Lui huishouden
dinsdag 26 mei 2020 om 13:02
Ik houd van lui huishouden.
Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.
Wie ook? En wat is je ultieme tip?
Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.
Niet strijken.
Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).
Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.
Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.
Wie ook? En wat is je ultieme tip?
Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.
Niet strijken.
Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).
Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.
Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
donderdag 28 mei 2020 om 23:53
Hier gaat de propere was ook nog wel eens van de ene mand naar de andere mand naar de volgende mand.diyer schreef: ↑28-05-2020 23:50Qua was ben ik lui. Ik strijk minimaal en gooi alles in manden in laden wat imo geen strijk nodig heeft. ik heb een lade voor onderbroeken, sokken, handdoeken, washanden, theedoeken. Daar gris ik iets uit wat ik niet heb gevouwen. Het is wél geordend, want bij elkaar, maar dus niet gevouden.
Omdat we een mand nodig hebben om de natte was naar de kelder te doen / de droge was terug naar boven te doen.
Tot de manden definitief té vol zijn
Dan wordt er overgeschakeld op kartonnen bananendozen
Ik splits ook geen was en gooi alles samen qua wassen, maar heb wel 2 wasmanden.
Moet ik minder vaak wassen
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 29 mei 2020 om 09:05
Ik heb een broertje dood aan huishouden, kan heel goed opruimen voor het oog. Stofzuigen moet wel elke dag vanwege de hond, maar dat vind ik wel een leuk werkje. Vriezer en koelkast schoonmaken, daar wacht ik mee tot ik er echt zin in heb, net als ramen zemen. Meestal grap ik, alleen met Kerst en Pasen. In het verleden moest mijn man het hele huishouden op zich nemen (wegens ziekte) en dat deed hij best goed. Het resultaat is dat dat hij nog steeds meehelpt, hij doucht altijd als laatste s’avonds en vult dan de wasmachine, welke om 5 uur aan gaat, bij het opstaan hang ik het op of stop het in de droger. Haal dan ook pas de vorige kleding van het rek, maar ruimt het wel gelijk op, ondergoed en sokken worden per persoon in een eigen la gemikt. Strijken gebeurd alleen bij zeer gekreukte kleding, maar blijf dan maanden in de strijkmand liggen. Vaatwasser word heel technisch door manlief ingeruimd, welke ik tijdens het koken weer uitruim, dan sta ik toch constant in de keuken. De douche neemt man onder handen, de toilet doe ikzelf regelmatig. Vroeger liep ik met een emmer sop te sjouwen, nu zijn de vochtige werkdoekjes mijn best vrienden. En als er visite komt dan ga ik een uurtje vantevoren als een razende door mijn huiskamer en ziet er dan weer prima uit.
vrijdag 29 mei 2020 om 09:37
Waarschijnlijk een open deur in dit topic, maar dagelijks je bed opmaken is het meest zinloze wat er is. 's Morgens sla ik het dekbed open om het matras te luchten en dat dekbed sla ik pas weer terug als ik er 's avonds weer onder kruip. Niemand ziet overdag mijn bed, zelfs ik niet. Waarom en voor wie zou je dat bed dan opmaken? Verschonen wel natuurlijk, maar dat gebeurt niet dagelijks.
Ik vind hier dingen van.
vrijdag 29 mei 2020 om 09:39
Sabeltandcavia schreef: ↑29-05-2020 09:37Waarschijnlijk een open deur in dit topic, maar dagelijks je bed opmaken is het meest zinloze wat er is. 's Morgens sla ik het dekbed open om het matras te luchten en dat dekbed sla ik pas weer terug als ik er 's avonds weer onder kruip. Niemand ziet overdag mijn bed, zelfs ik niet. Waarom en voor wie zou je dat bed dan opmaken? Verschonen wel natuurlijk, maar dat gebeurt niet dagelijks.
Het is nog beter tegen de huismijt ook om het open te laten liggen.
vrijdag 29 mei 2020 om 09:40
Dit vind ik een hele goede, ik sla dekbed sochtends terug maar maak later wel mijn bed op, terwijl ik alleen woon...Sabeltandcavia schreef: ↑29-05-2020 09:37Waarschijnlijk een open deur in dit topic, maar dagelijks je bed opmaken is het meest zinloze wat er is. 's Morgens sla ik het dekbed open om het matras te luchten en dat dekbed sla ik pas weer terug als ik er 's avonds weer onder kruip. Niemand ziet overdag mijn bed, zelfs ik niet. Waarom en voor wie zou je dat bed dan opmaken? Verschonen wel natuurlijk, maar dat gebeurt niet dagelijks.
Ik snap mijzelf soms ook niet..
Appel: is dat zo??? Ok ik stop per vandaag met bed opmaken...(scheelt ook weer tijd, wat ik hard nodig heb want ben weer een goede serie aan het bingen
Megyg die doekjes heb ik ook altijd, erg fijne dingen.
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 09:44
14.80% gewijzigd
vrijdag 29 mei 2020 om 09:43
Ik begin ook niet meer aan stapeltjes in de kledingkast. Bij mij hangen t-shirts gewoon op hangers, kreukvrij en overzichtelijk op kleur. Als ik er aan denk dan hang ik ze na het wassen gelijk op hun hanger te drogen zodat er geen vouwen in komen, en dan kunnen ze daarna zo weer aan het rek. Voor broeken gebruik ik houten hangers met een dwarsstang waar ik buisisolatie omheen heb gedaan. Ik heb geen legplanken meer en vouw niets.
Ik vind hier dingen van.
vrijdag 29 mei 2020 om 09:44
als ik uit bed stap, trek ik het onderlaken even goed strakSabeltandcavia schreef: ↑29-05-2020 09:37Waarschijnlijk een open deur in dit topic, maar dagelijks je bed opmaken is het meest zinloze wat er is. 's Morgens sla ik het dekbed open om het matras te luchten en dat dekbed sla ik pas weer terug als ik er 's avonds weer onder kruip. Niemand ziet overdag mijn bed, zelfs ik niet. Waarom en voor wie zou je dat bed dan opmaken? Verschonen wel natuurlijk, maar dat gebeurt niet dagelijks.
ik schud de kussens, draai ze om. Het dekbed schud ik op en gaat dubbel (dus "open") op het voeteneind.
Niemand die het ziet overdag, maar als ik eind van de dag op mijn slaapkamer komt, ziet mijn bed er heerlijk uitnodigend uit
vrijdag 29 mei 2020 om 10:24
in het weekend heb ik dat wel eens, dat ik boven even wat weg leg, en heel even in mijn bed stapSabeltandcavia schreef: ↑29-05-2020 09:56Wil je er dan niet gelijk weer in Lila? Dat houdt me nog tegen.![]()
Klopt
vrijdag 29 mei 2020 om 10:52
Ik rondom het huis (ook in de wijk) is het veel al bestraat waardoor ik niet direct vuil/blaadjes mee naar binnen loop. In een regenachtige herfstperiode gaat dit natuurlijk niet op.
vrijdag 29 mei 2020 om 11:04
lilalinda schreef: ↑29-05-2020 09:44als ik uit bed stap, trek ik het onderlaken even goed strak
ik schud de kussens, draai ze om. Het dekbed schud ik op en gaat dubbel (dus "open") op het voeteneind.
Niemand die het ziet overdag, maar als ik eind van de dag op mijn slaapkamer komt, ziet mijn bed er heerlijk uitnodigend uit
Neeee, niet omdraaien, ze moeten juist luchten en drogen.
S'avonds pas omdraaien.
vrijdag 29 mei 2020 om 11:14
ik slaap niet op mijn kussen, het is voor lezen etc voor het slapen gaanPorterenee schreef: ↑29-05-2020 11:04Neeee, niet omdraaien, ze moeten juist luchten en drogen.
S'avonds pas omdraaien.
vrijdag 29 mei 2020 om 12:43
Verwarm je het schaaltje 1 minuut op de warmste stand?
Probeer anders eens een kommetje water met azijn + een schijfje citroen!
Hier wordt het idd zo om de 2 weken gedaan en door de condens komt al het 'vuil' los.
Ik hoef echt maar heel even met een papieren doekje over de wanden te vegen en alles is proper.
vrijdag 29 mei 2020 om 12:46
Ik weet niet eens of ik meerdere standen op de magnetron heb. Ik gebruik alleen aan en uit en de tijdsduurMoemoe64 schreef: ↑29-05-2020 12:43Verwarm je het schaaltje 1 minuut op de warmste stand?
Probeer anders eens een kommetje water met azijn + een schijfje citroen!
Hier wordt het idd zo om de 2 weken gedaan en door de condens komt al het 'vuil' los.
Ik hoef echt maar heel even met een papieren doekje over de wanden te vegen en alles is proper.
Maar komt bij het volgende eten dat je opwarmt of in de oven doet, er dan geen schoonmaakazijn in?
vrijdag 29 mei 2020 om 12:57
Idem hier! Wanneer man en ik opstaan 's ochtends slaan we het laken open (wij slapen nooit met een dekbed), openen de ramen en laten we de slaapkamer uitluchten tot we 's avonds weer gaan slapen.Sabeltandcavia schreef: ↑29-05-2020 09:37Waarschijnlijk een open deur in dit topic, maar dagelijks je bed opmaken is het meest zinloze wat er is. 's Morgens sla ik het dekbed open om het matras te luchten en dat dekbed sla ik pas weer terug als ik er 's avonds weer onder kruip. Niemand ziet overdag mijn bed, zelfs ik niet. Waarom en voor wie zou je dat bed dan opmaken? Verschonen wel natuurlijk, maar dat gebeurt niet dagelijks.
Niks heerlijker dan in een fris en uitgelucht bed te stappen!
vrijdag 29 mei 2020 om 13:00
Kijk het eens na. Het is héél belangrijk dat al het 'vuil' loskomt, dus op zo hoog mogelijke stand zetten.
vrijdag 29 mei 2020 om 14:04
Waar slaap je dan onder? Toch niet enkel onder een laken, neem ik aan?
vrijdag 29 mei 2020 om 14:12
Ik heb in dit huis wel rekening gehouden met zo makkelijk mogelijk het huishouden kunnen doen. Gladde tegelvloer zodat ik zelf zo nodig kan dweilen. Onze zwarte kast is geschuurd tot op t hout zodat ik er niet meer elke dag het stof af hoef te halen (op zwart zie je alles). Een leren bank ondertussen want werd gek van de hondenharen op de stoffen bank.
Gelukkig krijg ik hulp bij t poetsen want sommige dingen zijn te zwaar voor me.
Verder helpen kinderen ook mee. Vanaf een jaar of vier kunnen ze ook stofzuigen, zelf vaat in de vaatwasser, de oudste (10) draait zelfs de was of dweilt als ik t vraag, maken eigen lunch voor school enz. Ben soms verbaasd wat ouders voor hun kinderen allemaal doen wat (over t algemeen genomen) kinderen best zelf kunnen. Vind dat je jezelf dan veel oplegt maar kinderen ook veel ontneemt.
Vochtige schoonmaakdoekjes vind ik ideaal voor de wc, om die even gauw dagelijks schoon te maken. Maar begin me door dit topic wel af te vragen waarom ik dat dagelijks doe, want zowel de kinderen als man laten nooit een druppeltje oid achter. Zit meer in mijn hoofd dat dat dagelijks nodig is.
Verder helpen kinderen ook mee. Vanaf een jaar of vier kunnen ze ook stofzuigen, zelf vaat in de vaatwasser, de oudste (10) draait zelfs de was of dweilt als ik t vraag, maken eigen lunch voor school enz. Ben soms verbaasd wat ouders voor hun kinderen allemaal doen wat (over t algemeen genomen) kinderen best zelf kunnen. Vind dat je jezelf dan veel oplegt maar kinderen ook veel ontneemt.
Vochtige schoonmaakdoekjes vind ik ideaal voor de wc, om die even gauw dagelijks schoon te maken. Maar begin me door dit topic wel af te vragen waarom ik dat dagelijks doe, want zowel de kinderen als man laten nooit een druppeltje oid achter. Zit meer in mijn hoofd dat dat dagelijks nodig is.
vrijdag 29 mei 2020 om 14:32
Wat heeft dat nou met drupeltjes te maken? Je zit er toch op daar blijft ie echt niet schoon van.apiejapie schreef: ↑29-05-2020 14:12Ik heb in dit huis wel rekening gehouden met zo makkelijk mogelijk het huishouden kunnen doen. Gladde tegelvloer zodat ik zelf zo nodig kan dweilen. Onze zwarte kast is geschuurd tot op t hout zodat ik er niet meer elke dag het stof af hoef te halen (op zwart zie je alles). Een leren bank ondertussen want werd gek van de hondenharen op de stoffen bank.
vrijdag 29 mei 2020 om 14:33
JaaaaSnoesje666 schreef: ↑29-05-2020 08:50Mijn grootste vriend in mijn lievernietstrijkenhuishouding.
Niet strijken en toch keurige stapeltjes.
![]()