Auto betalen
donderdag 7 mei 2020 om 16:27
Mijn vriend en ik zijn vier jaar samen. Een aantal jaar geleden heb ik hem wat geld geleend om een auto te kopen. Na een hele periode heeft hij dit netjes afgelost. Nu we net samen een huis hebben gekocht vindt hij dat het tijd is voor een nieuwe auto maar daar heeft hij op dit moment niet voldoende geld voor. Hij heeft mij gevraagd of ik de helft van het bedrag wil bijleggen zodat hij gelijk zijn "droomauto" kan kopen en er jaren mee vooruit kan. Zijn huidige auto komt nog net door de APK maar hij heeft er geen veilig gevoel meer in. Zelf vind ik de aanschaf van een duurdere auto op dit moment niet nodig. Mijn spaargeld wil ik achter de hand houden en eerst gaan sparen voor dingen die in het huis moeten gebeuren (niet noodzakelijk maar nieuwe meubels, tuin enz.) Is het gek dat ik weiger om hem het geld te lenen of ben ik nu te hard voor hem. Ik ben immers ook van mening dat je in een relatie elkaar de mogelijkheden moet geeven dromen achterna te jagen. Ik heb het gevoel dat ik hem belemmer door heen niet financieel te steunen.
donderdag 7 mei 2020 om 17:07
Voor een tweede auto die geen noodzaak is, in een situatie zoals die van jullie (net huis gekocht waar nog wat aan moet gebeuren) zou ik partner niks lenen. Wil een goed gesprek houden over de noodzaak van de tweede auto en de luxe van de eerste auto.
Wel zou ik in dat geval de enige auto bombarderen tot gezamenlijke auto.
Wel zou ik in dat geval de enige auto bombarderen tot gezamenlijke auto.
De belangrijkste vraag is: hebben jij/jullie die auto nodig en gebruik je hem voor gezamenlijke doelen?
Als jij bijv. geen rijbewijs hebt, maar je vriend moet jou/juliie met zijn auto wel overal naar toe rijden dan is een gezamenlijk betaalde auto niet zo gek bedacht.
Als de auto soms wordt gebruikt voor een gezamenlijk doel (familiebezoekjes, meubels verslepen) dan zou je de auto kunnen tanken van een gezamenlijke rekening.
Als het echt vooral zijn liefhebberij is, laat hem die auto maar lekker zelf betalen. Als ie uit liefhebberij een veel duurder exemplaar koopt dan nodig, kun je besluiten een deel van de kosten gezamenlijk te betalen. Als hij een leuke fun auto koopt (neem een BMW Z4) die je helemaal niet nodig zou hebben, maar die soms wel handig is (je had ook een Toyota Aygo kunnen kopen) dan kan hij biiv de afschrijving betalen, terwijl je gezamenlijk de wegenbelasting en benzine betaalt.
Ik en mijn partner hebben ook een gezamenlijke rekening voor dat soort zaken en daar betalen we ook onze auto's mee (de auto de we allebei gebruiken om naar het werk te rijden), maar ik heb daarnaast ook een oldtimer en een motor. Die betaal ik zelf. Alleen als we gezamenlijke ritjes maak of als ik de motor gebruik voor woonwerk verkeer, tank ik em met geld van onze gezamenlijke betaalrekening. Onderhoud en aanschaf betaal ik van mijn eigen "zakgeld"...
Als het zijn dromen zijn, laat hem die ook maar betalen.
Als jij bijv. geen rijbewijs hebt, maar je vriend moet jou/juliie met zijn auto wel overal naar toe rijden dan is een gezamenlijk betaalde auto niet zo gek bedacht.
Als de auto soms wordt gebruikt voor een gezamenlijk doel (familiebezoekjes, meubels verslepen) dan zou je de auto kunnen tanken van een gezamenlijke rekening.
Als het echt vooral zijn liefhebberij is, laat hem die auto maar lekker zelf betalen. Als ie uit liefhebberij een veel duurder exemplaar koopt dan nodig, kun je besluiten een deel van de kosten gezamenlijk te betalen. Als hij een leuke fun auto koopt (neem een BMW Z4) die je helemaal niet nodig zou hebben, maar die soms wel handig is (je had ook een Toyota Aygo kunnen kopen) dan kan hij biiv de afschrijving betalen, terwijl je gezamenlijk de wegenbelasting en benzine betaalt.
Ik en mijn partner hebben ook een gezamenlijke rekening voor dat soort zaken en daar betalen we ook onze auto's mee (de auto de we allebei gebruiken om naar het werk te rijden), maar ik heb daarnaast ook een oldtimer en een motor. Die betaal ik zelf. Alleen als we gezamenlijke ritjes maak of als ik de motor gebruik voor woonwerk verkeer, tank ik em met geld van onze gezamenlijke betaalrekening. Onderhoud en aanschaf betaal ik van mijn eigen "zakgeld"...
Als het zijn dromen zijn, laat hem die ook maar betalen.
Laat hem dan eerst maar aan de bak om de zijne ook op orde te krijgen
donderdag 7 mei 2020 om 17:08
PS gelegenheid om dromen na te jagen betekent niet dat je geld bijlegt voor de auto van zijn keuze, maar dat je hem niet in de weg staat als hij een cursus yoga wil volgen of in de avonduren barista wil zijn.
Of, als hij werkloos is, geen geld of inkomen heeft en nét die tweedehands auto van 3000 euro nodig heeft om een nieuwe baan aan te kunnen nemen... ja dán kan ik me voorstellen dat je samen zo'n auto koopt (en bezit).
Of, als hij werkloos is, geen geld of inkomen heeft en nét die tweedehands auto van 3000 euro nodig heeft om een nieuwe baan aan te kunnen nemen... ja dán kan ik me voorstellen dat je samen zo'n auto koopt (en bezit).
donderdag 7 mei 2020 om 17:11
Of erger, het blijft aan en jij kunt de rest van je leven voor alle gezamenlijk kosten opdraaien, omdat je man niet kan budgetteren
donderdag 7 mei 2020 om 17:12
2 zelfs.AaltjeR schreef: ↑07-05-2020 17:11Voor de 9500 euro die hij zelf al heeft kan hij een prima tweedehands auto kopen. Misschien niet zijn droomauto, maar wel één waarin hij veilig en comfortabel kan rijden. Als jij je eigen wensen niet kunt realiseren omdat je het geld hebt geleend dan gaat dat op een bepaald moment aan je vreten.
donderdag 7 mei 2020 om 17:13
Dan zou ik al zeker geen bedrag aan hem lenen. Ik mag hopen dat je de gezamenlijke vaste lasten naar rato betaalt?
Schaamt hij zich niet, dit zo te vragen van je?
donderdag 7 mei 2020 om 17:16
Luci_Morgenster schreef: ↑07-05-2020 17:14Als hij enige schaamte had, had hij dat heus niet gevraagt.
Idd verkeerde bewoording; hij zou zich moeten schamen.
donderdag 7 mei 2020 om 17:17
donderdag 7 mei 2020 om 17:19
En hoe hoog was het bedrag voor de vorige auto en hoe lang heeft hij gedaan over het afbetalen aan jou?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 7 mei 2020 om 17:20
Oh, wow goed bezig dan dat je dan al zo'n buffer hebt!
Maar als jij dat kan sparen met een studie en een 'bijbaan', dan zou hij dat helemaal moeten kunnen.
En als hij nog 9500 terug krijgt voor zijn barrel, dan zijn de wieldoppen waarschijnlijk van goud, want voor een echte barrel krijg je echt niet zoveel meer terug. En voor die prijs kun je hele mooie, nette auto's kopen. Dus het klinkt meer alsof hij op zijn huidige auto uitgekeken is. En door de APK gekomen, betekent echt nog veilig genoeg om mee te rijden.
dianaf wijzigde dit bericht op 07-05-2020 17:21
10.34% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 7 mei 2020 om 17:20
Die gast is niet goed bij zijn hoofd. 9.500 duizend euro van je vriendin lenen voor een auto.
En dan dingen gaan verzinnen zoals dat hij zich niet meer veilig voelt in zijn huidige auto omdat hij nog maar net door de APK komt. Hij is er door, dus hij moet niet zo moeilijk doen. Ik heb jarenlang elke keer in een auto van 1500 - 2000 gereden. Als het dan te gortig werd nam ik weer een andere.
Ik zou mijn financieen knetterhard gescheiden houden van iemand die er zo makkelijk overdenkt. En ook echt afknappen op het feit dat hij het lef heeft om het te vragen.
En dan dingen gaan verzinnen zoals dat hij zich niet meer veilig voelt in zijn huidige auto omdat hij nog maar net door de APK komt. Hij is er door, dus hij moet niet zo moeilijk doen. Ik heb jarenlang elke keer in een auto van 1500 - 2000 gereden. Als het dan te gortig werd nam ik weer een andere.
Ik zou mijn financieen knetterhard gescheiden houden van iemand die er zo makkelijk overdenkt. En ook echt afknappen op het feit dat hij het lef heeft om het te vragen.