School en privacy kind

13-05-2020 22:03 87 berichten
Even een karakterbeschrijving: Puber (ADD/ASS) heeft al vanaf jongs of aan een vrij pessimistisch karakter en blijft snel hangen in negatieve emoties. Dit gecombineerd met de hormonen van een 15-jarige maakt van hem een chronisch neerslachtig persoon. Hij vindt deze gemoedstoestand helemaal prima, heeft het geaccepteerd en mij, en de nodige professionals, verzekerd dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Dezelfde professionals zagen er geen verdere problematiek in behalve een wat extremere neerslachtigheid.

Nu moest Zoon laatst naar de leerplichtambtenaar; Hij kreeg een tik op zijn vingers omdat ie te vaak te laat op school was gekomen. Ik wist van dit gesprek, Zoon kwam ook met een formulier waarop wat gegevens stonden, het probleem en de oplossing.

Ik had vandaag een gesprek met de mentor omdat ik belde voor een heads up, en nu bleek dat Zoon met zijn sterke karakter in gesprek is geweest met die leerplichtambtenaar en dat was dusdanig zorgwekkend voor haar dat ze de mentor heeft gevraagd of er actie op ondernomen moet worden. De mentor heeft gezegd dat ze mij kent en dat dit Zoon zijn karakter is.

Ik wist dit dus niet en ik schrok hier best wel van. En ik hoef echt niet alles van mijn zoon te weten, als hij klaagt over zijn zeurende moeder bij zijn mentor hoef ik dat heus niet te horen. Maar dat er vanuit een externe partij zorgen uit worden gesproken had ik toch wel graag willen weten.

Vinden jullie dit onder de privacy van mijn zoon vallen of had ik hier van op de hoogte gehouden moeten worden volgens jullie?
Natuurlijk moet je op de hoogte zijn, hij is minderjarig.
Wat zei de leerplichtambtenaar toen je belde voor informatie over dat gesprek? Of zij jullie ivm verzuim?
Ofheb je die nog helemaal niet gesproken/contact mee gehad? Ook niet ervoor over het verzuim?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij toch logisch dat professionals met elkaar overleggen als zaken niet goed gaan, dit om te voorkomen dat er te veel heads down gaan.
Had je als verantwoordelijke over je zoon niet aanwezig moeten zijn bij dat gesprek?
Bwa, de mentor heeft de boel blijkbaar gesusd en daarmee was de kous af.

Viel dus nadien weinig aan te bespreken, want die ambtenaar had weinig benen om op te staan en heeft niets meer ondernomen.

Ik zou pas in actie schieten als blijkt dat die ambtenaar en / of de mentor allerlei dingen achter zoon en jouw rug hebben gedaan.
Wat dus erger zou zijn dan 1 onderling gesprek.
wissewis wijzigde dit bericht op 13-05-2020 22:10
6.78% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Luci_Morgenster schreef:
13-05-2020 22:06
Wat zei de leerplichtambtenaar toen je belde voor informatie over dat gesprek? Of zij jullie ivm verzuim?
Ofheb je die nog helemaal niet gesproken/contact mee gehad? Ook niet ervoor over het verzuim?
Ik heb geeneens contactgegevens van de leerplichtambtenaar gehad. Ik kreeg ook een algemene brief dat Zoon naar het spreekuur moest. Ik heb contact met de mentor gehad.
Lillybit schreef:
13-05-2020 22:06
Natuurlijk moet je op de hoogte zijn, hij is minderjarig.
Zeker, maar in de context van het gesprek is het in eerste instantie de taak van de mentor om contact op te nemen met de leerplichtambtenaar. Deze koppelt meestal terug naar de mentor. Mentor heeft dan de taak om de ouders te informeren, niet per definitie de leerplichtambtenaar.
Nu weet ik niet precies hoe dat in het vo werkt, dat moet ik er wel bij zeggen.
Maar hoe heeft dat gesprek in deze tijd plaatsgevonden zonder dat jij dat wist? Zo begrijp ik het tenminste.
Is hij te laat bij online lessen? Volgens mij hebben de meeste scholen op dit moment de leerplichtambtenaar niet direct onder speeddail staan nu.
Hoe lang gaat dit terug?
Ik geloof eigenlijk dat ik het niet helemaal begrijp.
Butterflywhy schreef:
13-05-2020 22:09
Had je als verantwoordelijke over je zoon niet aanwezig moeten zijn bij dat gesprek?
Nope, dat gebeurt pas bij "echte" gesprekken. Dit was zo'n spreekuurtje waarbij de pubers een tik op de vingers krijgen. Om het even bijzonder simpel te zeggen.
Het spreekuur? Je wist niet dat hij veel verzuimde?
Het klinkt als normaal overleg tussen 2 mensen die met je zoon te maken hebben. Waarschijnlijk net zoiets als dat je zoon besproken wordt door docenten onderling. Wanneer er een plan van aanpak nodig was geweest, dan was je zeker op de hoogte gesteld.
Jufjoke schreef:
13-05-2020 22:11
Zeker, maar in de context van het gesprek is het in eerste instantie de taak van de mentor om contact op te nemen met de leerplichtambtenaar. Deze koppelt meestal terug naar de mentor. Mentor heeft dan de taak om de ouders te informeren, niet per definitie de leerplichtambtenaar.
Nu weet ik niet precies hoe dat in het vo werkt, dat moet ik er wel bij zeggen.
Maar hoe heeft dat gesprek in deze tijd plaatsgevonden zonder dat jij dat wist? Zo begrijp ik het tenminste.
Is hij te laat bij online lessen? Volgens mij hebben de meeste scholen op dit moment de leerplichtambtenaar niet direct onder speeddail staan nu.
Hoe lang gaat dit terug?
Ik geloof eigenlijk dat ik het niet helemaal begrijp.
Nou, in het VO (Of in ieder geval bij Zoon) krijg je een mail van het algemene schooladres dat je kind een x-aantal keer te laat gekomen is en op deze dag zich moet melden bij de leerplichtambtenaar tijdens dat eerder genoemde spreekuurtje. Dat wij als ouders hier niet geacht worden bij te zijn.
Wissewis schreef:
13-05-2020 22:09
Bwa, de mentor heeft de boel blijkbaar gesusd en daarmee was de kous af.

Viel dus nadien weinig aan te bespreken, want die ambtenaar had weinig benen om op te staan en heeft niets meer ondernomen.

Ik zou pas in actie schieten als blijkt dat die ambtenaar en / of de mentor allerlei dingen achter zoon en jouw rug hebben gedaan.
Wat dus erger zou zijn dan 1 onderling gesprek.
Ik vermoed inderdaad dat het ongeveer zo gelopen is. Dat neemt niet weg dat het netter was als je geïnformeerd zou zijn geweest dat er een gesprek plaats ging vinden.
Luci_Morgenster schreef:
13-05-2020 22:11
Het spreekuur? Je wist niet dat hij veel verzuimde?
Natuurlijk wist ik wel dat ie te laat is gekomen. En ja, daar hangen thuis ook consequenties aan. Hij heeft trouwens geen complete uren gemist, het was echt te laat komen.
Plopper schreef:
13-05-2020 22:13
Nou, in het VO (Of in ieder geval bij Zoon) krijg je een mail van het algemene schooladres dat je kind een x-aantal keer te laat gekomen is en op deze dag zich moet melden bij de leerplichtambtenaar tijdens dat eerder genoemde spreekuurtje. Dat wij als ouders hier niet geacht worden bij te zijn.
Oké, dat is dus niet gebeurd? Je bent niet gemaild?
Maar hoe lang is dit allemaal geleden dan? Scholen zijn al twee maanden dicht. Of langer? Het voelt als drie jaar
Juf1234 schreef:
13-05-2020 22:12
Het klinkt als normaal overleg tussen 2 mensen die met je zoon te maken hebben. Waarschijnlijk net zoiets als dat je zoon besproken wordt door docenten onderling. Wanneer er een plan van aanpak nodig was geweest, dan was je zeker op de hoogte gesteld.
Misschien moet ik het inderdaad maar zo zien. Mentor vond het ook lastig om dit van de leerplichtambtenaar naar mij te communiceren ivm privacy zoon.
Plopper schreef:
13-05-2020 22:14
Natuurlijk wist ik wel dat ie te laat is gekomen. En ja, daar hangen thuis ook consequenties aan. Hij heeft trouwens geen complete uren gemist, het was echt te laat komen.

Daar hangen ook buiten huis consequenties aan.
Jufjoke schreef:
13-05-2020 22:14
Oké, dat is dus niet gebeurd? Je bent niet gemaild?
Maar hoe lang is dit allemaal geleden dan? Scholen zijn al twee maanden dicht. Of langer? Het voelt als drie jaar
Dat gesprek is vlak voor het dichtgaan geweest en het gesprek met de mentor vandaag.

Ik heb die algemene mail wel gehad, maar geen bericht over de zorgen die de leerplichtambtenaar had na het gesprek.
anoniem_397861 wijzigde dit bericht op 13-05-2020 22:17
Reden: Te snel verzonden
15.25% gewijzigd
Juf1234 schreef:
13-05-2020 22:12
Dit.

Ik snap niet zo goed waarom meteen dat privacydingetje er bij gehaald moet worden.
Plopper schreef:
13-05-2020 22:16
Dat gesprek is vlak voor het dichtgaan geweest en het gesprek met de mentor vandaag.

Ik heb die algemene mail wel gehad, maar geen bericht over de zorgen die de leerplichtambtenaar had na het gesprek.
Tja, ik vind het zelf niet zo gek dat professionals onderling over studenten praten. Als er sprake is van enige dossiervorming dan zou je op de hoogte gehouden moeten worden, maar zo klinkt het eigenlijk nu niet. Als het je dwars zit, vraag je toch gewoon om een gesprek met de mentor?
Maar waar wringt nou eigenlijk de schoen?

Dat de leerplichtambtenaar diens zorgen uitsprak over jouw zoon met de leraar? Of had ze dat met jou moeten bespreken? Kennelijk is zijn indruk op mensen die hem niet kennen zorgwekkend.
Misschien hebben jullie wel gelijk en zit ik er teveel bovenop. De mentor ken ik en die kent mij/mijn opvoedingsstijl dus ook.

Misschien zit het met dwars omdat Zoon daar dingen heeft gezegd waar ik dus helemaal niet van wist dat ze (bij hem) speelden. Niet over zijn neerslachtigheid, maar over dat ie vindt dat wij vaak ruzie hebben bijvoorbeeld.

Nou, dat wist ik niet. Want ik vind niet dat we vaak ruzie hebben.
Plopper schreef:
13-05-2020 22:24
Misschien hebben jullie wel gelijk en zit ik er teveel bovenop. De mentor ken ik en die kent mij/mijn opvoedingsstijl dus ook.

Misschien zit het met dwars omdat Zoon daar dingen heeft gezegd waar ik dus helemaal niet van wist dat ze (bij hem) speelden. Niet over zijn neerslachtigheid, maar over dat ie vindt dat wij vaak ruzie hebben bijvoorbeeld.

Ah, het gaat dus om jouw privacy.
Plopper schreef:

Dus hij heeft de vuile was buitengehangen.
Plopper schreef:

Dat je er bovenop zit is niet erg. Zorgen maken ook niet. Het is vervelend dat je een ander gevoel hebt over bijvoorbeeld ruzies dan je zoon. Het is een puber en pubers hebben nu eenmaal een heel andere belevingswereld dan volwassenen. Bespreek je zorgen eens met hem en wie weet kom je (of hij) dan tot hele andere inzichten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven