Kat wegdoen, kind verdrietig. Hoe hiermee omgaan?

09-06-2020 09:41 579 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik wil graag wat delen, om 't kwijt te zijn maar ook om wat tips evt wat te doen en hoe ermee om te gaan.
Wij hebben een kat, al 9 jaar. Onze dochter is 5. Door mijn (mentale)
gezondheid kunnen wij niet meer (goed genoeg) voor de kat zorgen. Ook hebben wij sinds vorig jaar een vaste plek op 'n camping waarvoor we heel lang in de wachtlijst hebben gestaan. Dat is 5 maanden per jaar, de weekenden en alle vakanties zijn we daar. Waardoor hij veel alleen is, wat wij zielig vinden en 't is lastig met eten geven. Nu is er via via een wat oudere dame die is haar man verloren en zou onze kat heel graag willen zodat ze niet meer zo alleen is. In het belang van de kat gaan we dit ook doen, hij verdient een huis met liefde en aandacht wat is bij ons al lange tijd niet meer krijgt.

Win win dacht ik dus. Maar het is ook met de nodige verdriet en pijn want over dochter is stapelgek op 't beestje. Ze heeft mij horen praten over door plan met een vriendin en sindsdien is ze al verdrietig. Ik heb daarop gezegd dat het nog niet zeker is en dat we even moeten kijken wat we gaan doen in verband met onder andere de lange zomervakanties. Even in de week gezet zeg maar 😏

We hebben afgesproken om de kat begin juli te laten verhuizen omdat we dan naar de camping gaan. Dan zijn we 6 weken niet thuisen is 't gemis en de verandering niet zo groot in de eerste instantie. Maar mijn hart breekt als k aan haar verdriet denk.

Mijn vraag, zijn er mensen met soort gelijke ervaringen? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan met kleine kinderen. Moet ik het nu al vertellen dat de kat zeker gaat verhuizen en waarheen (heb foto's van de mevrouw en haar huis en tuin) Of beter wachten tot 't kort ervoor zodat ze nu nog niet verdrietig hoeft te zijn? Of zijn kinderen flexibeler dan ik denk? De eerste 6 weken zijn we sowieso niet thuis.. Ik vind 't zooo moeilijk, en zo sneu voor m'n dochter. Maar het is niet anders en gewoon de beste oplossing, houden is geen optie en hij gaat daar alle liefde en aandacht krijgen die hij verdient. Wil 'mn dochter geen verdriet doen en dat doen we straks wel...
pamelacourson schreef:
09-06-2020 09:47
Echt heel zielig dat je je kat wegdoet omdat je zo nodig op een camping moet zitten. Zo’n oud beestje, opeens gedumpt. Sneu voor je kat en voor je kind.
Inderdaad, je praat het lekker goed voor jezelf maar eigenlijk ben je gewoon een egoïst. Bah.
*Hestia* schreef:
09-06-2020 20:18
Oh?
Kat is ook weer teruggekomen bij ons, maar ik was maar wat blij dat hij er niet was tijdens mijn fijne pnd :) ik ben de onder buurvrouw nog steeds dankbaar :)
Dit is echt zo’n Roald Dahl-achtige setting.
De avond voordat de kat naar asiel wordt gebracht.
Net voor opening camping.
Komt de vader in kwestie in beeld.
Hij kijkt naar zijn vrouw, denkt 10 jaar samen, een lieve verdrietige dochter, een kat en een camping die open gaat.....
Een paar dagen later zitten vader, dochter en kat op de camping en zij drinken een glas ranja op een lang en mooi kampeerseizoen.
vanlippebiesterveld schreef:
09-06-2020 22:36
Hij kijkt naar zijn vrouw, denkt 10 jaar samen, een lieve verdrietige dochter, een kat en een camping die open gaat.....
Een paar dagen later zitten vader, dochter en kat op de camping en zij drinken een glas ranja op een lang en mooi kampeerseizoen.
:mrgreen: Dat vind ik nou een mooi scenario.
Sorcha_ schreef:
09-06-2020 21:10
Wat doen mensen ontzettend dramatisch over een kat zeg.
Ik heb een kat, ik ben echt dol op het beestje.

Maar hij gaat regelmatig uit logeren als wij op vakantie gaan, soms bij mijn schoonouders en soms bij een vriendin. Hij vindt het daar echt helemaal prima, en ik denk niet dat hij er erg in zou hebben als we hem niet meer op zouden halen.
Daarom zei ik ook: het ligt eraan hoe je kat is. Die van mij zou wel degelijk maandenlang zwaar in de stress zitten door zoiets.

Maar ik vind ook dat TO het niet kan maken naar haar dochter toe. Wij vinden onze kat lief en leuk, maar voor kinderen is zo’n dier vaak hun beste vriend. Dan doe je zo’n kind heel veel pijn door hem weg te doen. Het is ook niet dat TO nooit meer naar een camping kan, ze had ook gewoon kunnen wachten tot er een camping was waar de kat gewoon mee naartoe kan.
vanlippebiesterveld schreef:
09-06-2020 22:36
:D
https://i.pinimg.com/originals/64/a8/6a ... 2a0873.jpg
Er blijkt maar weer dat er veel mensen zijn die het okee vinden om hun dier weer weg te doen. Als je een dier neemt dan zorg je ervoor tot ze dood gaan. Uitzonderingen daargelaten ( zelf ernstig ziek zijn ofzo). Belangrijk om een kind dat te leren vind ik.
Maar mensen praten het vaak goed. Ze doen hun dier weg met goedpraat verhaal.En dan zeggen anderen op bijvoorbeeld Facebook: dapper besluit, houden van is ook loslaten...kots.
pamelacourson schreef:
09-06-2020 22:55
Daarom zei ik ook: het ligt eraan hoe je kat is. Die van mij zou wel degelijk maandenlang zwaar in de stress zitten door zoiets.

Maar ik vind ook dat TO het niet kan maken naar haar dochter toe. Wij vinden onze kat lief en leuk, maar voor kinderen is zo’n dier vaak hun beste vriend. Dan doe je zo’n kind heel veel pijn door hem weg te doen. Het is ook niet dat TO nooit meer naar een camping kan, ze had ook gewoon kunnen wachten tot er een camping was waar de kat gewoon mee naartoe kan.
Dat laatste ben ik het wel met je eens, mijn kind zou er ook kapot van zijn.

Maar ik ben er echt van overtuigd dat mijn kat er niet onder zou lijden als hij een nieuw huisje krijgt. Waarschijnlijk zal hij het een verbetering vinden want mijn peuter houdt soms een beetje teveel van hem :biggrin: .

Als hij ergens uit logeren is dan kijkt hij eerst een dagje de kat uit de boom en daarna ligt hij bij je in bed bij wijze van spreken.
Ik ben een enorme kattenliefhebber. Al mijn katjes zijn erg oud geworden. Ooit een poesje van 1 of 2 jaar oud uit een asiel gehaald, zij is 20 jaar geworden bij mij, maar bleef altijd schuw. Katten kunnen vast prima wennen aan een andere omgeving, ook al zijn ze 9 jaar oud, sarcastische modus. Dat kunnen ze niet!

Mijn ervaring, katten hechten zich juist aan hun territorium, hun huis, hun baas, hun eten, compleet autistisch, als je een stoel verplaatst schieten ze al in de stress.

Om een kat van 9 jaar oud weg te doen.

Geen woorden voor.
Jee wat een harde oordelen (niet alles gelezen, maar wel veel). Hier heb ik ook ooit een -dertienjarige- kat naar m’n zus gebracht omdat de kat al sinds de geboorte van m’n kind niet echt gelukkig meer was. En bij m’n zus had-ie veel meer ruimte. Kind was toen vier. Dat was even slikken voor kind, maar toen de poes eenmaal weg was dacht hij er nooit meer aan.

Kat en ik waren altijd twee handen (pootjes) op één buik. Maar met m’n zus heeft hij al snel dezelfde band opgebouwd. En als ik langskwam, was ik niet eens belangrijk meer!

Waarom die oordelen over TO? Het is altijd zo makkelijk oordelen als je zelf niet in die situatie zit. Moet TO nog even wachten met naar de camping gaan tot de kat dood is? Dat kan nog elf jaar duren.

De poes gaat vast ook heel gelukkig (gelukkiger? In mijn ervaring houden poezen niet zo van jonge kinderen) worden bij de oudere dame, en die gaat ook vast gelukkig worden met de poes.

Ik heb geen psychische klachten, maar ik kan me alles voorstellen bij TO’s verhaal. Je kan toch helemaal niet oordelen over iemands draagkracht?
Heeft iedereen die zich zo druk maakt om een kat die een ander huisje krijgt in de avond wel een stuk vlees op z'n bord? Glas melk bij het ontbijt, kaas op brood, eitje, leren schoenen? Ik geloof er niks van dat iedereen die hier zo loopt te toeteren een veganistische leefstijl erop na houdt. Een kat een ander huisje geven is erger dan dieren uitbuiten en gebruiken voor onze consumptie?

Wat een hypocriet en hysterisch gezwam zeg. Ik zou mijn kat ook niet wegdoen, maar ik kan me wel voorstellen dat er situaties ontstaan waarin dit een mogelijkheid zou worden. TO heeft het goed geregeld, ze dumpt haar kat niet in de nacht op de kinderboerderij. Voor TO haar dochter vind ik het sneu. Maar zo is het leven, ook kinderen moeten soms nare tegenslagen incasseren.
SanneH01 schreef:
10-06-2020 00:52
Er blijkt maar weer dat er veel mensen zijn die het okee vinden om hun dier weer weg te doen. Als je een dier neemt dan zorg je ervoor tot ze dood gaan. Uitzonderingen daargelaten ( zelf ernstig ziek zijn ofzo). Belangrijk om een kind dat te leren vind ik.
Maar mensen praten het vaak goed. Ze doen hun dier weg met goedpraat verhaal.En dan zeggen anderen op bijvoorbeeld Facebook: dapper besluit, houden van is ook loslaten...kots.
Helemaal met jou eens.
herfst100 schreef:
10-06-2020 06:58
Heeft iedereen die zich zo druk maakt om een kat die een ander huisje krijgt in de avond wel een stuk vlees op z'n bord? Glas melk bij het ontbijt, kaas op brood, eitje, leren schoenen? Ik geloof er niks van dat iedereen die hier zo loopt te toeteren een veganistische leefstijl erop na houdt. Een kat een ander huisje geven is erger dan dieren uitbuiten en gebruiken voor onze consumptie?

Wat een hypocriet en hysterisch gezwam zeg. Ik zou mijn kat ook niet wegdoen, maar ik kan me wel voorstellen dat er situaties ontstaan waarin dit een mogelijkheid zou worden. TO heeft het goed geregeld, ze dumpt haar kat niet in de nacht op de kinderboerderij. Voor TO haar dochter vind ik het sneu. Maar zo is het leven, ook kinderen moeten soms nare tegenslagen incasseren.
Wat een vergelijking met het onderwerp. Die eerste alinea :facepalm:
RockOla schreef:
10-06-2020 07:49
Wat een vergelijking met het onderwerp. Die eerste alinea :facepalm:
Waarom een facepalm? Waar het om gaat is dat er hier oversentimenteel gereageerd wordt als je in ogenschouw neemt dat sommige van de mensen die gereageerd hebben wellicht minder sentimenteel zijn als het over het leven en welzijn van heel veel andere dieren gaat.
herfst100 schreef:
Nope. Ik ben veganist.
Verrassingswolkje schreef:
10-06-2020 08:02
Waarom een facepalm? Waar het om gaat is dat er hier oversentimenteel gereageerd wordt als je in ogenschouw neemt dat sommige van de mensen die gereageerd hebben wellicht minder sentimenteel zijn als het over het leven en welzijn van heel veel andere dieren gaat.
Maar die worden niet herplaatst dus dan is het niet zielig, dieren uit het asiel halen ook maar niet meer doen, dat is ook zielig
De facepalm is eerder geschikt voor de mensen hier die serieus denken dat een kind van 5 hier nooit overheen zal komen. En dat dat kind haar "veilige plekje thuis" kwijt zal raken vanwege dit.. En het de moeder nooit helemáál zal kunnen vergeven.

:rofl:

Ik hou zielsveel van mijn kat, maar als ik er mijn eigen levensgeluk voor op moet gaan geven, is de keuze snel gemaakt. Dan is het toch echt een kat. Geen kind. En ik zal megaverdrietig zijn en het zou me veel pijn doen, reken maar. Maar het is, aan het einde van het liedje, een KAT.
10-06-2020 08:02
Omdat ik de vergelijking vlees eten, leren schoenen dragen enz niet vergelijkbaar vind met het onderwerp. Hele andere discussie. Bovendien reageer ik altijd sentimenteel op alle dierenleed. Ik heb een gruwelijke hekel aan de gemakzucht wat betreft de omgang met dieren, of het nou over afdanken van een huisdier gaat of het gedoe in de vlees/ bontindustrie.
Maar goed. Ik hoop dat het voor zowel kind als kat goed uitpakt. Het trauma voor kind zal heus te overzien zijn.
Jee, wat een gezeur hier in de reacties. Zo overtrokken. Het is en blijft een KAT, hoeveel je ook van dat beestje houdt. Stel je erft een droomhuis aan zee in Spanje en je kunt het je veroorloven om daar de wintermaanden te vertoeven, doe je dat dan ook niet omdat je een kat hebt?! Wacht je nog vijftien jaar totdat het beestje dood is? Of je krijgt een goed baanaanbod in het buitenland, ga je dan ook niet vanwege je kat? Ik kan het me niet voorstellen.
RockOla schreef:
10-06-2020 08:24
Omdat ik de vergelijking vlees eten, leren schoenen dragen enz niet vergelijkbaar vind met het onderwerp. Hele andere discussie. Bovendien reageer ik altijd sentimenteel op alle dierenleed. Ik heb een gruwelijke hekel aan de gemakzucht wat betreft de omgang met dieren, of het nou over afdanken van een huisdier gaat of het gedoe in de vlees/ bontindustrie.
Maar goed. Ik hoop dat het voor zowel kind als kat goed uitpakt. Het trauma voor kind zal heus te overzien zijn.
Tot op zekere hoogte is dat inderdaad een andere discussie, maar in feite is het exact hetzelfde. Kalfjes en lammetjes worden veel te jong weggehaald bij hun moeder voor ons eetgenot, dat is nog veel zieliger dan een kat die nota bene een ander fijn (fijner?) plekje krijgt. Ik geloof niet dat al die mensen die zo overtrokken reageren en het echt niet vinden kunnen er een compleet veganistische leefstijl op nahouden.
10-06-2020 02:29

De poes gaat vast ook heel gelukkig (gelukkiger? In mijn ervaring houden poezen niet zo van jonge kinderen) worden bij de oudere dame, en die gaat ook vast gelukkig worden met de poes.
Mijn ervaring is dan weer heel anders. Onze kater is juist erg gericht op kinderen, altijd al geweest, van baby af aan.
Toen onze jongste zoon 5 was hebben we onze tweede kat gekocht en zoon is haar meest favoriete persoon in huis.

Dat verschilt dus echt per kat. (en per kind, want als ze heel lomp zijn met de katten is het wellicht ook anders)
Stressed is just desserts spelled backwards
Ljubavi schreef:
10-06-2020 08:49
Of je krijgt een goed baanaanbod in het buitenland, ga je dan ook niet vanwege je kat? Ik kan het me niet voorstellen.
Nee, maar ook daarvoor zijn betere oplossingen. Ik heb iemand geregeld die zolang in mijn woning zou wonen en voor de kat zou zorgen. Zodra ik een geschikte woning gevonden had, heb ik de kat opgehaald. Toegeven: de reis was niet fijn, maar de kat vind het hier leuker dan in Nederland heb ik het idee.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Vief74 schreef:
09-06-2020 22:23
Inderdaad, je praat het lekker goed voor jezelf maar eigenlijk ben je gewoon een egoïst. Bah.
In welke zin is het egoïstisch om het dier liefde en aandacht te gunnen wat hij in zijn eigen huis blijkbaar al langere tijd niet meer krijgt?
herfst100 schreef:
Grappig dat je dit aanhaalt. Ik heb inderdaad meermaals heel serieus overwogen om vegetariër te worden. Ik eet toch al zo zelden vlees, die stap zou erg klein zijn. En vervolgens kwam de kat binnen met een dood vogeltje / muisje en vrat dat op. Toen dacht ik: ik zou mezelf als vegetariër niet serieus kunnen nemen terwijl ik mijn kat iedere avond vermalen dood dier voor zet. Waarschijnlijk dat ik het alsnog ga doen als de kat er ooit niet meer zal zijn. (Maar ik ga hem daarvoor niet de deur uit doen ;-) )

Maar goed, dit is een andere discussie...
s7rin wijzigde dit bericht op 10-06-2020 09:12
7.92% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven