Zoontje zelfde naam als vader (familie traditie)
zaterdag 27 juni 2020 om 13:12
Hoi hoi!
Wat vinden jullie..
Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).
Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".
Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.
De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.
Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?
Wat vinden jullie..
Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).
Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".
Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.
De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.
Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?

zaterdag 27 juni 2020 om 14:55

zaterdag 27 juni 2020 om 14:57
Aardvarkje schreef: ↑27-06-2020 14:46Want ik moet eerlijk zeggen harm en harmen en armand bv zou ik nooit uit mezelf gekozen hebben.
Dan vallen die al af en doe je dat niet. Dan ga je gewoon voor een totaal andere naam.

zaterdag 27 juni 2020 om 14:58
Inderdaad. Roepnamen is echt iets typisch Nederlands.
In het buitenland kan je daar zelfs mee in de problemen komen.

zaterdag 27 juni 2020 om 15:04
Dat moet je toch zelf weten? Van wie moet dat en in welke omstandigheid?

zaterdag 27 juni 2020 om 15:05

zaterdag 27 juni 2020 om 15:06
Mijn vriend heet in de variant van Herman Paul Lucas de Vries en zijn roepnaam is Lucas. Daar moest ook de familietraditie in stand worden gehouden. Wij hebben dat zelf niet gedaan.
In het buitenland wordt hij in eerste instantie altijd Herman genoemd want dat is de eerste naam. Roepnamen kennen ze vaak niet. Hij moet ook altijd uitleggen waarom hij Lucas heet. Zo onhandig. Op vliegtickets en hotel moet altijd de eerste voornaam staan, Herman dus. Vind hij vreselijk onhandig.
Zijn werk heeft meerdere keren de fout gemaakt om Lucas op de ticket te zetten want de meeste mensen hebben hun eerste naam als roepnaam. Ticket moest gewijzigd worden, dure grap.
In het buitenland wordt hij in eerste instantie altijd Herman genoemd want dat is de eerste naam. Roepnamen kennen ze vaak niet. Hij moet ook altijd uitleggen waarom hij Lucas heet. Zo onhandig. Op vliegtickets en hotel moet altijd de eerste voornaam staan, Herman dus. Vind hij vreselijk onhandig.
Zijn werk heeft meerdere keren de fout gemaakt om Lucas op de ticket te zetten want de meeste mensen hebben hun eerste naam als roepnaam. Ticket moest gewijzigd worden, dure grap.
zaterdag 27 juni 2020 om 15:08
Klopt. Dan kom je op een buitenlandse conferentie en moet je drie dagen rondlopen met die gekke voornaam op je badge. En opletten met je vliegticket als je dat door een ander laat reserveren.
Oh zelfde als hierboven staat

kamillet wijzigde dit bericht op 27-06-2020 15:09
3.48% gewijzigd

zaterdag 27 juni 2020 om 15:09
Inderdaad. Gelukkig is mijn eerste naam ook mijn roepnaam.
Een vriendin van mij die in België ging wonen heeft haar roepnaam ook maar vaarwel gezegd en zit nu met haar vrij ouderwetse voornaam.
Alleen in Nederland kent men het gebruik van een 'roepnaam'.
In het buitenland zorgt dat alleen maar voor verwarring, en ik ken iemand die dus serieus problemen kreeg doordat ze haar roepnaam per ongeluk opgaf en men haar ervan verdacht een valse naam op te geven. Dus ja, hou daar rekening mee.
Ik zou roepnaam en (eerste) voornaam dus gewoon echt hetzelfde houden, zeker in deze tijd in een wereld die steeds kleiner en internationaler wordt en het "verengelse" van de maatschappij.
zaterdag 27 juni 2020 om 15:09
Dit inderdaad. Voor mij is het een no go als mijn kind perse Herman Paul moet heten omdat dat traditie is en het van de familie moet. Waar blijft mijn mening dan?
Een kind vernoemen moet een eigen keuzen zijn en niet omdat het moet.
zaterdag 27 juni 2020 om 15:12
Mijn dochter heeft een tijdje gewoond in een land waar de eerste letter van haar voornaam niet bestaat. Die mensen konden dus ook de naam niet uitspreken. Toen is ze maar haar tweede naam gaan gebruiken, die door de mensen ook weer werd verbasterd. Uiteindelijk dus met een fictieve voornaam door het leven gegaan.LAgirl82 schreef: ↑27-06-2020 15:09Inderdaad. Gelukkig is mijn eerste naam ook mijn roepnaam.
Een vriendin van mij die in België ging wonen heeft haar roepnaam ook maar vaarwel gezegd en zit nu met haar vrij ouderwetse voornaam.
Alleen in Nederland kent men het gebruik van een 'roepnaam'.
In het buitenland zorgt dat alleen maar voor verwarring, en ik ken iemand die dus serieus problemen kreeg doordat ze haar roepnaam per ongeluk opgaf en men haar ervan verdacht een valse naam op te geven. Dus ja, hou daar rekening mee.
Ik zou roepnaam en (eerste) voornaam dus gewoon echt hetzelfde houden, zeker in deze tijd in een wereld die steeds kleiner en internationaler wordt en het "verengelse" van de maatschappij.

zaterdag 27 juni 2020 om 15:13
ExodusRedux schreef: ↑27-06-2020 15:06Mijn vriend heet in de variant van Herman Paul Lucas de Vries en zijn roepnaam is Lucas. Daar moest ook de familietraditie in stand worden gehouden. Wij hebben dat zelf niet gedaan.
Dat bedoel ik dus!
Het kan ook voor grappige situaties zorgen.
Nederlandse vrienden van ons die in het buitenland wonen hadden dat aan de hand. De man heet (voorbeeldnamen) Piet maar zijn roepnaam in Nederland is Jan. Zijn vrouw noemt hem dus ook Jan.
Een collega van haar man stond aan de deur en vroeg of Piet thuis was. Waarop zij verbaasd zegt: Piet? Welke Piet? Toen viel haar kwartje en zei ze: Oh wacht! Ja, dat is mijn man, kom maar binnen. Die collega was nogal erg verbaasd natuurlijk en hebben ze het Nederlandse concept van 'roepnamen' maar uitgelegd.

zaterdag 27 juni 2020 om 15:13
Ja daarom heb ik dus mijn naam veranderd. Mensen konden het niet uitspreken in Nederland en ik moest elke keer mijn naam uitleggen, verklaren en spellen. Echt vervelend.KamilleT schreef: ↑27-06-2020 15:12Mijn dochter heeft een tijdje gewoond in een land waar de eerste letter van haar voornaam niet bestaat. Die mensen konden dus ook de naam niet uitspreken. Toen is ze maar haar tweede naam gaan gebruiken, die door de mensen ook weer werd verbasterd. Uiteindelijk dus met een fictieve voornaam door het leven gegaan.

zaterdag 27 juni 2020 om 15:14
Werkelijk? De namen van je eventuele toekomstige kinderen bespreken voor je gaat trouwen??
Mijn man heeft dezelfde naam als zijn vader. Wij hebben een zoon, en die heeft een andere naam gekregen. Geen idee of schoonvader dat erg vond, ik heb er nooit iets over gehoord.
In jullie geval zou ik de naam als tweede naam gebruiken. Maar begrijp ik goed dat het Herman Paul is, dus twee voornamen en geen Herman-Paul dubbele naam? Is alleen Herman als tweede gebruiken dan niet genoeg?
Je kind een naam geven die afgeleid is van Herman zou ik niet doen. Grote kans dat er een naam uit komt die je niet geweldig vindt en waarmee de schoonfamilie niet echt tevreden is want het is tenslotte geen Herman.
zaterdag 27 juni 2020 om 15:15
Bij de naam ‘Herman’ kan ik alleen maar aan ‘sukkel’ denken. Niet alleen omdat het een hopeloos verouderde naam is waar je geen kind een plezier mee doet, maar vooral ook vanwege de liedjes van Acda & de Munnik waar Herman in voorkomt:
https://songteksten.net/lyric/11/220/a ... fd-is.html
https://songteksten.net/lyric/11/242/a ... ralen.html
De dubbele naam Herman Paul maakt het er trouwens niet beter op.
https://songteksten.net/lyric/11/220/a ... fd-is.html
https://songteksten.net/lyric/11/242/a ... ralen.html
De dubbele naam Herman Paul maakt het er trouwens niet beter op.
metallover wijzigde dit bericht op 27-06-2020 15:17
14.25% gewijzigd
zaterdag 27 juni 2020 om 15:15
Dat is ook een reden waarom wij onze kinderen internationale namen hebben gegeven, geen gedoe zo.
zaterdag 27 juni 2020 om 15:17
Plus dat de dochter al de naam van schoonmoeder heeft. Is je eigen familie ook al aan de beurt geweest, of mag dat pas bij de derde?

zaterdag 27 juni 2020 om 15:18
zaterdag 27 juni 2020 om 15:19
Dit snap ik echt niet. Als je tickets boekt, moet je altijd alle namen uit het paspoort invoeren. En alle voornamen staan daar in. Kan dan toch niet fout gaan?ExodusRedux schreef: ↑27-06-2020 15:06Mijn vriend heet in de variant van Herman Paul Lucas de Vries en zijn roepnaam is Lucas. Daar moest ook de familietraditie in stand worden gehouden. Wij hebben dat zelf niet gedaan.

zaterdag 27 juni 2020 om 15:20
ExodusRedux schreef: ↑27-06-2020 15:15Dat is ook een reden waarom wij onze kinderen internationale namen hebben gegeven, geen gedoe zo.
Inderdaad. Wij hebben daarom ook gekozen voor internationale namen waarbij een Engelse en Franse variant/uitspraak ook goed mogelijk is.
Komt in veel talen voor en is goed uit te spreken.