Vlak voor Corona twijfel melding veilig thuis

15-05-2020 14:13 160 berichten
Mijn vorige topic over een zorgenkind heb ik laten verwijderen ivm herkenbaarheid van dit kind, omdat het er op leek dat er stappen gezet moesten worden, waarvan ik niet wilde dat de familie ooit bij dat topic uit zou kunnen komen.

Maar toen kwam Corona...

Het kind in kwestie heb ik dus al een hele tijd niet meer kunnen volgen, hoewel mijn man en ik hadden afgesproken dat we zouden opletten om beter zicht te krijgen op wat er nou speelde. De ouders zijn onbereikbaar. Het gesprek met de lerares is er ook nooit gekomen. Mijn zoon en dit kind zien elkaar nu al een hele tij niet, en na de vakantie zitten ze in aparte groepen.

Samenvattend waren wij bezorgd om een kind dat bij bezoek aan ons huis nogal rare signalen afgaf door steeds zoons situatie te loven en hardop te vergelijken met zijn eigen situatie. We kenden de thuissituatie globaal en waren er niet van gecharmeerd, maar waren nog aan het zoeken hoe we dingen moesten plaatsen.

Toen heb ik iemand gesproken die 5 jaar terug intensief met het kind te maken had, die mijn zorgen bevestigde. Zij was zelfs naar school gestapt met serieuze zorgen over sexueel misbruik, maar school heeft het destijds niet opgepakt. Nu zouden ze er meldingsplicht voor hebben.

Zij heeft dus van langer geleden duidelijkere signalen waar iets mee zou moeten; bij onze eigen waarnemingen blijft het vooral bij zorgen om emotionele verwaarlozing en een lastige gezinssituatie. Er speelt wat meer maar dat noem ik even niet.

Ik heb het aan het begin van Corona besproken met een medewerker van CJG die er ivm de nieuwe situatie rond Corona niet echt ruimte voor zag om iets mee te doen. Ik wil nog steeds de zorgvuldigheid in acht nemen omdat ik geen hard bewijs heb, maar het kind ook niet in de steek laten.

Mijn eigen behoefte zou zijn om het face To face met de lerares te bespreken om te peilen of zij er ruimte en aandacht voor heeft; volgend jaar zit het kind nog in haar klas. Maar ivm Corona krijg je een medewerker nu niet zomaar te spreken... Kan ik in deze drukke tijd een medewerker vragen om voor een onderwerp als dit ruimte te maken voor een vertrouwelijk gesprek? En dan buiten op een bankje afspreken ofzo (ivm de afstand ofzo)?

Veilig thuis leek me niet handig omdat die geen ingang hebben en het misschien nu alleen maar (als ze er al iets mee doen nu), zou kunnen leiden tot nog meer terugtrekken van de familie. Of dat ze ons verdenken als mogelijke bron en wij dan verder ook niets meer kunnen betekenen.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
15-05-2020 19:38
Ik zal
aan de lerares vragen of ze dit er nu wel bij kan hebben, of dat het zorgvuldiger kan worden opgepakt na de zomervakantie. Voordeel van daarna is dat wij als bron meer uit beeld zijn. Dan kan het kind misschien af en toe weer komen spelen gewoon voor de gezelligheid.
Dus je maakt je er zorgen over of de lerares dit er nu wel bij kan hebben? :facepalm:

Ja echt een voordeel om te wachten tot de zomervakantie. Het kind moet maar even volhouden. Dan heb jij er minder nadelen aan.

Ik word echt misselijk van hoe jij met de situatie omgaat en hoe je erover schrijft. En hoe weet jij nou zeker of de situatie vanwege corona nu niet voorkomt.

En nu probeer je ons ook nog te bewijzen dat je gelijk had voor mijn gevoel. Bah bah bah!
Plopper schreef:
15-05-2020 20:20
Okay. Dus. Jij durfde geen melding te doen omdat je bang was dat het te herleiden was naar jou.

Ik vind hier dus echt 0 signaal inzitten.
Er zit 0 signaal in omdat ik jullie niet moet overtuigen maar VT, dus jullie krijgen geen details.

En de medewerker van VT zei direct zelf dat het op basis van mijn info te herleidbaar is. Dat is niet goed voor het kind: het raakt een vertrouwde plek kwijt EN het gaat grotendeels om uitspraken van het kind zelf, waardoor het dus in de problemen kan raken.

Dus de school ZOU algemene info kunnen toevoegen die de melding minder herleidbaar maakt. In het belang van het kind...

Als we niet gaan praten, komt het sowieso niet boven tafel. Misschien kan de school er niets mee, en misschien wel.

VT zag geen andere mogelijkheid om hier iets mee te doen, tenzij ze dus een hele specifieke rapportage gaan maken waarbij de ouders veel te weten komen over de aard van de vermoedens en de situatie van de melder. Het is de vraag of dat het kind helpt. Als het “twijfelachtig” maar niet genoeg is, gaan daar de luiken volledig dicht, en komt dit kind in een groter isolement. Dat risico is reel.
Er is dus niets.
blijmetmij schreef:
15-05-2020 20:42
Er zit 0 signaal in omdat ik jullie niet moet overtuigen maar VT

Je overschat je rol.
Dus. Jij moet nu je info naar school spelen, die moeten hier wat mee en dan, als zij een melding doen, is het niet herleidbaar naar jou en poept iedereen regenbogen?

Dit lijkt misschien off topic, maar woon jij in een klein dorp? Want dat sms'en met de juf en deze manier van handelen doet mij heel erg dorps aan.
Mmmja, oké.
Er is in het vorige topic toen er wel allerlei details instonden over betreffend kind en ouder al door tig mensen gezegd dat TO wel hele rare conclusies trekt en er zijn toen ook talloze berichten geschreven over een andere kijk op dingen.
Maar goed, de plaat voor het hoofd van TO is onverwoestbaar en de argumenten onweerlegbaar zo krom
Ik werk ongeveer dagelijks met VT. Dit komt me echt heel bijzonder voor. Ik weet niet veel, maar ik weet wel veel over huiselijk geweld, kindermishandeling, de routes die men dan loopt en wat zo’n beetje de werkwijze is.

Jouw wereld is weer eens anders dan de echte wereld TO
Th∅rdis schreef:
15-05-2020 20:51
Ik werk ongeveer dagelijks met VT. Dit komt me echt heel bijzonder voor. Ik weet niet veel, maar ik weet wel veel over huiselijk geweld, kindermishandeling, de routes die men dan loopt en wat zo’n beetje de werkwijze is.

Jouw wereld is weer eens anders dan de echte wereld TO
Ik begon al aan mezelf te twijfelen, aangezien ik nog maar een student ben enzo. Maar niks in mijn theorie, ervaring en wetenschap heeft me ooit geleerd dat een bezorgde burger doorgestuurd wordt naar een leerkracht.
Heb je nou VT gesproken of iemand van CJG? Je verhaal is een beetje warrig. En was dat gesprek vandaag of net voor Corona? Of heb je ze allebei gesproken?
Wordt de gemaakte melding dan, tot in klein detail, gedeeld met de ouders? Het lijkt mij toch dat áls VT poolshoogte gaat nemen, ze meer in algemene zin bespreken dat er een melding is binnen gekomen en welke kant die op lijkt te wijzen?

En zelfs al zou VT wél de melding inclusief alle uitspraken van het kind (ook de vergelijkingen met een ander gezin) benoemen naar ouders, dan kan het toch nog steeds dat het kind die uitspraken op school/bij andere contacten dat het kind heeft (zwemles, sportclubjes, familieleden) genoemd hebben.

Ik herhaal het nog maar eens: iemand die écht graag wil zoekt met alle macht naar oplossingen, iemand die niet echt graag wil zoekt met alle macht naar problemen. Jij hebt over een "ja, maar..." op en doet er alles aan om de wereld te laten passen in jouw eigen realiteit.

Kennelijk ben jij niet van plan om zelf melding te maken en kan niemand jou daarvan overtuigen. Hoewel het echt heel sneu is voor het kind, kan niemand jou daartoe dwingen. Maar geef het dan gewoon toe, en roep niet dat je langs alle kanten het kind wilt helpen, terwijl je eigenlijk gewoon heel lafjes alles op het bordje van school wilt schuiven.
honinginnetje schreef:
15-05-2020 20:34
Ik word echt misselijk van hoe jij met de situatie omgaat en hoe je erover schrijft. En hoe weet jij nou zeker of de situatie vanwege corona nu niet voorkomt.
Ik snap niet dat je niet ziet dat er zo veel onzekerheden zijn dat een poging op het verkeerde moment gewoon heel schadelijk kan zijn voor het kind. Want te herkenbaar over je leven klagen kan repercussies opleveren, dat snap je toch wel?!

En nee; ik weet niet wat er nu tijdens Corona gebeurt. Maar daar kan ik dus ook geen melding van doen. Aan vermoedens hebben ze niets! Meldingen moeten nou eenmaal concreet zijn, en ik zie het kind nu niet. Dus ik KAN niets anders dan anderen vragen om mee te kijken of zij soms meer zien.

En ja: dat moet respectvol en met privacyfatsoen. De uitkomst staat niet vast. Dus het is heel moeilijk om met school te gaan praten. Ik had eerste gewoon het kind nog een tijdje willen ontvangen om de tijd te hebben om dingen beter te kunnen plaatsen. Maar ons luikje is door Corona helemaal dicht.

Dus ik doe het hier altijd fout; of ik ben een roddelwijf dat anderen wil zwart maken op basis van verzinselen en projectie, of ik ben een wegkijken die te laf is om in actie te komen.

Dat de realiteit met lastige signalen gewoon heel moeilijke is om mee verder te komen is blijkbaar een te genuanceerde werkelijkheid. Je hebt wat glimpsen gezien en dan houdt het op.

Wat zouden jullie dan allemaal doen? Wie heeft er zelf wel eens mee gedeald?
Marana schreef:
15-05-2020 21:05
Heb je nou VT gesproken of iemand van CJG? Je verhaal is een beetje warrig. En was dat gesprek vandaag of net voor Corona? Of heb je ze allebei gesproken?
Begin coronatijd CJG, daarstraks VT.
Maar er is niks. Je baalt omdat die moeder het kind soms niet komt halen en jij dus moet rijden als ze spelen, of er niet gespeeld kan worden omdat ze dat teveel gedoe vindt. Daarbij heb je een klein kind uitgehoord, en daar kwamen ten eerste geen schokkende dingen uit én je hebt geen idee of het waar is of niet. Dat schreef je allemaal in het vorige topic. Daar stond werkelijk niets alarmerends in

Het speelt zich vooral af in jouw hoofd, je hebt er een enorm ingewikkeld avontuur van gemaakt met jezelf als middelpunt.
blijmetmij schreef:
15-05-2020 21:14
Ik snap niet dat je niet ziet dat er zo veel onzekerheden zijn dat een poging op het verkeerde moment gewoon heel schadelijk kan zijn voor het kind. Want te herkenbaar over je leven klagen kan repercussies opleveren, dat snap je toch wel?!

En nee; ik weet niet wat er nu tijdens Corona gebeurt. Maar daar kan ik dus ook geen melding van doen. Aan vermoedens hebben ze niets! Meldingen moeten nou eenmaal concreet zijn, en ik zie het kind nu niet. Dus ik KAN niets anders dan anderen vragen om mee te kijken of zij soms meer zien.

En ja: dat moet respectvol en met privacyfatsoen. De uitkomst staat niet vast. Dus het is heel moeilijk om met school te gaan praten. Ik had eerste gewoon het kind nog een tijdje willen ontvangen om de tijd te hebben om dingen beter te kunnen plaatsen. Maar ons luikje is door Corona helemaal dicht.

Dus ik doe het hier altijd fout; of ik ben een roddelwijf dat anderen wil zwart maken op basis van verzinselen en projectie, of ik ben een wegkijken die te laf is om in actie te komen.

Dat de realiteit met lastige signalen gewoon heel moeilijke is om mee verder te komen is blijkbaar een te genuanceerde werkelijkheid. Je hebt wat glimpsen gezien en dan houdt het op.

Ik! Ik heb weleens melding gemaakt. En een melding gekregen van pissige buren, die hadden 10x gebeld ofzo.

Dus. Wat wil je weten?

Maar. Zoals ik het begrijp heb jij dus helemaal geen melding gedaan.
anoniem_397861 wijzigde dit bericht op 15-05-2020 21:47
2.49% gewijzigd
blijmetmij schreef:

Privacy voor jou als "melder" neem ik aan? Want kind gaat flink over de tong en jij gaat nu met een leerkracht(!) praten over een kind waar jij niks van bent.
blijmetmij schreef:
15-05-2020 14:59
Pfoe waarom toch meteen dat gehak?

Ik wil echt iets aan de situatie doen en zal het niet loslaten. Maar je kan ook maar EEN keer aan de bel trekken. De vorige persoon heeft daarmee niets voor elkaar gekregen en dat is al weer 5 jaar geleden. Daarom neem ik nu de tijd om zeker te weten dat mijn inspanning zowel qua informatie als qua timing het meeste kans heeft om ergens toe te leiden.

Het zou al heel veel uitmaken als blijkt dat de situatie op school bekend is na de vorige melding, of dat deze juf totaal niets weet en dus ook helemaal niet oplet.

In dat laatste geval vrees ik dat mijn info gewoon niet genoeg is.
Je wil niets doen aan de situatie anders had je al actie ondernomen. Je maakt je zorgen om dat kind en je neemt nu de tijd?? Echt?
Dus je stond erbij en keek ernaar, wijzend met je vinger naar alle anderen die iets hadden moeten doen. Bel VT. Zelf.
blijmetmij schreef:
je wilt het wel met de school bespreken.. daarnaast als er zoveel onzekerheden zijn, dan kun je dat toch met VT bespreken? Zij kunnen dan inderdaad adviseren en het verhaal eerst aanhoren om een inschatting te maken.
je gaf eerder aan dat het kind vanwege corona nu minder problemen zou hebben, bepaalde personen komen niet meer langs. En dat je dus o.a. daarom eventueel tot na de zomer wilde wachten. Daar doelde ik op. Dat weet je niet.

honinginnetje wijzigde dit bericht op 15-05-2020 22:41
1.14% gewijzigd
rubiks schreef:
15-05-2020 21:07
Wordt de gemaakte melding dan, tot in klein detail, gedeeld met de ouders? Het lijkt mij toch dat áls VT poolshoogte gaat nemen, ze meer in algemene zin bespreken dat er een melding is binnen gekomen en welke kant die op lijkt te wijzen?

En zelfs al zou VT wél de melding inclusief alle uitspraken van het kind (ook de vergelijkingen met een ander gezin) benoemen naar ouders, dan kan het toch nog steeds dat het kind die uitspraken op school/bij andere contacten dat het kind heeft (zwemles, sportclubjes, familieleden) genoemd hebben.

Ik herhaal het nog maar eens: iemand die écht graag wil zoekt met alle macht naar oplossingen, iemand die niet echt graag wil zoekt met alle macht naar problemen. Jij hebt over een "ja, maar..." op en doet er alles aan om de wereld te laten passen in jouw eigen realiteit.

Kennelijk ben jij niet van plan om zelf melding te maken en kan niemand jou daarvan overtuigen. Hoewel het echt heel sneu is voor het kind, kan niemand jou daartoe dwingen. Maar geef het dan gewoon toe, en roep niet dat je langs alle kanten het kind wilt helpen, terwijl je eigenlijk gewoon heel lafjes alles op het bordje van school wilt schuiven.
Inderdaad. En je melding zal inderdaad niet tot in detail worden doorgespeeld naar de ouders lijkt mij.
honinginnetje schreef:
15-05-2020 22:35
Inderdaad. En je melding zal inderdaad niet tot in detail worden doorgespeeld naar de ouders lijkt mij.
Natuurlijk niet. Als er een melding wordt gedaan gaat VT kijken of er al contact is met hulpinstanties. Is dit niet het geval doen ze onderzoek en gaan ze zelf op bezoek bij het gezin. Dan gaan ze echt niet zeggen "We hebben gehoord van de buurvrouw dat je je kind in elkaar schopt of buiten laat slapen".

