Kinderalimentatie

05-05-2020 22:34 82 berichten
-
anoniem_396674 wijzigde dit bericht op 09-05-2020 08:59
99.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je erbij dat je ex zou moeten kromliggen? Er wordt aan de hand van de inkomsten en uitgaven een berekening gemaakt en voila niemand ligt krom.
Bedenk dat het verstandig is om ook eventueel te sparen voor de studie later. Zeg het geld dan vast apart. Je kind heeft er recht op. Ex betaald het ook niet voor jou maar voor kind.
Waarom doe je geen kind rekening als je allimentatie ongemakkelijk vind. Je stort daar beiden afgesproken bedrag op naar ratio inkomen of de helft en daar betaal je zwemles fietsen schoenen kleren ect van
where ever you go, go with your heart
Waarom is kind zo weinig bij hem? Ik vind ali dus wel onzinnig. Zou nooit de bedragen die ervoor staan aan ex vragen. Vind het bizar dat toen wij uit elkaar gingen ik er beter bij zat met toeslagen en pt baan dan hij met 50 uur werk. Maar daarin sta ik nogal alleen. De werkelijke kosten door 2 delen is wel eerlijk wmb. Dat doen wij dua ook. Mijn nieuwe man hoeft ook niet bij te dragen gelukkig. Zou niet anders willen.
Skawa schreef:
06-05-2020 00:07
Waarom doe je geen kind rekening als je allimentatie ongemakkelijk vind. Je stort daar beiden afgesproken bedrag op naar ratio inkomen of de helft en daar betaal je zwemles fietsen schoenen kleren ect van
Dit dus.
En laat de mediator oid een officiele berekening maken.
Of jullie daar dan van af willen wijken is voor later zorg.
Ik heb ook met mn ex een kindrekening. Alles wat overblijft na kleding, zwemlessen enz gaat naar de spaar. Nieuwe fiets, later laptop voor school en andere grote uitgaven kunnen daar van.
En wat overblijft kan ze later in delen krijgen als ze gaat studeren.
Been there, done that, got the T-shirt.
Het lijkt mij niet raar om voor te stellen om een en/of-rekening te open waar je beiden maandelijks een bedrag op zet. Dat voelt waarschijnlijk ook niet als geld vragen.
Je doet je kind zeker te kort als je geen kinderalimentatie vraagt.

Al was het maar dat jij daardoor extra moet werken en er dus minder voor kind kan zijn.

Het kan best zijn dat jullie je nu ook redden maar als je meer te besteden hebt dan kan er gewoon meer.

Dus wel die grotere veiligere auto in plaats van dat koekblik.

Wel die winterjas die kijnd eigenlijk echt graag wil in plaats van die ook best leuke goedkopere.

En zo kan je oneindig veel dingen bedenken.

Het is ook zijn kind. Waarom zou hij daar niet voor betalen?

Bovendien voorkom je zo dat de collega, buurman of welke andere man dan ook in de omgeving van je ex moeilijk gaat doen over de kinderalimentatie want jouw ex hoeft ook niet. Terwijl die vrouw het misschien wel erg hard nodig heeft.
kindrebel schreef:
06-05-2020 00:17

Dat voelt waarschijnlijk ook niet als geld vragen.
Vooral als het kind van to een dochter is lijkt het mij heel goed dat haar moeder haar leert dat je als vrouw ook gewoon voor je rechten op mag komen in plaats van het lieve vrouwtje te blijven uithangen dat zich wel schikt naar de wensen van de man.
Tuurlijk snij je jezelf in de vingers.
Laat het gewoon netjes berken en volgens de tremanormen en dan vastleggen in het ouderschapsplan.
fashionvictim schreef:
05-05-2020 22:50
Waarom symbolisch bedrag? Knappe koppen hebben er al lang een ei over gelegd en daar normen voor bedacht waarin ze met alle mogelijke variabelen rekening hebben gehouden, dus waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Maak gewoon een berekening volgens de tremanormen en spreek dat af.

En hoe goed is jullie verstandhouding werkelijk als je zo huiverig bent om de vader van je kind een bijdrage in het levensonderhoud van jullie kind die hij wettelijk verplicht is te betalen te vragen?
Mee eens.

Jullie staan op goede voet, verwacht je dat dit verandert zodra jij voor de rechten van je kind durft op te komen?
Wel betalen zorgt er misschien ook voor dat hij gaat nadenken hoe hij zijn vaderrol ziet.

In plaats van dat jij zowel qua centen als qua zorg voor alles opdraait.
En hij elke 2 weken effe 2 à 3 dagen de leuke vader uithangt met centen op overschot. Die hij liefst uitgeeft aan de friettent en het pretpark.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
LoveLucy schreef:
06-05-2020 00:10
Waarom is kind zo weinig bij hem? Ik vind ali dus wel onzinnig. Zou nooit de bedragen die ervoor staan aan ex vragen. Vind het bizar dat toen wij uit elkaar gingen ik er beter bij zat met toeslagen en pt baan dan hij met 50 uur werk. Maar daarin sta ik nogal alleen. De werkelijke kosten door 2 delen is wel eerlijk wmb. Dat doen wij dua ook. Mijn nieuwe man hoeft ook niet bij te dragen gelukkig. Zou niet anders willen.
Waar denk je dat die behoeftetabellen en draagkrachttabellen op gebaseerd zijn?

OT: eens met iedereen die schrijft: het is de meest normale zaak van de wereld dat ouders beiden bijdragen in de kosten van opvoeding en onderhoud van hun kinderen. Jij behartigt de belangen van het kind, niet van jezelf.
Als hij trouwens écht moeilijk zou doen over die alimentatie staat het hem natuurlijk vrij om voor co-ouder te gaan.

Betaalt hij geen alimentatie.
Maar mag hij kind wel 2 weken per maand eten geven, naar hobby's brengen, speelgoed kopen, kleding en schoenen kopen, alle nodige spullen in zijn huis + een slaapkamer voorzien, minstens de helft van de BSO-rekening betalen, ...

En 2 weken per maand rekening houden en zijn werk- en privé-leven erop aanpassen aan 't feit dat er een kind in huis is waar hij voor moet zorgen, waar er op tijd eten voor moet zijn, waar ie voor moet opstaan, die hij niet zomaar alleen kan laten, ...

Kost hem waarschijnlijk meer - zowel in geld als in levens-energie - dan de alimentatie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lexie72 schreef:
05-05-2020 23:32
Uit eigen ervaring: laat een bedrag uitrekenen en officieel vastleggen. Geen jaarlijkse nieuwe afspraken afspreken. Nu lukt het misschien onderling, maar er kan een moment komen dat je ex eronderuit wil of dat niets meer bespreekbaar is en dan heb je zonder papieren geen poot om op te staan. Dan kun je bijvoorbeeld ook het LBIO niet inschakelen.
Als je zelf ruim voldoende verdient, lijkt dat misschien niet nodig, maar jij kunt ook je baan kwijt raken of ziek worden.
Verder eens met de anderen. Jij draagt al bijna de volledige zorg, hij mag ook een deel bijdragen aan de zorg en opvoeding van jullie kind.
Precies dit .
Wat als je op een dag het financieel niet meer zo breed hebt? Is je ex dan nog bereid meer financiëel te steunen of is hij zo "verwend" omdat hij nooit hoefde te betalen dat hij dat tegen die tijd niet meer wil.
Je hoeft het geld toch niet zelf te gebruiken dan zet je het op de spaarrekening van je kind.
Blijf in jezelf geloven !
Ik zou het gewoon zo laten als je het geld niet nodig hebt.
Waarom zorgt hij amper voor zijn kind?
Erdo schreef:
06-05-2020 01:06
.
Maar waarom dan? Of ben jij stiekem zelf zo’n vader en wilde je dat Jouw ex je met rust liet voor het onderhoud van je kind?
Bedankt voor alle reacties.

Een kind rekening is een goed idee! Daar ga ik mee aan de slag.

Ook al zijn er standaard modellen voor op internet, ik vind het een behoorlijk bedrag. Maar daar moet ik mij wellicht overheen zetten. Ook in het belang van ons kind.

En wat ik inderdaad niet gebruik, kan natuurlijk op de spaarrekening voor later.

Wat de reden is dat ik nu meer voor kind zorg, laat ik vanwege privacy even in het midden, maar vermoedelijk gaat dit in de toekomst meer naar een 60% - 40% model toe.
Erdo schreef:
06-05-2020 01:06

Want? Jij zou niet voor je eigen kind willen betalen?
Patatmetappelmoes schreef:
06-05-2020 07:33
Bedankt voor alle reacties.

Een kind rekening is een goed idee! Daar ga ik mee aan de slag.

Ook al zijn er standaard modellen voor op internet, ik vind het een behoorlijk bedrag. Maar daar moet ik mij wellicht overheen zetten. Ook in het belang van ons kind.

En wat ik inderdaad niet gebruik, kan natuurlijk op de spaarrekening voor later.

Wat de reden is dat ik nu meer voor kind zorg, laat ik vanwege privacy even in het midden, maar vermoedelijk gaat dit in de toekomst meer naar een 60% - 40% model toe.
Laat alles vastleggen. Ook als je in de toekomst naar coouderschap wil.
Ik zou dan in het ouderschapsplan zoiets opnemen: uit de berekening blijkt dat vader per maand een bedrag Xx als bijdrage in de kosten verschuldigd is. Partijen kiezen er op dit moment nadrukkelijk voor hiervan af te wijken en komen een bedrag van xx overeen. De hoogte van dit bedrag zal tenminste 1x per jaar door partijen worden besproken en indien nodig naar mening van de zorgende partij in onderling overleg worden verhoogd.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
schorpioentje28 schreef:
07-05-2020 17:36
Ik zou dan in het ouderschapsplan zoiets opnemen: uit de berekening blijkt dat vader per maand een bedrag Xx als bijdrage in de kosten verschuldigd is. Partijen kiezen er op dit moment nadrukkelijk voor hiervan af te wijken en komen een bedrag van xx overeen. De hoogte van dit bedrag zal tenminste 1x per jaar door partijen worden besproken en indien nodig naar mening van de zorgende partij in onderling overleg worden verhoogd.
Niet doen dit. hiermee snij je jezelf in de vingers. Als je maar X nodig heb om de kosten te dekken laat dan vastleggen dat het resterende bedrag op een kinderspaarrekening gestort word. Als je dan tegen kosten als een nieuw bed of een laptop aanloopt kan je een deel daarvan opnemen.
Zeker de alimentatie op papier goed regelen. Desnoods het volgens jou “teveel” te ontvangen bedrag op de spaarrekening van jullie kind zetten voor studie of gewoon voor “later”.
Direct na mijn scheiding had ik hele goede contacten met mijn ex over de kinderen. Ook ik nam het grootste deel van de zorg ed. op mij. Mijn ex betaalde overigens wel alimentatie.
Inmiddels ruim 5,5 jaar verder en mijn ex is hertrouwt. Waar wij aan het begin na de scheiding alles m.b.t. de kinderen probleemloos hebben kunnen regelen lukt dat sinds hij samen is met zijn huidige vrouw totaal niet meer. Het is zelfs zo dat mijn ex geen gezag meer heeft over de kinderen.
Achteraf ben ik blij dat ik aan het begin de dingen zoals alimentatie goed geregeld had.
Apatura schreef:
07-05-2020 19:05
Niet doen dit. hiermee snij je jezelf in de vingers. Als je maar X nodig heb om de kosten te dekken laat dan vastleggen dat het resterende bedrag op een kinderspaarrekening gestort word. Als je dan tegen kosten als een nieuw bed of een laptop aanloopt kan je een deel daarvan opnemen.
.
En check dat je ex er dan niet zomaar bij kan. (Omdat je nooit in de toekomst kunt kijken en belangen uit elkaar gaan lopen)
Mieky80 schreef:
07-05-2020 19:18
Zeker de alimentatie op papier goed regelen. Desnoods het volgens jou “teveel” te ontvangen bedrag op de spaarrekening van jullie kind zetten voor studie of gewoon voor “later”.
Direct na mijn scheiding had ik hele goede contacten met mijn ex over de kinderen. Ook ik nam het grootste deel van de zorg ed. op mij. Mijn ex betaalde overigens wel alimentatie.
Inmiddels ruim 5,5 jaar verder en mijn ex is hertrouwt. Waar wij aan het begin na de scheiding alles m.b.t. de kinderen probleemloos hebben kunnen regelen lukt dat sinds hij samen is met zijn huidige vrouw totaal niet meer. Het is zelfs zo dat mijn ex geen gezag meer heeft over de kinderen.
Achteraf ben ik blij dat ik aan het begin de dingen zoals alimentatie goed geregeld had.
Dit heeft mij wel aan het denken gezet. Had ik zelf nog niet echt over nagedacht. Volgende week hebben ex en ik een gesprek ingepland.
Waarom vraag je hem niet maandelijks een bedrag opzij te zetten voor een eventuele studie ofzo? Jij dekt immers nu alle kosten, en dat lukt je goed. Laat hem dan (deels) de studiekosten dekken. Besluit je dochter niet te gaan studeren, dan is er een leuke rekening voor een iets makkelijkere start in het leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven