Help! Patstelling

04-05-2020 08:32 1421 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man, vrouw beide begin 50 en drie kinderen waarvan twee net uit huis en de derde op het punt staat uit te vliegen
Man heeft een goede baan; voor deze baan zijn we 16 jaar geleden vanuit een grote stad naar een dorp in het elders in het land verhuisd.
Voor de functie van mijn partner komt er maar eens in de paar jaar ergens in het land een vacature vrij en met mijn beroep kan ik makkelijker een baan vinden.
Op het moment dat mijn partner zijn studie af had gerond kon hij kiezen tussen een baan in de Randstad of een baan in het oosten van het land.

Ik vond het vreselijk om uit de stad te vertrekken en naar dit gedeelte van het land te verhuizen en ook nog eens in een dorp te gaan wonen maar op dat moment in ons leven leek dat het beste voor ons gezin; en dat is ook zo gebleken:we hebben hier 16 goede jaren gehad als gezin. Ik ben vijf jaar geleden gestopt met werken om de laatste jaren dat de kinderen thuis waren ze naar zelfstandigheid te begeleiden en dat was ook oké.
Voor mij als persoon is het altijd een concessie geweest en mijn man heeft altijd geweten dat ik weer in een meer ‘dynamische’ omgeving wilde wonen als de kinderen uit huis zouden zijn.

Nu is het dus zover en we komen er niet uit: man is gehecht aan het dorp, aan ons huis, vind zijn baan wel oké en heeft geen zin om in zijn woorden: ‘ergens weer helemaal opnieuw te beginnen’.

Ik voel mij hier opgesloten, wil weer naar een stad. Het idee om hier de rest van mijn leven te moeten slijten in dit grote huis, in dit saaie dorp vliegt mij naar de keel! Ik wil weer aan het werk: dat zou op een afstand van 30 kilometer wel kunnen maar alle voor mij uitdagende banen of interessante opleidingen zijn in de Randstad.

Ik heb voorgesteld om naar een stad hier 30 autominuten vandaan te verhuizen ( het is een kleine stad dus eigenlijk nog steeds een concessie wat mij betreft maar wel in het midden van het land) maar dat wil hij niet want dan moet hij elke dag met de auto, ik heb voorgesteld om hier in de buurt kleiner te gaan wonen en van het geld wat dan vrij komt een huis in een grote stad erbij te kopen zodat ik daar dan een baan kan zoeken die voor mij bevredigend is maar dat vind hij van alles niks en niet realistisch.
Elke keer gooit hij zijn werk in de strijd. Ergens heeft hij daarmee ook wel een punt want wij leven van zijn werk en een baan in zijn functie is moeilijk te vinden.

Maar nu is er een vacature voor zijn functie in de Randstad op voor mij een droomlocatie. Maar daar wil hij niet op solliciteren. Hij wil niet weer helemaal opnieuw beginnen terwijl ik niet kan wachten om ergens met z’n tweeën opnieuw te beginnen.

En nu? Nu ben ik teleurgesteld, verdrietig en voel ik mij een sukkel dat ik ooit allemaal concessies heb gedaan omwille van het gezin en mij daardoor, blijkt nu, heb opgesloten in een ‘gouden kooi’.
Ik kon altijd heel goed in oplossingen denken en we kwamen altijd overal samen uit maar nu lijken we in een patstelling terecht te zijn gekomen en is het echt een ‘ding’ aan het worden.

Graag lees ik jullie meningen en invalshoeken want ik weet even niet wat wijsheid is nu.
fashionvictim schreef:
07-05-2020 12:26
Ze had het over "de stad" en doelde daarmee duidelijk op de binnenstad, en had het over Schiphol. Dan is er maar 1 optie mogelijk, hoor.
Er zijn meer steden rondom Schiphol. Ik noemde al Haarlem als voorbeeld, maar het zijn er meer. Sowieso is dat hele gebied veel levendiger dan een klein dorp in het oosten van het land. Misschien niet voor te stellen voor jou in je Amsterdam centraal bubbel, maar de verschillen zijn enorm. In veel dorpen heb je echt alleen een supermarkt en een plaatselijke voetbalvereniging en misschien nog een zangkoortje. Dat is het. Daarmee vergelijkend is het centrum van Haarlem echt een walhalla als je van cultuur en gezelligheid houdt.
fashionvictim schreef:
07-05-2020 12:36
Klopt. Omdat je ook niet hóeft te blijven.

Groot voordeel daarvan is dan weer dat je niet na 26 jaar op een forum hoeft te gaan klagen dat je hele leven doffe ellende was.
Da's ook weer waar, maar aan de andere kant wordt er nu veel sneller opgegeven bij 'n hobbeltje terwijl de oudere generatie toch meer moeite er in stak om er samen uit te komen. Triest natuurlijk als ze er niet uitkwamen maar toch niet uit elkaar konden overigens.
RainyDays schreef:
Ik bedoel dat sommigen hier doen alsof TO zou verhuizen naar Alphen ad Rijn of Beverwijk of wat dan ook. En dat er gezegd wordt dat verhuizen dan helemaal geen zin heeft want dan zit je alsnog niet in die bruisende stad.

Maar TO heeft ook nooit gezegd dat ze naar Alphen ad Rijn of Beverwijk of wat dan ook wil (zoals ik het lees wil zij inderdaad het liefst echt in het centrum van een grote stad wonen), dus die hele discussielijn slaat nergens op.

Dat bedoelde ik. Ik doe af en toe een poging om het een beetje bij de feiten te houden :rofl:
we weten enkel, dat ze woont in het oosten (geen idee of dat oost-groningen is, of net ten oosten van Amersfoort)
en dat ze terug naar een stad (volgens mij heeft ze niet eens gezegd dat het het centrum moet zijn) wil en dat haar ouders daar nog wonen en dat het de randstad is.
Positivevibes schreef:
07-05-2020 12:29
Zolang vrouwen van jou niet op hun strepen mogen gaan staan komen we er ook nooit.
Ik denk dat je veel verder komt als je allebei niet op je strepen staat, maar gewoon met elkaar overlegt en praat.
RainyDays schreef:
Ik bedoel dat sommigen hier doen alsof TO zou verhuizen naar Alphen ad Rijn of Beverwijk of wat dan ook. En dat er gezegd wordt dat verhuizen dan helemaal geen zin heeft want dan zit je alsnog niet in die bruisende stad.

Maar TO heeft ook nooit gezegd dat ze naar Alphen ad Rijn of Beverwijk of wat dan ook wil (zoals ik het lees wil zij inderdaad het liefst echt in het centrum van een grote stad wonen), dus die hele discussielijn slaat nergens op.

Dat bedoelde ik. Ik doe af en toe een poging om het een beetje bij de feiten te houden :rofl:

Hahaha, maar dat was ik juist die dat steeds doet.

Want centrum Amsterdam of Utrecht of Rotterdam kan ze echt wel shaken hoor. Maar als ik dat zeg ben ik ook weer de boeman.

Het komt er namelijk gewoon op neer dat TO aan het luchtfietsen is want geen van haar fantasieën is logisch of zelfs maar haalbaar.

- hartje grote stad: moet ze minstens een miljoen meenemen en/of al honderd jaar ingeschreven staan en/of extreem geluk hebben en/of er een dagtaak van maken via relevant netwerk.

-hartje minder grote stad in de Randstad: is niet bruisend en zit ze niet in die dynamische, bruisende Sex & the City omgeving die ze fantaseert maar ook gewoon in een woonwijk waar je om 8 uur 's avonds een kanon kunt afschieten.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
07-05-2020 12:29
Ik ben trouwens zelf degene die veel van die opties verzon. En dat deed ik omdat forummers ineens zeiden dat TO natuurlijk met gemak en met 1 vingerknip dat "flatje voor doordeweeks" of dat "appartementje voor zichzelf" kon regelen.

Zelfs in de door mij genoemde steden is dat al lang niet meer zo, dat ten eerste. Maar ALS TO inderdaad in een dergelijke Vinex-locatie terecht wil omdat ze daar wel een "flatje voor doordeweeks" kan vinden, dan schiet ze er toch niks mee op? Je zou gek zijn om je huwelijk op te blazen voor een net zo min bruisende "grote stad".

Nee, dat ben ik met je eens. Als je gaat verhuizen, ga dan ook naar je absolute voorkeursplek. Maar wij weten natuurlijk gewoon niet hoe het met de financiën van TO ziet dus misschien is het best mogelijk dat zij in die bruisende grote stad gaat wonen (ik zeg niet dat het zo is, maar geef alleen aan dat het niet onmogelijk hoeft te zijn). Alleen is dat allemaal op dit moment nog niet aan de orde omdat ze eerst met haar man tot overeenstemming wil komen (dat is in ieder geval haar ideaalplaatje als ik het zo lees).
Here am I in my little bubble
lilalinda schreef:
07-05-2020 12:15
ook vanuit egoïsme zou je als man geen genoegen moeten nemen met een TBM
Klopt als een bus. Maar daar zijn een hoop mannen dan kennelijk niet slim genoeg voor.
Creativity is intelligence having fun
redbulletje schreef:
07-05-2020 12:33
Toch zijn er veel meer mensen van hun generatie samen oud geworden dan de huidige tweeverdieners. Als het even niet zint dan zijn ze weg.
Jouw moeder had ook geen andere keuze, die was compleet afhankelijk van je vaders goodwill. Kon zij jouw vader verrassen met een weekendje weg? Dacht het niet. Ze moest maar afwachten tot hij haar uitnodigde en dan dankbaar zijn met wat hij haar toewierp.
RainyDays schreef:

Hoho nu draai je het om he.

Er werd gezegd dat Amsterdam en Utrecht nogal duur zijn. En daarna werd er tegengeworpen dat je toch ook in kleinere plekken in de randstad kan wonen. Maar dat is inderdaad vast niet wat TO wil. Dat is nou net precies wat FV en ik en lilalinda allemaal zeggen.
TanteOlivia schreef:
07-05-2020 12:38
Er zijn meer steden rondom Schiphol. Ik noemde al Haarlem als voorbeeld, maar het zijn er meer. Sowieso is dat hele gebied veel levendiger dan een klein dorp in het oosten van het land. Misschien niet voor te stellen voor jou in je Amsterdam centraal bubbel, maar de verschillen zijn enorm. In veel dorpen heb je echt alleen een supermarkt en een plaatselijke voetbalvereniging en misschien nog een zangkoortje. Dat is het. Daarmee vergelijkend is het centrum van Haarlem echt een walhalla als je van cultuur en gezelligheid houdt.
Ik moet toegeven: Haarlem ken ik dan weer nauwelijks. Maar de steden die ik wel ken zijn doordeweeks ook gewoon saai, hoor. Probeer jij maar eens een wilde avond in Amsterdam te hebben op een doodgewone dinsdag. Om over Amersfoort of Leidsche Rijn maar helemaal te zwijgen.
Am Yisrael Chai!
TanteOlivia schreef:
07-05-2020 12:40
Ik denk dat je veel verder komt als je allebei niet op je strepen staat, maar gewoon met elkaar overlegt en praat.
Ja dat doe ik ook gewoon. Jij zegt nou juist dat vrouwen allemaal massaal zich onderwerpen en daar geen uitweg voor is en dan mogen ze ook nog eens niet hun grenzen bewaken.

We leven niet in de middeleeuwen hoor.
lilalinda schreef:
07-05-2020 12:39
we weten enkel, dat ze woont in het oosten (geen idee of dat oost-groningen is, of net ten oosten van Amersfoort)
en dat ze terug naar een stad (volgens mij heeft ze niet eens gezegd dat het het centrum moet zijn) wil en dat haar ouders daar nog wonen en dat het de randstad is.

Klopt, zo lees ik het ook. Specifiek centrum heeft ze inderdaad nergens genoemd volgens mij.
RainyDays schreef:
07-05-2020 12:41
Nee, dat ben ik met je eens. Als je gaat verhuizen, ga dan ook naar je absolute voorkeursplek. Maar wij weten natuurlijk gewoon niet hoe het met de financiën van TO ziet dus misschien is het best mogelijk dat zij in die bruisende grote stad gaat wonen (ik zeg niet dat het zo is, maar geef alleen aan dat het niet onmogelijk hoeft te zijn). Alleen is dat allemaal op dit moment nog niet aan de orde omdat ze eerst met haar man tot overeenstemming wil komen (dat is in ieder geval haar ideaalplaatje als ik het zo lees).
Aangezien ze voor al haar scenario's het huis in het Oosten moest verkopen, lijkt wonen in Amsterdam of Utrecht me echt een utopie. Het gemiddelde uitgewoonde rijtjeshuis of gemiddelde acceptabele tweekamerappartement is in die steden al duurder dan mening vrijstaande villa in het Oosten.

Dus dat je van de opbrengst van een woning in het Oosten zowel een huis in Amsterdam of Utrecht als een huis in het Oosten kunt bekostigen lijkt me echt stug.

Maar goed, for argument's sake wil ik nog best aannemen dat HAAR MAN voldoende inkomen of vermogen heeft om in Amsterdam woonruimte te kunnen regelen, maar hij wil dat helemaal niet. Dan houdt het dus gewoon op.
Am Yisrael Chai!
TanteOlivia schreef:
07-05-2020 12:43
Jouw moeder had ook geen andere keuze, die was compleet afhankelijk van je vaders goodwill. Kon zij jouw vader verrassen met een weekendje weg? Dacht het niet. Ze moest maar afwachten tot hij haar uitnodigde en dan dankbaar zijn met wat hij haar toewierp.
Ja zeker wel! Dan belde ze de secretaresse en regelde zij de voor mijn vader onverwacht vrije dagen.
fashionvictim schreef:

Want centrum Amsterdam of Utrecht of Rotterdam kan ze echt wel shaken hoor. Maar als ik dat zeg ben ik ook weer de boeman.

Het komt er namelijk gewoon op neer dat TO aan het luchtfietsen is want geen van haar fantasieën is logisch of zelfs maar haalbaar.

- hartje grote stad: moet ze minstens een miljoen meenemen en/of al honderd jaar ingeschreven staan en/of extreem geluk hebben en/of er een dagtaak van maken via relevant netwerk.

-hartje minder grote stad in de Randstad: is niet bruisend en zit ze niet in die dynamische, bruisende Sex & the City omgeving die ze fantaseert maar ook gewoon in een woonwijk waar je om 8 uur 's avonds een kanon kunt afschieten.
Maar jij kan toch totaal niet in de portemonnee en in het netwerk van TO kijken? Of ken je haar persoonlijk? Er zijn meer manieren om geld op je rekening te hebben staan. Ze is 50, dus het kan zomaar zijn dat ze een erfenis heeft ontvangen, wat haar meer mogelijkheden geeft. Of ze kent misschien wel een hoop mensen in de stad naar keuze, die iets voor haar kunnen regelen.

Zelf had ik ook in mum van tijd een appartement op een gewilde locatie toen ik naar Amsterdam verhuisde, terwijl iedereen zei dat het onmogelijk en onbetaalbaar zou zijn. Je moet maar net de goede mensen kennen en daarna prioriteiten stellen wat betreft je uitgaven. Want ja, het kost wel geld, dat kan ik niet ontkennen.
En TO wil niet verhuizen, en geen baan, TO zit in een mildlife crisis en zit nu huilend op de bank te balen van haar lege nest en haar man met bierbuik
en die vraagt zich af, waar haar leven gebleven is.

... At the age of thirty seven
She realized she'd never ride
Through Paris in a sports car
With the warm wind in her hair
So she let the phone keep ringing
And she sat there softly singing
Little nursery rhymes she'd memorized
In her Daddy's easy chair
Her husband, he's off to work
And the kids are off to school
And there were oh so many ways
For her to spend her days
She could clean the house for hours
Or rearrange the flowers
Or run naked through the shady street
Screaming all the way....

mooi nummer!
fashionvictim schreef:
Ik moet toegeven: Haarlem ken ik dan weer nauwelijks. Maar de steden die ik wel ken zijn doordeweeks ook gewoon saai, hoor. Probeer jij maar eens een wilde avond in Amsterdam te hebben op een doodgewone dinsdag. Om over Amersfoort of Leidsche Rijn maar helemaal te zwijgen.
Denk je echt dat ze ´een wilde avond´ wil hebben? Dat dat haar ultieme doel is? Ik schat dat toch anders in.
TanteOlivia schreef:
07-05-2020 12:49
Maar jij kan toch totaal niet in de portemonnee en in het netwerk van TO kijken? Of ken je haar persoonlijk? Er zijn meer manieren om geld op je rekening te hebben staan. Ze is 50, dus het kan zomaar zijn dat ze een erfenis heeft ontvangen, wat haar meer mogelijkheden geeft. Of ze kent misschien wel een hoop mensen in de stad naar keuze, die iets voor haar kunnen regelen. Zelf had ik ook in mum tijd een appartement op een gewilde locatie toen ik naar Amsterdam verhuisde, terwijl iedereen zei dat het onmogelijk en onbetaalbaar zou zijn. Je moet maar net de goede mensen kennen en daarna prioriteiten stellen wat betreft je uitgaven. Want ja, het kost wel geld, dat kan ik niet ontkennen.
Nee, ik kan niet in haar portemonnee kijken maar ik kan wel logisch nadenken. Als iemand het bestaande huis in het Oosten moet verkopen om te kunnen verhuizen naar de stad, dan heeft ie voor de huidige woonmarkt niet voldoende vrij besteedbaar vermogen. Zoals 95% van Nederland dat niet heeft.
Am Yisrael Chai!
TanteOlivia schreef:
07-05-2020 12:49
Maar jij kan toch totaal niet in de portemonnee en in het netwerk van TO kijken? Of ken je haar persoonlijk? Er zijn meer manieren om geld op je rekening te hebben staan. Ze is 50, dus het kan zomaar zijn dat ze een erfenis heeft ontvangen, wat haar meer mogelijkheden geeft. Of ze kent misschien wel een hoop mensen in de stad naar keuze, die iets voor haar kunnen regelen.

Zelf had ik ook in mum van tijd een appartement op een gewilde locatie toen ik naar Amsterdam verhuisde, terwijl iedereen zei dat het onmogelijk en onbetaalbaar zou zijn. Je moet maar net de goede mensen kennen en daarna prioriteiten stellen wat betreft je uitgaven. Want ja, het kost wel geld, dat kan ik niet ontkennen.
Als TO persoonlijk genoeg geld op de bank zou hebben staan om een huis in Amsterdam te kopen dan zou ze niet zo hameren op dat haar man per se die andere baan moet nemen.
fashionvictim schreef:

Ik zou je niet de boeman willen noemen maar ben het niet direct met die opmerking eens. Want wij weten niet hoe het er financieel voor staat bij TO en haar man. Misschien zijn de financiën écht het probleem niet. Ze kan voor mijn part een miljoen geërfd hebben van een familielid die onlangs overleden is. Ik noem maar wat. Dus ik zou niet zo stellig willen beweren dat het financieel niet kan. Beschikbaarheid van woningen daarentegen is weer iets anders; dat zal sowieso lastig zijn.
lilalinda schreef:
07-05-2020 12:50
En TO wil niet verhuizen, en geen baan, TO zit in een mildlife crisis en zit nu huilend op de bank te balen van haar lege nest en haar man met bierbuik
en die vraagt zich af, waar haar leven gebleven is.

... At the age of thirty seven
She realized she'd never ride
Through Paris in a sports car
With the warm wind in her hair
So she let the phone keep ringing
And she sat there softly singing
Little nursery rhymes she'd memorized
In her Daddy's easy chair
Her husband, he's off to work
And the kids are off to school
And there were oh so many ways
For her to spend her days
She could clean the house for hours
Or rearrange the flowers
Or run naked through the shady street
Screaming all the way....

mooi nummer!
Er lijken geen grenzen te zitten aan het belachelijk maken van TO. Applaus hoor, voelt het goed om je superieur te voelen ten koste van een ander?
RainyDays schreef:
07-05-2020 12:55
Ik zou je niet de boeman willen noemen maar ben het niet direct met die opmerking eens. Want wij weten niet hoe het er financieel voor staat bij TO en haar man. Misschien zijn de financiën écht het probleem niet. Ze kan voor mijn part een miljoen geërfd hebben van een familielid die onlangs overleden is. Ik noem maar wat. Dus ik zou niet zo stellig willen beweren dat het financieel niet kan. Beschikbaarheid van woningen daarentegen is weer iets anders; dat zal sowieso lastig zijn.
als het financieel uit zou kunnen, hoefde het huis niet verkocht
TanteOlivia schreef:
07-05-2020 12:51
Denk je echt dat ze ´een wilde avond´ wil hebben? Dat dat haar ultieme doel is? Ik schat dat toch anders in.
Ze wilde bruisend, dynamisch, dingen beleven.

A) Dat kan je door corona de komende twee jaar sowieso vergeten.
B ) Zelfs voor Corona waren de meeste restaurants op dinsdag gewoon leeg en de kroegen gesloten, en kun je kiezen tussen die toevallige theatervoorstelling die dan toevallig op dinsdag is, of de bioscoop, of repeteren met je zangkoor of andere vereniging waar je lid van bent.

Dat kan allemaal in het Oosten van het land ook, hoor. Het is echt niet zo dat men in de Randstad allemaal flitsende levens leeft. Bij mij in de straat kun je na achten ook een kanon afschieten zonder iemand te raken en ik woon al mijn hele leven hartje Randstad en heb zelfs jaren hartje Amsterdam Centrum op de Nieuwendijk gewoond. Zelfs op de Nieuwendijk zitten de meeste werkende mensen op dinsdag 's avonds gewoon lekker op de bank of doen ze een hobby ofzo.
Am Yisrael Chai!
Positivevibes schreef:
Hoho nu draai je het om he.

Er werd gezegd dat Amsterdam en Utrecht nogal duur zijn. En daarna werd er tegengeworpen dat je toch ook in kleinere plekken in de randstad kan wonen. Maar dat is inderdaad vast niet wat TO wil. Dat is nou net precies wat FV en ik en lilalinda allemaal zeggen.

Ik weet dat jullie dat zeggen. Ik quotete FV wel maar het was niet specifiek op haar gericht, de quote was alleen het aanknopingspunt.
RainyDays schreef:
07-05-2020 12:55
Dan hoefde het huis toch niet verkocht? En zou man er wellicht ook verder geen moeite mee hebben. Als ze dat geld gewoon op de plank hadden liggen hadden ze natuurlijk al lang een tweede huis gekocht.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven