Gaat dit te ver?
woensdag 13 mei 2020 om 13:35
Ik zet met iets in m'n maag. Heb sinds een jaar een relatie met m'n vriend. Ik ben begin 20, hij eind 20. Hij kan jammer genoeg niet zo goed tegen alcohol. Is in het begin een paar keer vervelend geweest. Heeft geen schokkende dingen gezegd, maar heb toen wel gezegd dat ie er mee moest oppassen. In de maanden daarna lette hij er inderdaad op en ging alles goed.
Tot 1,5 week terug. We zaten bij vrienden. Deden een drankspelletje. Hij drinkt normaal alleen bier, maar heb er niet bij stilgestaan dat hij hiervan zo erg van de kaart zou kunnen raken. Was heel gezellig in ieder geval. Hij wilde op den duur wel naar huis, want hij was moe. Ik niet, want het was gezellig. Uiteindelijk toch op zijn aandringen meegegaan en heb ook nog wel wat doorgezeurd dat ie nog wel kon blijven, omdat ie er nog wel helder uit zag.
Thuis barstte de bom en moest ik maar "godverdomme ophouden met zeuren, oprotten naar huis (wonen niet samen), een jongere vent zoeken die wel lang wil blijven en ook nog even de tering krijgen". Ik ben toen idd boos naar huis gegaan.
Volgende dagen is ie wel diep door het stof gegaan. Hij zegt zich niks ervan te herinneren en schaamt zich kapot. Hij is ook een superlieve jongen die verder geen vlieg kwaad doet. Hij is ook erg onzeker geworden door dit incident. Hij wil zelfs in therapie omdat ie zo'n piekeraar is, dus de wil om aan zichzelf te werken is er wel.
Toch blijf ik er mee zitten. Heb al moeite met vertrouwen en dit is wel een barst. Ben wel bang om weer gekwetst te worden. Ben sowieso wel een twijfelaar dus ik zie nu steeds meer de mindere kanten van hem. Zou dit voor jullie al een incident zijn om de relatie te verbreken?
Tot 1,5 week terug. We zaten bij vrienden. Deden een drankspelletje. Hij drinkt normaal alleen bier, maar heb er niet bij stilgestaan dat hij hiervan zo erg van de kaart zou kunnen raken. Was heel gezellig in ieder geval. Hij wilde op den duur wel naar huis, want hij was moe. Ik niet, want het was gezellig. Uiteindelijk toch op zijn aandringen meegegaan en heb ook nog wel wat doorgezeurd dat ie nog wel kon blijven, omdat ie er nog wel helder uit zag.
Thuis barstte de bom en moest ik maar "godverdomme ophouden met zeuren, oprotten naar huis (wonen niet samen), een jongere vent zoeken die wel lang wil blijven en ook nog even de tering krijgen". Ik ben toen idd boos naar huis gegaan.
Volgende dagen is ie wel diep door het stof gegaan. Hij zegt zich niks ervan te herinneren en schaamt zich kapot. Hij is ook een superlieve jongen die verder geen vlieg kwaad doet. Hij is ook erg onzeker geworden door dit incident. Hij wil zelfs in therapie omdat ie zo'n piekeraar is, dus de wil om aan zichzelf te werken is er wel.
Toch blijf ik er mee zitten. Heb al moeite met vertrouwen en dit is wel een barst. Ben wel bang om weer gekwetst te worden. Ben sowieso wel een twijfelaar dus ik zie nu steeds meer de mindere kanten van hem. Zou dit voor jullie al een incident zijn om de relatie te verbreken?
woensdag 13 mei 2020 om 15:09
Dan moet je lekker met je studiegenoten of wat dan ook op stap gaan.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 13-05-2020 15:10
2.51% gewijzigd
woensdag 13 mei 2020 om 15:11
woensdag 13 mei 2020 om 15:13
Maar jullie waren gezellig met zijn vieren aan een drankspelletje had hij er zin aan vanaf het begin? Had hij die dag gewerkt?
Doet er allemaal ook niet toe maar konden jullie met zijn vieren met elkaar overweg of werd de sfeer gespannen door de drank?
Er zijn heleboel factoren wat gewoon mee kan spelen dat het opeens over is.
Maar nogmaals als jij het niet ziet zitten kan je het gewoon uitmaken.
Doet er allemaal ook niet toe maar konden jullie met zijn vieren met elkaar overweg of werd de sfeer gespannen door de drank?
woensdag 13 mei 2020 om 15:14
Hij is een "gezelligheidsdrinker" idd. Drinkt voor de rest niet. Maar goed, blijft vervelend dat hij dan zo kan worden. Ook al heb ik hier dus ook nog wel een rol in.Plopper schreef: ↑13-05-2020 15:11Ik krijg een beetje het idee dat Vriend wordt afgeschilderd als een alcoholist, terwijl ik dat helemaal niet teruglees in de OP.
Hij heeft gewoon een keer teveel gezopen, TO deed lastig en toen heeft ie gescholden.
Is het okay? Meh, niet echt. Is het een ramp? Neuh, zou het voor mij niet zijn.
woensdag 13 mei 2020 om 15:14
Niet 1 x, maar meerdere keren en het gaf eerder al problemen. Volgens mij heeft niemand het hier over een verslaving, maar wel over het kennen van je grenzen.Plopper schreef: ↑13-05-2020 15:11Ik krijg een beetje het idee dat Vriend wordt afgeschilderd als een alcoholist, terwijl ik dat helemaal niet teruglees in de OP.
Hij heeft gewoon een keer teveel gezopen, TO deed lastig en toen heeft ie gescholden.
Is het okay? Meh, niet echt. Is het een ramp? Neuh, zou het voor mij niet zijn.
woensdag 13 mei 2020 om 15:15
Ja, dat kon. Maar ik had geen sleutels bij me
woensdag 13 mei 2020 om 15:15
Nee, je bent geen oppasser, maar echt netjes is jouw gedrag ook niet.
- Hij wil graag naar huis want hij is moe en jij wilt blijven. (Hij had alleen kunnen gaan, dat had je kunnen aangeven. Alhoewel ik mij kan voorstellen samen uit-samen thuis of dat hij het geen fijn idee vindt dat je alleen over straat gaat.)
- Jij beslist dat hij best nog kan blijven, want hij is nog wel helder. (Sowieso, wie ben jij om daar iets over te zeggen! Hij gaf aan dat hij dus aan zijn taks zat.)
- Jij gaat toch mee en gaat vervolgens heel de tijd lopen zeuren. (!!!)
Ja, ik snap wel dat hij uitvalt. Je mag je hand best in eigen boezem steken en jouw eigen aandeel zien. En misschien ook minder gaan drinken, want daardoor accepteer jij de grens van een ander ook net en word je een ongelofelijke zeur.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 13 mei 2020 om 15:17
Als ik moe ben, ben ik ook niet mijn beste rationele zelf, en ook als ik niet teveel gedronken heb zou ik best eens kunnen uitvallen als iemand blijft pushen dat ik best kan blijven ( drinken) als ik meermaals aangeef genoeg gehad te hebben en naar huis te willen.
Beter was geweest als vriend alleen was vertrokken, maar iets zegt me dat TO dan zich ook afgevraagd had of ze iets verkeerd had gedaan en daar onzeker of boos op gereageerd zou hebben ( “Vriend laat me alleen achter op een feestje, gaat dat te ver?)
Volgende keer afspreken dat wie het zat is gewoon vertrekt. Hoef je er achteraf ook geen ruzie om te maken.
Beter was geweest als vriend alleen was vertrokken, maar iets zegt me dat TO dan zich ook afgevraagd had of ze iets verkeerd had gedaan en daar onzeker of boos op gereageerd zou hebben ( “Vriend laat me alleen achter op een feestje, gaat dat te ver?)
Volgende keer afspreken dat wie het zat is gewoon vertrekt. Hoef je er achteraf ook geen ruzie om te maken.
woensdag 13 mei 2020 om 15:36
woensdag 13 mei 2020 om 15:39
Niet zo veel drinken, jullie worden er allebei niet gezelliger van. En het feit dat je gekwetst bent geweest in je jeugd, misschien moet je daar een keer tijd en aandacht voor nemen om dat te verwerken? Anders kom je jezelf geheid weer tegen bij een volgend conflict.Suus99 schreef: ↑13-05-2020 15:03Misschien omdat er dus nog niks ergs is voorgevallen.
En goed, ja ik heb dus een rol. Ik heb zelf ook aardig wat drankjes achterover geslagen, maar kan er gewoon veel beter tegen. Ik focus me misschien ook teveel op dat dit mij zo kwetst, maar ik had het beste wat eerder met hem mee kunnen gaan. Overigens waren we op de fiets en had hij wel zelf kunnen gaan. Ik vind het lastig, want voor mij gaat het zeker te ver en het doet me veel.
Ben in mijn jeugd veel gekwetst geweest, dus ik denk daarom. Vraag me af of het voor mensen dus al direct een enorme afknapper zou zijn, of dat ik me niet zo moet aanstellen.
woensdag 13 mei 2020 om 15:44
Diegene die bedacht heeft om een drankspel te gaan doen is veel te ver gegaan.
Het is echt not done om mensen aan te moedigen om over hun grenzen heen te gaan. Toen de vriend van to wilde stoppen en naar huis wilde kon dat niet door to. Hij is dus praktisch gedwongen om door te drinken.
En dan zich nu afvragen of hij te ver is gegaan. Dat is de omgekeerde wereld. To is te ver gegaan door hem in een situatie te laten blijven waar hij wel moest drinken ook al wilde hij stoppen en naar huis.
Want het was zo gezellig om mensen drronken te voeren.
En dan zeggen hij had toch alleen naar huis kunnen gaan. Hij had toch niet meer hoeven drinken. Hou toch op.
Als hij alleen naar huis was gegaan dan had to nu geklaagd dat ze alleen 's avonds laat over straat moest omdat hij haar had achtergelaten en was hij daarom hier afgemaakt.
Als hij had gezegd ik stop wel met het spel dan wacht ik wel tot to ook vond dat zij zelf genoeg drank heeft gehad dan was hij voor spelbreker en ongezellig uitgemaakt..
Bovendien hoe lang kan je van je partner verwachten dat hij nadat hij apart van de anderen was gaan zitten om niet meer te hoeven drinken dat hij blijft wachten op zijn vriendin. Wat mij betreft niet..
To had op het moment dat haar partner aangaf naar huis te willen gewoon mee moeten gaan.
Het is echt not done om mensen aan te moedigen om over hun grenzen heen te gaan. Toen de vriend van to wilde stoppen en naar huis wilde kon dat niet door to. Hij is dus praktisch gedwongen om door te drinken.
En dan zich nu afvragen of hij te ver is gegaan. Dat is de omgekeerde wereld. To is te ver gegaan door hem in een situatie te laten blijven waar hij wel moest drinken ook al wilde hij stoppen en naar huis.
Want het was zo gezellig om mensen drronken te voeren.
En dan zeggen hij had toch alleen naar huis kunnen gaan. Hij had toch niet meer hoeven drinken. Hou toch op.
Als hij alleen naar huis was gegaan dan had to nu geklaagd dat ze alleen 's avonds laat over straat moest omdat hij haar had achtergelaten en was hij daarom hier afgemaakt.
Als hij had gezegd ik stop wel met het spel dan wacht ik wel tot to ook vond dat zij zelf genoeg drank heeft gehad dan was hij voor spelbreker en ongezellig uitgemaakt..
Bovendien hoe lang kan je van je partner verwachten dat hij nadat hij apart van de anderen was gaan zitten om niet meer te hoeven drinken dat hij blijft wachten op zijn vriendin. Wat mij betreft niet..
To had op het moment dat haar partner aangaf naar huis te willen gewoon mee moeten gaan.
woensdag 13 mei 2020 om 15:48
Dit zal voor iedereen anders zijn. Iedere relatie is anders en iedereen heeft andere behoeften. Ik ben zelf van samen uit samen thuis. Ik vind het niet leuk om de hele avond/nacht op een feest te blijven hangen en wil op tijd naar huis. Mijn vriend blijft bij wijze van spreken ergens plakken tot hij wordt weggestuurd. Dit gaf in het begin wel wrijving, we hebben onze behoeften hierin naar elkaar uitgesproken en een compromis gesloten die voor ons beiden goed voelt. We gaan samen naar een feestje en wanneer ik merk dat ik naar huis wil brengt hij mij meteen thuis, praten we even na en gaat hij weer terug naar het feest.
Wie wat wil die moet wat.
Nou... Je partner de tering wensen en echt schreeuwen, daar zou ik toch ook wel even alles van gaan overdenken. Ik drink zelf nooit dus ik weet niet in hoeverre zoiets kan voorkomen (een kwade dronk) maar ik snap wel heel goed dat je hier gekwetst van bent TO. Het was trouwens de laatste druppel in de relatie met mijn ex. Het ging al niet zo lekker en toen hadden we een soortgelijk moment ook met alcohol in het spel. Liefde was echt weg. Als de relatie verder wel heel goed is en hij niet zulke uitbarstingen heeft zou ik het misschien nog even aankijken.
Het was de hele avond gewoon gezellig. Hij had niet gewerkt.*2020* schreef: ↑13-05-2020 15:13Maar jullie waren gezellig met zijn vieren aan een drankspelletje had hij er zin aan vanaf het begin? Had hij die dag gewerkt?
Maar goed, aan de meeste reacties te zien, moet ik ook wat meer de schuld bij mezelf leggen. Zal er even over nadenken. Relatie is verder namelijk gewoon goed.