Auto betalen

07-05-2020 16:27 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn vier jaar samen. Een aantal jaar geleden heb ik hem wat geld geleend om een auto te kopen. Na een hele periode heeft hij dit netjes afgelost. Nu we net samen een huis hebben gekocht vindt hij dat het tijd is voor een nieuwe auto maar daar heeft hij op dit moment niet voldoende geld voor. Hij heeft mij gevraagd of ik de helft van het bedrag wil bijleggen zodat hij gelijk zijn "droomauto" kan kopen en er jaren mee vooruit kan. Zijn huidige auto komt nog net door de APK maar hij heeft er geen veilig gevoel meer in. Zelf vind ik de aanschaf van een duurdere auto op dit moment niet nodig. Mijn spaargeld wil ik achter de hand houden en eerst gaan sparen voor dingen die in het huis moeten gebeuren (niet noodzakelijk maar nieuwe meubels, tuin enz.) Is het gek dat ik weiger om hem het geld te lenen of ben ik nu te hard voor hem. Ik ben immers ook van mening dat je in een relatie elkaar de mogelijkheden moet geeven dromen achterna te jagen. Ik heb het gevoel dat ik hem belemmer door heen niet financieel te steunen.
Madeliefjees schreef:
07-05-2020 17:21
Een auto is wel de allerslechste investering van je geld. Hoe minder geld je aan een auto besteed hoe beter. Of sta je met een dure auto minder lang in de file?
Hij kan zelfs met de fiets naar zijn werk!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Tulp599 schreef:
07-05-2020 17:07
Na inleveren van zijn huidige auto de andere helft, 9500 dus...
En hoeveel geld is er dan nog over als een cv ketel kapot gaat? Of een wasmachine, koelkast, televisie? Kan hij na aankoop auto daar dan nog aan bijdragen?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Onze duurste auto was 4000 euro, daar rijden we al weer 3 jaar in en moet nog zeker 5 jaar mee.
ik geef mn bek ook maar een douw
ExodusRedux schreef:
07-05-2020 16:59
Absoluut niet zo'n hoog bedrag aan hem uitlenen. Dat is veelste veel. Hij is volwassen genoeg om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen en te kunnen sparen voor een andere auto. Hij moet blij zijn met wat hij heeft. Als hij geen geld heeft dan is dat zo. Zo is het leven. Gewoon wachten en doorsparen of hij moet genoegen nemen met een mindere luxe auto. Zo'n dure auto is gewoon een luxe probleem.
Helemaal dit. Ik zou er niet over piekeren!
Tickel schreef:
07-05-2020 17:23
En hoeveel geld is er dan nog over als een cv ketel kapot gaat? Of een wasmachine, koelkast, televisie? Kan hij na aankoop auto daar dan nog aan bijdragen?
Als hij nu al de helft van die luxe auto niet kan betalen kan hij heus niks bijdragen. En al kon hij het wel, echt waarom overweegt TO dit uberhaupt???
Madeliefjees schreef:
07-05-2020 17:23
Onze duurste auto was 4000 euro, daar rijden we al weer 3 jaar in en moet nog zeker 5 jaar mee.
Ik heb ook nog nooit meer dan dit uitgegeven aan een auto. Ik heb nu 24 jaar mijn rijbewijs en heb sindsdien altijd een auto gehad. Maar ik heb in die tijd slechts drie keer een auto gekocht.
Nou snap ik best dat andere mensen het wél belangrijk vinden dat het ding een beetje leuk is, maar je kunt nou eenmaal niet een luxe auto kopen als je alleen maar geld hebt voor een Daihatsu Charade. Of iets dergelijks.
TO, heeft je vriend 0 euro spaargeld op dit moment? Aangezien hij het geld pas heeft na inruil van de auto. En wil hij het nou lenen of krijgen? En hoe groot is de kans dat hij het geld een beetje snel terug kan betalen? En waarom spaart hij dan niet nog wat langer als hij na inruil nog 9500 euro (!!!) voor een ‘barrel’ krijgt dat maar ‘net door de apk’ komt.
Een dure auto willen is niets mis mee, maar geld lenen van je vriendin voor een te dure auto dan bij je inkomen past, tja. Dan vind ik je een verwend kereltje. Mijn auto was 7500 euro en dat was een heel nette auto, geen afgetrapt barrel. Ik heb hem nu vier jaar, en in al die jaren 1000 euro onderhoud aan gehad, inclusief banden.
dianaf schreef:
07-05-2020 17:20
Oh, wow goed bezig dan dat je dan al zo'n buffer hebt! :cheer2:
Maar als jij dat kan sparen met een studie en een 'bijbaan', dan zou hij dat helemaal moeten kunnen.

En als hij nog 9500 terug krijgt voor zijn barrel, dan zijn de wieldoppen waarschijnlijk van goud, want voor een echte barrel krijg je echt niet zoveel meer terug. En voor die prijs kun je hele mooie, nette auto's kopen. Dus het klinkt meer alsof hij op zijn huidige auto uitgekeken is. En door de APK gekomen, betekent echt nog veilig genoeg om mee te rijden.
Het spaargeld wat hij heeft, nadat hij die bak inleverd is 9500. Hij krijgt er niet zo veel voor terug hoor, heb voor dat ding ooit 3500 betaald.
Lieverd,

Ik heb besloten dat ik mijn spaargeld niet aan je ga uitlenen. Het druist tegen mijn gevoel van noodzaak en spaarzaamheid in. Hiervoor zul je dus echt zelf nog wat langer door moeten sparen.

Kopje koffie?
Tulp599 schreef:
07-05-2020 16:51
Hij vraagt of ik 9500 wil lenen. Ik zit er inderdaad wel eens naast maar ik heb zelf een een redelijk nieuwe volvo die hij mag lenen, we kunnen als het moet beiden op de fiets naar het werk. (Ik neem vaak de auto omdat ik in het donker een uur door de polder moet)
Daar koop ik twee auto's voor. Vroeger vijf.
Jufjoke schreef:
07-05-2020 17:29
Ik heb ook nog nooit meer dan dit uitgegeven aan een auto. Ik heb nu 24 jaar mijn rijbewijs en heb sindsdien altijd een auto gehad. Maar ik heb in die tijd slechts drie keer een auto gekocht.
Nou snap ik best dat andere mensen het wél belangrijk vinden dat het ding een beetje leuk is, maar je kunt nou eenmaal niet een luxe auto kopen als je alleen maar geld hebt voor een Daihatsu Charade. Of iets dergelijks.

Dit!

Het bedrag dat je vriend wil uitgeven hebben wij nog nooit aan een auto uitgegeven. Met drie kinderen hadden we best wel een wat grotere auto nodig maar toch echt niet zo veel geld in een auto investeren.
Wat vind je van de gelijkgestemde mening hier, To?
Tulp599 schreef:
07-05-2020 17:35
Het spaargeld wat hij heeft, nadat hij die bak inleverd is 9500. Hij krijgt er niet zo veel voor terug hoor, heb voor dat ding ooit 3500 betaald.
En dan is zijn spaargeld op? Want je schreef al dat hij de buffer die jullie afgesproken hebben ook niet op orde heeft. Wat denk je zelf? Bereid je maar voor op een leven waarin jij elke financiële tegenvaller oplost: of die nu van jou van hem of van jullie is. Ik hoop dat jullie een heel doordacht (door jou) documentje hebben mbt jullie partnerschap. Iemand die zo makkelijk om een 'leninkje' vraagt is ook makkelijk met kopen op krediet.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
gizzmo-returns schreef:
07-05-2020 17:38
Wat vind je van de gelijkgestemde mening hier, To?
Ze voelt dat ze hem belemmerd.

Dus die ligt krom achter haar toetsenbord, want kan gewoon niet serieus zijn dit.
Dankjulliewel allemaal!

Voor mij is een auto ook gewoon een gebruiksvoorwerp, kapot gaan ze ooit toch wel hoe duur ze ook zijn. Heb me behoorlijk laten meeslepen in de "noodzaak" van dat ding. (Afgelopen dagen genoeg argumenten gehoord waarom de aanschaf van deze auto onderaan de streep voordeliger zou zijn)

Mijn eerste mening was dat hij er lekker voor mag gaan sparen en dat mag hij nog steeds gaan doen 😁. Wat betreft financiën zijn we echt twee uitersten denk ik.

Als hij zo thuis is gaan we gezellig aan een bakje koffie, genoeg van de discussie over materiële zaken. Ga eerst wel even genieten alles wat we al hebben.😊
Staat er "bank" op je voorhoofd?

Dat je hem in uiterste nood een habbekrats - 500 euro ofzo - leent snap ik nog.

Maar dit wrak rijdt nog, dus voorlopig gaat ie maar sparen.

Heeft hij wel iets van spaargeld (de helft van de kosten koper + verhuiskosten) om in 't huis te steken?
wissewis wijzigde dit bericht op 07-05-2020 17:46
23.58% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Luci_Morgenster schreef:
07-05-2020 17:42
Ze voelt dat ze hem belemmerd.

Dus die ligt krom achter haar toetsenbord, want kan gewoon niet serieus zijn dit.
Nou je hebt ze er tussen hoor.. :facepalm:
Oh wacht, dit is lachen: Jij hebt voor zijn huidige auto 3500 betaalt. (ik krijg het idee dat zijn bijdrage daaraan 0 was). Dat heeft hij met veel hangen en wurgen eindelijk terugbetaald en nu dacht hij: ' Joh, zal ik de inzet een keer 6000 verhogen? 9500 moet ik er wel uit kunnen halen. En dan leg ik zelf bij wat ik heb (100 euro) en ruil die auto in, daar krijg ik nog wel meer voor dan hij kostte (NOT) en dan heb ik mijn droomauto. Oh en als dat barrel ook maar 200 euro opbrengt en de droom is gekocht, dan lapt ze wel bij'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
MinkeDeWit schreef:
07-05-2020 17:33
Een dure auto willen is niets mis mee, maar geld lenen van je vriendin voor een te dure auto dan bij je inkomen past, tja.
Precies, ik heb ook een vast veel te dure auto gekocht omdat ik enorm van mooie auto’s houd, maar daar dus voor gespaard. M’n man vindt zo’n auto onzin en betaalt daar (terecht) dus ook geen cent aan mee.

Ik zou dus ook zeggen dat ‘ie er mooi nog wat langer voor kan sparen. Of een goedkoper exemplaar uitzoeken.
Tulp599 schreef:
07-05-2020 17:11
Uh nee, ik volg nog een opleiding maar werk veel in mijn vrije uren om mee te kunnen betalen aan alle lasten, hij heeft een nette baan. Dus de rollen zijn een beetje omgedraaid
Dan is het toch helemaal onzinnig om dit te overwegen? Je zit echt niet in de positie om geld uit te lenen, laat staan zoveel. Wees trots op wat je zelf financieel bereikt hebt en dat jij verstandig met je geld om gaat. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen dat je dat niet deelt voor een luxe uitgave waar je zelf niks aan hebt.
Tulp599 schreef:
07-05-2020 17:35
Dus na aanschaf van de gewenste auto heeft hij zelf geen geld meer en een schuld van €9500.

Voor mij niet enkel een nee op de lening, maar ik zou ook vast uit gaan zoeken hoe ik mezelf veilig kan stellen voor zijn gebrek aan financieel IQ
voor 10.000 euro heb je een gloedjenieuwe stadsauto en een gloednieuwe auto zou ik niet nodig vinden in jullie situatie.
Wissewis schreef:
07-05-2020 17:45
Staat er "bank" op je voorhoofd?

Dat je hem in uiterste nood een habbekrats - 500 euro ofzo - leent snap ik nog.

Maar dit wrak rijdt nog, dus voorlopig gaat ie maar sparen.

Heeft hij wel iets van spaargeld (de helft van de kosten koper + verhuiskosten) om in 't huis te steken?
De k.k. heb ik betaald. Omdat ik vind dat hij ook wat moest bijdragen heeft hij bij zijn ouders hetzelfde bedrag geleend om te verbouwen voordat we verhuisden. Daardoor heb ik nu gelukkig nog voldoende spaarcentjes en een buffer
Tulp599 schreef:
07-05-2020 18:16
De k.k. heb ik betaald. Omdat ik vind dat hij ook wat moest bijdragen heeft hij bij zijn ouders hetzelfde bedrag geleend om te verbouwen voordat we verhuisden. Daardoor heb ik nu gelukkig nog voldoende spaarcentjes en een buffer
Heeft hij die lening al terugbetaald aan zijn ouders?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven