Ruim 3,5 niet zindelijk

dinsdag 31 maart 2020 om 10:41
—— Update 6 juni: peuter poept nu op het toilet. Maar lees vooral door als je tips zoekt want er zaten echt een paar goede bij
——
Ik hoop met dit topic tips en wat nieuwe inzichten te krijgen. Als je kind met 2 jaar oud plots zindelijk was en je er geen moeite voor hebt hoeven doen dan is dat heel fijn maar dit is niet de plek om dat te delen. Ik zoek advies van mensen die er wel moeite voor hebben moeten doen vanaf 3 jaar oud en waar het niet uit de lucht kwam vallen. Ik denk dat veel trucjes wel werken bij een 2 jarige en niet meer bij een 3 jarige.
Onze peuter is een doodnormaal ventje, niet pittig, geen rugzakje, niet mega slim of heel gevoelig. Hij is vrolijk, leergierig en gezellig in de omgang. Hij is nu ruim 3,5 en zou rond de zomervakantie normaalgesproken naar school kunnen met 4 jaar. Als de scholen dan weer open zijn. Maar hij mag sowieso niet naar school in een luier. Hij wil wel graag naar school en heeft al helemaal uitgezocht hoe school werkt en wat hij dan kan gaan doen.
Sinds hij 2 jaar oud is plast hij op het toilet. Zonder moeite klom hij er zelf op en deed zijn plas. Als hij een onderbroek aan heeft plast hij 95% van de tijd op het toilet, 5% zit hij te spelen of heeft hij zo te slappe lach dat hij in zijn broek plast. Ook snachts is hij droog sinds een paar weken. Als hij overdag een luier draagt doet hij het uit gemak daar in.
Maar poepen doet ie niet op het toilet. Pertinent niet. Hij wil ook niet speciaal daarvoor een luier. Als hij geen luier aan heeft poept hij in zijn onderbroek. Ik dacht dat hij daar misschien mee op zou houden als we echt geen luierbroek meer aan zouden doen maar helaas. Het werd mij echt te veel en hij kreeg weer een luierbroek aan
Hij heeft normale poep en zit niet verstopt.
Het consultatiebureau dacht dat hij bang was voor het toilet en dat we hem een luier aan moesten doen voor het poepen. En dan daarnaast weer een onderbroek. Maar hij poept niet op commando in de luier en geeft het ook niet aan. Als hij dan in de luier heeft gepoept kan hij 3 uur later in zijn onderbroek poepen. En of hij bang is? Ik denk het niet. Hij weet hoe een toilet werkt, kent 1001 filmpjes over poepen en ziet ons elke dag poepen.
Ik kan de hele dag op hem letten en hem aanmoedigen om op het toilet te poepen. En als ik dan 2 seconden niet oplet omdat ik iets uit de kelderkast pak of een recept lees dan heeft hij gepoept in zijn luier. Mijn man is sowieso geen ster hierin. Hij snapt nog minder hoe het aanmoedigen en zindelijk worden werkt. Hij probeert het wel. Mijn man heeft weer andere kwaliteiten.
En ik voel mij nu een ontzettende muts dat ik dit niet voor elkaar krijg
Ik probeer leuk en vrolijk te blijven want eerlijk zeggen wat ik van al die poep vind zal vast niet meewerken. Maar ik vind het wel moeilijker worden om happy die luiers te verschonen. Hij eet als een volwassene en zijn poep is ook zo volwassen. Ik zeg wel dat ik blij ben dat hij iig zegt dat hij gepoept heeft. Tot een half jaar terug zei hij ook niks en zat er gewoon in te spelen.
Dingen die we al geprobeerd hebben:
- Scheten laten op het toilet
- Boekjes en filmpjes op het toilet
- Potje, maar dat vind hij niks
- in blote kont lopen
- in onderbroek en blijven verschonen
- bij anderen afkijken. Zelfs zijn neefjes hebben zich hier voor opgeofferd
- laten rusten, maanden lang
- zelf onderbroeken laten kiezen in de winkel
- zelf toilet dingen uit laten zoeken
- toilet leuk maken
- stickerkaart, cadeaus. Maar dat vind ie wel leuk, maar ook weer niet zo boeiend.
Ik vergeet ook vast dingen.
Wie denkt er mee?

Ik hoop met dit topic tips en wat nieuwe inzichten te krijgen. Als je kind met 2 jaar oud plots zindelijk was en je er geen moeite voor hebt hoeven doen dan is dat heel fijn maar dit is niet de plek om dat te delen. Ik zoek advies van mensen die er wel moeite voor hebben moeten doen vanaf 3 jaar oud en waar het niet uit de lucht kwam vallen. Ik denk dat veel trucjes wel werken bij een 2 jarige en niet meer bij een 3 jarige.
Onze peuter is een doodnormaal ventje, niet pittig, geen rugzakje, niet mega slim of heel gevoelig. Hij is vrolijk, leergierig en gezellig in de omgang. Hij is nu ruim 3,5 en zou rond de zomervakantie normaalgesproken naar school kunnen met 4 jaar. Als de scholen dan weer open zijn. Maar hij mag sowieso niet naar school in een luier. Hij wil wel graag naar school en heeft al helemaal uitgezocht hoe school werkt en wat hij dan kan gaan doen.
Sinds hij 2 jaar oud is plast hij op het toilet. Zonder moeite klom hij er zelf op en deed zijn plas. Als hij een onderbroek aan heeft plast hij 95% van de tijd op het toilet, 5% zit hij te spelen of heeft hij zo te slappe lach dat hij in zijn broek plast. Ook snachts is hij droog sinds een paar weken. Als hij overdag een luier draagt doet hij het uit gemak daar in.
Maar poepen doet ie niet op het toilet. Pertinent niet. Hij wil ook niet speciaal daarvoor een luier. Als hij geen luier aan heeft poept hij in zijn onderbroek. Ik dacht dat hij daar misschien mee op zou houden als we echt geen luierbroek meer aan zouden doen maar helaas. Het werd mij echt te veel en hij kreeg weer een luierbroek aan

Het consultatiebureau dacht dat hij bang was voor het toilet en dat we hem een luier aan moesten doen voor het poepen. En dan daarnaast weer een onderbroek. Maar hij poept niet op commando in de luier en geeft het ook niet aan. Als hij dan in de luier heeft gepoept kan hij 3 uur later in zijn onderbroek poepen. En of hij bang is? Ik denk het niet. Hij weet hoe een toilet werkt, kent 1001 filmpjes over poepen en ziet ons elke dag poepen.
Ik kan de hele dag op hem letten en hem aanmoedigen om op het toilet te poepen. En als ik dan 2 seconden niet oplet omdat ik iets uit de kelderkast pak of een recept lees dan heeft hij gepoept in zijn luier. Mijn man is sowieso geen ster hierin. Hij snapt nog minder hoe het aanmoedigen en zindelijk worden werkt. Hij probeert het wel. Mijn man heeft weer andere kwaliteiten.
En ik voel mij nu een ontzettende muts dat ik dit niet voor elkaar krijg

Dingen die we al geprobeerd hebben:
- Scheten laten op het toilet
- Boekjes en filmpjes op het toilet
- Potje, maar dat vind hij niks
- in blote kont lopen
- in onderbroek en blijven verschonen
- bij anderen afkijken. Zelfs zijn neefjes hebben zich hier voor opgeofferd
- laten rusten, maanden lang
- zelf onderbroeken laten kiezen in de winkel
- zelf toilet dingen uit laten zoeken
- toilet leuk maken
- stickerkaart, cadeaus. Maar dat vind ie wel leuk, maar ook weer niet zo boeiend.
Ik vergeet ook vast dingen.
Wie denkt er mee?
anoniem_394789 wijzigde dit bericht op 06-06-2020 18:58
2.11% gewijzigd

vrijdag 8 mei 2020 om 10:32
Topic is van maart, bijdehand.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-05-2020 10:50
Reden: quote verwijderd
32.74% gewijzigd
vrijdag 8 mei 2020 om 10:32
Heb je hem met hele hoge nood al eens gewoon op het potje of de wc gezet? Zo lukte het bij ons (icm chocola) wel. Onze dochter gaf altijd wel aan dat ze moest poepen. Heb een keer heel lang gewacht en toen kon ze het niet meer houden, heb haar toen op het potje gedwongen, en toen kwam ze er achter dat het allemaal niet zoveel in heeft dat poepen. Daarna keer of wat beloond met chocola en toen was het geregeld.BeaTea schreef: ↑08-05-2020 10:13Inmiddels zijn we bij het consultatiebureau geweest omdat ik mijn vinger er niet op kon leggen waarom peuter niet poepzindelijk wordt. Hij is niet bang, loopt niet achter en snapt wat de bedoeling is.
De jeugdarts heeft een gesprek met hem gevoerd en denkt dat hij gewoon het nut er niet van inziet. Hij gaf als advies om hem te laten oefenen met droog zijn billen afvegen (dan kan hij dat als het zo ver is) en er verder geen druk op gaan leggen. De arts denkt dat het komt zodra hij op school zit.
Maar hij mag niet naar school als hij nog in zijn broek poept.. Dat gaat de arts met school opnemen want hij vond het erg onverstandig om hem nog niet naar school te laten gaan. De arts vond dat er uitzonderingen zijn.
Ik vind het dubbel. Aan de ene kant wil ik een kleuterjuf geen vieze luiers laten verschonen maar aan de andere kant geef ik de arts gelijk dat het onverstandig is om hem nog niet op school te laten starten.
Of merk je niet dat hij gaat poepen?
vrijdag 8 mei 2020 om 10:35
Ik denk dat ze in het verkeerde topic zat.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 8 mei 2020 om 10:37
Hij is echt geen uitzondering, veel jongens worden later zindelijk. Soms valt opeens het kwartje als ze naar school gaan.
Is uitgesloten dat hij verstopt zit? Hoe ziet zijn poep er nu uit, zijn dat stevige drollen (volgens onze kinderarts: frikandel/kroket) of is het natter?
Wat helpt om meer gevoel rond zijn bekkengebied te krijgen zijn spelletjes. Pak bijvoorbeeld 5 dingen (van zacht naar hard; watje, lego, potlood, knuffeltje). Laat hem zijn ogen dicht doen en leg dan iets onder zijn billen. Hij moet door met zijn billen te voelen, raden wat het is.
Laat je hem nog steeds met regelmaat een paar minuten op de wc zitten? Laat hem daar eens bellen blazen. Als je een bel blaast (rustig) ontspan je je bekkenspieren. Mocht hij onbewust aanspannen op de wc, dan ontspant hij ze hiermee. En zit hij goed ontspannen, met zijn voeten op hoogte en een brilverkleiner?
Is uitgesloten dat hij verstopt zit? Hoe ziet zijn poep er nu uit, zijn dat stevige drollen (volgens onze kinderarts: frikandel/kroket) of is het natter?
Wat helpt om meer gevoel rond zijn bekkengebied te krijgen zijn spelletjes. Pak bijvoorbeeld 5 dingen (van zacht naar hard; watje, lego, potlood, knuffeltje). Laat hem zijn ogen dicht doen en leg dan iets onder zijn billen. Hij moet door met zijn billen te voelen, raden wat het is.
Laat je hem nog steeds met regelmaat een paar minuten op de wc zitten? Laat hem daar eens bellen blazen. Als je een bel blaast (rustig) ontspan je je bekkenspieren. Mocht hij onbewust aanspannen op de wc, dan ontspant hij ze hiermee. En zit hij goed ontspannen, met zijn voeten op hoogte en een brilverkleiner?

vrijdag 8 mei 2020 om 10:44
Hou daar nou eens mee op. Als jouw leven en de rest van de trollhinters nou zó godsgruwelijk saai is dat er geen bal is om over te schrijven dan hoef je mij daar nog niet mee lastig te vallen.
Ik heb topics over mijn tuin, een uitje in coronatijd, een droogmolen, de oude eigenaar van mijn huis, de kat, peuter en mijn miskraam. Hoe fucking doorsnee wil je het hebben?! En waar trigger je precies op? Op mijn pijn van de miskraam? Mijn zorgen om mijn peuter? Mijn stress door de bejaarde oude bewoner of mensen die mij uitschreeuwen tijdens een dagje uit? Of dat ik twijfel over welke droogmolen? Wat hier in zit de trigger? Of moet je het sappiger hebben?! Ik wil best schrijven over de nare zaken die mij zijn aangedaan. Waar zuig je goed op?
Wat maakt het dat hier te veel mensen blijven krijsen dat ik een troll ben? Moet ik eerst bellen met alle dino’s uit de napraat?
Laat mij met rust, pestkoppen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-05-2020 10:51
5.32% gewijzigd

vrijdag 8 mei 2020 om 10:54
Hecamel schreef: ↑08-05-2020 10:32Heb je hem met hele hoge nood al eens gewoon op het potje of de wc gezet? Zo lukte het bij ons (icm chocola) wel. Onze dochter gaf altijd wel aan dat ze moest poepen. Heb een keer heel lang gewacht en toen kon ze het niet meer houden, heb haar toen op het potje gedwongen, en toen kwam ze er achter dat het allemaal niet zoveel in heeft dat poepen. Daarna keer of wat beloond met chocola en toen was het geregeld.
Of merk je niet dat hij gaat poepen?
Ik merk niet echt goed wanneer hij gaat poepen. Geen scheetjes vooraf of afgezonderd gedrag. Hij geeft het niet aan en meld het meestal niet na de daad. Soms zie ik hem zijn kont een klein tikje naar achter doen en poept hij gelijk in zijn luier. Maar als ik hier dan als een valk de hele dag op ga zitten letten doet hij het precies als ik zelf even naar het toilet ga of iets uit een kast pak en niet kan kijken.
We gaan er nog wel een hele week aan wijden in de vakantie zodat mijn man en ik er samen op kunnen letten. Maar de jeugdarts waarschuwde ook voor druk en dan gaan ophouden.

vrijdag 8 mei 2020 om 11:01
MarijeMarije schreef: ↑08-05-2020 10:37Hij is echt geen uitzondering, veel jongens worden later zindelijk. Soms valt opeens het kwartje als ze naar school gaan.
De tip van voelen met zijn billen kende ik nog niet

Zijn poep wisselt tussen wat hij eet én niks is meer een kroket als je er daarna in gaat zitten of even mee rondloopt

Hij zit steeds ontspannener. Sowieso met de juiste uitrusting met voetjes op hoogte en niet wiebelende brilverkleiner. Bellenblazen zou hij super leuk vinden

vrijdag 8 mei 2020 om 11:04
MarijeMarije schreef: ↑08-05-2020 10:55@Beatea Onder de negeer gooien dit soort mensen. Echt, besteed er je aandacht niet aan.
Kan ik wel doen maar ze gedragen zich als pus en steken anderen er mee aan.
vrijdag 8 mei 2020 om 11:11
Dat is wel jammer dat hij het niet overduidelijk doet. Hier kwam het met de aankondiging dat ze moest poepen en dus dat ze een luier aan wilde. Dat scheelde natuurlijk we een stuk.BeaTea schreef: ↑08-05-2020 10:54Ik merk niet echt goed wanneer hij gaat poepen. Geen scheetjes vooraf of afgezonderd gedrag. Hij geeft het niet aan en meld het meestal niet na de daad. Soms zie ik hem zijn kont een klein tikje naar achter doen en poept hij gelijk in zijn luier. Maar als ik hier dan als een valk de hele dag op ga zitten letten doet hij het precies als ik zelf even naar het toilet ga of iets uit een kast pak en niet kan kijken.
We gaan er nog wel een hele week aan wijden in de vakantie zodat mijn man en ik er samen op kunnen letten. Maar de jeugdarts waarschuwde ook voor druk en dan gaan ophouden.
Valt er ook geen ritme in te ontdekken?
De enige tip die ik verder dus kan verzinnen is snoep, of iets anders waar hij heel blij van wordt. Want het lijkt erop dat het hem gewoon niet genoeg oplevert.
vrijdag 8 mei 2020 om 11:17
Dat spelletje spelen met kleding aan. Wel een beetje soepele kleding: joggingbroek of pyamabroek. Maak er een dagelijks spelletje van en draai het ook eens om (hij mag iets onder jouw billen leggen).
Bellenblazen was hier echt een goede hulp. Probeer zelf maar eens; je moet direct plassen
Het CB vond mijn zoon ook niet verstopt overkomen. De bekkenfysio ook niet. En op de poep-poli bleek hij hartstikke verstopt te zitten. het is dus niet altijd goed te herkennen. Hoeft bij jouw zoon niet zo te zijn, dus blijf vooral rustig proberen (niet te veel druk). Uiteindelijk komt het goed; voor hij naar de middelbare school gaat heeft hij het vast geleerd
Bellenblazen was hier echt een goede hulp. Probeer zelf maar eens; je moet direct plassen

Het CB vond mijn zoon ook niet verstopt overkomen. De bekkenfysio ook niet. En op de poep-poli bleek hij hartstikke verstopt te zitten. het is dus niet altijd goed te herkennen. Hoeft bij jouw zoon niet zo te zijn, dus blijf vooral rustig proberen (niet te veel druk). Uiteindelijk komt het goed; voor hij naar de middelbare school gaat heeft hij het vast geleerd

vrijdag 8 mei 2020 om 11:18
Wat bij mijn ouste hielp was ontdekken dat op de wc poepen makkelijker is en sneller gaat dan verschoond moeten worden. Hij was ook bijna vier. Wij hebben toen gezegd dat als je bijna 4 bent, dat je dan grote jongens poep hebt en dat je dan echt even moet douchen en schone kleren aanmoet als je in je luier gepoept hebt. Daardoor duurt dat langer dan gewoon even op de wc gaan zitten en poepen.
Verder geen drama van gemaakt, maar als feit gebracht. Ook niet boos geworden of zo, maar bij poep in de luier gewoon gezegd, ok, dan ga je nu even douchen, schone kleren aan.
Na drie keer had hij het door. Hij vond al dat gedouche en zo echt zonde van zijn tijd.
Overigens is mijn jongste een jaar lang met een luierbroekje naar school geweest. Bij hem lukte het zindelijk worden echt niet. Ook niet qua plassen. Wij zijn toen in overleg gegaan met de juf. Hij mocht komen met een luierbroekje, bij plas verschoonde hij het zelf, bij poepongelukjes (dat gebeurde bijna nooit, deed hij 's ochtends thuis) werd ik gebeld. Niet ideaal, maar ook geen ramp. Ook dat is uiteindelijk spontaan goed gekomen. Ineens 'snapte' hij het en was hij binnen drie dagen dag en nacht zindelijk.
En voordat iemand opmerkt dat het dan wel aan mij of aan de opvoeding zal liggen, de middelste was net na zijn tweede verjaardag dag en nacht zindelijk.
Verder geen drama van gemaakt, maar als feit gebracht. Ook niet boos geworden of zo, maar bij poep in de luier gewoon gezegd, ok, dan ga je nu even douchen, schone kleren aan.
Na drie keer had hij het door. Hij vond al dat gedouche en zo echt zonde van zijn tijd.
Overigens is mijn jongste een jaar lang met een luierbroekje naar school geweest. Bij hem lukte het zindelijk worden echt niet. Ook niet qua plassen. Wij zijn toen in overleg gegaan met de juf. Hij mocht komen met een luierbroekje, bij plas verschoonde hij het zelf, bij poepongelukjes (dat gebeurde bijna nooit, deed hij 's ochtends thuis) werd ik gebeld. Niet ideaal, maar ook geen ramp. Ook dat is uiteindelijk spontaan goed gekomen. Ineens 'snapte' hij het en was hij binnen drie dagen dag en nacht zindelijk.
En voordat iemand opmerkt dat het dan wel aan mij of aan de opvoeding zal liggen, de middelste was net na zijn tweede verjaardag dag en nacht zindelijk.

vrijdag 8 mei 2020 om 11:23
Hecamel schreef: ↑08-05-2020 11:11Dat is wel jammer dat hij het niet overduidelijk doet. Hier kwam het met de aankondiging dat ze moest poepen en dus dat ze een luier aan wilde. Dat scheelde natuurlijk we een stuk.
Valt er ook geen ritme in te ontdekken?
De enige tip die ik verder dus kan verzinnen is snoep, of iets anders waar hij heel blij van wordt. Want het lijkt erop dat het hem gewoon niet genoeg oplevert.
Ik zou al heel blij zijn met een vooraankondiging en vraag om luier

Er zit een beetje een ritme in. Vaak wel in de ochtend voor het ontbijt als we de avond er voor zwaar getafeld hebben. Of binnen een half uur na het ontbijt. Maaaar dat gebeurt niet als ik er op let. En soms nog een keer in de middag als we bijvoorbeeld de hele dag buiten zijn geweest en veel gedaan hebben.
Omkopen met snoep klinkt onschuldig maar ik wil eten niet als beloning geven. Ik heb er lang over gedaan om eten niet als beloning of troostmiddel te zien. Ik wil gezien ons dna hem niet aanleren om eten zo te zien.
Cadeautjes en zo hebben we al. Ik stickert hele kaarten vol met plasjes en is blij met de cadeautjes. Het poepcadeau is ook binnen handbereik.

vrijdag 8 mei 2020 om 11:35
MarijeMarije schreef: ↑08-05-2020 11:17Dat spelletje spelen met kleding aan. Wel een beetje soepele kleding: joggingbroek of pyamabroek. Maak er een dagelijks spelletje van en draai het ook eens om (hij mag iets onder jouw billen leggen).
Bellenblazen was hier echt een goede hulp. Probeer zelf maar eens; je moet direct plassen![]()
Het CB vond mijn zoon ook niet verstopt overkomen. De bekkenfysio ook niet. En op de poep-poli bleek hij hartstikke verstopt te zitten. het is dus niet altijd goed te herkennen. Hoeft bij jouw zoon niet zo te zijn, dus blijf vooral rustig proberen (niet te veel druk). Uiteindelijk komt het goed; voor hij naar de middelbare school gaat heeft hij het vast geleerd![]()
Met of zonder luier aan? Met luier voel je denk ik weinig of gaat het meer om de beweging?
Ik sluit verstopping niet helemaal uit. Als ik zie waar hij diarree van krijgt dan sluit ik niet uit dat er meer aan de hand is. Maar we moeten het denk ik nog even op de reguliere manier proberen.

vrijdag 8 mei 2020 om 11:41
Dat is bij mijn dochter ook wel een beetje. Ik heb dat zelf trouwens ook: buikpijn voordat ik moet, gevoelige darmen etc. Bij dochter zie ik dat inmiddels ook en vermoed dat dat wel een rol heeft gespeeld (naast dat ze gewoon laat was hoor). Maar is uiteindelijk helemaal goed gekomen. Ze is 6 en heeft nooit meer ongelukjes en is ook niet meer angstig.BeaTea schreef: ↑08-05-2020 11:35Met of zonder luier aan? Met luier voel je denk ik weinig of gaat het meer om de beweging?
Ik sluit verstopping niet helemaal uit. Als ik zie waar hij diarree van krijgt dan sluit ik niet uit dat er meer aan de hand is. Maar we moeten het denk ik nog even op de reguliere manier proberen.

vrijdag 8 mei 2020 om 11:43
snowy2 schreef: ↑08-05-2020 11:18Wat bij mijn ouste hielp was ontdekken dat op de wc poepen makkelijker is en sneller gaat dan verschoond moeten worden. Hij was ook bijna vier. Wij hebben toen gezegd dat als je bijna 4 bent, dat je dan grote jongens poep hebt en dat je dan echt even moet douchen en schone kleren aanmoet als je in je luier gepoept hebt. Daardoor duurt dat langer dan gewoon even op de wc gaan zitten en poepen.
Ik denk ook dat ze mij gaan bellen op school. Maar ik ben ook bezig met zwanger worden en ik zie dan al voor mij dat ik hoogzwanger naar school moet waggelen omdat er poep in zijn luier zit. Ik was de vorige zwangerschap ook veel ziek en vrees er voor.
Dat met het douchen hebben we twee weken gedaan omdat hij dan poep in zijn onderbroek had. Hij vond het niet fantastisch maar wel prima.
Ik dacht trouwens wel dat zindelijkheid aan de ouders lag. Maar ik dacht wel meer voordat ik een kind kreeg

vrijdag 8 mei 2020 om 11:44
Stickertjes deden het hier niet. Veel te lang wachten op een beloning.BeaTea schreef: ↑08-05-2020 11:23Ik zou al heel blij zijn met een vooraankondiging en vraag om luierDaar kan ik wat mee.
Er zit een beetje een ritme in. Vaak wel in de ochtend voor het ontbijt als we de avond er voor zwaar getafeld hebben. Of binnen een half uur na het ontbijt. Maaaar dat gebeurt niet als ik er op let. En soms nog een keer in de middag als we bijvoorbeeld de hele dag buiten zijn geweest en veel gedaan hebben.
Omkopen met snoep klinkt onschuldig maar ik wil eten niet als beloning geven. Ik heb er lang over gedaan om eten niet als beloning of troostmiddel te zien. Ik wil gezien ons dna hem niet aanleren om eten zo te zien.
Cadeautjes en zo hebben we al. Ik stickert hele kaarten vol met plasjes en is blij met de cadeautjes. Het poepcadeau is ook binnen handbereik.
Weet hij wat er in het vooruitzicht staat als hij poept? Want een “cadeau” is misschien te abstract. Als hij weet wat hij kan verdienen is de motivatie misschien groter om dat ook te verdienen.

vrijdag 8 mei 2020 om 11:45
SallySpectra* schreef: ↑08-05-2020 11:41Dat is bij mijn dochter ook wel een beetje. Ik heb dat zelf trouwens ook: buikpijn voordat ik moet, gevoelige darmen etc. Bij dochter zie ik dat inmiddels ook en vermoed dat dat wel een rol heeft gespeeld (naast dat ze gewoon laat was hoor). Maar is uiteindelijk helemaal goed gekomen. Ze is 6 en heeft nooit meer ongelukjes en is ook niet meer angstig.
Oh das ook vervelend

Onze zoon zegt niks over zijn buik. Hij is ook nooit misselijk of buikpijn. Hij eet als een bootwerker. En poept ook als een bootwerker

vrijdag 8 mei 2020 om 11:48
Hij heeft het cadeau gezien, het staat in de garage en heeft een afbeelding van het cadeau op zijn muur hangen

Plassen voor stickers werkt wel aardig hier. Omdat hij zijn kaarten ook zo vol heeft. Aan het plassen ligt het niet. Het was wel even zoeken maar hij snapt het.
vrijdag 8 mei 2020 om 11:57
Misschien stoppen met stickers voor plassen en alleen voor poep gaan geven? Volgens mij heeft het het plassen aardig onder de knie, en ik neem aan dat je niet tot de middelbare stickers wil blijven uitdelenBeaTea schreef: ↑08-05-2020 11:48Hij heeft het cadeau gezien, het staat in de garage en heeft een afbeelding van het cadeau op zijn muur hangen![]()
Plassen voor stickers werkt wel aardig hier. Omdat hij zijn kaarten ook zo vol heeft. Aan het plassen ligt het niet. Het was wel even zoeken maar hij snapt het.

vrijdag 8 mei 2020 om 11:59
Ja zo deden wij het ook. We begonnen met stickers voor elke keer dat ze op het potje ging. Dat had ze na een paar dagen door. Toen stickers als ze een plas had gedaan, toen alleen nog een beloning voor poepen.Maartje2016 schreef: ↑08-05-2020 11:57Misschien stoppen met stickers voor plassen en alleen voor poep gaan geven? Volgens mij heeft het het plassen aardig onder de knie, en ik neem aan dat je niet tot de middelbare stickers wil blijven uitdelen![]()

vrijdag 8 mei 2020 om 12:09
Het is gewoon niet genoeg zijn probleem.
Je klinkt als een lieve moeder en in maart schoot je Lucille finaal af. Maar ik denk echt dat je het meer zíjn probleem moet maken. Waarom zou je iets veranderen waar je geen last van hebt? Helemaal als je 3 bent. Je hebt wel betere dingen te doen.
Wat iemand anders zei: hem mee laten helpen schoonmaken. De dingen die hij niet zelf kan, daar moet hij naast blijven staan, tot het klaar is. Zo heeft hij er echt 'last' van, maar op een kindvriendelijke manier.
Er is een reden dat veel kinderen op school ineens wel zindelijk zijn: peer pressure. Tot die tijd kunnen ze het prima, maar er is niet voldoende motivatie.
Je klinkt als een lieve moeder en in maart schoot je Lucille finaal af. Maar ik denk echt dat je het meer zíjn probleem moet maken. Waarom zou je iets veranderen waar je geen last van hebt? Helemaal als je 3 bent. Je hebt wel betere dingen te doen.
Wat iemand anders zei: hem mee laten helpen schoonmaken. De dingen die hij niet zelf kan, daar moet hij naast blijven staan, tot het klaar is. Zo heeft hij er echt 'last' van, maar op een kindvriendelijke manier.
Er is een reden dat veel kinderen op school ineens wel zindelijk zijn: peer pressure. Tot die tijd kunnen ze het prima, maar er is niet voldoende motivatie.
vrijdag 8 mei 2020 om 12:18
Maar tussen nu zwanger willen worden en hoogzwanger zijn zit nog ongeveer 3/4 jaar. In die tijd kan er zoveel veranderen. Dat is een kwart van zijn leven! Daar zou ik me nu nog niet druk over maken.BeaTea schreef: ↑08-05-2020 11:43Ik denk ook dat ze mij gaan bellen op school. Maar ik ben ook bezig met zwanger worden en ik zie dan al voor mij dat ik hoogzwanger naar school moet waggelen omdat er poep in zijn luier zit. Ik was de vorige zwangerschap ook veel ziek en vrees er voor.
Dat met het douchen hebben we twee weken gedaan omdat hij dan poep in zijn onderbroek had. Hij vond het niet fantastisch maar wel prima.
Ik dacht trouwens wel dat zindelijkheid aan de ouders lag. Maar ik dacht wel meer voordat ik een kind kreeg![]()

vrijdag 8 mei 2020 om 14:32
Ja en daarbij doet hij dit vast niet dagelijks. Nou ja, dan moet je een of twee keer hoogzwanger naar school voor een poepbroek. Als dat alles is...

zaterdag 6 juni 2020 om 18:56
Ik durf het bijna niet te schrijven, bang dat ik het jinx, maar sinds een week poept peuter op het toilet. We hebben eerst nog bellen geblazen en voelspelletjes met de kont gedaan, drollen werden in het toilet gekieperd en uitgezwaaid en ondanks dat dat dikke pret was hielp het niet als de rest niet.
Toen wilde peuter geen luier meer maar weigerde nog steeds om op het toilet te poepen. Een luier aan voor alleen poep werkte niet. Dat had ik al een verbetering gevonden. Hij heeft toen 1x in zijn onderbroek gepoept en toen het warm weer was in zijn blote kont in de tuin gepoept
De dag daarna was ik het beu. Echt beu. Peuter ging een hele blablabladiscussie aan over waarom hij niet op het toilet wil poepen en toen verdampte plots de lieve en immer begripvolle moeder
Na een dik jaar die gesprekjes op zijn niveau te hebben gevoerd was ik het zat. Alle excuusjes waren al langsgekomen, mijn nieuwe huisarts die ik nog nooit ontmoet had, had inmiddels foto’s bekeken en de drollen goedgekeurd en peuter bleef het maar uitstellen. De druppel was ook dat de juf hem niet op wendag wil hebben met luier omdat nu met Corona alles nog meer aangescherpt is. Maar hij zit sinds twee weken woordjes te spellen en dan zegt hij ze geheel. Hij moet en wil naar school
Ik heb hem aan het eind van de discussie onomwonden toegeschreeuwd dat als hij gvd niet als een grote jongen op de godverdommerse plee ging poepen hij gvd niet naar school mag
En een uur later greep hij naar zijn kont, zei "ik moet poepen!" en twee seconden later zat hij keurig zijn drollen op de pot te draaien en was het daarna geen punt meer
Hij grijpt naar zijn kont één keer per dag en gaat naar het toilet.
Pedagogischverantwoord? Nee. Mijn beste kant? Nee. Heeft het gewerkt? Ja
Toen wilde peuter geen luier meer maar weigerde nog steeds om op het toilet te poepen. Een luier aan voor alleen poep werkte niet. Dat had ik al een verbetering gevonden. Hij heeft toen 1x in zijn onderbroek gepoept en toen het warm weer was in zijn blote kont in de tuin gepoept

De dag daarna was ik het beu. Echt beu. Peuter ging een hele blablabladiscussie aan over waarom hij niet op het toilet wil poepen en toen verdampte plots de lieve en immer begripvolle moeder

Ik heb hem aan het eind van de discussie onomwonden toegeschreeuwd dat als hij gvd niet als een grote jongen op de godverdommerse plee ging poepen hij gvd niet naar school mag

En een uur later greep hij naar zijn kont, zei "ik moet poepen!" en twee seconden later zat hij keurig zijn drollen op de pot te draaien en was het daarna geen punt meer

Pedagogischverantwoord? Nee. Mijn beste kant? Nee. Heeft het gewerkt? Ja