Bewust kindvrij sinds 2010, deel 25

09-05-2019 18:55 3036 berichten
Ja! Daar zijn we weer! Deel 25 alweer! :cheer:

(voorheen ook wel bekend als Vanaf oktober 2010 kindvrij).

Voor iedereen die er voor kiest om geen kinderen te krijgen.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
RickDalton schreef:
09-05-2020 14:52
https://www.ad.nl/binnenland/een-op-de- ... ~ac09b338/

1 op de 10? ik zou me niet verbazen als het getal hoger zou zijn. het is nog een flink taboe om toe te geven dat je de grootste fout van je leven hebt gemaakt :bye:
Een op de tien moeders zegt weleens spijt te hebben dat ze kinderen heeft genomen. Dat blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift Linda onder 2300 moeders van een of meer kinderen aan de vooravond van Moederdag. Daarnaast zegt de helft van de vrouwen het moederschap te hebben onderschat.

Dat snap ik niet he. Hoe kunnen mensen het onderschatten? Wat hadden ze dan verwacht? Hebben ze dan niet om zich heen gekeken? Of hun kop in het zand gestoken?

Maar er rust zeker een taboe op spijt van kinderen.
Heel veel mensen denken echt 0 na over het krijgen van kinderen. ‘Hoort gewoon’ of ‘heb ik altijd al gewild’ of, voor de mensen die er wat meer over nadenken: ‘komt wel goed’.

Maar voor heel veel mensen is echt iets waar niet over nagedacht wordt. Valt me ook altijd op.

En ik vind bij de meesten het leven zo klein en schraal geworden. Met een paar uitzonderingen hoor, zeker wel. Maar de kleinburgerlijkheid, het beperkte wereldbeeld, de volledige focus op alleen maar zichzelf en hun kinderen (ipv ook de rest van Nederland en de wereld), het niet kunnen verplaatsen in anderen. Maar goed, dat is ook mijn stokpaardje momenteel.
Dat laatste klopt gewoon. Met name mensen met babies en peuters worden heel beperkt in hun blik. Zelf denken ze dat ze verruimen maar dat laten ze niet zien.
iones schreef:
09-05-2020 21:45
Dat laatste klopt gewoon. Met name mensen met babies en peuters worden heel beperkt in hun blik. Zelf denken ze dat ze verruimen maar dat laten ze niet zien.
klopt, van enige verruiming van het wereldbeels is totaal geen sprake.

Sowieso is het zo dat mensen zonder kinderen over het algemeen slimmer, ruimdenkender, financieel verstandiger, geestelijk en lichamelijk gezonder zijn en meer culturele interesses hebben dan de 'small minded' set van mensen met kinderen.

Vroeger had keek ik altijd op naar 'dat type mens' (die zonder kids) en dacht ik altijd 'zo wil ik ook leven'

heb het nu :cheers:
Ik verbaas me altijd over dingen die veel ouders zeggen zoals "pas toen ik een kind kreeg wist ik wat er echt toe deed" en andere onzin. Oke Karen, alleen omdat jij je ineens verlicht voelt, betekent niet dat wij net zo beperkt zijn als jij :P

Een kind krijgen is echt geen prestatie en behalve voor jou, de vader en wellicht de grootouders is hij ook niet bijzonder. :whip:

Ineens hebben ze allemaal het licht gezien. Ik vraag mij echt af wat voor leven die voor kinderen hadden. En dan al die verhalen van ouders met kinderen die gaan scheiden :nooo: zo sneu voor die kinderen. Van die ouders die denken dat ze er alles aan gedaan hebben, maar daar denk ik vaak heel anders over.

Ik lees vaak hier ook van die verhalen over mensen in ongezonde relaties en dan toch een kind krijgen :nope: Je moet gewoon geen kinderen krijgen als je leven/gezondheid/relatie/financiele situatie onstabiel is... Helaas delen veel ouders deze mening niet.
Emboldened by the flame of ambition
Skadí schreef:
09-05-2020 22:41
Ik verbaas me altijd over dingen die veel ouders zeggen zoals "pas toen ik een kind kreeg wist ik wat er echt toe deed" en andere onzin. Oke Karen, alleen omdat jij je ineens verlicht voelt, betekent niet dat wij net zo beperkt zijn als jij :P

Een kind krijgen is echt geen prestatie en behalve voor jou, de vader en wellicht de grootouders is hij ook niet bijzonder. :whip:

Ineens hebben ze allemaal het licht gezien. Ik vraag mij echt af wat voor leven die voor kinderen hadden. En dan al die verhalen van ouders met kinderen die gaan scheiden :nooo: zo sneu voor die kinderen. Van die ouders die denken dat ze er alles aan gedaan hebben, maar daar denk ik vaak heel anders over.

Ik lees vaak hier ook van die verhalen over mensen in ongezonde relaties en dan toch een kind krijgen :nope: Je moet gewoon geen kinderen krijgen als je leven/gezondheid/relatie/financiele situatie onstabiel is... Helaas delen veel ouders deze mening niet.
"pas toen ik een kind kreeg wist ik wat er echt toe deed"

Geeft al aan inhoudsloos je leven is en wat er bij hen er toe doet. ik mag hopen dat er nog wat andere zaken zijn die er in je leven toe doen o_o

ach het zijn allemaal manier om de fouten goed te praten denk ik maar. wie wil er nu vrijwillig met 2 of 3 kids op een camping staan? wie wil er nu vrijwillig in de beste tijd van zijn/haar leven alles laten draaien om de kids en jezelf volledige wegcijferen? ik heb het mezelf echt nooit zien doen. ik volg mijn eigen pad en het leven draait om mij. noem het maar egoistisch maar ik ben hier maar 1x en ik wil doen wat ik wil en niet wat de massa's doet.

Vandaag lekker dagje bank hangen, de zon komt vandaag en komende week niet dus lekker op de bank met een goed boek en kop thee en wat netflixen. heerlijk samen met vrouwlief :love:
Mijn persoonlijke favoriet is:" ik doe alles voor mijn kinderen" maar dan wel scheiden want "dat is beter voor de kinderen". 18 Jaar je eigen genoegens uitstellen is blijkbaar te veel gevraagd in het belang van de kinderen.
Ik vind je gedachtegang zeker niet egoïstisch. Ik snap sowieso nooit waarom mensen met kinderen mensen zonder kinderen egoïstisch kunnen vinden. Die argumenten zijn alles behalve steekhoudend.

Klinkt heerlijk lekker samen met je partner genieten van de tijd samen. :love:

Sowieso vind ik het altijd bijzonder hoe mensen eerst een kind of twee krijgen en dan gaan scheiden met kleine kinderen. Dat zou beter voor de kinderen zijn. Tuurlijk joh blijf tegen jezelf liegen zodat je lekker kan daten en je kinderen heen en weer kunnen pendelen voor de komende jaren.

Ik heb vandaag ook weer een lekker rustig dagje. Ik ga zo even een stuk wandelen. Verder lekker relaxen. :)
Emboldened by the flame of ambition
Geronimo2 schreef:
10-05-2020 08:30
Mijn persoonlijke favoriet is:" ik doe alles voor mijn kinderen" maar dan wel scheiden want "dat is beter voor de kinderen". 18 Jaar je eigen genoegens uitstellen is blijkbaar te veel gevraagd in het belang van de kinderen.
Huh?! Deze snap ik 100% niet.

Als ik het goed begrijp vind jij dat je bij elkaar moet blijven als je kinderen hebt tot ze 18 zijn? Want dat is beter voor ze?

Maar dat slaat toch helemaal nergens op?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
10-05-2020 09:03
Huh?! Deze snap ik 100% niet.

Als ik het goed begrijp vind jij dat je bij elkaar moet blijven als je kinderen hebt tot ze 18 zijn? Want dat is beter voor ze?

Maar dat slaat toch helemaal nergens op?
Denk dat er bedoeld wordt dat je je eigen belangen opzij moet zetten (en dus veel water bij de wijn moet doen om de relatie in stand te hounden) in het belang van de kinderen. ook al gaat het niet zo lekker tussen je partner en jij. als je kinderen neemt weet je gewoon dat je zelf van ondergeschikt belang bent en dat alles gedaan moet worden om de kinderen een goede start in het leven te geven. en ja dat is de eerste 18 jaar.. daar gaat het fout bij velen die zien een kleine baby en denken dan "ik wil dit ook" en maken dan de grote fout.

Hedendaagse millenials met kids gaan bij de minste of geringste tegenslag al uit elkaar (meer dan de helft van de kinderen die bij mijn vrouw in de klas (groep 5 basisschool) zitten heeft gescheiden ouders..) dat geeft al genoeg aan denk ik. hedonistische lifestyle van "hebben,hebben,hebben' maar het vervolgens niet kunnen.
RickDalton schreef:
09-05-2020 19:03
Mijn vrouw heeft van 2 vriendinnen met kinderen al eens te horen gekregen dat ze 'er wel een beetje spijt van hebben' van 1 vriendin snap ik het wel want die hebben 3 autistische kinderen en die hebben het gigantisch zwaar. elke keer als zij hier eens is om bij ons te eten dan zie je gewoon de vermoeidheid op haar gezicht.. wij hebben er wel eens medelijden mee. triest gewoon dat je je beste jaren van je leven verprutst hebt met kinderen.. ppfff

.. en dan te denken dat ze ons ook kinderen hadden toegewenst.. whoohahahaha. nee bedankt. ik ken mijn beperkingen en nee daar wil ik absoluut geen kopie of 50% van terugzien. :bye:
Ik heb ook Autisme. Dat wil ik niet doorgeven, want er heerst nog veel onbegrip over. En ik heb teveel me-time nodig om een leuke moeder te kunnen zijn.
hondenmens schreef:
10-05-2020 11:09
Ik heb ook Autisme. Dat wil ik niet doorgeven, want er heerst nog veel onbegrip over. En ik heb teveel me-time nodig om een leuke moeder te kunnen zijn.
Me-time, dat is het. zou het voor geen geld kwijt willen raken. als ik niet genoeg me-time krijg in mijn huidige relatie (en goddank krijg ik dat hier gewoon) dan zou ik 'sterven'

over 2 week gaat mijn vrouw weer een lang weekend naar een vriendin en zit ik lekker vanaf donderdag t/m maandagavond alleen thuis. man wat kan ik daar al naar uitkijken!
RickDalton schreef:
10-05-2020 11:14
Me-time, dat is het. zou het voor geen geld kwijt willen raken. als ik niet genoeg me-time krijg in mijn huidige relatie (en goddank krijg ik dat hier gewoon) dan zou ik 'sterven'

over 2 week gaat mijn vrouw weer een lang weekend naar een vriendin en zit ik lekker vanaf donderdag t/m maandagavond alleen thuis. man wat kan ik daar al naar uitkijken!
Dat kan ik me voorstellen. Fijn dat je een relatie hebt waarin je genoeg me-time krijgt. Ik heb geen relatie, maar als ik die ooit krijg wil ik latten.
hondenmens schreef:
10-05-2020 11:09
Ik kreeg mijn diagnose pas op m'n 47e, dus als ik een kinderwens had gehad dan had ik het doorgegeven voor dat ik er achter kwam!
Gelukkig maar dus dat ik instinctief een hekel aan dat hele kindergedoe/geregel heb!
hondenmens schreef:
10-05-2020 11:22
Dat kan ik me voorstellen. Fijn dat je een relatie hebt waarin je genoeg me-time krijgt. Ik heb geen relatie, maar als ik die ooit krijg wil ik latten.
had recent ergens gelezen dat stellen die latten het meest gelukkig zijn in de relatie. snap ik ook nog wel, je kan je eigen huis inrichten zonder rekening te hoeven houden met de smaak van de partner en hoeft wat dat betreft geen water bij de wijn te doen.

Wij zijn elkaar pas tegengekomen toen we begin 30 waren (nu 9 jaar geleden) en hebben tot die tijd uitsluitend met onszelf samengewoond, ineens met iemand samenwonen was wel ff wennen. (vandaar dat we af en toe ook genoeg me-time voor onszelf willen, dat is erin gesleten na jaren alleen wonen) het heeft echt heel lang geduurd voordat ik mijn draai heb gevonden in haar huis. (inmiddels wonen we elders in een huis wat 'van ons is')

het huis is ook letterlijk van ons, geen kinderen betekent ook dat je geld over hebt voor andere zaken zoals een hypotheek aflossen :hyper: minder maandlasten (alleen boodschappen en wat verplichte verzekeringen) dus meer tijd voor vrijwilligerswerk en minder werken. :cheer:

Tuintime voor zover het kan! nu nog mooi weer :sun:
hondenmens schreef:
09-05-2020 16:21
Het lichamelijke lijkt me ook echt horror, ook wat vrouwen er vaak aan overhouden. Ik hoor vaak dat het meestal toch goed gaat, maar je zou maar net bij die groep horen waarbij het fout gaat. Of dat je een kind met (ernstige) beperking krijgt. Daar zou ik denk ik niet mee kunnen omgaan.
Bijna alle kinderen in mijn familie hebben wat. Eentje is blind geboren, de ander is zwaar gehandicapt (heeft de ontwikkeling van een kind van 3 maanden, wat eigenlijk niks is) dan nog een meisje van bijna vier dat om onduidelijke redenen niet praat. Iedereen zegt, wacht maar tot er kinderen in je eigen familie zijn. Nou, ik word er niet enthousiaster van.

Die kinderen zijn overigens niet verwant aan elkaar dus het is geen foutje in de genenpool.
Kwebbeltje91 schreef:
09-05-2020 08:10
[...]

Ik werk in de thuiszorg en sommige mensen vragen weleens naar mijn privéleven. Of ik al niet gesetteld ben, etc. Eh nee :P Sommige reageren dan wel verbaasd: Maar je bent toch al 28? Eh ja.. Ergens snap ik hun reactie wel, vaak hebben zij al kleinkinderen die ook allang getrouwd/zwanger zijn. En die zijn van mijn leeftijd natuurlijk.

Maar ik krijg ook vaak wel positieve reacties hoor. "Ach meid, dat komt vanzelf wel. Of niet ;) Je hebt groot gelijk, niks overhaasten.
Maar wanneer ben je nu dan eigenlijk gesetteld?
Niet gesetteld, dan denk ik aan iemand die nog de halve wereld rondreisd op de bonnefooi en geen baan, huis ed heeft. Maar als je gewoon een eigen plek en inkomen hebt, dan ben je in mijn optiek gewoon gesetteld. :biggrin:

RickDalton, klinkt alsof wij een vergelijkbaar leven hebben. :biggrin:

Me-time is voor mij ook heel belangrijk, voor vriend ook, maar nu wij minder weg gaan, heeft hij dat minder vaak. Ik ging regelmatig een nacht weg naar mijn ouders en dat is nu even niet. Dus lekker pizza eten en een halve nacht gamen lukt niet. Hij mag best wel, maar hij vindt het leuker om dat te doen als ik er niet ben. :biggrin: Sowieso zijn collega's met kinderen soms wel iets jaloers daarop, want zij moeten de gameconsole delen met de kinderen. :rofl:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
11-05-2020 09:07
Maar wanneer ben je nu dan eigenlijk gesetteld?
Niet gesetteld, dan denk ik aan iemand die nog de halve wereld rondreisd op de bonnefooi en geen baan, huis ed heeft. Maar als je gewoon een eigen plek en inkomen hebt, dan ben je in mijn optiek gewoon gesetteld. :biggrin:

RickDalton, klinkt alsof wij een vergelijkbaar leven hebben. :biggrin:

Me-time is voor mij ook heel belangrijk, voor vriend ook, maar nu wij minder weg gaan, heeft hij dat minder vaak. Ik ging regelmatig een nacht weg naar mijn ouders en dat is nu even niet. Dus lekker pizza eten en een halve nacht gamen lukt niet. Hij mag best wel, maar hij vindt het leuker om dat te doen als ik er niet ben. :biggrin: Sowieso zijn collega's met kinderen soms wel iets jaloers daarop, want zij moeten de gameconsole delen met de kinderen. :rofl:
Ja, zo denk ik er dus ook over. Maar blijkbaar moet je toch getrouwd zijn, kind hebben, etc. voor je 30e ofzo :P
RickDalton schreef:
10-05-2020 11:14

Wij genieten er ook van als de ander op vakantie is maar ook van het elkaar missen. Het leukste is thuiskomen, nieuwe verhalen en het feit dat we weer samen zijn. ik denk dat te weinig mensen weten hoe goed het voor jezelf en je relatie is om elkaar vrij te laten.
RickDalton schreef:
10-05-2020 09:24
Denk dat er bedoeld wordt dat je je eigen belangen opzij moet zetten (en dus veel water bij de wijn moet doen om de relatie in stand te hounden) in het belang van de kinderen. ook al gaat het niet zo lekker tussen je partner en jij. als je kinderen neemt weet je gewoon dat je zelf van ondergeschikt belang bent en dat alles gedaan moet worden om de kinderen een goede start in het leven te geven. en ja dat is de eerste 18 jaar.. daar gaat het fout bij velen die zien een kleine baby en denken dan "ik wil dit ook" en maken dan de grote fout.

Hedendaagse millenials met kids gaan bij de minste of geringste tegenslag al uit elkaar (meer dan de helft van de kinderen die bij mijn vrouw in de klas (groep 5 basisschool) zitten heeft gescheiden ouders..) dat geeft al genoeg aan denk ik. hedonistische lifestyle van "hebben,hebben,hebben' maar het vervolgens niet kunnen.
Dat is precies wat ik bedoel, natuurlijk zijn er gevallen waarin scheiding de enige redelijke oplossing is maar 9/10 keer gaat het over uit elkaar groeien, dan denk ik, je wilde het beste voor je kind(eren) en dat is dus niet een scheiding.
Geronimo2 schreef:
11-05-2020 09:35
Wij genieten er ook van als de ander op vakantie is maar ook van het elkaar missen. Het leukste is thuiskomen, nieuwe verhalen en het feit dat we weer samen zijn. ik denk dat te weinig mensen weten hoe goed het voor jezelf en je relatie is om elkaar vrij te laten.
Ja, fijn is dat hè. Dan zegt ie altijd dat ik hem niet op hoef te halen op Schiphol of op het station, maar ik doe het wel, want dat is altijd zooooo leuk. :flirting:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wij zijn ook wel behoorlijk van het 'eigen ding doen' binnen onze relatie. Het liefst had ik ge-lat, maar we hebben nu een vrij groot huis, dus genoeg ruimte zonder elkaar. Ik moet zeggen dat ik dat van mijn ouders ook niet anders ken: allebei hadden ze ook hun eigen kamer. Hun eigen terugtrekplek waar wij ze ook niet mochten storen, tenzij het een héle goede reden had.

Maar nu zitten lief en ik al 8 weken (of is het 9, ik ben de tel kwijt) al samen in lockdown. Ons beider werk is of verminderd of alleen nog maar op afstand. En ik vind het hartstikke gezellig! Had ik niet verwacht, maar ik trek hem prima om me heen. Nu moet ik wel zeggen dat we door de weeks overdag echt wel ons eigen plan trekken in verschillende ruimte in en rond het huis. Dus we zitten niet de hele tijd bij elkaar. Maar wel iedere avond, iedere nacht en ieder weekend. En dat was in pre-coronatijden wel anders.

Misschien is dat ook een gemeenschappelijkheid onder bewust kindvrijen? Dat we, vergeleken met anderen, meer tijd en ruimte voor onszelf nodig hebben?
katkaatje schreef:
11-05-2020 11:37

Misschien is dat ook een gemeenschappelijkheid onder bewust kindvrijen? Dat we, vergeleken met anderen, meer tijd en ruimte voor onszelf nodig hebben?
Ik denk dat we meer hangen aan onze persoonlijke vrijheid ja.
iones schreef:
11-05-2020 11:43
Ik denk dat we meer hangen aan onze persoonlijke vrijheid ja.
Ben het daar wel mee eens, ook in het verlengde van wat RD zegt. Ik had dat als kind al (toevallig ook enig kind). Ik had soms echt geen behoefte aan speelafspraken en 24/7 op elkaars lip zitten bij logeervakanties met neefje/nichtje. Op een gegeven moment trok ik mijn eigen plan en dat doe ik nog steeds.
Ik ken serieus ook leeftijdsgenoten die kunnen nog geen 24 uur alleen zijn. Dan worden ze ongedurig, gaan ze zich vervelen en toch contact zoeken met mensen via app of bellen of effe koffie doen bij ouders/schoonouders.
Ik vind alleen zijn heeeeeeeeerlijk en ik baal oprecht dat vakantie van man dit jaar (hij gaat altijd een weekje op mannenweek) niet door kan gaan vanwege Corona. Uiteraard baalt hij daar zelf ook van maar ik ook hoor :proud:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Hier idem. Kan heel goed op mezelf zijn en als mijn man op skivakantie is, zit ik hier heel tevreden met mijzelf en mijn honden.
Afspraken maak ik niet veel, want dan is er geen ruimte meer over om spontaan iets te doen, al dan niet met anderen. Ik wil me niet vastleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven