Lui huishouden
dinsdag 26 mei 2020 om 13:02
Ik houd van lui huishouden.
Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.
Wie ook? En wat is je ultieme tip?
Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.
Niet strijken.
Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).
Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.
Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.
Wie ook? En wat is je ultieme tip?
Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.
Niet strijken.
Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).
Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.
Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
donderdag 28 mei 2020 om 09:51
Ik ben ook geen schoonmaak prinses. Ik doe het liefst zo min mogelijk in huis, nou ja met alles eigenlijk. Ik ben van mezelf sowieso erg lui.
Stofzuigen doe ik meestal om de 2/3 dagen. Dweilen nooit omdat ik overal vloerbedekking heb liggen ( ga volgende maand verhuizen en krijg dan laminaat maar zal dan ook niet elke week dweilen hoor ), en het dus een crime is om te doen. Nu heb ik ook een flut stofzuiger die de kattenharen niet echt goed opzuigt. Straks met een gladde vloer gaat dat beter. Kijk er nu al naar uit. Ik vind stofzuigen trouwens geen rot werk en doe het best graag.
De was ophangen vind ik wel een ellende, afwassen ook. Daar heb ik echt een pokkehekel aan.
Ik kijk nu al uit naar mijn vaatwasser in mijn nieuwe huis. Eindelijk niet meer afwassen. Heerlijk. Strijken doe ik nooit, heb wel een strijkbout maar geen plank.
Ik heb geen droger, ik hang alles gewoon op en vouw het ( op mijn ondergoed na ) op en flikker het in de kast.
Verder maak ik mijn aanrecht even vluchtig schoon met een doekje als het vies is en heel soms even intensief meestal 2x per maand. Jif erbij enzo.
Stoffen alleen als ik stof zie liggen. Toch is het hier wel altijd netjes omdat ik niet van rommel hou die ik kan zien, wat ertoe leid dat mijn inloopkast vol troep staat en een enorme chaos is. Out of sight out of mind.
Mijn laatjes zijn ook een ellende. Ik ga proberen het in mijn volgende huis netter te houden maar ik weet nu al dat ik dat niet vol ga houden.
De WC intensief schoonmaken en schrobben doe ik zelden, er zitten hier toch geen mannen op. Ik gooi er wat bleek in eens per week en klaar. Als ik het vies vind maak ik het even schoon, maar ik vind dat zo'n ranzig werkje. Douche doe ik ook niet wekelijks.
Stofzuigen doe ik meestal om de 2/3 dagen. Dweilen nooit omdat ik overal vloerbedekking heb liggen ( ga volgende maand verhuizen en krijg dan laminaat maar zal dan ook niet elke week dweilen hoor ), en het dus een crime is om te doen. Nu heb ik ook een flut stofzuiger die de kattenharen niet echt goed opzuigt. Straks met een gladde vloer gaat dat beter. Kijk er nu al naar uit. Ik vind stofzuigen trouwens geen rot werk en doe het best graag.
De was ophangen vind ik wel een ellende, afwassen ook. Daar heb ik echt een pokkehekel aan.
Ik kijk nu al uit naar mijn vaatwasser in mijn nieuwe huis. Eindelijk niet meer afwassen. Heerlijk. Strijken doe ik nooit, heb wel een strijkbout maar geen plank.
Ik heb geen droger, ik hang alles gewoon op en vouw het ( op mijn ondergoed na ) op en flikker het in de kast.
Verder maak ik mijn aanrecht even vluchtig schoon met een doekje als het vies is en heel soms even intensief meestal 2x per maand. Jif erbij enzo.
Stoffen alleen als ik stof zie liggen. Toch is het hier wel altijd netjes omdat ik niet van rommel hou die ik kan zien, wat ertoe leid dat mijn inloopkast vol troep staat en een enorme chaos is. Out of sight out of mind.
Mijn laatjes zijn ook een ellende. Ik ga proberen het in mijn volgende huis netter te houden maar ik weet nu al dat ik dat niet vol ga houden.
De WC intensief schoonmaken en schrobben doe ik zelden, er zitten hier toch geen mannen op. Ik gooi er wat bleek in eens per week en klaar. Als ik het vies vind maak ik het even schoon, maar ik vind dat zo'n ranzig werkje. Douche doe ik ook niet wekelijks.
donderdag 28 mei 2020 om 10:14
Stofzuig je de honden dan in de gang of zo? Zelfs als wij de schoenen in de gang uitdoen komt er van iedere keer naar buiten toch weer zand en blaadjes mee. En de keren dat hier een hond is geweest was het gewoon vies (en ik ben heel makkelijk qua vuil zien
donderdag 28 mei 2020 om 10:22
Ik heb een fantastisch leven en een fantastisch huis maar als wij een dag niets doen ziet het er echt niet uit. 3 kleine kinderen, een langharige kat, groot huis en een man die bijna elke dag overhemden draagt.
Ik heb echt wel iets van 7 - 10 wassen per week. Mn kleintje kruipt overal en de vloer lig bezaaid als ik een dag niet stofzuig. De traploper ziet er na een dag niet meer uit. Ramen en deuren zitten constant onder de vieze vegen. Het is hier dus nooit allemaal tegelijk echt netjes of super schoon maar helaas komt dat niet door luiheid.
Ik heb wel een steelstofzuiger voor het snelle werk en vileda professional doekjes + dettol doekjes om snel even wat schoon te maken.
Ik heb echt wel iets van 7 - 10 wassen per week. Mn kleintje kruipt overal en de vloer lig bezaaid als ik een dag niet stofzuig. De traploper ziet er na een dag niet meer uit. Ramen en deuren zitten constant onder de vieze vegen. Het is hier dus nooit allemaal tegelijk echt netjes of super schoon maar helaas komt dat niet door luiheid.
Ik heb wel een steelstofzuiger voor het snelle werk en vileda professional doekjes + dettol doekjes om snel even wat schoon te maken.
donderdag 28 mei 2020 om 10:28
Maar stofzuig je dan elke dag de trap?TiumPerfectum schreef: ↑28-05-2020 10:22Ik heb een fantastisch leven en een fantastisch huis maar als wij een dag niets doen ziet het er echt niet uit. 3 kleine kinderen, een langharige kat, groot huis en een man die bijna elke dag overhemden draagt.
donderdag 28 mei 2020 om 13:27
Maar blijkbaar zie jij dat ook allemaal.TiumPerfectum schreef: ↑28-05-2020 10:22Ik heb een fantastisch leven en een fantastisch huis maar als wij een dag niets doen ziet het er echt niet uit. 3 kleine kinderen, een langharige kat, groot huis en een man die bijna elke dag overhemden draagt.
Hier ligt ook van alles op de grond, maar pas als het de moeite een beetje waard is ga ik stofzuigen.
Idem met ramen en deuren..... really? Constant onder de vieze vegen??????
Dan heb je een speciale manier van kijken hoor.
Everything will be fine in the end. If not... well, you failed again.
Week 27 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 28 mei 2020 om 13:40
Het is ook wel een manier van kijken denk ik. Ik ben opgegroeid zonder aanwezige moeder, met hardwerkende vader, en ik draaide het huishouden zo'n beetje vanaf m'n 12e.
En dat ging prima. Daarna in een studentenhuis gaan wonen en na mijn studie een aantal jaar over de wereld gezworven.
Toen ik samen ging wonen en mijn schoonmoeder het de spuigaten uit vond lopen, liet ze me zien dat onze deuren zwart waren onder de deurkrukken. Echt dat had ik nog nooit gezien. En ik vind het ook niet erg.
Maar pas nadat ze mij erop gewezen had, is het me op gaan vallen.
Nu haal ik er af en toe wel eens een doekje over.
Stofzuigen doe ik wel af en toe. ik vind kruimels aan m'n blote voeten vervelend. Dus vooral als we naar strand zijn geweest, de kinderen beschuit hebben gegeten ofzo. Maar als je toch gewoon aan tafel eet van een bord, je voeten veegt als je naar binnen gaat (hier gaan meestal de schoenen helemaal uit) dan ligt er toch niet continu troep op je grond?
Maar in een huishouden met wat oudere kinderen (dus niet yoghurt op de muur enzo) en zonder huisdieren wordt het echt niet binnen no time super smerig ofzo.
En dat ging prima. Daarna in een studentenhuis gaan wonen en na mijn studie een aantal jaar over de wereld gezworven.
Toen ik samen ging wonen en mijn schoonmoeder het de spuigaten uit vond lopen, liet ze me zien dat onze deuren zwart waren onder de deurkrukken. Echt dat had ik nog nooit gezien. En ik vind het ook niet erg.
Maar pas nadat ze mij erop gewezen had, is het me op gaan vallen.
Nu haal ik er af en toe wel eens een doekje over.
Stofzuigen doe ik wel af en toe. ik vind kruimels aan m'n blote voeten vervelend. Dus vooral als we naar strand zijn geweest, de kinderen beschuit hebben gegeten ofzo. Maar als je toch gewoon aan tafel eet van een bord, je voeten veegt als je naar binnen gaat (hier gaan meestal de schoenen helemaal uit) dan ligt er toch niet continu troep op je grond?
Maar in een huishouden met wat oudere kinderen (dus niet yoghurt op de muur enzo) en zonder huisdieren wordt het echt niet binnen no time super smerig ofzo.
donderdag 28 mei 2020 om 21:02
Ja, de kinderen raken vaak de ramen aan en de jongste staat er tegenaan (openslaande deuren) dus dat zie je wel goed hoor. Volgens mij eigen moeder ben ik het toppunt van lui en vies in huis maar ze weet niet waar ze het over heeft haha.
donderdag 28 mei 2020 om 21:09
Leuk topic.
Sinds onze tweede is geboren (4 maanden geleden) ben ik langzaamaan bewust makkelijker geworden in het huishouden. Het is gewoon niet te doen om alles constant netjes en schoon te houden. En ik had geen zin om daar vervolgens gefrustreerd over te zijn.
Nu hanteer ik “lijkt (enigszins) schoon” i.p.v. “is schoon” en dat werkt echt prima. En het voelt ook niet geforceerd, ik kan het écht veel makkelijker loslaten nu. Er zijn zoveel leukere dingen te doen dan het huishouden. Het interesseert me nu écht veel minder, stoor me er niet aan. Superfijn!
Mocht dit op den duur toch weer veranderen dan ga ik voor een huishoudelijke hulp.
Oh ja en mijn man interesseert het al helemaal geen reet, bij hem thuis was het huishouden wel het laatste waar zijn ouders zin in hadden.
Sinds onze tweede is geboren (4 maanden geleden) ben ik langzaamaan bewust makkelijker geworden in het huishouden. Het is gewoon niet te doen om alles constant netjes en schoon te houden. En ik had geen zin om daar vervolgens gefrustreerd over te zijn.
Nu hanteer ik “lijkt (enigszins) schoon” i.p.v. “is schoon” en dat werkt echt prima. En het voelt ook niet geforceerd, ik kan het écht veel makkelijker loslaten nu. Er zijn zoveel leukere dingen te doen dan het huishouden. Het interesseert me nu écht veel minder, stoor me er niet aan. Superfijn!
Mocht dit op den duur toch weer veranderen dan ga ik voor een huishoudelijke hulp.
Oh ja en mijn man interesseert het al helemaal geen reet, bij hem thuis was het huishouden wel het laatste waar zijn ouders zin in hadden.
donderdag 28 mei 2020 om 21:13
"Dan had je me dat moeten leren, mam."TiumPerfectum schreef: ↑28-05-2020 21:02Volgens mij eigen moeder ben ik het toppunt van lui en vies in huis maar ze weet niet waar ze het over heeft haha.
Ik heb erg weinig geleerd van mijn moeder op dit vlak, dus ik lees regelmatig dingen in dit soort draadjes waar ik nog noooooit van gehoord heb. Dat harmonicaspul waar de diepvriesduur mee sluit, bijvoorbeeld, het was nog nooit bij me opgekomen om dat schoon te maken.
donderdag 28 mei 2020 om 21:51
Hier ook 3 kinderen. Maar een stenen vloer, en trapbekleding waar je niets op ziet.TiumPerfectum schreef: ↑28-05-2020 10:22Ik heb een fantastisch leven en een fantastisch huis maar als wij een dag niets doen ziet het er echt niet uit. 3 kleine kinderen, een langharige kat, groot huis en een man die bijna elke dag overhemden draagt.
Die wassen herken ik. De rest niet. De hulp komt een keer in de week, zij stoft en dweilt, ik stofzuig nog een keer boven en de robot nog een keer beneden en dat is het.
Alleen de tafel en de wcs maak ik dan nog een keer extra en dat is t het. Vieze vegen op de ramen zitten daar prima
Een zebra is geen paard met strepen
donderdag 28 mei 2020 om 21:52
Het rubber? Dan heb je ook nooit naar de Smaakpolitie gekeken vroeger zeker?Quincy2 schreef: ↑28-05-2020 21:13"Dan had je me dat moeten leren, mam."
Ik heb erg weinig geleerd van mijn moeder op dit vlak, dus ik lees regelmatig dingen in dit soort draadjes waar ik nog noooooit van gehoord heb. Dat harmonicaspul waar de diepvriesduur mee sluit, bijvoorbeeld, het was nog nooit bij me opgekomen om dat schoon te maken.
donderdag 28 mei 2020 om 22:10
Kinderen raken vaak de ramen aan, daarom heeft het dus geen zin om die vingerafdrukken weg te poetsen, ze zitten er toch in no time weer op.TiumPerfectum schreef: ↑28-05-2020 21:02Ja, de kinderen raken vaak de ramen aan en de jongste staat er tegenaan (openslaande deuren) dus dat zie je wel goed hoor. Volgens mij eigen moeder ben ik het toppunt van lui en vies in huis maar ze weet niet waar ze het over heeft haha.
En het is niet vies in de zin van ziekmakend, het is alleen maar iets wat je ziet en niet wilt zien.
En daar kun je best wat aan doen, als je lui huishouden tenminste serieus wilt nemen.
donderdag 28 mei 2020 om 22:20
Ik hou van een schoon en opgeruimd huis, maar graag met zo min mogelijk energie. Strijken alleen als t echt niet anders kan. En haha ik stofzuig ook de tuin wel eens omdat ik te lui ben om te vegen. Ik hoop dan altijd dat De buurman Schuin boven me niet net ziet staan, ik schaam me er wel een beetje voor haha.
En de vloer in de woonkamer heb ik in 5 jaar nog nooit gedweild. Vlekken met een nat lapje, wel vaak stofzuigen. Toch ziet vloer er spic en span uit
En de vloer in de woonkamer heb ik in 5 jaar nog nooit gedweild. Vlekken met een nat lapje, wel vaak stofzuigen. Toch ziet vloer er spic en span uit
donderdag 28 mei 2020 om 22:43
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... uche-spray
Ik zweer bij dit spul. Na het douchen het scherm, tegels en kranen inspuiten en het blijft allemaal blinkend schoon.
Ik zweer bij dit spul. Na het douchen het scherm, tegels en kranen inspuiten en het blijft allemaal blinkend schoon.
donderdag 28 mei 2020 om 22:45
Haha! Goed zo!sweetandsalty schreef: ↑28-05-2020 09:31Wauw, toen ik bij pagina 4 was bedacht ik me dat ik hartstikke gek ben met al dat stofzuigen hier!
Ik heb een robot stofzuiger besteld, topbestemming voor vakantiegeld
Big thank you voor de bedenker van dit topic![]()
Glad to be of service to you!
donderdag 28 mei 2020 om 23:22
Hier zijn ze bijna 1, bijna 3 en 5 en geen schoonmaakster. Kruimels overalJamaarhoe schreef: ↑28-05-2020 21:51Hier ook 3 kinderen. Maar een stenen vloer, en trapbekleding waar je niets op ziet.
Die wassen herken ik. De rest niet. De hulp komt een keer in de week, zij stoft en dweilt, ik stofzuig nog een keer boven en de robot nog een keer beneden en dat is het.
Alleen de tafel en de wcs maak ik dan nog een keer extra en dat is t het. Vieze vegen op de ramen zitten daar primaen vegen op de deur hebben we eigenlijk niet?
donderdag 28 mei 2020 om 23:27
Kruimels overal?TiumPerfectum schreef: ↑28-05-2020 23:22Hier zijn ze bijna 1, bijna 3 en 5 en geen schoonmaakster. Kruimels overal![]()
Eten aan tafel, dat scheelt enorm.
donderdag 28 mei 2020 om 23:41
Bizar dit.
Ik maak de mijne om de dag schoon met een sopje. Wel zo fris met een jong meisje in huis en geen man.
donderdag 28 mei 2020 om 23:50