Dan gaat het van "Er zijn vanuit de omgeving zorgen gecommuniceerd over dit gezin. Blablablabla. Hulpverlenerstaal. Blablablablabla. Lekker in je kracht staan (mijn favoriete hulpverlenerszin. Ik kots erop)"
Plopper schreef:
15-05-2020 22:38
Natuurlijk niet. Als er een melding wordt gedaan gaat VT kijken of er al contact is met hulpinstanties. Is dit niet het geval doen ze onderzoek en gaan ze zelf op bezoek bij het gezin. Dan gaan ze echt niet zeggen "We hebben gehoord van de buurvrouw dat je je kind in elkaar schopt of buiten laat slapen".

Dan gaat het van "Er zijn vanuit de omgeving zorgen gecommuniceerd over dit gezin. Blablablabla. Hulpverlenerstaal. Blablablablabla. Lekker in je kracht staan (mijn favoriete hulpverlenerszin. Ik kots erop)"
Haha, ik ben zelf ook hulpverlener, maar wat een zeik zin vind ik dat altijd ja... Hoewel ik me afvraag in welke context VT die zin zou gebruiken :P

En lees ik nu uit een eerder reactie dat TO dit kind al eens uitgebreid besproken heeft op dit forum (dag privacy), waaruit toen niets zorgwekkends bleek?
rubiks schreef:
15-05-2020 22:46
Haha, ik ben zelf ook hulpverlener, maar wat een zeik zin vind ik dat altijd ja... Hoewel ik me afvraag in welke context VT die zin zou gebruiken :P

En lees ik nu uit een eerder reactie dat TO dit kind al eens uitgebreid besproken heeft op dit forum (dag privacy), waaruit toen niets zorgwekkends bleek?
Hahaha. Er zijn best veel van die hulpverleners-zinnen. Ik vind ze geweldig omdat ze zo beroerd zijn.

Ik heb het vorige topic dus ook niet gelezen, maar ik denk dat het nog steeds vooral comformation biased is en dat TO in een dorpse setting woont waardoor dat allemaal lekker gaat broeien. Je weet wel, aan het begin van het dorp laat je een scheet en aan het einde van het dorp ben je gestorven aan acute explosies van spuitpoep.
blijmetmij schreef:
15-05-2020 14:25
School kan wel signalen verzamelen van verschillende partijen. Daarin hebben ze een veel betere positie dan wij. En zij hebben zicht op dingen die wij weer niet weten. Of kunnen dat krijgen als ze denken dat er opgelet moet worden.
Bovendien: ze kunnen kiezen voor een betere timing. Ogen openhouden en volgend schooljaar dingen bij elkaar optellen.

Ik heb het gevoel dat door Corona ons zicht weg is, en zich waarschijnlijk niet meer gaat herstellen. Van wat ik te melden heb, gaan dingen niet echt rollen vrees ik, zeker nu er kinderen thuis geslagen worden nu iedereen opgehokt zit. Dan moeten ze bij VT ook kiezen hoe ze hun beperkte capaciteit inzetten.

Wat een hoop woorden om te zeggen dat je zelf de verantwoordelijkheid niet aandurft om te bellen.

Bel zelf. Echt, wat een flauwe smoezen zeg. Als je met mogelijke problemen van kinderen zo omgaat kan je jezelf ook wel als verwaarlozend omschrijven.
Plopper schreef:
15-05-2020 22:38
Precies. En TO is dus bang voor dat laatste, dat ze genoemd zal worden ofzo of dat ze herkend wordt als melder en haar privacy eraan gaat.

Ik heb steeds meer vraagtekens bij de ideeën van TO over dit hele gebeuren.
blijmetmij schreef:

Het ís niet moeilijk, jij víndt het moeilijk. Nee, je dóet moeilijk.
Als je wil dat de school informatie toevoegt dan bel je de juf.
Als je melding wil doen bij VT dan doe je melding.
Van niks doen wordt ook niemand beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven