Vlak voor Corona twijfel melding veilig thuis

15-05-2020 14:13 160 berichten
Mijn vorige topic over een zorgenkind heb ik laten verwijderen ivm herkenbaarheid van dit kind, omdat het er op leek dat er stappen gezet moesten worden, waarvan ik niet wilde dat de familie ooit bij dat topic uit zou kunnen komen.

Maar toen kwam Corona...

Het kind in kwestie heb ik dus al een hele tijd niet meer kunnen volgen, hoewel mijn man en ik hadden afgesproken dat we zouden opletten om beter zicht te krijgen op wat er nou speelde. De ouders zijn onbereikbaar. Het gesprek met de lerares is er ook nooit gekomen. Mijn zoon en dit kind zien elkaar nu al een hele tij niet, en na de vakantie zitten ze in aparte groepen.

Samenvattend waren wij bezorgd om een kind dat bij bezoek aan ons huis nogal rare signalen afgaf door steeds zoons situatie te loven en hardop te vergelijken met zijn eigen situatie. We kenden de thuissituatie globaal en waren er niet van gecharmeerd, maar waren nog aan het zoeken hoe we dingen moesten plaatsen.

Toen heb ik iemand gesproken die 5 jaar terug intensief met het kind te maken had, die mijn zorgen bevestigde. Zij was zelfs naar school gestapt met serieuze zorgen over sexueel misbruik, maar school heeft het destijds niet opgepakt. Nu zouden ze er meldingsplicht voor hebben.

Zij heeft dus van langer geleden duidelijkere signalen waar iets mee zou moeten; bij onze eigen waarnemingen blijft het vooral bij zorgen om emotionele verwaarlozing en een lastige gezinssituatie. Er speelt wat meer maar dat noem ik even niet.

Ik heb het aan het begin van Corona besproken met een medewerker van CJG die er ivm de nieuwe situatie rond Corona niet echt ruimte voor zag om iets mee te doen. Ik wil nog steeds de zorgvuldigheid in acht nemen omdat ik geen hard bewijs heb, maar het kind ook niet in de steek laten.

Mijn eigen behoefte zou zijn om het face To face met de lerares te bespreken om te peilen of zij er ruimte en aandacht voor heeft; volgend jaar zit het kind nog in haar klas. Maar ivm Corona krijg je een medewerker nu niet zomaar te spreken... Kan ik in deze drukke tijd een medewerker vragen om voor een onderwerp als dit ruimte te maken voor een vertrouwelijk gesprek? En dan buiten op een bankje afspreken ofzo (ivm de afstand ofzo)?

Veilig thuis leek me niet handig omdat die geen ingang hebben en het misschien nu alleen maar (als ze er al iets mee doen nu), zou kunnen leiden tot nog meer terugtrekken van de familie. Of dat ze ons verdenken als mogelijke bron en wij dan verder ook niets meer kunnen betekenen.
Dubbeljus schreef:
15-05-2020 23:17
Het ís niet moeilijk, jij víndt het moeilijk. Nee, je dóet moeilijk.
Als je wil dat de school informatie toevoegt dan bel je de juf.
Als je melding wil doen bij VT dan doe je melding.
Van niks doen wordt ook niemand beter.
Tenzij er niets is.
To. Het wordt tijd voor een plottwist.
Verzin weer even wat nieuws erbij
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
15-05-2020 23:22
To. Het wordt tijd voor een plottwist.
Verzin weer even wat nieuws erbij
XD
Maar voor je eigen kind neem je dus niet de moeite om met school te communiceren, maar nu dan wel ineens?
Misschien kunnen we als groepje bij de school van TO een melding doen dat de AVG wordt overtreden door TO, en of school dat wil melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Want zelf de AP bellen, nee zeg, straks weet TO dat de melding van het Vivaforum komt.
Een zebra is geen paard met strepen
Dubbeljus schreef:
15-05-2020 23:17
Het ís niet moeilijk, jij víndt het moeilijk. Nee, je dóet moeilijk.
Als je wil dat de school informatie toevoegt dan bel je de juf.
Als je melding wil doen bij VT dan doe je melding.
Van niks doen wordt ook niemand beter.
Je hebt dus niet gelezen dat VT al gebeld is en dat er (op hun advies) volgende week een gesprek met de leerkracht is.

Er is een hele grote schemerige zone tussen keiharde info hebben over wat er misgaat, en een aantal verontrustende signalen krijgen, waarbij je je afvraagt of sommige dingen mogelijk verkapt als hulpvraag tegen ons gezegd zijn. VT bevestigde dat ze sommige uitspraken best ongemakkelijk vonden en omstandigheden ook niet echt geruststellend, maar er moet meer info komen om te bepalen of er actie ondernomen moet worden. En het liefst info die meer mensen kunnen weten zodat het niet herleidbaar is en ook niet tegen het kind kan werken.

Zo werd het door VT geformuleerd. Sorry als dat niet de behoefte bevredigt van sommige forummers.
Nogmaals:

En via school is het niet herleidbaar? Want dat is je, sorry VT's, grootste probleem blijkbaar.
Of je doet gewoon met je naam een melding, dan zit je niet met het geneuzel over het wel of niet herleidbaar.

Volgens mij is het heel goed als je met de juf gaat praten, je interpretaties kunnen verschillen van de echte situatie en school heeft daarin wellicht meer kennis.
Dubbeljus schreef:
15-05-2020 23:09
Als je met mogelijke problemen van kinderen zo omgaat kan je jezelf ook wel als verwaarlozend omschrijven.
Ik vind dit een vrij zware beschuldiging. Alsof je automatisch verantwoordelijk bent voor een -in principe- vreemd kind.
En de privacy als melder snap ik echt wel, de mogelijkheid om anoniem te melden is er niet voor niks. Je zal de eerste en de laatste niet zijn die opgezocht wordt voor represailles. En dan wordt TO bedreigd/het ziekenhuis in geslagen/whatever. Kan me zomaar voorstellen dat de veiligheid van haar eigen gezin ook een belangrijk punt is.

Dat gezegd hebbende, TO: ik hoop dat je wel via een anoniem nummer met veilig thuis hebt gebeld. Ze vragen ook vaak of ze je terug kunnen bellen. Niet doen, want dan moeten ze je nummer dus hebben. Bel dan zelf weer terug.

Overigens weet ik niet wat ik lees over veilig thuis. Heb er pal naast gezeten toen er een serieuze melding gemaakt ging worden. Die wilden ze geeneens opnemen. Wel wilden ze terug bellen. Ehm nee niet dus, je noemt niet voor niks je eigen naam niet en belt ook niet voor niks zonder dat je eigen nummer wordt weergegeven.

Weer teruggebeld op een andere dag. Wel dezelfde persoon aan de telefoon, en wilde weer de melding niet opnemen. Daar sta je dan met zorgen en je goeie gedrag.
Th∅rdis schreef:
15-05-2020 21:20
Maar er is niks. Je baalt omdat die moeder het kind soms niet komt halen en jij dus moet rijden als ze spelen, of er niet gespeeld kan worden omdat ze dat teveel gedoe vindt. Daarbij heb je een klein kind uitgehoord, en daar kwamen ten eerste geen schokkende dingen uit én je hebt geen idee of het waar is of niet. Dat schreef je allemaal in het vorige topic. Daar stond werkelijk niets alarmerends in

Het speelt zich vooral af in jouw hoofd, je hebt er een enorm ingewikkeld avontuur van gemaakt met jezelf als middelpunt.
Oh God is dit diezelfde TO :facepalm:
TO ik zou ook geen moeite doen om mijn kind met jouw kind te laten spelen. Ik zou wél moeite doen om mijn kind uit de buurt van jou te houden. Waarom, omdat jij kleine kinderen uithoort en vervolgens de meest bizarre conclusies trekt. En nu ook weer, nu ga je met de juf praten over een kind wat niet van jou is en geef je aan dat dat een verzoek is van VT? Lekker beeld roep je op die manier op van dat andere gezin. Hoewel mij de kans groter lijkt dat de juf je ziet als een hysterica en/of een sensatiezoekster. Je doet echt raar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven