Spijt van koophuis
vrijdag 19 juni 2020 om 16:46
Wij zijn bezig met de koop van een huis. De financiën zijn bijna rond en in juli is de sleutel overdracht.
Maar naarmate de datum nadert zie ik er steeds meer tegenop. En heb ik eigenlijk spijt van onze keuze.
Het is moeilijk om klussers te vinden (is nu wel bijna rond), de nieuwe buurvrouw deed nogal lelijk toen ik me wilde voorstellen(we hebben zulke leuke buren op dit moment , snik), vrachtwagen die we wilde lenen voor de verhuizing is nu verkocht, dakkapel is niet te krijgen voor de verhuizing.
En het ergste is dat de maandelijkse lasten 275 euro in de maand omhoog gaan met een koophuis ipv ons huidige huurhuis.
Ik heb altijd willen kopen maar nu het zover is begin ik me af te vragen waarom. Als we over 30 jaar afbetaald hebben is mijn leven bijna om. Ik leef liever nu. Mijn kinderen krijgen het huis dan als we dood gaan. Maar ja, moet ik het daarvoor doen? Ze hebben ook een vader met een koophuis.
Maar goed, ik ben gewoon een beetje in paniek en vraag me af of mensen het herkennen. Misschien hoort dit gewoon een beetje bij verhuizen, al die stress?
Maar naarmate de datum nadert zie ik er steeds meer tegenop. En heb ik eigenlijk spijt van onze keuze.
Het is moeilijk om klussers te vinden (is nu wel bijna rond), de nieuwe buurvrouw deed nogal lelijk toen ik me wilde voorstellen(we hebben zulke leuke buren op dit moment , snik), vrachtwagen die we wilde lenen voor de verhuizing is nu verkocht, dakkapel is niet te krijgen voor de verhuizing.
En het ergste is dat de maandelijkse lasten 275 euro in de maand omhoog gaan met een koophuis ipv ons huidige huurhuis.
Ik heb altijd willen kopen maar nu het zover is begin ik me af te vragen waarom. Als we over 30 jaar afbetaald hebben is mijn leven bijna om. Ik leef liever nu. Mijn kinderen krijgen het huis dan als we dood gaan. Maar ja, moet ik het daarvoor doen? Ze hebben ook een vader met een koophuis.
Maar goed, ik ben gewoon een beetje in paniek en vraag me af of mensen het herkennen. Misschien hoort dit gewoon een beetje bij verhuizen, al die stress?
vrijdag 19 juni 2020 om 16:51
Vervelend dat je je zo voelt!
Ik lees wel een aantal zaken door elkaar heen. Het lijkt vooral ook stress qua regelzaken (vrachtwagen, klussers, dakkapel verlaat). Dat is nu een paar weken/hooguit maanden niet fijn maar gaat over.
Nieuwe buurvrouw niet zo leuk, tja dat is jammer. Maar ik neem aan dat je het huis zelf en de locatie wel leuk vindt, in elk geval leuk genoeg om te kopen. En er wonen waarschijnlijk meer mensen dan die ene buurvrouw.
En twijfel of koop nou wel zo slim is. Ik neem aan dat je daar vooraf over na hebt gedacht, de voordelen van kopen tegenover huren en toen een keuze gemaakt hebt. Nu het dichtbij komt is dat waarschijnlijk wel even spannend, maar vast een weloverwogen keuze.
Wat ik bedoel te zeggen is trek de korte termijn zorgen (regelzaken, een contract aangaan) even los van je daadwerkelijke toekomst in het huis. En probeer erop te vertrouwen dat als deze periode achter de rug is, je weer optimistischer kijkt naar je huis. Want heel rationeel: je kunt nu toch niet meer terug, tenzij je zin hebt de boete te betalen.
Ik lees wel een aantal zaken door elkaar heen. Het lijkt vooral ook stress qua regelzaken (vrachtwagen, klussers, dakkapel verlaat). Dat is nu een paar weken/hooguit maanden niet fijn maar gaat over.
Nieuwe buurvrouw niet zo leuk, tja dat is jammer. Maar ik neem aan dat je het huis zelf en de locatie wel leuk vindt, in elk geval leuk genoeg om te kopen. En er wonen waarschijnlijk meer mensen dan die ene buurvrouw.
En twijfel of koop nou wel zo slim is. Ik neem aan dat je daar vooraf over na hebt gedacht, de voordelen van kopen tegenover huren en toen een keuze gemaakt hebt. Nu het dichtbij komt is dat waarschijnlijk wel even spannend, maar vast een weloverwogen keuze.
Wat ik bedoel te zeggen is trek de korte termijn zorgen (regelzaken, een contract aangaan) even los van je daadwerkelijke toekomst in het huis. En probeer erop te vertrouwen dat als deze periode achter de rug is, je weer optimistischer kijkt naar je huis. Want heel rationeel: je kunt nu toch niet meer terug, tenzij je zin hebt de boete te betalen.
vrijdag 19 juni 2020 om 16:54
Volgens mij heb je koudwatervrees, TO. Veel dingen die je noemt, horen bij verhuisstress en lossen zich wel op. Buurvrouw is nog weinig van te zeggen. Toen ik in mijn vorige huis kennis ging maken met de buurvrouw zei ze: "we zijn niet van bij mensen over de vloer komen". Dat verwachtte ik ook helemaal niet en het kwam niet zo vriendelijk over. Uiteindelijk werden het goede vrienden en hebben we nog contact al zijn we inmiddels beide verhuisd.
Die maandlasten? Huur gaat elk jaar omhoog, je hypotheek staat (waarschijnlijk) voor langere tijd vast. Grote kans dat je daar later juist blij om bent.
En je hebt je huis natuurlijk niet voor de erfenis van je kinderen. Als je met pensioen bent kun je het misschien verkopen en kleiner gaan wonen en van de overwaarde lekker gaan leven. Je leven is dan echt nog niet voorbij hoor!
Bedenk nog eens wat je allemaal leuk vond aan het huis. Het komt vast goed!
Die maandlasten? Huur gaat elk jaar omhoog, je hypotheek staat (waarschijnlijk) voor langere tijd vast. Grote kans dat je daar later juist blij om bent.
En je hebt je huis natuurlijk niet voor de erfenis van je kinderen. Als je met pensioen bent kun je het misschien verkopen en kleiner gaan wonen en van de overwaarde lekker gaan leven. Je leven is dan echt nog niet voorbij hoor!
vrijdag 19 juni 2020 om 16:56
Terug kunnen we niet meer. De redenen dat we gingen kopen was ten eerste dat het huis dan van ons is en niet van mij (mijn vriend is bij mij ingetrokken en het voelt voor hem nog als mijn huis) en we willen graag over 15 jaar wat meer naar de andere kant van het land. En tsja, dan liever nu alvast wat opbouwen.
Maar op dit moment vind ik het het allemaal niet meer waard.
We zouden eerst een gedeelte aflossingsvrij nemen maar de hypotheek verstrekker heeft een fout gemaakt en keurt het nu af. Daarom worden de maandlasten ineens veel hoger. Dat bezorgt bij mij echt paniek.
We zouden eerst een gedeelte aflossingsvrij nemen maar de hypotheek verstrekker heeft een fout gemaakt en keurt het nu af. Daarom worden de maandlasten ineens veel hoger. Dat bezorgt bij mij echt paniek.
vrijdag 19 juni 2020 om 16:58
Ik ben heel blij met je bericht! Het stelt me echt gerust, dank je.Astromeria schreef: ↑19-06-2020 16:54Volgens mij heb je koudwatervrees, TO. Veel dingen die je noemt, horen bij verhuisstress en lossen zich wel op. Buurvrouw is nog weinig van te zeggen. Toen ik in mijn vorige huis kennis ging maken met de buurvrouw zei ze: "we zijn niet van bij mensen over de vloer komen". Dat verwachtte ik ook helemaal niet en het kwam niet zo vriendelijk over. Uiteindelijk werden het goede vrienden en hebben we nog contact al zijn we inmiddels beide verhuisd.
vrijdag 19 juni 2020 om 16:58
Kom je in de financiële problemen daardoor?Ballenbak888 schreef: ↑19-06-2020 16:56Terug kunnen we niet meer. De redenen dat we gingen kopen was ten eerste dat het huis dan van ons is en niet van mij (mijn vriend is bij mij ingetrokken en het voelt voor hem nog als mijn huis) en we willen graag over 15 jaar wat meer naar de andere kant van het land. En tsja, dan liever nu alvast wat opbouwen.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:01
Klinkt alsof jij je zekerheid op het spel zet als je het koophuis alleen aan kan in combinatie met deze vriend.Ballenbak888 schreef: ↑19-06-2020 16:56Terug kunnen we niet meer. De redenen dat we gingen kopen was ten eerste dat het huis dan van ons is en niet van mij (mijn vriend is bij mij ingetrokken en het voelt voor hem nog als mijn huis) en we willen graag over 15 jaar wat meer naar de andere kant van het land. En tsja, dan liever nu alvast wat opbouwen.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:01
Huis voor je kinderen huh? Nou ik niet hoor. Nieuwbouwwoning hier en om meerdere redenen gekocht. Op termijn, als dochter uit huis is, verkopen we waarschijnlijk, hebben we weer andere woonwensen. Het stikt hier van de kleine kinderen, dat is best wel heftig (alleen maar peuters en kleuters en die maken een lawaai
), maar het is een erg fijn huis en erg geschikt voor onze fase waar we nu in zitten. Maar voor altijd hier, nou nee, ik hou erg van verandering.
De fase waar je nu in zit is erg heftig maar ook daar komt weer rust in. En die hogere lasten investeer je natuurlijk wel in je eigen huis, huur die je betaalt is gewoon weg.
De fase waar je nu in zit is erg heftig maar ook daar komt weer rust in. En die hogere lasten investeer je natuurlijk wel in je eigen huis, huur die je betaalt is gewoon weg.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:02
Nee hoor, ik heb een berekening gemaakt en het moet makkelijk kunnen. We leven alleen heel ruim en dat wil ik eigenlijk niet missen. We hebben 2 motoren, een vakantie woning (gaan verder niet op vakantie), halen nog wel eens te eten enzo.
Ik ben zo bang dat we moeten inkrimpen. Dat wil ik helemaal niet.
Maar ja, het is een luxe probleem.
En waarschijnlijk gewoon koudwatervrees. Maar pfff, wat een stress is een huis kopen zeg.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:05
Dat is wel zo. Stel dat het niet werkt tussen ons sta ik met 2 kinderen op straat. Maar die angst heb ik eigenlijk wel gehad. Het voelt goed.redbulletje schreef: ↑19-06-2020 17:01Klinkt alsof jij je zekerheid op het spel zet als je het koophuis alleen aan kan in combinatie met deze vriend.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:05
Dit is wel erg korte termijn denken, een huis kopen is financieel meestal gunstiger op de langere termijn. Je gaat er 275 euro maandelijks op achteruit begrijp ik? Maar kun je dan zoveel minder na de koop van deze woning?Ballenbak888 schreef: ↑19-06-2020 17:02Nee hoor, ik heb een berekening gemaakt en het moet makkelijk kunnen. We leven alleen heel ruim en dat wil ik eigenlijk niet missen. We hebben 2 motoren, een vakantie woning (gaan verder niet op vakantie), halen nog wel eens te eten enzo.
Ik ben zo bang dat we moeten inkrimpen. Dat wil ik helemaal niet.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:06
Ik neem aan dat je dan niet zomaar op straat staat, de woning is toch ook van jou (neem ik aan)?Ballenbak888 schreef: ↑19-06-2020 17:05Dat is wel zo. Stel dat het niet werkt tussen ons sta ik met 2 kinderen op straat. Maar die angst heb ik eigenlijk wel gehad. Het voelt goed.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:09
vrijdag 19 juni 2020 om 17:10
Dat klopt wel. Maar ja, ik ben eerder gescheiden en moest toen noodgedwongen met mijn kinderen particulier huren in een appartement. Dit huurhuis is prachtig.
Maar nogmaals, ik maak me daar geen zorgen meer over. Ik weet dat het goed zit.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:12
Ja, daar is de rente al af. Maar je hebt gelijk. Omdat we te veel verdienen voor sociale huur gaat de huur ieder jaar 5,6 procent omhoog.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:12
Klussers zijn bijnarond, de buuf valt hopelijk best mee en andersheb je vast nog wel andere leuke buren in de buurt, de dakkapel kan ook na de verhuizing, je kunt ook verhuizen met een auto met aanhanger of een andere manier. Dus dat is allemaal verhuisstress waarschijnlijk.
De 275 euro kun je ook missen, en waarschijnlijk kun je wel een keer tussendoor extra aflossen, zodat jullie hypotheek maandelijks omlaag gaat. So far so good.
Dan: is het een fijn huis en is de locatie goed?
De 275 euro kun je ook missen, en waarschijnlijk kun je wel een keer tussendoor extra aflossen, zodat jullie hypotheek maandelijks omlaag gaat. So far so good.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:17
We vinden het dorp prachtig en landelijk. Ik ben heel tevreden met dit huis. Niets bijzonders maar het gaat mooi worden.Lizzy75 schreef: ↑19-06-2020 17:12Klussers zijn bijnarond, de buuf valt hopelijk best mee en andersheb je vast nog wel andere leuke buren in de buurt, de dakkapel kan ook na de verhuizing, je kunt ook verhuizen met een auto met aanhanger of een andere manier. Dus dat is allemaal verhuisstress waarschijnlijk.
Je hebt het wel goed verwoord. Komt vast goed.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:24
Als het goed is leef je over 30 jaar nog en al die tijd moet je ergens wonen. Als je nu niet koopt dan zit je over 30 jaar nog in een huurwoning en betaal je nog steeds diezelfde huur (die steeds hoger wordt). Nu je een huis hebt gekocht, heb je tegen die tijd het huis afgelost. Hoe mooi is dat?
Ik vind dat toch wel het grootste voordeel van een koopwoning.
Voor de rest lees is alleen maar dat je er tegenop ziet om te verhuizen. Dat is niet zo vreemd, verhuizen is nogal een omschakeling en veel gedoe, maar je zal zien dat je over een paar maanden hartstikke blij bent.
Voor de rest lees is alleen maar dat je er tegenop ziet om te verhuizen. Dat is niet zo vreemd, verhuizen is nogal een omschakeling en veel gedoe, maar je zal zien dat je over een paar maanden hartstikke blij bent.
vrijdag 19 juni 2020 om 17:26
Dank je voor je fijne woorden!TanteOlivia schreef: ↑19-06-2020 17:24Als het goed is leef je over 30 jaar nog en al die tijd moet je ergens wonen. Als je nu niet koopt dan zit je over 30 jaar nog in een huurwoning en betaal je nog steeds diezelfde huur (die steeds hoger wordt). Nu je een huis hebt gekocht, heb je tegen die tijd het huis afgelost. Hoe mooi is dat?
vrijdag 19 juni 2020 om 17:26
Dat is niet heel erg, toch? Als dat het ergste scenario is, dan valt het mee met het risico dat je loopt.Ballenbak888 schreef: ↑19-06-2020 17:10Dat klopt wel. Maar ja, ik ben eerder gescheiden en moest toen noodgedwongen met mijn kinderen particulier huren in een appartement. Dit huurhuis is prachtig.
Maar nogmaals, ik maak me daar geen zorgen meer over. Ik weet dat het goed zit.