er nog meer tekenen dat het niet goed gaat? Hoeveel uur per dag huilt de baby?
Dubbeljus schreef:
02-05-2020 20:29
Nee je hoeft geen 'bewijs' te hebben van kma. Een recept van een arts is genoeg. Als je denkt dat de CB arts snel handelt maandag dan zou ik die maandag elijk
bellen en anders je huisarts je toch door laten sturen naar de kinderarts.
Groeit je kindje verder wel goed of zijn er nog meer tekenen dat het niet goed gaat? Hoeveel uur per dag huilt de baby?
Ik bedoelde dat een kinderarts vaak een "bewijs" wil hebben zoals een positieve test :) Dat was in ieder geval toentertijd. Gut, wat een gedoe was dat toen....
Ze is klein maar ze groeit wel goed op zich. Groeicurve week heel iets af naar beneden de laatste keer maar volgens t cb is dat allemaal prima. Ze is nu 56 cm en 4,8 kg. Bij haar geboorte woog ze net geen drie kg. Ze groeit al van begin op de min twee lijn.

Hoofdomtrek boog verder naar beneden af maar is volgens cb helemaal geen probleem maar ik moet wel zeggen dat ik niet zoveel op heb met t cb. Ik heb ze nodig om de voeding voor te schrijven dat is waarom ik ze betrek.

Ik zou het anders idd zelf kunnen bestellen maar dat kan alleen online en alleen de nutrigem lgg niet de aa
02-05-2020 20:30
Ik bedoelde dat een kinderarts vaak een "bewijs" wil hebben zoals een positieve test :) Dat was in ieder geval toentertijd. Gut, wat een gedoe was dat toen....
Ja je moet idd een provocatie doen maar als goed is mag dat gewoon thuis en laat je het resultaat dan weten maar ja dan moet t wel eerst goed gaan
Skawa schreef:
02-05-2020 20:34
Ja je moet idd een provocatie doen maar als goed is mag dat gewoon thuis en laat je het resultaat dan weten maar ja dan moet t wel eerst goed gaan
Bij die kinderarts toen mocht het "werken" van de neocate ook als bewijs dienen :) Gelukkig vond zij een provocatie test net zo zielig als de ouders :)

Maar kun je bij jullie de Neocate niet gewoon in de apotheek krijgen? Ik zie hier iig die potten gewoon staan bij de vrije verkoop :)

Maar overleg in ieder geval eerst nog even met de kinderarts :)
Ze huilt denk ik 2-3 uur op een dag maar ik probeer zoveel mogelijk te doen om te voorkomen dat ze huilt. Als ik dat niet deed zou ze meer huilen. Ik ga altijd lopen als ze zo ontroostbaar is soms helpt dat heel goed soms niet. Inbakeren wiegen samen in t bad.

Ze kan eigenlijk nooit in de box liggen soms lukt t een kwartiertje. Overigens slaapt ze snachts wel goed in de cosleeper en in die twee weken dat t goed ging kon ze ook in de box voor momenten en sliep ze overdag ook super goed in de cosleeper
Hier staan ze niet bij de apotheek zou het moeten vragen of je ze kan kopen. Wat ik begreep is dat nutrigem sterker is dan pepti nog meer verknipt dan heb je de aa die koemelk vrij is en de Neocate is het sterkste voor allerlei allergieën.

Ik weet helemaal niet of t nou echt kma is maar ik ga zeker proberen met die voeding
Skawa schreef:
02-05-2020 20:40
Hier staan ze niet bij de apotheek zou het moeten vragen of je ze kan kopen. Wat ik begreep is dat nutrigem sterker is dan pepti nog meer verknipt dan heb je de aa die koemelk vrij is en de Neocate is het sterkste voor allerlei allergieën.

Ik weet helemaal niet of t nou echt kma is maar ik ga zeker proberen met die voeding
Ja, dat klopt idd wat die voeding betreft.

Weet je; als de kinderarts het prima vindt om te proberen, baadt het niet, schaadt het niet :) Uiteindelijk wil je een baby die zich happy voelt en geen buikpijn/krampen/vieze derrie heeft :)
Ik denk toch een doorverwijzing naar de kinderarts vragen.

Denk je zelf aan een kma? Omdat het veel in de schoonfamilie voorkomt grote kans natuurlijk. Kun je familie leden vragen wat zij hebben gedaan voor hun kind.
Ik zou bij de kinderarts toch proberen te vragen om andere voeding.
Skawa schreef:
Een provocatietest hoeft niet per se, dat is afhankelijk van de protocollen in het ziekenhuis. Wij werden vanuit een ander ziekenhuis doorverwezen naar een ziekenhuis in de buurt voor een provocatietest. Eenmaal daar zeiden ze dat ze doorgaans geen provocatietest meer doen als ze zien dat een kind zo ontzettend opknapt van andere voeding. Dus de provocatietest is nooit gebeurd, maar heb alle voeding vergoed gekregen.
02-05-2020 20:30

Ja, uiteindelijk wel maar dat is niet de grondslag voor het voorschrijven van voeding.
Ze kunnen die kma-vrije voeding zo voorschrijven en dan kijken ze hoe het kind reageert. Na een tijdje (paar maanden in ons geval) gaan ze dan eens testen of er echt sprake is van kma.
Skawa schreef:

Hoe weet jij dit dan? Van de Cb arts? Dat is dus niet meer zo of pas achteraf.

Ga je maandag bellen? Ik snap eigenlijk niet zo goed het doel van dit topic, je kind reageert slecht op reguliere voeding, aanzienlijk beter op Pepti maar nu ook niet meer, dan is de logische volgende stap toch dat je nog sterkere kma-vrije voeding krijgt? Ik snap niet zo goed waarom je daaraan twijfelt. Als jij dat wil dan ga je dat gewoon regelen, is het niet via de CB arts, dan de kinderarts.
Nutramigen kan je trouwens online kopen voor 18,85 (zelfde prijs als bij de apotheek) per pot van 400 g. Is dus 2,5 keer zo duur als gewone voeding.

https://www.newpharma.nl/brands/nutrami ... gItrPD_BwE
Kom voor je kindje (en ook voor jezelf op hoor) het lijkt best duidelijk dat je kindje ergens op reageert. Sterkte to
Skawa schreef:
02-05-2020 20:33
Ze is klein maar ze groeit wel goed op zich. Groeicurve week heel iets af naar beneden de laatste keer maar volgens t cb is dat allemaal prima. Ze is nu 56 cm en 4,8 kg. Bij haar geboorte woog ze net geen drie kg. Ze groeit al van begin op de min twee lijn.

Hoofdomtrek boog verder naar beneden af maar is volgens cb helemaal geen probleem maar ik moet wel zeggen dat ik niet zoveel op heb met t cb. Ik heb ze nodig om de voeding voor te schrijven dat is waarom ik ze betrek.

Ik zou het anders idd zelf kunnen bestellen maar dat kan alleen online en alleen de nutrigem lgg niet de aa
Je kan wel de neocate bestellen op internet. Toevallig van de week gehoord omdat onze jongste neocate drinkt maar zoveel melk laat staan en we dus de hele tijd niet uitkomen met de voorgeschreven melk. Dat bedrijf levert ook zonder recept alleen moet je het dan zelf betalen. Ook is er Een Facebookpagina waar mensen t aanbieden tegen lagere prijs.

Verder hebben we hier meteen verwijzing naar kinderarts gekregen. Was via cb, maar we hadden geluk dat deze arts t wilde voorschrijven. Had later een andere arts en die vertelde dat ze altijd verwees naar huisarts voor verwijzing kinderarts. Ik zou maandag meteen bellen met huisarts en verwijzing vragen. Wij konden met twee drie dagen terecht bij de kinderarts. En dochter veranderde enorm toen ze eenmaal aan de neocate zat. Ze had ook geen typische klachten maar al met al genoeg ellende en zien we verbetering nu we de goede melk hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven