Auto betalen

07-05-2020 16:27 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn vier jaar samen. Een aantal jaar geleden heb ik hem wat geld geleend om een auto te kopen. Na een hele periode heeft hij dit netjes afgelost. Nu we net samen een huis hebben gekocht vindt hij dat het tijd is voor een nieuwe auto maar daar heeft hij op dit moment niet voldoende geld voor. Hij heeft mij gevraagd of ik de helft van het bedrag wil bijleggen zodat hij gelijk zijn "droomauto" kan kopen en er jaren mee vooruit kan. Zijn huidige auto komt nog net door de APK maar hij heeft er geen veilig gevoel meer in. Zelf vind ik de aanschaf van een duurdere auto op dit moment niet nodig. Mijn spaargeld wil ik achter de hand houden en eerst gaan sparen voor dingen die in het huis moeten gebeuren (niet noodzakelijk maar nieuwe meubels, tuin enz.) Is het gek dat ik weiger om hem het geld te lenen of ben ik nu te hard voor hem. Ik ben immers ook van mening dat je in een relatie elkaar de mogelijkheden moet geeven dromen achterna te jagen. Ik heb het gevoel dat ik hem belemmer door heen niet financieel te steunen.
Andersom schreef:
07-05-2020 20:06
Hebben we allemaal niet wel eens zo'n moment gehad?

Ik wel hoor, meerdere keren in mijn leven.

Huis gekocht, opknappertje, auto in de prak. Van het karige budget ook nog een autootje moeten kopen.

Halverwege een grote verbouwing mijn baan verloren. Jaar lang op het kale beton geleefd. Leek geen einde aan te komen.
Dat zijn wel even iets andere situaties dan de situatie van de vriend van TO. Hij kan een hele prima tweedehands auto kopen voor de helft van zijn spaargeld, dan houdt hij dus gewoon nog geld over. Hij wil alleen geen een hele prima tweedehands auto, hij wil een splinternieuwe auto van €19.000. Terwijl hij maar €9500 spaargeld heeft en nog een lening bij zijn ouders heeft lopen.
gizzmo-returns schreef:
07-05-2020 20:28
Masr wat is het probleem dan? Snap je niet.
Er is geen probleem alleen verwarring die ik probeer recht te zetten.

Yasmeenah82 schreef:
07-05-2020 19:58
To moet in het donker door de polder.
gizzmo-returns schreef:
07-05-2020 20:09
Niet To, vriend
De relatie met mijneer is nu wel over denk ik.Dit klinkt allemaal niet gezond van beide kanten niet.
Misschien heel gek, maar wat is er mis met één auto hebben?
Wij hebben 7 jaar geleden een goede tweedehands auto gekocht en die was toen nog best aan de prijs. We rijden hem op en dan komt er een andere (nieuwe tweedehands of lease als dat tzt handiger is).

Dat een auto opraakt zie je al van ver aankomen, dus daar kun je al ver van tevoren geld voor opzij gaan leggen. Helemaal als je een bepaalde “droomauto” wil. Dat heeft to’s vriend dus niet gedaan. Die denkt, net als bij de vorige auto, dat to dat wel oplost.

Ik heb niet alles gelezen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit alleen zo gaat in het geval van de nieuwe auto.

Ik zou het niet doen. Jij hebt toch ook geen geld geleend van hem voor jouw auto?
Als het nou om één gezamenlijke auto ging lag het anders.
Belachelijk ook natuurlijk dat jij die paar schamele centen niet leent aan iemand die het ene gat met het andere dicht, maar wel een auto van 19K voor de deur (waar niets van hem zelf bij is) gaat zetten. Die andere 9500 die hij zelf erbij legt, is namelijk indirect de 9500 euro die zijn ouders nog van hem krijgen.

Ik vraag me af als hij in de toekomst een keer écht een tegenslag gaat meemaken, hoe hij daar dan mee omgaat, als hij hier al met een pruillipje stampvoetend over loopt te drammen...

Klinkt als iemand die de striemen van de luier nog op de benen heeft staan of die nog nooit iets heeft meegemaakt.

Probleem auto lijkt me opgelost, het enige wat ik nu zou her-overwegen, is hoe je de toekomst zo samen ziet.

Oh ja en voor wat betreft zijn huidige auto, als hij APK is goedgekeurd, vliegen de wielen er niet zomaar onderuit hoor. Hier hebben we 1 dure auto en vriend zocht voor zijn korte kilometers en beperkte budget eigenlijk een soort overdekte fiets.

Die hebben we gevonden in de vorm van een Mitsubishi Lancer uit 1989, oud baasje geweest, 65.000 km op de klok, motor draait al wanneer je een keertje tegen de banden schopt. Gekocht voor 700 euro, laatst reed een busje er tegenaan, minimale schade en 420 euro teruggekregen van de verzekering, dus netto aanschaf nog maar 280 euro. Iedere kilometer die dat ding nog maakt, is pure winst en ondertussen lekker centen overhouden om leuke dingen te doen, in plaats van het op de oprit te zien verdampen.

Nadeel is dat hij dan niet dik kan doen voor zijn vriendjes, maarja, je kunt niet alles hebben in het leven. Met andere woorden, je vriend moet niet zo zeuren en er is ook nog wel een tussenweg tussen een auto die met Pritt en spuug bij elkaar gehouden wordt en een auto van 19.000 euro.
Ik ben benieuwd hoe zijn ouders hier over denken. Die denken dat hij straks evt van hun geld in een nwe dure auto rijdt. Waarom een auto willen kopen die niet nodig is, geld lenen voor je huis van je ouders en toch zelf geld op de bank hebt en niet met dat geld alvast je ouders afbetaalt.

Pas na aflossing ouders kan hij weer gaan sparen voor n auto. Waarom een auto willen die je helemaal niet kan betalen????

Je moet nooit lenen voor n auto. Eerst sparen, dan kopen!

Alleen lenen voor een huis, verder nooit.

Hij wil dingen die hij helemaal niet kan betalen.

Let op dat je nooit een lening aangaat samen met hem en trouw nooit in gemeenschap van goederen.
veensteker wijzigde dit bericht op 07-05-2020 21:08
0.15% gewijzigd
Dubbel
Tulp599 schreef:
07-05-2020 20:26
Tja, zelfs tijdens de verbouwing was alles nog prima, nu we eenmaal gesetteld zijn lijken alle spanningen naar buiten te komen. Na een aantal jaar samen wonen denk je toch wel al een beetje beeld te krijgen van hoe iemand is.

Alsof je dit niet aan had kunnen zien komen.
S-Groot schreef:
07-05-2020 22:20
Misschien speelt er meer dan voorheen? Misschien was hij voorheen wel altijd tevreden en wordt hij nu voorbijgestreefd door zijn vrienden met een beter inkomen/grotere auto's. Misschien is hij na die ene lening er achter gekomen dat lenen toch wel makkelijk is, ipv lang te moeten wachten op wat je wilt. Of hij realiseert zich gewoon niet dat een gewoon huis veel meer kost dan een studentenwoning. Hiervoor hield hij veel meer geld over wat hij gewoon uit kon geven en misschien wil hij dat luxeleven niet echt opgeven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
m-april schreef:
07-05-2020 20:32
Dat zijn wel even iets andere situaties dan de situatie van de vriend van TO. Hij kan een hele prima tweedehands auto kopen voor de helft van zijn spaargeld, dan houdt hij dus gewoon nog geld over. Hij wil alleen geen een hele prima tweedehands auto, hij wil een splinternieuwe auto van €19.000. Terwijl hij maar €9500 spaargeld heeft en nog een lening bij zijn ouders heeft lopen.
Precies. Wat een vreemde vergelijking.
TO: Heeft je vriend voor jullie samen gingen wonen ook alleen gewoond? Of ging hij vanuit het ouderlijke huis samenwonen? Ik krijg een beetje het gevoel dat hij nog nooit helemaal zelluf verantwoordelijk geweest is over de rekeningen en onverwachte omstandigheden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
S-Groot schreef:
07-05-2020 22:20
Nou nogal. Hij heeft al eerder flink bij haar geleend en daarna bij zijn ouders. Terwijl hij degene is met meer inkomen dan TO.

En de vraag ansich is ook een dikke aanwijzing.
Vind maar een rare TO. Ook de reacties in topic zelf. Heel bijzonder.
Goed dat je niet in zijn wensen en drama meegaat. Het kan een les zijn om altijd duidelijke afspraken te hebben en houden over de financiën, want hij is niet erg realistisch. Hiermee kan je op den duur behoorlijk wat problemen krijgen. Wees je daarvan bewust.
Ik zou er geen woord meer aan vuil maken, de boodschap is duidelijk.

En nu aan vraag aan mijn forumgenoten: wie van jullie had voor zijn/haar 38e zijn/haar 'droomauto'? Ik niet in elk geval...
-jolijn- schreef:
08-05-2020 08:00
En nu aan vraag aan mijn forumgenoten: wie van jullie had voor zijn/haar 38e zijn/haar 'droomauto'? Ik niet in elk geval...
Mijn droomauto kost meer dan 60.000 euro zie ik net (valt me nog mee) dus dat gaat nooit gebeuren
-jolijn- schreef:
08-05-2020 08:00
Ik zou er geen woord meer aan vuil maken, de boodschap is duidelijk.

Ik kocht op mijn 35e mijn eerste eigen auto. Eerder wel samen auto's gehad met man, waar man dan mee naar werk ging dus waar ik sporadisch in reed.

Toen dus voor het eerst zelf een voor 480 euro, de tweede kostte 2200 de derde 5000 en mijn huidige 7000. Ben inmiddels 53 en heb nog nooit een droomauto gehad. Wel een nachtmerrie op wielen.

Ben verder wel heel gelukkig.
vriend wil dus een auto van 19000 euro en vraagt to daar de helft van mee te financieren?? :-o ok.. dat je er überhaupt over nadenkt zeg :bonk:
mijn huidige auto kostte vorig jaar 4500 euro en is nu 8 jaar oud, hij heeft nu 109000 op de teller. daar kan ik nog even mee vooruit. die wat ik hiervoor had heb ik naar de sloop gebracht met een leeftijd van 20 jaar, die heb ik 6 jaar gereden en die kostte me destijds 2700 euro. ik gebruik mijn auto dagelijks en rijdt 25000 per jaar. het is dus niet zo dat er amper in gereden word en dat er daarom niks mee is..
Tulp599 schreef:
Tja, zelfs tijdens de verbouwing was alles nog prima, nu we eenmaal gesetteld zijn lijken alle spanningen naar buiten te komen. Na een aantal jaar samen wonen denk je toch wel al een beetje beeld te krijgen van hoe iemand is.
Je gaf aan dat jullie samenwoonden op een studentenflatje.
Daar hadden jullie geen drol aan uitgaven en maakte het niet uit waar het geld naar toe ging, want er was toch wel genoeg.
Wat je dan leert is of iemand zijn eigen vaat opruimt, op hij het dopje van de tandenpasta goed sluit en of hij zijn geknipte teennagels niet door het huis laat slingeren.
Hoe het is om samen een huishouden te hebben met een gezamenlijke financiële verantwoordelijkheid dat leer je nu, nu jullie je samen een schuld zijn aangegaan in de vorm van hypotheek en nu zijn financiële gedrag direct op jou van invloed kan zijn. En als wat je leert je niet bevalt moet je nog eens samen om tafel om afspraken te maken over de verdeling van geld en de buffers die jullie opbouwen voor het huis, vakantie, onvoorziene uitgaven, etc

Komen jullie er niet uit? Ga dan voor jezelf na of een huis kopen wel de juiste stap voor jullie was
Tulp599 schreef:
Ik had dat ook met mijn ex. Na de verbouwing was hij heel anders toen we gingen samenwonen. Wij hadden hiervoor niet samengewoond. Je leert elkaar echt pas kennen bij het samenwonen.

Ik ben weg gegaan want was dood ongelukkig. Toen pas zag ik de grote verschillen en besefte ik dat ik hem absoluut niet als de vader van mijn kinder zou zien. Hij was opeens zo onvolwassen.

Daarna heb ik wel een man gevonden met dezelfde normen en waarden.
gizzmo-returns schreef:
07-05-2020 20:09
Niet To, vriend
Ik neem vaak de auto omdat ik in het donker een uur door de polder moet)

Quote van TO.
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Jolijn.... ik vind een auto zo niet belangrijk.... Maar mijn droomhuis had ik op mijn 38 ste.
Tulp599 schreef:
07-05-2020 20:23
Hem gevraagd hoe hij de situatie zag, hij heeft me nu veel succes gewenst met het onnodig druk maken over alles zonder echt antwoord te geven op de vraag
God wat een kleuter. :facepalm:
dianaf schreef:
08-05-2020 07:31
Misschien speelt er meer dan voorheen? Misschien was hij voorheen wel altijd tevreden en wordt hij nu voorbijgestreefd door zijn vrienden met een beter inkomen/grotere auto's. Misschien is hij na die ene lening er achter gekomen dat lenen toch wel makkelijk is, ipv lang te moeten wachten op wat je wilt. Of hij realiseert zich gewoon niet dat een gewoon huis veel meer kost dan een studentenwoning. Hiervoor hield hij veel meer geld over wat hij gewoon uit kon geven en misschien wil hij dat luxeleven niet echt opgeven.

Mwah. Ze geeft al aan dat hij die eerste lening pas na een hele tijd had afgelost. Dan geeft ze (impliciet) aan dat hij helemaal geen spaargeld had toen ze hun huis gingen kopen en hij het ook niet nodig vond om mee te betalen aan het huis (want zij vond dat hij hetzelfde bedrag als de k.k. (die zij betaalde) in het huis moest stoppen en dat geld moest hij dus bij zijn ouders lenen). Lijkt me echt meer dan voldoende om te weten dat het geen goed plan is om met zo iemand een huis te kopen.
Er is nog hoop voor vriend:
Als hij huidige auto niet meer veilig vindt, ruilt hij hem in en legt zelf 9500 bij.
Krijg je een heel behoorlijke tweedehands voor.
Dat ie dit niet zelf heeft kunnen bedenken.
Maar ja, als ik een en ander bij elkaar optel is nadenken over geld niet het sterkste punt van vriend van TO.

Misschien ook nadenken of je dit wel wil, zo leven met HEM.
Ben je al zwanger?
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven