Kind doet hond pijn

08-05-2020 17:54 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Getwijfeld of ik dit topic moest starten. Uit angst voor negatieve reacties.
Toch ga ik het doen omdat ik wil dat dit goed komt en zowel kind als pup wil begeleiden.

We hebben sinds een aantal weken een pup in huis. De wens was er al een tijd, bewust gewacht tot kind wat groter was (bijna 4) en we konden met onze werkgevers regelen dat er iedere dag iemand thuis kan zijn voor zeker een jaar.
We hebben ons goed verdiept in het ras, hebben een goede fokker gezocht. En in overleg met de fokker een hond gekozen die in ons gezin past.
Kind goed voorbereid, uitgelegd dat de pup nog een baby is en alles moet leren, regels besproken (hond met rust laten in de bench etc, speelgoed en schoenen opruimen enz).

So far so good.

Pup is natuurlijk nog lerende en is dol op ons springende kind. Dat zorgt er nog wel eens voor dat hij in broeken en truien hangt. Kleuter vond dit allemaal niet zo spannend, maar wat extreme drama geeft is de kwestie van het buitenspeelgoed.
Kind is continu druk met de watertafel en zandbak. Dus pup ook. En af en toe loopt pup dan weer met een emmertje of schepje in de bek.
Kleuter mag dit gewoon afpakken en we hebben geleerd dat er dan een ander speeltje aan pup gegeven kan worden. Dit leek prima te gaan.

Echter sinds een week of 2 is het iedere keer gedoe. Gillen, krijsen, “maaahaaaaaaaam pup doet dit, mahaaaaaaaam pup heeft mijn emmer”.

Continu. Ik loop iedere keer als een politieagent de boel te sussen.

Sinds een week doet kleuter de pup pijn. En ik ben het zat. Ik snap heus dat het niet makkelijk is dat pup er met speelgoed of schoenen vandoor gaat. Echter kind laat alles achter waar er gespeeld is.
Vandaag ben ik geëxplodeerd nadat kleuter de pup met een emmer heeft geslagen en heb ik gezegd dat als dit iedere keer blijft gebeuren, de pup maar ergens anders moet gaan wonen bij kindjes die hem wel lief vinden.
Dikke tranen en “maar ik vind pup heel lief”.

Maar ik meen het wel. Ik gun pup een fijn huis. En ik wil geen angstige hond. Natuurlijk is dit nog niet aan de orde en ik geloof ook echt wel dat mijn uitbarsting indruk heeft gemaakt. Maar hoe voorkom ik dit?

Goddank gaat kind weer naar de opvang volgende week. Ik werk nu en let met een schuin oog op kind en pup, ik hoop dat dit makkelijker wordt volgende week. Maar heeft iemand een idee hoe ik de band tussen die twee versterk, kind minder dramatisch doet (ik heb al gezegd dat als pup per ongeluk iets kapot maakt we het gewoon vervangen).

Tips zijn welkom.

Na aanleiding van de eerste reacties: kind en pup zijn nooit alleen. Ik ben niet gek.
pingpang wijzigde dit bericht op 08-05-2020 18:06
1.84% gewijzigd
pingpang schreef:
08-05-2020 19:31
Dank je. Het komt ook wel goed. Het zat me bij het openen van dit topic ook gewoon hoog. Ik heb zeker waardevolle tips gehad waar ik wat mee kan. En ik hoop dat de hondencurus snel weer begint. Ik denk dat we daar een hoop uithalen.
Er zijn ook hondenscholen die op dit moment priveles geven, daar zou ik naar op zoek gaan. Als dat niet lukt kun je een gedragstherapeut laten komen om je te voorzien van tips.

Hoeveel échte rust krijgt je pup per dag?
Eurus schreef:
08-05-2020 19:38
Pas op mensen, er wordt gestafd hier.
Niet door mij hoor
Th∅rdis schreef:
08-05-2020 19:35
Het komt heus goed. Alleen kost het enorm veel energie de eerste weken/maanden.
Ja al zul je regelmatig met je handen in het haar zitten.
pingpang schreef:
08-05-2020 19:37
Klopt. Je hebt nooit garanties. Maar het zijn goede gezinshonden. Wij zochten een werkhond (actief gezin).
Wel weet de fokker wat ze fokt en ze heeft goed met ons meegekeken welke pup bij ons paste.

Maar nee garanties heb je nooit.
Hé, ik heb mijn toen 10/11/12 weken oude pup echt bijna afgeleverd bij de Chinees. Eerste hond, mechelse herder. De kinderen liepen met schoenen in huis wegens de wandelende piranha...

Ik weet alles van onderschatten :)
pingpang schreef:
08-05-2020 19:39
Niet door mij hoor
Ik geloof je direct :)
Vaak meelezers.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
Pas op mensen, er wordt gestafd hier.
Doe niet zo achterlijk stokerig zeg. Bah bah.
Th∅rdis schreef:
08-05-2020 19:40
Doe niet zo achterlijk stokerig zeg. Bah bah.
Ik stook niet, ik waarschuw. Staffen is pas achterlijk.
Eurus schreef:
08-05-2020 19:41
Ik stook niet, ik waarschuw. Staffen is pas achterlijk.
Vind je? Ik heb het echt wel overwogen nadat er zo op me ingehakt werd. Ik wilde het liefst de mods vragen het topic te verwijderen.
Gelukkig kreeg ik toen fijne tips.
pingpang schreef:
08-05-2020 19:45
Vind je? Ik heb het echt wel overwogen nadat er zo op me ingehakt werd. Ik wilde het liefst de mods vragen het topic te verwijderen.
Gelukkig kreeg ik toen fijne tips.
Ja dat vind ik. Spreek mensen aan op gedrag maar ga niet achterbaks klikken bij de juf.

Maar goed, succes met pup en tips :)
Th∅rdis schreef:
08-05-2020 19:33
Een broer of zus krijst terug of mept terug, een hond bijt je neus er af. Zie je het verschil?
Nee, ik heb geen ervaring mee dat een hond een neus eraf probeert te bijten maar ik zie nu dat jij een totaal ander ras heb gehad dan dat wij altijd hebben gehad. Een herder komt er bij ons nooit in.
snowdogs schreef:
Er zijn ook hondenscholen die op dit moment priveles geven, daar zou ik naar op zoek gaan. Als dat niet lukt kun je een gedragstherapeut laten komen om je te voorzien van tips.

Hoeveel échte rust krijgt je pup per dag?
We hebben een aantal hondenscholen benaderd gisteren. Ze geven idd ook privéles en we hebben gevraagd wat zij het beste vinden.

We hadden ons al ingeschreven maar die hondenschool blijft gesloten tot na de zomer.
Helaas zoals hierboven ook staat: nemen veel mensen in deze tijd een hond. Dus de scholen zitten bomvol.

Pup krijgt ruim voldoende rust. We wandelen nu 6-7x daags met hem (ook snachts nog). En verder slaapt hij vooral. Kleuter laat de hond wel met rust als hij slaapt gelukkig.’
wat een ontzettend goed voorbeeld van slecht ouderschap en slecht huisdiereigenaarschap. Om te janken
mimimouse schreef:
08-05-2020 19:47
Nee, ik heb geen ervaring mee dat een hond een neus eraf probeert te bijten maar ik zie nu dat jij een totaal ander ras heb gehad dan dat wij altijd hebben gehad. Een herder komt er bij ons nooit in.
Mijn nichtje werd door hun schattige schoothondje gebeten. Beestje was ook al 10, zij al 9. Hij schrok. En hij beet. Rondje eerste hulp met nooit meer overgaande littekens in haar gezicht

Het ras maakt daarbij geen fluit uit.
Mijn levensgevaarlijke herder bijt ook geen neuzen af. Probeert ie ook niet. Maar elke hond kan dat doen in een onbewaakt ogenblik
anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 08-05-2020 19:55
13.04% gewijzigd
S-Meds schreef:
08-05-2020 19:53
wat een ontzettend goed voorbeeld van slecht ouderschap en slecht huisdiereigenaarschap. Om te janken
Meds echt superbedankt. Hier kan ik echt iets mee en ik voel me nu een stuk beter. Waardevolle tip. Echt!
Oei wat naar om te lezen dat je kleuter en de pup elkaar zo in de weg zitten. Ik heb geen enkele reactie gelezen, maar ik vind dat jullie je goed hebben voorbereid. En dit is natuurlijk een extreme situatie nu jij thuis moet werken en op pup en kind moet letten. Is het een optie om een paar dagen vrij te nemen totdat je kind weer naar school/opvang kan?
Wat tips:
Hond vaker in de bench
Kind straf geven als kind pup pijn doet en uitleggen natuurlijk.
Jij bent de baas dus jij bepaalt wat er gebeurt. Als het niet gaat tussen kind en pup, pup apart zetten.
Kind laten 'wandelen' met pup en laten verzorgen
Ze uiteraard nooit alleen laten, maar dat doe je al nooit lees ik. De pup moet nog heel veel rusten, dus vaker laten slapen in de bench.
Voorkom dat pup ooit kind pijn doet, dat is lastig af te leren.

