Werk & Studie alle pijlers

Mag mijn nieuwe baas mijn vakantie weigeren?

24-06-2020 11:29 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Per 1 augustus start ik bij een nieuwe werkgever. Dit jaar nog geen vakantie gehad omdat het coronavirus losbrak en ik de ballen uit mijn broek heb gerend. Ik heb mijn vakantie doorgegeven en deze wordt nu door mijn nieuwe werkgever geweigerd omdat ik geen genoeg vakantie uren heb opgebouwd. Deze vakantie al geboekt in december 2019 (gewoon in Nederland overigens).

Mag dit zomaar? Ze hebben niks gezegd over minuren en dat ik die dan kan opbouwen. In plaats van 3 weken heb ik al genoegen genomen met 1.5/2..
Ja, dat mag hij
Heb je bij je sollicitatie besproken dat je al een vakantie geboekt had?
Als je de uren nog niet hebt opgebouwd dan mag dat zeker. Waarom heb je je vakantie niet besproken bij je sollicitatie?
Hij mag je vakantie weigeren, maar ik zou uitzoeken of het ook op deze grond mag. Het zou bijvoorbeeld betekenen dat je nooit kerstvakantie in de eerste week van januari kunt hebben; persoonlijk zou ik dat niet zo wenselijk vinden.

Heb je je vakantie niet onderdeel gemaakt van de voorwaarden toen je overstapte naar deze baan?
Waarom hebben jullie dit niet besproken tijdens de sollicitatiegesprekken?
Ja dat mag, zie bv:

https://www.das.nl/werk-en-inkomen/vakantiedagen

Het had inderdaad handig geweest om dit vooraf al te bespreken, misschien valt er iets te regelen met onbetaald verlof opnemen.
De sollicitatiegesprekken liepen vrij chaotisch. Wel doorgegeven aan HR, maar die deden er nogal laks over. Vervolgens weer teruggespeeld naar teamleider, wordt nu geweigerd. Nou ja, ik accepteer het dan maar.
Pandax schreef:
24-06-2020 11:33
Hij mag je vakantie weigeren, maar ik zou uitzoeken of het ook op deze grond mag. Het zou bijvoorbeeld betekenen dat je nooit kerstvakantie in de eerste week van januari kunt hebben;
Natuurlijk wel.
Je mag opgespaarde uren meenemen naar het volgende jaar, al is dat niet onbeperkt
Kan dit niet aan de CAO liggen? Ik dacht dat in de zorg sommige CAO's iets zeggen over al geboekte vakanties.
Manta schreef:
24-06-2020 11:38
Kan dit niet aan de CAO liggen? Ik dacht dat in de zorg sommige CAO's iets zeggen over al geboekte vakanties.
Geen idee. Ik ben starter dus ben nog niet erg ervaren. Er is wel iemand van het team op vakantie hoor ik net dus dan kan ik het nog wel begrijpen dat ik dan moet annuleren. Baal er wel van, maar goed. Dan ga ik wel een keer als ik genoeg dagen heb.
Het mag. Niet elke werkgever doet aan min-uren dus je moet elk uur dat je opneemt ook opgebouwd hebben in je contractperiode (niet per kalenderjaar). Je kunt wel in overleg gaan.
granny71 schreef:
24-06-2020 11:37
Natuurlijk wel.
Je mag opgespaarde uren meenemen naar het volgende jaar, al is dat niet onbeperkt

Hier kan dat niet. Bij ons zijn je vakantieuren een jaarlijks voorschot dat je in de loop van het jaar aflost door te werken, waardoor je ook in januari vakantie op kunt nemen.
Rosebloom schreef:
24-06-2020 11:39
Geen idee. Ik ben starter dus ben nog niet erg ervaren. Er is wel iemand van het team op vakantie hoor ik net dus dan kan ik het nog wel begrijpen dat ik dan moet annuleren. Baal er wel van, maar goed. Dan ga ik wel een keer als ik genoeg dagen heb.
Dat is wel een extra goede reden om te weigeren. Ik heb ook een nieuwe baan en wil graag in de zomer weg, maar ik sta achter in de rij met alle andere vakantieverzoeken van collega’s.
Ik vind het wel erg zuur dat je het aangegeven hebt bij HR en dat dit dus niet goed doorgekomen is. Je kan dit aangeven en vragen of er nog een compromis mogelijk is. Het komende half jaar zonder vakantie lijkt me ook niet wenselijk als je al weken je uit je naad werkt.
Heb je vakantiedagen bij je huidige werkgever die je laat uitbetalen. Zo ja dan vraag je een verklaring hoeveel dagen en die laat je dan aan nieuwe werkgever zien en dan neem je daar onbetaald verlof voor op. Want de dagen zijn dan door je oude werkgever al uitbetaald.

https://www.rendement.nl/vakantiedagen/ ... gever.html

Dit is omdat alle werknemers tenminste 4 weken moeten kunnen uitrusten. Ook als je van werk gaat wisselen gedurende het jaar.
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 24-06-2020 11:59
2.64% gewijzigd
Superuser2020 schreef:
24-06-2020 11:52
Ik vind het wel erg zuur dat je het aangegeven hebt bij HR en dat dit dus niet goed doorgekomen is. Je kan dit aangeven en vragen of er nog een compromis mogelijk is. Het komende half jaar zonder vakantie lijkt me ook niet wenselijk als je al weken je uit je naad werkt.

Nou dit dus,
Als je het niet besproken had zou ik het begrijpelijk vinden van je werkgever.
Maar jij hebt het wel doorgegeven en bent toch aangenomen. Dat vind ik echt een ander verhaal. Kun je het niet terugleggen bij HR?
Hakuna matata!
Of 3 weken later officieel starten
Superuser2020 schreef:
24-06-2020 11:52
Ik sta inderdaad sinds het begin van de crisis aan de frontlinie dus ik ben redelijk uitgeblust. Het is een contract van 24 uur dus op zich heb ik nog genoeg vrije tijd, maar ik zou het ook wel lekker vinden om even eruit te zijn. Ik snap dat ik het minste recht heb op vakantie omdat er al iemand weg is, maar ik hoop dat er nog iets geregeld kan worden. Voor nu heb ik de teleurstelling al wel een beetje geaccepteerd..
Soms is het beter om dit soort teleurstellingen niet zomaar te accepteren. Zeker als je al maanden aan de frontlinie hebt gestaan kun je best behoefte hebben aan een break. Anderhalve week is ook niet dusdanig lang dat het niet te overbruggen zou moeten zijn. Misschien kun je nog wat schuiven met je uren, bijv. dat je de ene week ma/di/wo werkt, dan een week vrij hebt en de volgende week wo/do/vrij zodat je toch een fatsoenlijke vakantie hebt? Zeker als je het bij je sollicitatie al aangekaart hebt zou ik het niet zomaar afdoen als 'jammer dan'. Probeer flexibel te zijn in het vinden van een oplossing, maar dat mag je van je nieuwe werkgever ook wel verwachten.
Rosebloom schreef:
24-06-2020 11:36
De sollicitatiegesprekken liepen vrij chaotisch. Wel doorgegeven aan HR, maar die deden er nogal laks over. Vervolgens weer teruggespeeld naar teamleider, wordt nu geweigerd. Nou ja, ik accepteer het dan maar.
Hoe bedoel je die deden er laks over? Als HR heeft toegezegd dat die vakantie goed was zou ik dat zeker aankaarten, een mondelinge afspraak is ook rechtsgeldig, alleen kun je niks bewijzen waardoor jij alsnog de sjaak bent en HR ermee weg komt. Maar als er geen duidelijk antwoord is gegeven door HR kun je helaas niks.
Goede leer voor de volgende keer, laat ze het (op papier) bevestigen, en nooit boeken voordat je toestemming hebt.
wittegeit schreef:
24-06-2020 12:02
Soms is het beter om dit soort teleurstellingen niet zomaar te accepteren. Zeker als je al maanden aan de frontlinie hebt gestaan kun je best behoefte hebben aan een break. Anderhalve week is ook niet dusdanig lang dat het niet te overbruggen zou moeten zijn. Misschien kun je nog wat schuiven met je uren, bijv. dat je de ene week ma/di/wo werkt, dan een week vrij hebt en de volgende week wo/do/vrij zodat je toch een fatsoenlijke vakantie hebt? Zeker als je het bij je sollicitatie al aangekaart hebt zou ik het niet zomaar afdoen als 'jammer dan'. Probeer flexibel te zijn in het vinden van een oplossing, maar dat mag je van je nieuwe werkgever ook wel verwachten.
Ik wil niet meteen stennis schoppen en moeilijk doen natuurlijk.. volgens mij is het grootste probleem de uren die ik dus niet heb opgebouwd. Daar doen ze nu moeilijk over. Er is mij nooit iets uitgelegd over hoe dat werkt en of zij met minuren etc. werken.
Panda1987 schreef:
24-06-2020 12:04
Hoe bedoel je die deden er laks over? Als HR heeft toegezegd dat die vakantie goed was zou ik dat zeker aankaarten, een mondelinge afspraak is ook rechtsgeldig, alleen kun je niks bewijzen waardoor jij alsnog de sjaak bent en HR ermee weg komt. Maar als er geen duidelijk antwoord is gegeven door HR kun je helaas niks.
Goede leer voor de volgende keer, laat ze het (op papier) bevestigen, en nooit boeken voordat je toestemming hebt.
Ik was al in overweging om te cancelen door deze hele situatie dus op die teleurstelling had ik al gerekend. Ik ben sowieso de sjaak in deze situatie. Ik hoop dat ik in januari 2021 wel genoeg uren heb om dan in mei weg te kunnen. Want ik zie het in 2020 niet meer gebeuren.
Ik zou dit niet over mijn kant laten gaan. Als ik je goed lees sta je aan de frontlinie dus ik neem aan zorg? Je werkt jezelf al de tandjes, in plaats van loonsverhoging krijg je 'applaus' en dan ook nog je vakantie weigeren terwijl je het duidelijk hebt aangegeven? Dacht het niet.
Creativity is intelligence having fun
Rosebloom schreef:
24-06-2020 12:04
Ik wil niet meteen stennis schoppen en moeilijk doen natuurlijk.. volgens mij is het grootste probleem de uren die ik dus niet heb opgebouwd. Daar doen ze nu moeilijk over. Er is mij nooit iets uitgelegd over hoe dat werkt en of zij met minuren etc. werken.
Maar zou je ze wel onbetaald willen opnemen met de regeling zoals ik hierboven aangaf. Dat kunnen ze niet weigeren behalve als je dan niet gemist kan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven