Auto betalen
donderdag 7 mei 2020 om 16:27
Mijn vriend en ik zijn vier jaar samen. Een aantal jaar geleden heb ik hem wat geld geleend om een auto te kopen. Na een hele periode heeft hij dit netjes afgelost. Nu we net samen een huis hebben gekocht vindt hij dat het tijd is voor een nieuwe auto maar daar heeft hij op dit moment niet voldoende geld voor. Hij heeft mij gevraagd of ik de helft van het bedrag wil bijleggen zodat hij gelijk zijn "droomauto" kan kopen en er jaren mee vooruit kan. Zijn huidige auto komt nog net door de APK maar hij heeft er geen veilig gevoel meer in. Zelf vind ik de aanschaf van een duurdere auto op dit moment niet nodig. Mijn spaargeld wil ik achter de hand houden en eerst gaan sparen voor dingen die in het huis moeten gebeuren (niet noodzakelijk maar nieuwe meubels, tuin enz.) Is het gek dat ik weiger om hem het geld te lenen of ben ik nu te hard voor hem. Ik ben immers ook van mening dat je in een relatie elkaar de mogelijkheden moet geeven dromen achterna te jagen. Ik heb het gevoel dat ik hem belemmer door heen niet financieel te steunen.
donderdag 7 mei 2020 om 16:54
Je zegt de auto is alleen voor hem: gebruik jij nooit een auto? Heb je een eigen? Heb je eigenlijk een rijbewijs?
Wat moet die droom auto kosten en wat heeft hij zelf?
Op het eerste gezichten ik: als hij zelf geld genoeg heeft voor een fatsoenlijke auto die niet zijn droom auto is, dan zie ik me niet genoodzaakt om bij te dragen als ik de auto nooit gebruik. Heel misschien een lening, maar daar heb je al ervaring mee dat dat even kan duren voor het terug is.
Wat moet die droom auto kosten en wat heeft hij zelf?
Op het eerste gezichten ik: als hij zelf geld genoeg heeft voor een fatsoenlijke auto die niet zijn droom auto is, dan zie ik me niet genoodzaakt om bij te dragen als ik de auto nooit gebruik. Heel misschien een lening, maar daar heb je al ervaring mee dat dat even kan duren voor het terug is.
donderdag 7 mei 2020 om 16:56
Zitten jullie überhaupt wel een beetje op één lijn als het gaat om uitgaven?! Hebben jullie een gezamenlijke pot voor gezamenlijke lasten én gezamenlijke spaar? Met daarnaast ieder een vrij te besteden bedrag?
Als hij genoeg geld heeft voor een fatsoenlijke en veilige tweedehands auto, dan moet hij daar gewoon voor gaan. Als je portemonnee niet groot genoeg is voor jouw wensen, dan moet je genoegen nemen met 'minder'.
En als hij een voor hem te dure auto koopt, dan heeft hij geen geld achter de hand voor als er iets gebeurd. En als jij mee gaat betalen, dan hebben jullie dat geen van beiden! Lijkt mij niet wenselijk.
Ik zou wel met hem aan tafel gaan zitten en samen eens goed over geld gaan praten. Wat zijn de kosten voor jullie huis, welke kosten gaan er komen, hoe gaan ze verdeeld worden, welke buffer willen jullie achter de hand houden. Maak bijvoorbeeld een overzicht van mogelijke inkomsten en mogelijke uitgaven.
Het kan namelijk ook zijn dat zijn maandelijkse lasten door het samenwonen hoger worden (als hij voorheen bijvoorbeeld nog thuis of op een kamer woonde, is dat niet onwaarschijnlijk). De vraag is dan of hij na het betalen van de gezamelijke lasten, nog genoeg geld over heeft voor een dure auto.
En als hij een voor hem te dure auto koopt, dan heeft hij geen geld achter de hand voor als er iets gebeurd. En als jij mee gaat betalen, dan hebben jullie dat geen van beiden! Lijkt mij niet wenselijk.
Ik zou wel met hem aan tafel gaan zitten en samen eens goed over geld gaan praten. Wat zijn de kosten voor jullie huis, welke kosten gaan er komen, hoe gaan ze verdeeld worden, welke buffer willen jullie achter de hand houden. Maak bijvoorbeeld een overzicht van mogelijke inkomsten en mogelijke uitgaven.
Het kan namelijk ook zijn dat zijn maandelijkse lasten door het samenwonen hoger worden (als hij voorheen bijvoorbeeld nog thuis of op een kamer woonde, is dat niet onwaarschijnlijk). De vraag is dan of hij na het betalen van de gezamelijke lasten, nog genoeg geld over heeft voor een dure auto.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ze zitten helemaal niet op een lijn.
Toch mooi dat hij haar auto mag lenen..
donderdag 7 mei 2020 om 16:58
Zo.
Dit zou voor mij een nee zijn. Zijn droomauto kan makkelijk wachten tot hij hem zich kan veroorloven.
donderdag 7 mei 2020 om 16:58
Niet raar hoor. Vriend en ik hebben ook samen een huis, maar de auto is van hem.
Eens. Als hij dan met de fiets gaat, is hij minder kwijt aan benzinekosten, dus kan hij nog beter sparen voor zijn droomauto.Oudblond schreef: ↑07-05-2020 16:54Als hij zelfs op de fiets naar het werk kan en er 'nog' een auto is die jullie allebei kunnen gebruiken voor langere afstanden/grote boodschappen e.d. zou ik geen cent over hebben voor een tweede auto. Niet voor de mijne en niet voor de zijne. 2 auto's waar 1 auto eigenlijk al niet noodzakelijk is is onzin. En ik geef geen geld uit aan onzin, zeker niet aan hele dure onzin die geld blijft kosten.
Ik mag toch aannemen dat hij zelf ook minstens dat bedrag staan heeft. Als hij echt een 'eigen auto' wil koopt hij maar een mooi tweedehands wagentje wat zuinig in gebruik, onderhoud en belasting is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 7 mei 2020 om 16:59
Absoluut niet zo'n hoog bedrag aan hem uitlenen. Dat is veelste veel. Hij is volwassen genoeg om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen en te kunnen sparen voor een andere auto. Hij moet blij zijn met wat hij heeft. Als hij geen geld heeft dan is dat zo. Zo is het leven. Gewoon wachten en doorsparen of hij moet genoegen nemen met een mindere luxe auto. Zo'n dure auto is gewoon een luxe probleem.
donderdag 7 mei 2020 om 17:00
donderdag 7 mei 2020 om 17:00
We hebben een gezamelijke pot voor uitgaven en spaardoelen. Daarnaast houden we aparte rekeningen voor eigen uitgaven omdat we inderdaad niet altijd op één lijn liggen wat prive uitgaven betreft.
donderdag 7 mei 2020 om 17:02
Hoeveel spaargeld heeft hij nu zelf voor een auto?
(Lekker helder hier)
Hij heeft dus kennelijk € 9.500,00. Daar kun je een prima fatsoenlijke tweedehands auto van kopen. Dus ik zou het niet aan hem lenen. Nog los van het gegeven dat hij kennelijk niet eens een auto echt nodig heeft, want kan op de fiets naar het werk en jij hebt zelf al een auto.
Ik vind je dus zeker niet te hard.
(Lekker helder hier)
Hij heeft dus kennelijk € 9.500,00. Daar kun je een prima fatsoenlijke tweedehands auto van kopen. Dus ik zou het niet aan hem lenen. Nog los van het gegeven dat hij kennelijk niet eens een auto echt nodig heeft, want kan op de fiets naar het werk en jij hebt zelf al een auto.
Ik vind je dus zeker niet te hard.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 07-05-2020 17:10
Reden: Niet goed gelezen.
Reden: Niet goed gelezen.
77.63% gewijzigd
donderdag 7 mei 2020 om 17:02
Is dat een auto die jullie samen gebruiken? Als hij alleen die auto gebruikt vind ik dat hij zich de auto moet kopen die hij zich kan permitteren of er een autolening voor aangaan.
Is het de gezinswagen dan vind ik het normaal dat jullie beide betalen maar dan overeenkomen over de prijs.
Een echte liefhebber is zijn auto na 3 jaar niet zat, ik hoor een bejaarde dame vaak met liefde praten over haar bmw van 1992 waar ze nog mee rijdt
Is het de gezinswagen dan vind ik het normaal dat jullie beide betalen maar dan overeenkomen over de prijs.
Een echte liefhebber is zijn auto na 3 jaar niet zat, ik hoor een bejaarde dame vaak met liefde praten over haar bmw van 1992 waar ze nog mee rijdt
donderdag 7 mei 2020 om 17:03
Die buffer heb ik vooral op ordeLady_Day schreef: ↑07-05-2020 17:00Jullie kunnen allebei op de fiets naar het werk en jij hebt zelf een goede auto. In dat geval is die droomauto van hem net zo nodig als die Gucci laarzen van mij. Ik zou me in zijn geval eerder druk maken over een buffer voor het huis of andere onvoorziene problemen, of heeft hij dat wel op orde?
donderdag 7 mei 2020 om 17:03
Laat 'm lekker een lening afsluiten ofzo. Ik wil ook wel eens wat, maar als het geld er niet voor is gaat het hele feest niet door. Maw als je iets wilt hebben moet je er voor sparen. Kan niet op je spaarrekening kijken maar 9,5k vind ik nogal wat om te 'lenen'. Partner of geen partner. En dan gaat het ook nog eens om een auto waar voornamelijk hij in rijd. Je bent toch geen kredietverstrekker.
daley71 wijzigde dit bericht op 07-05-2020 17:04
7.01% gewijzigd
donderdag 7 mei 2020 om 17:04
Fijn dat jullie dat wel goed geregeld hebben! Is er al een beetje een buffer voor het huis opgebouwd? Want als ik jouw verhaal zo lees, moet er nog wel gespaard worden voor de gezamelijke buffer.
Nee, ik zou het hem niet lenen. Want zo leert hij het namelijk nooit. En als hij met de fiets naar zijn werk kan, is het zeker geen noodzaak.
donderdag 7 mei 2020 om 17:05
Laat hem lekker die oude veilig genoeg auto volgens de APK rijden en spaart hij lekker zelf even door.
Wat een bedragen ook. Mijn 17 jarige nog rijdende en veilige auto was 10 jaar terug nog geen 4000 euro.
Dat je er over nadenkt ook. Wel handig zo'n prive bank thuis.
Wat een bedragen ook. Mijn 17 jarige nog rijdende en veilige auto was 10 jaar terug nog geen 4000 euro.
Dat je er over nadenkt ook. Wel handig zo'n prive bank thuis.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 07-05-2020 17:06
0.18% gewijzigd
Maar hij dus niet!? Het moet namelijk niet zo zijn dat jij alleen voor allerlei gezamelijke kosten moet opdraaien omdat hij alles gelijk weer uitgeeft...
Dat kan je gewoon op papier zetten.
Oudblond schreef: ↑07-05-2020 16:54Als hij zelfs op de fiets naar het werk kan en er 'nog' een auto is die jullie allebei kunnen gebruiken voor langere afstanden/grote boodschappen e.d. zou ik geen cent over hebben voor een tweede auto. Niet voor de mijne en niet voor de zijne. 2 auto's waar 1 auto eigenlijk al niet noodzakelijk is is onzin. En ik geef geen geld uit aan onzin, zeker niet aan hele dure onzin die geld blijft kosten.
Ik mag toch aannemen dat hij zelf ook minstens dat bedrag staan heeft. Als hij echt een 'eigen auto' wil koopt hij maar een mooi tweedehands wagentje wat zuinig in gebruik, onderhoud en belasting is.
En hij heeft zelf dus blijkbaar 9500 te besteden. Daar kun je echt een hele goede 2e hands auto voor kopen als hij hem dan toch echt nodig heeft
donderdag 7 mei 2020 om 17:06
Ik vind het een behoorlijk bedrag wat hij (te leen?) vraagt. Hoe lang heeft hij over de terugbetaling van de eerdere auto gedaan? En is het financieel voor hem überhaupt mogelijk om de geleende som binnen de afschrijvingsjaren terug te betalen?
En wat velen al opperen; heeft hij dan nog wel iets van een buffer of zul jij voor alle komende (on)voorziene kosten opdraaien?
Ik zou voorstellen om te kijken voor een voor hem betaalbare maar veilige auto.
Iets met oog en maag.
En wat velen al opperen; heeft hij dan nog wel iets van een buffer of zul jij voor alle komende (on)voorziene kosten opdraaien?
Ik zou voorstellen om te kijken voor een voor hem betaalbare maar veilige auto.
Iets met oog en maag.