School en privacy kind

woensdag 13 mei 2020 om 22:03
Even een karakterbeschrijving: Puber (ADD/ASS) heeft al vanaf jongs of aan een vrij pessimistisch karakter en blijft snel hangen in negatieve emoties. Dit gecombineerd met de hormonen van een 15-jarige maakt van hem een chronisch neerslachtig persoon. Hij vindt deze gemoedstoestand helemaal prima, heeft het geaccepteerd en mij, en de nodige professionals, verzekerd dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Dezelfde professionals zagen er geen verdere problematiek in behalve een wat extremere neerslachtigheid.
Nu moest Zoon laatst naar de leerplichtambtenaar; Hij kreeg een tik op zijn vingers omdat ie te vaak te laat op school was gekomen. Ik wist van dit gesprek, Zoon kwam ook met een formulier waarop wat gegevens stonden, het probleem en de oplossing.
Ik had vandaag een gesprek met de mentor omdat ik belde voor een heads up, en nu bleek dat Zoon met zijn sterke karakter in gesprek is geweest met die leerplichtambtenaar en dat was dusdanig zorgwekkend voor haar dat ze de mentor heeft gevraagd of er actie op ondernomen moet worden. De mentor heeft gezegd dat ze mij kent en dat dit Zoon zijn karakter is.
Ik wist dit dus niet en ik schrok hier best wel van. En ik hoef echt niet alles van mijn zoon te weten, als hij klaagt over zijn zeurende moeder bij zijn mentor hoef ik dat heus niet te horen. Maar dat er vanuit een externe partij zorgen uit worden gesproken had ik toch wel graag willen weten.
Vinden jullie dit onder de privacy van mijn zoon vallen of had ik hier van op de hoogte gehouden moeten worden volgens jullie?
Nu moest Zoon laatst naar de leerplichtambtenaar; Hij kreeg een tik op zijn vingers omdat ie te vaak te laat op school was gekomen. Ik wist van dit gesprek, Zoon kwam ook met een formulier waarop wat gegevens stonden, het probleem en de oplossing.
Ik had vandaag een gesprek met de mentor omdat ik belde voor een heads up, en nu bleek dat Zoon met zijn sterke karakter in gesprek is geweest met die leerplichtambtenaar en dat was dusdanig zorgwekkend voor haar dat ze de mentor heeft gevraagd of er actie op ondernomen moet worden. De mentor heeft gezegd dat ze mij kent en dat dit Zoon zijn karakter is.
Ik wist dit dus niet en ik schrok hier best wel van. En ik hoef echt niet alles van mijn zoon te weten, als hij klaagt over zijn zeurende moeder bij zijn mentor hoef ik dat heus niet te horen. Maar dat er vanuit een externe partij zorgen uit worden gesproken had ik toch wel graag willen weten.
Vinden jullie dit onder de privacy van mijn zoon vallen of had ik hier van op de hoogte gehouden moeten worden volgens jullie?

woensdag 13 mei 2020 om 22:30
Nee, dat de leerplicht weet van de strubbelingen die Zoon (blijkbaar) met mij heeft, vind ik helemaal geen probleem. Dat ik niet weet van die strubbelingen omdat zoon dit niet aan mij verteld en diegenen met wie hij erover in gesprek gaat mij niet even een heads up geven, wel.
En nogmaals: dat ie klaagt over mij en mijn gezeur over klusjes, dat vind ik niet noemenswaardig.

woensdag 13 mei 2020 om 22:32
Nogmaals: Als dat voor hem echt een issue is, boeit me dat niet. Alleen zou ik het dan graag willen weten zodat ik er ook mee bezig kan en samen met Zoon aan kan gaan werken.

woensdag 13 mei 2020 om 22:34
Dus maar dus....daar gaat het dus wel om.Plopper schreef: ↑13-05-2020 22:30Nee, dat de leerplicht weet van de strubbelingen die Zoon (blijkbaar) met mij heeft, vind ik helemaal geen probleem. Dat ik niet weet van die strubbelingen omdat zoon dit niet aan mij verteld en diegenen met wie hij erover in gesprek gaat mij niet even een heads up geven, wel.
En nogmaals: dat ie klaagt over mij en mijn gezeur over klusjes, dat vind ik niet noemenswaardig.

woensdag 13 mei 2020 om 22:34
Nou, er was 1 ding waar hij wel op dit moment met me over kon praten, ook iets waarvan ik niet wist dat hij er zo mee bezig was. We hebben daar samen een oplossing voor gevonden.Juf1234 schreef: ↑13-05-2020 22:29Dat je er bovenop zit is niet erg. Zorgen maken ook niet. Het is vervelend dat je een ander gevoel hebt over bijvoorbeeld ruzies dan je zoon. Het is een puber en pubers hebben nu eenmaal een heel andere belevingswereld dan volwassenen. Bespreek je zorgen eens met hem en wie weet kom je (of hij) dan tot hele andere inzichten.
In theorie, de praktijk moet het nog uitwijzen.

woensdag 13 mei 2020 om 22:36
Huh, het gaat toch om dat TO nu juist wel weet wat er besproken is.Madeliefjees schreef: ↑13-05-2020 22:35Waarom? Hij lucht zn hart blijkbaar bij iemand die hij vertrouwt. Die hoeft jou helemaal niet op de hoogte te stellen, dat is iets tussen je zoon en de leerplichtambtenaar.

woensdag 13 mei 2020 om 22:37
En dit zie je wel meer.
Ipv zich een beetje druk te maken over het kind en wat er allemaal niet goed gaat, gaan ze miepen over privacy. Meestal die van hen. Omdat er dus blijkbaar wel iets thuis aan de hand is en zoonlief dus wel wat problemen heeft in gedrag, stemmingen en verzuim.
Maar ja, de privacykaart willen spelen onterecht is veel belangrijker.

woensdag 13 mei 2020 om 22:37
Het probleem is dus dat ik *niet* wist dat hij dit vond omdat ik dit vandaag pas hoorde nadat ik toevallig 1 zin van een mentorgesprek die mijn zoon vandaag online had hoorde.Nemain• schreef: ↑13-05-2020 22:33Wat is nu maanden later nog het probleem dan? Dat jij weet dat hij vindt dat jullie vaak ruzie maken? (Lijkt me wel een ding trouwens).
Dit wordt met jouw gedeeld ivm het welzijn van je zoon. Logisch dus. Er is ook geen eed afgelegd om niets tegen anderen te zeggen.
Aan de hand van die zin ben ik met mijn zoon in gesprek gegaan en heb ik contact gezocht met de mentor. Eerst via mail, later via de telefoon. In die mail staat dus al dat de mentor niet weet of ze er goed aan doet om mij dit te vertellen, want Zoon heeft dit in vertrouwen aan de leerplicht verteld.
Dat is waar bij mij de schoen wringt.

woensdag 13 mei 2020 om 22:39
Maar wat wrikt er dan? Dat je het wel weet of dat je het niet weet?Plopper schreef: ↑13-05-2020 22:37Het probleem is dus dat ik *niet* wist dat hij dit vond omdat ik dit vandaag pas hoorde nadat ik toevallig 1 zin van een mentorgesprek die mijn zoon vandaag online had hoorde.
Aan de hand van die zin ben ik met mijn zoon in gesprek gegaan en heb ik contact gezocht met de mentor. Eerst via mail, later via de telefoon. In die mail staat dus al dat de mentor niet weet of ze er goed aan doet om mij dit te vertellen, want Zoon heeft dit in vertrouwen aan de leerplicht verteld.

woensdag 13 mei 2020 om 22:40
Jij zit er echt compleet naast.Luci_Morgenster schreef: ↑13-05-2020 22:37En dit zie je wel meer.
Ipv zich een beetje druk te maken over het kind en wat er allemaal niet goed gaat, gaan ze miepen over privacy. Meestal die van hen. Omdat er dus blijkbaar wel iets thuis aan de hand is en zoonlief dus wel wat problemen heeft in gedrag, stemmingen en verzuim.
Maar ja, de privacykaart willen spelen onterecht is veel belangrijker.
Nogmaals: Het gaat niet om mijn privacy. Het gaat erom of het terecht is dat ik NIET op de hoogte ben gesteld van wat mijn zoon heeft gezegd tijdens dat gesprek, terwijl het zorgwekkend was voor de leerplicht. Ik ben niet op de hoogte gesteld vanwege de privacy van mijn zoon.

woensdag 13 mei 2020 om 22:40
Dus je bent eigenlijk boos dat de mentor het wel tegen je verteld heeft en daarmee het vertrouwen van je zoon geschaad heeft?Plopper schreef: ↑13-05-2020 22:37Het probleem is dus dat ik *niet* wist dat hij dit vond omdat ik dit vandaag pas hoorde nadat ik toevallig 1 zin van een mentorgesprek die mijn zoon vandaag online had hoorde.

woensdag 13 mei 2020 om 22:47
Zoon heeft tegen leerplichtambtenaar zijn hart gelucht.
Ambtenaar schrok en belde mentor op.
Van dit gaat niet goed.
Nee zegt mentor ik ken kind ik ken ouder is wel best.
Dus mentor denkt ouder hoeft niet op de hoogte worden gesteld.
Ouder vangt iets op.
Ouder wilde wel op de hoogte worden gesteld
Zo toch?
Ambtenaar schrok en belde mentor op.
Van dit gaat niet goed.
Nee zegt mentor ik ken kind ik ken ouder is wel best.
Dus mentor denkt ouder hoeft niet op de hoogte worden gesteld.
Ouder vangt iets op.
Ouder wilde wel op de hoogte worden gesteld
Zo toch?

woensdag 13 mei 2020 om 22:49
Dat snap ik. Ik heb dan ook in mijn mail naar de mentor gezet dat ik de privacy van mijn zoon wil respecteren en echt niet zijn privegesprekken hoef te weten. Wel dat ik graag op de hoogte wordt gehouden als er dingen zijn waar ik me zorgen over moet maken of mee aan de slag moet, want Zoon zwakt veel dingen af.
Er bleken dus zorgen vanuit de leerplichtambtenaar te zijn geuit.
woensdag 13 mei 2020 om 22:50
Plopper schreef: ↑13-05-2020 22:49Dat snap ik. Ik heb dan ook in mijn mail naar de mentor gezet dat ik de privacy van mijn zoon wil respecteren en echt niet zijn privegesprekken hoef te weten. Wel dat ik graag op de hoogte wordt gehouden als er dingen zijn waar ik me zorgen over moet maken of mee aan de slag moet, want Zoon zwakt veel dingen af.
Er bleken dus zorgen vanuit de leerplichtambtenaar te zijn geuit.
Je kind komt zo vaak te laat dat er een leerplichtambtenaar aan te pas komt.
Zou je sowieso wel zorgen maken.

woensdag 13 mei 2020 om 22:54
Over zijn karakter.