Kat wegdoen, kind verdrietig. Hoe hiermee omgaan?
dinsdag 9 juni 2020 om 09:41
Beste mensen,
Ik wil graag wat delen, om 't kwijt te zijn maar ook om wat tips evt wat te doen en hoe ermee om te gaan.
Wij hebben een kat, al 9 jaar. Onze dochter is 5. Door mijn (mentale)
gezondheid kunnen wij niet meer (goed genoeg) voor de kat zorgen. Ook hebben wij sinds vorig jaar een vaste plek op 'n camping waarvoor we heel lang in de wachtlijst hebben gestaan. Dat is 5 maanden per jaar, de weekenden en alle vakanties zijn we daar. Waardoor hij veel alleen is, wat wij zielig vinden en 't is lastig met eten geven. Nu is er via via een wat oudere dame die is haar man verloren en zou onze kat heel graag willen zodat ze niet meer zo alleen is. In het belang van de kat gaan we dit ook doen, hij verdient een huis met liefde en aandacht wat is bij ons al lange tijd niet meer krijgt.
Win win dacht ik dus. Maar het is ook met de nodige verdriet en pijn want over dochter is stapelgek op 't beestje. Ze heeft mij horen praten over door plan met een vriendin en sindsdien is ze al verdrietig. Ik heb daarop gezegd dat het nog niet zeker is en dat we even moeten kijken wat we gaan doen in verband met onder andere de lange zomervakanties. Even in de week gezet zeg maar
We hebben afgesproken om de kat begin juli te laten verhuizen omdat we dan naar de camping gaan. Dan zijn we 6 weken niet thuisen is 't gemis en de verandering niet zo groot in de eerste instantie. Maar mijn hart breekt als k aan haar verdriet denk.
Mijn vraag, zijn er mensen met soort gelijke ervaringen? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan met kleine kinderen. Moet ik het nu al vertellen dat de kat zeker gaat verhuizen en waarheen (heb foto's van de mevrouw en haar huis en tuin) Of beter wachten tot 't kort ervoor zodat ze nu nog niet verdrietig hoeft te zijn? Of zijn kinderen flexibeler dan ik denk? De eerste 6 weken zijn we sowieso niet thuis.. Ik vind 't zooo moeilijk, en zo sneu voor m'n dochter. Maar het is niet anders en gewoon de beste oplossing, houden is geen optie en hij gaat daar alle liefde en aandacht krijgen die hij verdient. Wil 'mn dochter geen verdriet doen en dat doen we straks wel...
Ik wil graag wat delen, om 't kwijt te zijn maar ook om wat tips evt wat te doen en hoe ermee om te gaan.
Wij hebben een kat, al 9 jaar. Onze dochter is 5. Door mijn (mentale)
gezondheid kunnen wij niet meer (goed genoeg) voor de kat zorgen. Ook hebben wij sinds vorig jaar een vaste plek op 'n camping waarvoor we heel lang in de wachtlijst hebben gestaan. Dat is 5 maanden per jaar, de weekenden en alle vakanties zijn we daar. Waardoor hij veel alleen is, wat wij zielig vinden en 't is lastig met eten geven. Nu is er via via een wat oudere dame die is haar man verloren en zou onze kat heel graag willen zodat ze niet meer zo alleen is. In het belang van de kat gaan we dit ook doen, hij verdient een huis met liefde en aandacht wat is bij ons al lange tijd niet meer krijgt.
Win win dacht ik dus. Maar het is ook met de nodige verdriet en pijn want over dochter is stapelgek op 't beestje. Ze heeft mij horen praten over door plan met een vriendin en sindsdien is ze al verdrietig. Ik heb daarop gezegd dat het nog niet zeker is en dat we even moeten kijken wat we gaan doen in verband met onder andere de lange zomervakanties. Even in de week gezet zeg maar
We hebben afgesproken om de kat begin juli te laten verhuizen omdat we dan naar de camping gaan. Dan zijn we 6 weken niet thuisen is 't gemis en de verandering niet zo groot in de eerste instantie. Maar mijn hart breekt als k aan haar verdriet denk.
Mijn vraag, zijn er mensen met soort gelijke ervaringen? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan met kleine kinderen. Moet ik het nu al vertellen dat de kat zeker gaat verhuizen en waarheen (heb foto's van de mevrouw en haar huis en tuin) Of beter wachten tot 't kort ervoor zodat ze nu nog niet verdrietig hoeft te zijn? Of zijn kinderen flexibeler dan ik denk? De eerste 6 weken zijn we sowieso niet thuis.. Ik vind 't zooo moeilijk, en zo sneu voor m'n dochter. Maar het is niet anders en gewoon de beste oplossing, houden is geen optie en hij gaat daar alle liefde en aandacht krijgen die hij verdient. Wil 'mn dochter geen verdriet doen en dat doen we straks wel...

woensdag 10 juni 2020 om 09:11
SanneH01 schreef: ↑10-06-2020 00:52Er blijkt maar weer dat er veel mensen zijn die het okee vinden om hun dier weer weg te doen. Als je een dier neemt dan zorg je ervoor tot ze dood gaan. Uitzonderingen daargelaten ( zelf ernstig ziek zijn ofzo). Belangrijk om een kind dat te leren vind ik.
Maar mensen praten het vaak goed. Ze doen hun dier weg met goedpraat verhaal.En dan zeggen anderen op bijvoorbeeld Facebook: dapper besluit, houden van is ook loslaten...kots.
Hoeveel ernstiger dan een depressie wil je het hebben? Er gaan jaarlijks een heleboel mensen dood aan de gevolgen van een depressie en er zijn niet voor niks praatgroepen voor kinderen van ouders met een psychische aandoening.

woensdag 10 juni 2020 om 09:15
Top dat je kat naar iemand anders kan, aan de andere kant wordt ik doodmoe van mensen die niet beseffen dat zo'n beest rustig 15 jaar meegaat. Als je een levend dier koopt dan neem je de verantwoordelijkheid op je om daar voor te zorgen (ook als het een hamster is) . Verder denk ik dat je dochtertje precies 1 dag verdrietig zal zijn.
woensdag 10 juni 2020 om 09:24
Mijn zoon was 5 toen 1 van onze katten dood ging. Die was echt niet maar 1 dag verdrietig hoor.
Hij was er mee opgegroeid dus hij was er wel echt van slag van.
Maar goed, dood is wel iets anders dan weggedaan (als in, daar kan je als ouder niet zoveel aan doen)
Stressed is just desserts spelled backwards
woensdag 10 juni 2020 om 09:49
Inderdaad. Als je moeder depressief is en de kat, je maatje waar je mee bent opgegroeid, wordt van je afgepakt, dat lijkt me voor een kind behoorlijk belastend.Maleficent schreef: ↑10-06-2020 09:24Mijn zoon was 5 toen 1 van onze katten dood ging. Die was echt niet maar 1 dag verdrietig hoor.
Maar goed, dood is wel iets anders dan weggedaan (als in, daar kan je als ouder niet zoveel aan doen)
Maar ja, TO heeft haar beslissing al genomen en wil alleen maar weten hoe ze het aan haar dochtertje moet vertellen en hey ze gaan toch naar de camping? Daar kan geen kat tegenop
Be yourself, everyone else is already taken.
Oscar Wilde

woensdag 10 juni 2020 om 09:51
Ik ben zo iemand die direct dat Spaanse droomhuis en die job zou laten passeren als ik er mijn dieren voor zou moeten opgeven. Het zijn misschien maar katten maar ik hou van ze. Ik heb ervoor gekozen om die dieren in huis te halen, en zolang ze bij mij gelukkig zijn hebben ze voorrang op andere dromen.Ljubavi schreef: ↑10-06-2020 08:49Jee, wat een gezeur hier in de reacties. Zo overtrokken. Het is en blijft een KAT, hoeveel je ook van dat beestje houdt. Stel je erft een droomhuis aan zee in Spanje en je kunt het je veroorloven om daar de wintermaanden te vertoeven, doe je dat dan ook niet omdat je een kat hebt?! Wacht je nog vijftien jaar totdat het beestje dood is? Of je krijgt een goed baanaanbod in het buitenland, ga je dan ook niet vanwege je kat? Ik kan het me niet voorstellen.

woensdag 10 juni 2020 om 09:51
Ljubavi schreef: ↑10-06-2020 08:49Jee, wat een gezeur hier in de reacties. Zo overtrokken. Het is en blijft een KAT, hoeveel je ook van dat beestje houdt. Stel je erft een droomhuis aan zee in Spanje en je kunt het je veroorloven om daar de wintermaanden te vertoeven, doe je dat dan ook niet omdat je een kat hebt?! Wacht je nog vijftien jaar totdat het beestje dood is? Of je krijgt een goed baanaanbod in het buitenland, ga je dan ook niet vanwege je kat? Ik kan het me niet voorstellen.
Ik kan me geen scenario voorstellen waarin ik mijn katten weg zou doen.

woensdag 10 juni 2020 om 10:23
Ik sluit me aan bij mijn twee voorgangers. Ik zou de baan weigeren en het droomhuis in Spanje verkopen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt mijn katten weg te doen. Ik laat wel meer dingen voor mijn katten aangezien 1 van hen 2x daags een een injectie moet. Dat doe je voor elkaar als je van iemand houd. En een kat is ook iemand.Ljubavi schreef: ↑10-06-2020 08:49Jee, wat een gezeur hier in de reacties. Zo overtrokken. Het is en blijft een KAT, hoeveel je ook van dat beestje houdt. Stel je erft een droomhuis aan zee in Spanje en je kunt het je veroorloven om daar de wintermaanden te vertoeven, doe je dat dan ook niet omdat je een kat hebt?! Wacht je nog vijftien jaar totdat het beestje dood is? Of je krijgt een goed baanaanbod in het buitenland, ga je dan ook niet vanwege je kat? Ik kan het me niet voorstellen.

woensdag 10 juni 2020 om 10:40
Maleficent schreef: ↑10-06-2020 09:24Mijn zoon was 5 toen 1 van onze katten dood ging. Die was echt niet maar 1 dag verdrietig hoor.
Dood is inderdaad iets anders dan weggedaan. En niet omdat je daar 'als ouder niets aan kan doen'. Wat voor normen geef jij je kind mee? Als iemand uit het oog is, dan is ie zo goed als dood?
Mijn konijn moest ook weg toen ik een kind was. Geen trauma's aan overgehouden. Misschien paar dagen verdrietig geweest. Hoort bij het leven.
Een kind heeft meer aan een geestelijk gezonde moeder, dan aan een kat.

woensdag 10 juni 2020 om 10:43
GinnyJones schreef: ↑10-06-2020 10:23Ik sluit me aan bij mijn twee voorgangers. Ik zou de baan weigeren en het droomhuis in Spanje verkopen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt mijn katten weg te doen. Ik laat wel meer dingen voor mijn katten aangezien 1 van hen 2x daags een een injectie moet. Dat doe je voor elkaar als je van iemand houd. En een kat is ook iemand.
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... uCc4kX7SUk
Prima, dat jij je kat als een persoon ziet. Maar dat maakt het nog geen persoon, of een 'iemand'.

woensdag 10 juni 2020 om 10:45
DontYouHatePants schreef: ↑09-06-2020 16:05Ik ben inderdaad de leukste thuis![]()
Eens met je punt over de mensen die roepen dat kind wegdoen dan de volgende stap zou zijn.
Neemt niet weg dat ik je post onprettig vind om eerder genoemde redenen.
Tja. Het is mijn mening. Dat staat er duidelijk bij. Het roept bij mij dat soort associaties op. Dat mag je onprettig vinden. Maar ik zal niet de enige zijn.

woensdag 10 juni 2020 om 10:52
Katten zijn inderdaad geen kleine mensjes met een vachtje, ik zie ze niet als ‘persoon’. Maar het zijn wel levende wezens met gevoelens, geen dingen.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑10-06-2020 10:43https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... uCc4kX7SUk
Prima, dat jij je kat als een persoon ziet. Maar dat maakt het nog geen persoon, of een 'iemand'.

woensdag 10 juni 2020 om 10:55
Someonenew schreef: ↑09-06-2020 20:16Ik vind het sneu en walgelijk hoeveel mensen een huisdier nemen ( een dier wat zich hecht aan zijn baas/gezin) en het dan zo makkelijk weer wegdoen, of omdat er een nieuwe bank is gekocht waar dier ineens niet meer op mag, of door lange vakanties enz.. Dan denk ik van waarom denkt men niet beter na voordat ze een huisdier aanschaffen aan alles wat erbij komt kijken. Dus daar gaan we weer, omdat de eigenaar onverantwoordelijk is of niet goed van te voren nadenkt is het dier de dupe..
Je kunt niet alle veranderingen voorzien.
Weer iemand met meer empathie voor een dier dan de mens.
Ga je dan ook nooit een relatie aan? Want straks gaat het uit en dan zie je diegene nooit meer.... Mensen komen daaroverheen, en katten ook wel weer. Waarschijnlijk een heel stuk sneller dan al die intense kattenbaasjes hier durven te bedenken.

woensdag 10 juni 2020 om 11:10
Wat reageren veel mensen kinderlijk op dit verhaal. TO is niet van plan om de kat te mishandelen of te dumpen in een bos. De kat zal naar een oudere dame gaan die het dier alle liefde gaat geven dat het nodig heeft. En de oudere dame is hier ook bij gebaat.
Niemand neemt een dier met het idee het na een aantal jaar weg te doen. Net zoals niemand trouwt met het idee na een aantal jaar te scheiden, maar omstandigheden kunnen veranderen en soms moet je dan een moeilijke beslissing nemen.
Ik vind TO juist verantwoordelijk doordat zij zoekt naar het beste voor haar en haar gezin en daarbij advies vraagt hoe ze het beste met haar dochters gevoelens kan omgaan. Hoe ze dat moet brengen en aanpakken is hier de vraag.
TO, wat heb je tot dusver gezegd tegen je dochter?
Kun je het versimpeld uitleggen? Zonder te zeggen dat mama de camping nodig heeft en daarom poes weg moet. Misschien dat poes ouder wordt en nu een ouder baasje nodig heeft. Dat de oudere mevrouw heel lief is en heel graag voor poes wil zorgen. Dat je begrijpt dat je dochter verdrietig wordt als poes niet meer bij jullie woont.
En dan zou ik met dochter wekelijks bij de oudere dame en kat langsgaan. In ieder geval in het begin totdat dochter het niet meer nodig heeft.
Niemand neemt een dier met het idee het na een aantal jaar weg te doen. Net zoals niemand trouwt met het idee na een aantal jaar te scheiden, maar omstandigheden kunnen veranderen en soms moet je dan een moeilijke beslissing nemen.
Ik vind TO juist verantwoordelijk doordat zij zoekt naar het beste voor haar en haar gezin en daarbij advies vraagt hoe ze het beste met haar dochters gevoelens kan omgaan. Hoe ze dat moet brengen en aanpakken is hier de vraag.
Kun je het versimpeld uitleggen? Zonder te zeggen dat mama de camping nodig heeft en daarom poes weg moet. Misschien dat poes ouder wordt en nu een ouder baasje nodig heeft. Dat de oudere mevrouw heel lief is en heel graag voor poes wil zorgen. Dat je begrijpt dat je dochter verdrietig wordt als poes niet meer bij jullie woont.
En dan zou ik met dochter wekelijks bij de oudere dame en kat langsgaan. In ieder geval in het begin totdat dochter het niet meer nodig heeft.

woensdag 10 juni 2020 om 11:18
MarvelousMrsMaisel schreef: ↑10-06-2020 10:43https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... uCc4kX7SUk
Ik heb het woord persoon niet in de mond genomen hoor, dat verzin je er zelf bij. Ik noem mijn katten, en katten in het algemeen, een iemand. Een levend wezen is een iemand, een wezen met enige intelligentie is een iemand, een levend wezen met gevoel is een iemand. De term iemand is niet enkel voor mensen. Beetje vreemd dat jij dit zo draait eigenlijk. En ja, mijn katten zijn iemand, ze leven, ze hebben gevoel, ze hebben behoeftes, ze hebben voorkeuren etc. Ze hebben zelfs een karakterprofiel, aangezien jij het woord persoonlijkheid vast zal afkeuren. Katten zijn geen mensen, nee. Maar dat betekend niet dat ze geen "iemand" zijn.

woensdag 10 juni 2020 om 11:26
Mijn empathie gaat naar de zwaksten in dit verhaal, en dat zijn kind en kat. Die hebben hier namelijk geen enkele keuze of inspraak.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑10-06-2020 10:55Je kunt niet alle veranderingen voorzien.
Weer iemand met meer empathie voor een dier dan de mens.
Ga je dan ook nooit een relatie aan? Want straks gaat het uit en dan zie je diegene nooit meer.... Mensen komen daaroverheen, en katten ook wel weer. Waarschijnlijk een heel stuk sneller dan al die intense kattenbaasjes hier durven te bedenken.
Die relatie vind ik geen goede vergelijking, daar kies je immers zelf voor. Je weet dat er altijd een risico is dat het uit gaat. Kan je niet tegen dat idee, moet je ook geen relatie aangaan.
En misschien zouden mijn katten er snel overheen zijn als ik ze naar een ander goed adres deed, maar ik niet.

woensdag 10 juni 2020 om 11:28
Precies.Duchesnea schreef: ↑10-06-2020 11:26Mijn empathie gaat naar de zwaksten in dit verhaal, en dat zijn kind en kat. Die hebben hier namelijk geen enkele keuze of inspraak.
Die relatie vind ik geen goede vergelijking, daar kies je immers zelf voor. Je weet dat er altijd een risico is dat het uit gaat. Kan je niet tegen dat idee, moet je ook geen relatie aangaan.
En misschien zouden mijn katten er snel overheen zijn als ik ze naar een ander goed adres deed, maar ik niet.

woensdag 10 juni 2020 om 11:34
Dit is ook maar een mening en een waarde oordeel natuurlijk en als er zoveel mensen zijn met dezelfde mening zit er misschien wel een kern van waarheid in.wittereiger schreef: ↑10-06-2020 11:10Wat reageren veel mensen kinderlijk op dit verhaal. TO is niet van plan om de kat te mishandelen of te dumpen in een bos. De kat zal naar een oudere dame gaan die het dier alle liefde gaat geven dat het nodig heeft. En de oudere dame is hier ook bij gebaat.
In elk geval zou ik niet met mijn reet op een camping gaan zitten en mijn kind en kat ongelukkig maken. Geen kwestie van kinderlijkheid maar een kwestie van prioriteiten en verantwoordelijkheid.

woensdag 10 juni 2020 om 11:48
Kan zijn dat jij dat zou doen, maar dan ben je toch echt van Lotje getikt en ik denk dat een heleboel me sen het eerder met mij eens zullen zijn dan met jou, en je voor gek zullen verklaren.GinnyJones schreef: ↑10-06-2020 10:23Ik sluit me aan bij mijn twee voorgangers. Ik zou de baan weigeren en het droomhuis in Spanje verkopen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt mijn katten weg te doen. Ik laat wel meer dingen voor mijn katten aangezien 1 van hen 2x daags een een injectie moet. Dat doe je voor elkaar als je van iemand houd. En een kat is ook iemand.
Roemeense straathonden zijn zielig. Nederlandse huiskatten zelden.
anoniem_397653 wijzigde dit bericht op 10-06-2020 12:35
Reden: Straatjongen moest straathonden zijn
Reden: Straatjongen moest straathonden zijn
0.30% gewijzigd

woensdag 10 juni 2020 om 12:03
Nou, dan ben ik ook van lotje getikt.hippie_meisje schreef: ↑10-06-2020 11:48Kan zijn dat jij dat zou doen, maar dan ben je toch echt van Lotje getikt en ik denk dat een heleboel me sen het eerder met mij eens zullen zijn dan met jou, en je voor gek zullen verklaren.
Roemeense straatjongen zijn zielig. Nederlandse huiskatten zelden.
Ik zou het Spaanse droomhuis mooi verkopen. 5 maanden vakantie per jaar is sowieso niets voor mij. En die droombaan in het buitenland zou ik wel aannemen - maar dan gaan de katten mee. En de kinderen ook. Als dat niet mogelijk is, is die baan niet mogelijk voor me.

woensdag 10 juni 2020 om 12:11
Ik zou dus ook mijn katten niet wegdoen. Niet eens omdat ik het zielig zou vinden voor mijn katten maar voor mezelf. Ik zou het er niet voor over hebben.hippie_meisje schreef: ↑10-06-2020 11:48Kan zijn dat jij dat zou doen, maar dan ben je toch echt van Lotje getikt en ik denk dat een heleboel me sen het eerder met mij eens zullen zijn dan met jou, en je voor gek zullen verklaren.
Met dat soort vergelijkingen kan ik niks. Wat hebben katten met die straatjongeren te maken ? Omdat er elders erger leed is mag je hier gerust een beetje leed veroorzaken ? ( en dan heb ik het in de eerste plaats over het kind dat er verdriet over zal hebben )

woensdag 10 juni 2020 om 12:12
Een kat mee laten reizen naar spanje is minder egoïstisch dan het beestje al die stress niet aan te doen..?-jolijn- schreef: ↑10-06-2020 12:03Nou, dan ben ik ook van lotje getikt.
Ik zou het Spaanse droomhuis mooi verkopen. 5 maanden vakantie per jaar is sowieso niets voor mij. En die droombaan in het buitenland zou ik wel aannemen - maar dan gaan de katten mee. En de kinderen ook. Als dat niet mogelijk is, is die baan niet mogelijk voor me.
Dat je kinderen meegaan lijkt me overbodig om te melden overigens.
Maar het gaat vooral om het meisje van 5, en ik vind de uitleg die hierboven staat erg goed. De kat wordt ouder en heeft een ouder baasje nodig.

woensdag 10 juni 2020 om 12:30
En nu? wil je een lintje?hippie_meisje schreef: ↑10-06-2020 11:48Kan zijn dat jij dat zou doen, maar dan ben je toch echt van Lotje getikt en ik denk dat een heleboel me sen het eerder met mij eens zullen zijn dan met jou, en je voor gek zullen verklaren.
Jij mag denken dat je gelijk hebt hoor, en je mag dat ook op deze kinderlijke manier uitten.

woensdag 10 juni 2020 om 12:39
Ik hoef geen lintje omdat ik nog helder na kan denken hoor.GinnyJones schreef: ↑10-06-2020 12:30En nu? wil je een lintje?
Jij mag denken dat je gelijk hebt hoor, en je mag dat ook op deze kinderlijke manier uitten.

woensdag 10 juni 2020 om 12:43
Waarom zou je niet meer helder denken wanneer je een andere beslissing neemt dan jij of anderen zouden doen ?hippie_meisje schreef: ↑10-06-2020 12:39Ik hoef geen lintje omdat ik nog helder na kan denken hoor.

woensdag 10 juni 2020 om 12:47
Dus omdat die honden zielig zijn, mag ik mijn katten wel wegdoen? Dat wil ik helemaal niet en gaat nooit gebeuren. Dan maar van Lotje getikt volgens jou en vele anderenhippie_meisje schreef: ↑10-06-2020 11:48Kan zijn dat jij dat zou doen, maar dan ben je toch echt van Lotje getikt en ik denk dat een heleboel me sen het eerder met mij eens zullen zijn dan met jou, en je voor gek zullen verklaren.
Roemeense straathonden zijn zielig. Nederlandse huiskatten zelden.