Welk huisdier?
dinsdag 12 mei 2020 om 10:37
Ik heb het onder kinderen gezet omdat de vraag ook deels gaat over welk huisdier geschikt is voor of met jonge kinderen van 4 en 3 jaar.
Ik ben dol op dieren en heb als kind altijd genoten van cavias, hamsters en konijnen. Ik wilde dolgraag een hond of kat maar dat mocht niet van mn ouders. Toen ik mezelf ging kwam er dan eindelijk een kat. Geweldig veel plezier van gehad tot het einde maar achteraf gezien ben ik nu best blij dat ik niet meer zoveel hoef schoon te maken door de haren. Die zaten altijd overal!
We hebben een groot huis en grote tuin van 600 m2.
Ik heb altijd al een hond gewild maar man wil dat niet helaas.
Ik zou mijn kinderen ook willen laten opgroeien met dieren. De gezelligheid, altjd een vriendje en troost, verantwoordelijkheid.
Maar welk dier is geschikt?
Cavias vind ik zelf mwah... maargoed het draait niet alleen om mij. Hamsters zijn denk ik nog te snel nu ze wat kleiner zijn. Een diertje wat iets rustiger is lijkt me voor hun fijner. Is een konijn een goede optie? En dan binnen of buiten? We hebben een grote tuin met heel veel gras. Ik zou dan een groot nachthok doen met een ren zodat hij lekker buiten kan huppelen. We hebben wel veel wilde konijnen in de tuin.
Ik had er vroeger altijd 1 maar begreep laatst dat dat eigenlijk zielig is en dat je er altijd twee moet nemen?
Van hele andere orde is een geitje. Een dwerggeitje lijkt me geweldig. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het zo idyllisch als het klinkt of vreten ze alles kaal en heb je er alleen maar last van?
Zijn er andere leuke dieren die ik over het hoofd zie voor kinderen?
Ik ben dol op dieren en heb als kind altijd genoten van cavias, hamsters en konijnen. Ik wilde dolgraag een hond of kat maar dat mocht niet van mn ouders. Toen ik mezelf ging kwam er dan eindelijk een kat. Geweldig veel plezier van gehad tot het einde maar achteraf gezien ben ik nu best blij dat ik niet meer zoveel hoef schoon te maken door de haren. Die zaten altijd overal!
We hebben een groot huis en grote tuin van 600 m2.
Ik heb altijd al een hond gewild maar man wil dat niet helaas.
Ik zou mijn kinderen ook willen laten opgroeien met dieren. De gezelligheid, altjd een vriendje en troost, verantwoordelijkheid.
Maar welk dier is geschikt?
Cavias vind ik zelf mwah... maargoed het draait niet alleen om mij. Hamsters zijn denk ik nog te snel nu ze wat kleiner zijn. Een diertje wat iets rustiger is lijkt me voor hun fijner. Is een konijn een goede optie? En dan binnen of buiten? We hebben een grote tuin met heel veel gras. Ik zou dan een groot nachthok doen met een ren zodat hij lekker buiten kan huppelen. We hebben wel veel wilde konijnen in de tuin.
Ik had er vroeger altijd 1 maar begreep laatst dat dat eigenlijk zielig is en dat je er altijd twee moet nemen?
Van hele andere orde is een geitje. Een dwerggeitje lijkt me geweldig. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het zo idyllisch als het klinkt of vreten ze alles kaal en heb je er alleen maar last van?
Zijn er andere leuke dieren die ik over het hoofd zie voor kinderen?

dinsdag 12 mei 2020 om 15:15
Wat voor huisdier je ook neemt, het is handig vooral met kleine kinderen om ze niet alleen te laten in 1 ruimte met het huisdier. Huisdieren zijn levende wezentjes die ineens onverwacht kunnen reageren op jouw kindje. Ik denk dat het leuker voor je kinderen is als ze wat ouder zijn en ook echt leren om er verantwoordelijk mee om te gaan
dinsdag 12 mei 2020 om 15:18
Ik had als kind hele tamme parkieten. Die maakte ik zelf tam. En die zat altijd gezellig bij mij op de schouder en in mijn nek te kroelen. Maakte van mijn haren een nestje (en dat kriebelt erg in je nek)
Later ook veel plezier gehad aan hamsters. Die maakte ik dan ook tam. Hilarische dieren. Maar daar zijn jouw kinderen nu wel te jong voor.
Sinds 3 jaar een kat, en dat is wel echte liefde
maar vraagt wel veel aandacht, tijd en onderhoud.
Later ook veel plezier gehad aan hamsters. Die maakte ik dan ook tam. Hilarische dieren. Maar daar zijn jouw kinderen nu wel te jong voor.
Sinds 3 jaar een kat, en dat is wel echte liefde

dinsdag 12 mei 2020 om 15:34
Idd. Welk huisdier je ook aanschaft: allemaal verdienen ze heel veel liefde en aandacht.MEFunny schreef: ↑12-05-2020 15:18Ik had als kind hele tamme parkieten. Die maakte ik zelf tam. En die zat altijd gezellig bij mij op de schouder en in mijn nek te kroelen. Maakte van mijn haren een nestje (en dat kriebelt erg in je nek)
Sinds 3 jaar een kat, en dat is wel echte liefdemaar vraagt wel veel aandacht, tijd en onderhoud.
dinsdag 12 mei 2020 om 15:50
Absoluut! Ik kreeg vroeger Als klein meisje altijd dieren van mensen uit de buurt omdat ze er niet naar omkeken. (Oké ze werden bij mij gedumpt)
Nou ik ging er helemaal in op en gaf ze nog een paar mooie jaren. Dat zelfs een zielig oud konijn helemaal tot leven kwam en hupte zodra ik de tuin in kwam om aandacht te geven.
Ik maak(te) alles tam met een overdaad aan liefde en aandacht
Maar dit moet wel in je zitten...

dinsdag 12 mei 2020 om 15:58
Inderdaad. En als die beesten op de slaapkamer worden gehuisvest in zo'n lullig kooitje, dan lopen ze de hele nacht op tralies te knagen en ander geluid te maken. Niet fijn als je wilt slapen. Hamsters zijn echt totaal niet geschikt als huisdier, je hebt er geen donder aan en die beestjes zijn waarschijnlijk diep ongelukkig.Tistochwat schreef: ↑12-05-2020 10:54Hamsters zijn nachtdiertjes. Niet leuk voor voor kind als hamster altijd slaapt overdag en niet leuk voor hamster als ie altijd maar wordt wakker gemaakt.
dinsdag 12 mei 2020 om 16:15
Katten zijn zo leuk! Ik zou alleen dan wel proberen je tuin zo te maken dat de kat er niet uit kan. Want als je echt een buitenkat hebt die de straat op gaat kan het uiteindelijk best zo worden dat dat beestje overdag de hele dag weg is en tegen de avond een keer terug komt. Dan hebben je kinderen er ook niet veel aan. Plus vind ik persoonlijk dat je een kat voor jezelf neemt en niet dat heel de straat er van mee kan genieten als hij alleen maar op straat zwerft. Jullie hebben een grote tuin (net als wij) en daar kan zo’n beestje ook heerlijk vertoeven! Er zijn genoeg mogelijkheden om te tuin kat proof te maken. Wij hebben bijvoorbeeld van die matjes met pinnen op de schuttingen gemaakt. Het is wel even een werkje maar uiteindelijk ben je er blij mee.

En je heb ook rollers. Of je maakt van gaas iets wat schuin afloopt :

En je heb ook rollers. Of je maakt van gaas iets wat schuin afloopt :

dinsdag 12 mei 2020 om 16:42
Hier een hond. Man en ik zijn er dol op.
Kinderen vinden haar ook lief, maar de kinderen doen niks aan de verzorging van het hondje. De hond luistert ook (nog) niet naar ze.
Zelf vind ik een hond prettig, juist met kinderen. Elke dag wandelen doen ze al vanaf dat ze geboren zijn.
De hond was er al voor de kinderen er waren.
Ook zijn de kinderen nooit bang voor dieren geweest.
En ze leren hoe ze met een dier moeten omgaan.
Maar een hond kost veel tijd en geld.
We hebben ook nog konijnen. Nou ja, ik.
De kinderen vinden ze leuk, maar wederom geen interesse in de verzorging oid.
Zelf vind ik het super leuk en ook alles eromheen, maar een beetje spijt heb ik wel. Haha.
(De hond gaat naar ouders tijdens onze vakantie, maar konijnen verzorgen is toch weer wat anders.)
De konijnen zijn hier trouwens om naar te kijken.
Ook konijnen kosten erg veel geld.
Ik zeg. Neem een wat oudere knuffelige kat uit het asiel.
(Zou ik ook wel willen, maar ik houd graag de controle over de dieren en een kat gaat zijn eigen weg.)
Kinderen vinden haar ook lief, maar de kinderen doen niks aan de verzorging van het hondje. De hond luistert ook (nog) niet naar ze.
Zelf vind ik een hond prettig, juist met kinderen. Elke dag wandelen doen ze al vanaf dat ze geboren zijn.
De hond was er al voor de kinderen er waren.
Ook zijn de kinderen nooit bang voor dieren geweest.
En ze leren hoe ze met een dier moeten omgaan.
Maar een hond kost veel tijd en geld.
We hebben ook nog konijnen. Nou ja, ik.
De kinderen vinden ze leuk, maar wederom geen interesse in de verzorging oid.
Zelf vind ik het super leuk en ook alles eromheen, maar een beetje spijt heb ik wel. Haha.
(De hond gaat naar ouders tijdens onze vakantie, maar konijnen verzorgen is toch weer wat anders.)
De konijnen zijn hier trouwens om naar te kijken.
Ook konijnen kosten erg veel geld.
Ik zeg. Neem een wat oudere knuffelige kat uit het asiel.
(Zou ik ook wel willen, maar ik houd graag de controle over de dieren en een kat gaat zijn eigen weg.)
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.