Veel succes en onthoud dat dit echt maar even duurt. Pup wordt heel snel groot en kind gaat straks weer naar opvang.
enthousiasteling schreef:
08-05-2020 19:54
Oei wat naar om te lezen dat je kleuter en de pup elkaar zo in de weg zitten. Ik heb geen enkele reactie gelezen, maar ik vind dat jullie je goed hebben voorbereid. En dit is natuurlijk een extreme situatie nu jij thuis moet werken en op pup en kind moet letten. Is het een optie om een paar dagen vrij te nemen totdat je kind weer naar school/opvang kan?
Wat tips:
Hond vaker in de bench
Kind straf geven als kind pup pijn doet en uitleggen natuurlijk.
Jij bent de baas dus jij bepaalt wat er gebeurt. Als het niet gaat tussen kind en pup, pup apart zetten.
Kind laten 'wandelen' met pup en laten verzorgen
Ze uiteraard nooit alleen laten, maar dat doe je al nooit lees ik. De pup moet nog heel veel rusten, dus vaker laten slapen in de bench.
Voorkom dat pup ooit kind pijn doet, dat is lastig af te leren.

Veel succes en onthoud dat dit echt maar even duurt. Pup wordt heel snel groot en kind gaat straks weer naar opvang.
Thanks. Al ben ik er van overtuigd dat alles wat we er nu in stoppen zich straks uitbetaald. Dus veel energie in de opvoeding van beiden, consequent zijn maar ook investeren in hun relatie. En dat was mijn eigenlijke vraag in dit topic.

Ik heb niet gevraagd of mensen aub wilde benoemen wat een slechte moeder of hondeneigenaar ik wel niet ben.
pingpang schreef:
08-05-2020 19:48
We hebben een aantal hondenscholen benaderd gisteren. Ze geven idd ook privéles en we hebben gevraagd wat zij het beste vinden.

We hadden ons al ingeschreven maar die hondenschool blijft gesloten tot na de zomer.
Helaas zoals hierboven ook staat: nemen veel mensen in deze tijd een hond. Dus de scholen zitten bomvol.

Pup krijgt ruim voldoende rust. We wandelen nu 6-7x daags met hem (ook snachts nog). En verder slaapt hij vooral. Kleuter laat de hond wel met rust als hij slaapt gelukkig.’
Goed dat je je kleuter hebt geleerd om de hond met rust te laten als hij slaapt.

Is de 6-7x per dag wandelen inclusief de nacht? Elke 2-2,5 uur uitlaten overdag is voor veel pups wat weinig en kan ‘ongelukjes’ in de hand werken.

Veel baasjes maken de hond ‘s nachts wakker om te plassen, maar daarmee leer je de hond ‘s nachts op een bepaalde tijd wakker te worden wat je vervolgens weer af moet leren. Ik wacht altijd tot mijn pups uit zichzelf wakker worden, wacht dan eventjes tot ik merk of de pup weer gaat liggen, zo niet dan laat ik de pup pas uit ‘s nachts.

Op het moment is het inderdaad heel erg druk bij de hondenscholen vanwege de impulsaankopen, maar die mensen staan meestal niet open voor priveles dus daar zal nog wat ruimte zijn. Wacht in elk geval niet tot je pup gaat puberen voordat je weer les gaat nemen, want dan ben je te laat omdat je pup dan op zijn irritantst is. Reuen hebben tot 7x meer last van hun hormonen dan teven, dus voor die baasjes is op jonge leeftijd gaan trainen extra belangrijk.

Vergeet ook niet om je pup te leren alleen thuis te zijn. Bouw het langzaam op en ga buiten zicht-, hoor- en reukafstand, dus boven of in de tuin gaan zitten is niet ver genoeg van huis.
Kind slaat hond = moeder slaat kind.
Weten ze gelijk hoe het voelt. Is dan zo afgelopen.
snowdogs schreef:
08-05-2020 20:01
Goed dat je je kleuter hebt geleerd om de hond met rust te laten als hij slaapt.

Is de 6-7x per dag wandelen inclusief de nacht? Elke 2-2,5 uur uitlaten overdag is voor veel pups wat weinig en kan ‘ongelukjes’ in de hand werken.

Veel baasjes maken de hond ‘s nachts wakker om te plassen, maar daarmee leer je de hond ‘s nachts op een bepaalde tijd wakker te worden wat je vervolgens weer af moet leren. Ik wacht altijd tot mijn pups uit zichzelf wakker worden, wacht dan eventjes tot ik merk of de pup weer gaat liggen, zo niet dan laat ik de pup pas uit ‘s nachts.

Op het moment is het inderdaad heel erg druk bij de hondenscholen vanwege de impulsaankopen, maar die mensen staan meestal niet open voor priveles dus daar zal nog wat ruimte zijn. Wacht in elk geval niet tot je pup gaat puberen voordat je weer les gaat nemen, want dan ben je te laat omdat je pup dan op zijn irritantst is. Reuen hebben tot 7x meer last van hun hormonen dan teven, dus voor die baasjes is op jonge leeftijd gaan trainen extra belangrijk.

Vergeet ook niet om je pup te leren alleen thuis te zijn. Bouw het langzaam op en ga buiten zicht-, hoor- en reukafstand, dus boven of in de tuin gaan zitten is niet ver genoeg van huis.
Klopt. Ivm het ras lopen we 6-7x (opbouwen) en we gaan uiteindelijk de nacht afbouwen. Ook hier heeft de fokker ons uitleg over gegeven.
Tussendoor plast hij nog wel eens in de tuin.

Ik hoop dat er een hondenschool is die plek heeft.
Privéles of in een groep maakt me niet uit.
Het is gewoon balen dat onze hondenschool dicht blijft.

En anders bel ik inderdaad een gedragsdeskundige.
MrsEklund schreef:
08-05-2020 20:03
Kind slaat hond = moeder slaat kind.
Weten ze gelijk hoe het voelt. Is dan zo afgelopen.
Ik sla mijn kind niet. Is geen optie. Nooit.

Kind moet juist leren dat er niet geslagen wordt bij drift.
Lekker voorbeeld als je dan zelf wel gaat slaan.
Het is gewoon pittig. Een pup of kind alleen al, laat staan de combinatie.

Het helpt om je te verdiepen in hondentaal en -gedrag. Turid Rugaas heeft hierover goede, toegankelijke boeken geschreven. En probeer ze idd voorlopig uit elkaar te houden als je er niet direct bovenop kunt zitten. Een puppy ren was hier een uitkomst. Heb verder vertrouwen. Het is even intensief, maar wordt snel rustiger.
Ab_Normaal schreef:
08-05-2020 18:04
Je laat ze geen moment alleen, maar sinds een week doet kind de pup pijn.
Jij ziet het steeds niet aankomen?
ach ja kan natuurlijik even afgeleid zijn maar als kind en pup samen spelen moet je er natuurlijk bovenop zitten
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 08-05-2020 20:28
0.33% gewijzigd
pingpang schreef:
08-05-2020 20:08
Klopt. Ivm het ras lopen we 6-7x (opbouwen) en we gaan uiteindelijk de nacht afbouwen. Ook hier heeft de fokker ons uitleg over gegeven.
Tussendoor plast hij nog wel eens in de tuin.

Ik hoop dat er een hondenschool is die plek heeft.
Privéles of in een groep maakt me niet uit.
Het is gewoon balen dat onze hondenschool dicht blijft.

En anders bel ik inderdaad een gedragsdeskundige.
Een paar minuten wandelen per keer is voor zo’n jonge pup voorlopig meer dan genoeg en hoeft op deze leeftijd ook nog niet opgebouwd te worden. Het geeft nu al meer dan genoeg prikkels om de halsband om te doen, de deur uit te gaan en daar auto’s/fietsen/mensen/honden te zien. Je mag dan al blij zijn als ze uberhaupt plassen/poepen, want vaak vergeten ze dat door alle prikkels.
Houd er rekening mee dat als je pup nu in de tuin mag plassen, maar later niet meer dat je hem 2x zindelijk moet maken: 1x in huis en daarna nog een keer in de tuin.
Voor honden zijn kinderen vaak niet de meest leuke personen en zeker kleine kinderen niet. Kinderen en honden moet je nooit alleen laten. Een lieve pup kan vals worden nadat hem veel leed is aangedaan door een kind die nog van niks weet en hem pijn doet en aan zijn staart trekt en in zijn oren bijt net zoals het kind het ook bij zijn knuffel doet. En dan wordt op een gegeven moment de hond weg gedaan omdat hij gehapt heeft naar het kind die de hond mishandelde. De hond moet naar het asiel en krijgt dan de label van is agressief en kan niet met kinderen. Een hond kan leuk zijn voor de kinderen maar zolang de kinderen niet leuk zijn voor de hond vind ik het triest.
snowdogs schreef:
08-05-2020 20:16
Een paar minuten wandelen per keer is voor zo’n jonge pup voorlopig meer dan genoeg en hoeft op deze leeftijd ook nog niet opgebouwd te worden. Het geeft nu al meer dan genoeg prikkels om de halsband om te doen, de deur uit te gaan en daar auto’s/fietsen/mensen/honden te zien. Je mag dan al blij zijn als ze uberhaupt plassen/poepen, want vaak vergeten ze dat door alle prikkels.
Houd er rekening mee dat als je pup nu in de tuin mag plassen, maar later niet meer dat je hem 2x zindelijk moet maken: 1x in huis en daarna nog een keer in de tuin.
Klopt.
Maar zoals je zelf ook zegt: er gebeurt buiten nog ontzettend veel dus plassen en poepen tijdens het wandelen lukt niet altijd. Gaat wel steeds beter.
Opbouwen moest wel. Is ons zowel door de dierenarts als fokker uitgelegd. Iedere keer een stukje verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven