Zoontje zelfde naam als vader (familie traditie)
zaterdag 27 juni 2020 om 13:12
Hoi hoi!
Wat vinden jullie..
Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).
Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".
Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.
De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.
Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?
Wat vinden jullie..
Wij zijn aan het nadenken over een naam voor ons tweede kind, als het een zoontje blijkt te zijn. Nou is mijn man er vrij duidelijk over. Dezelfde naam als hem. Het is namelijk dezelfde naam die zijn vader en opa hebben (eerste en tweede naam).
Nou ben ik zelf niet helemaal hoteldebotel op de naam (wel gewend aan geraakt natuurlijk bij mijn man) en het lijkt me ook apart om twee mannen in huis te hebben met dezelfde naam.
Het is denk ik wel ook echt een verwachting van mijn schoonvader want toen we nog aan het daten waren 7 jaar geleden zei mijn schoonvader eens tegen mij: mijn vader heette zo, ik heet zo, mijn zoon heet zo en als hij ooit een zoon krijgt, zal hij dus ook zo genoemd moeten worden".
Ik denk dus dat het best een teleurstelling zou kunnen veroorzaken als de naam wat anders wordt. En ik denk dat dat er ook een beetje achterzit wel bij mijn man want hij heeft zo nu en dan wel andere jongensnaam die ik voorstelde leuk gevonden.
De naam is trouwens Herman. Ik zou het bijvoorbeeld Harry kunnen maken (mijn schoonvader wordt ook harry genoemd) maar ik ben er ook nog niet uit of ik dat echt leuk vindt. En dan wordt het een andere naam dan wat in zijn paspoort staat wat misschien ook verwarrend is.
Wat vinden jullie. Traditie in ere houden belangrijker? Of smaak en een unieke naam (in het gezin)?

zaterdag 27 juni 2020 om 18:37
Wij hebben oudste zoon naam gegeven die wij mooi vonden, 2e naam schoonvader, 3e naam mijn vader.
2e zoon: naam die wij mooi vonden, 2e naam mijn moeder maar dan in jongensversie en 3e naam schoonmoeder en dan ook in jongensversie.
Niks geen 1ste naam vernoeming schoonvader. Waarom?
Leuk detail, mijn schoonvader haatte zijn voornaam, ook een vernoeming, en heeft zijn voornaam laten wijzigen.
2e zoon: naam die wij mooi vonden, 2e naam mijn moeder maar dan in jongensversie en 3e naam schoonmoeder en dan ook in jongensversie.
Niks geen 1ste naam vernoeming schoonvader. Waarom?
Leuk detail, mijn schoonvader haatte zijn voornaam, ook een vernoeming, en heeft zijn voornaam laten wijzigen.

zaterdag 27 juni 2020 om 19:25
Dat zeg ik toch ook, dat het bijnamen zijn. Hoewel ik het echte verschil tussen bijnaam en roepnaam in Nederland ook niet snap. Want soms is de roepnaam inderdaad totaal anders, maar vaak is het ook net zo goed, de bijnaam-variant van de officiële naam.
zaterdag 27 juni 2020 om 19:28
Haha nou met ons dochtertje was het weer helemaal anders. Want in hun familie krijgen meisjes geen tweede naam. En ik zelf vond van alle vrouwen namen in mijn en zijn familie de schoonmoeder's tweede naam het mooist. Dus dat was een enorme eer voor haar toen ons dochtertje geboren werd en we de naam deelden.
Maar goed.. Ik heb het dus net even voorgesteld aan manlief van de 2e en 3e naam haha en hij reageerde heel positief! Hij vond het wel wat lang worden dus toen zei ik alleen "hermann" als tweede naam kan ook. En toen zei hij zelf zelfs "of alleen paul" ?
Dus ja! Het lijkt erop dat we een soort van tussenweg gevonden hebben
Maar goed.. Ik heb het dus net even voorgesteld aan manlief van de 2e en 3e naam haha en hij reageerde heel positief! Hij vond het wel wat lang worden dus toen zei ik alleen "hermann" als tweede naam kan ook. En toen zei hij zelf zelfs "of alleen paul" ?
Dus ja! Het lijkt erop dat we een soort van tussenweg gevonden hebben

zaterdag 27 juni 2020 om 20:39
Maar dan is dus nog steeds zijn familie aan alle kanten vernoemd (tweede namen van beide kinderen en de achternaam) en die van jou helemaal niet?Aardvarkje schreef: ↑27-06-2020 19:28Haha nou met ons dochtertje was het weer helemaal anders. Want in hun familie krijgen meisjes geen tweede naam. En ik zelf vond van alle vrouwen namen in mijn en zijn familie de schoonmoeder's tweede naam het mooist. Dus dat was een enorme eer voor haar toen ons dochtertje geboren werd en we de naam deelden.
Dus ja! Het lijkt erop dat we een soort van tussenweg gevonden hebben![]()

zaterdag 27 juni 2020 om 20:44
Aardvarkje schreef: ↑27-06-2020 19:28Haha nou met ons dochtertje was het weer helemaal anders. Want in hun familie krijgen meisjes geen tweede naam. En ik zelf vond van alle vrouwen namen in mijn en zijn familie de schoonmoeder's tweede naam het mooist. Dus dat was een enorme eer voor haar toen ons dochtertje geboren werd en we de naam deelden.
Dus ja! Het lijkt erop dat we een soort van tussenweg gevonden hebben![]()
Wat enorm patriarchaal allemaal. Dat alleen zou voor mij al een reden zijn om er niets mee te doen. Je wil je kinderen toch niet opvoeden met het idee dat jongens en meisjes anders worden behandeld?

zaterdag 27 juni 2020 om 20:45
Eens.nerdopviva schreef: ↑27-06-2020 20:44Wat enorm patriarchaal allemaal. Dat alleen zou voor mij al een reden zijn om er niets mee te doen. Je wil je kinderen toch niet opvoeden met het idee dat jongens en meisjes anders worden behandeld?

zaterdag 27 juni 2020 om 21:42
Gewoon even benieuwd, hoe zit het eigenlijk met de traditionele regels van vernoemen als er meerdere zoons zijn? Mag dan alleen de oudste zoon de naam van vader doorgeven? Of mag, als jongere broer of zus als eerste kinderen krijgt de naam ook al kapen? In dat geval kun je hopen dat een andere broer/zus Herman al gebruikt!
zaterdag 27 juni 2020 om 22:40
Wij hebben onze zoon ook vernoemd, dat was geen traditie in man zijn familie hoor.
Mijn man draagt die naam, mijn schoonvader en zijn vader ook.
Het begon tijdens de zwangerschap, maar meer als gekkigheid omdat we er maar niet uit kwamen met de naam, toen zeiden we tegen elkaar wanneer we het in de laatste maand van de zwangerschap nog steeds niet weten geven we hem die naam.
Uiteindelijk bleef die naam maar in ons hoofd rondspoken en besloten we om die naam te gaan doen, we hebben beide mijn schoonvader nog nooit zo trots zien kijken, mijn schoonvader was qua knuffelen enz wat afstandelijker en hield daar niet zo van, maar onze zoon kon alles doen bij mijn schoonvader, hij vond alles goed wat hij deed.
Nou vind ik Herman niet zo'n mooie naam, maar je zou er altijd wat anders van kunnen maken of gewoon als tweede naam, maar niet als roepnaam.
Mijn man draagt die naam, mijn schoonvader en zijn vader ook.
Het begon tijdens de zwangerschap, maar meer als gekkigheid omdat we er maar niet uit kwamen met de naam, toen zeiden we tegen elkaar wanneer we het in de laatste maand van de zwangerschap nog steeds niet weten geven we hem die naam.
Uiteindelijk bleef die naam maar in ons hoofd rondspoken en besloten we om die naam te gaan doen, we hebben beide mijn schoonvader nog nooit zo trots zien kijken, mijn schoonvader was qua knuffelen enz wat afstandelijker en hield daar niet zo van, maar onze zoon kon alles doen bij mijn schoonvader, hij vond alles goed wat hij deed.
Nou vind ik Herman niet zo'n mooie naam, maar je zou er altijd wat anders van kunnen maken of gewoon als tweede naam, maar niet als roepnaam.
zondag 28 juni 2020 om 10:16
Als het een meisje wordt krijgt ze een tweede naam van mijn kant. Gewoon omdat we die naam mooi vinden.
Maar wat vinden jullie van het idee dat een kindje drie namen heeft en andere kindje twee namen binnen het gezin? Ik vraag me af of dat niet vreemd is? Zijn er onder jullie die dit gedaan hebben of kennen?
Maar wat vinden jullie van het idee dat een kindje drie namen heeft en andere kindje twee namen binnen het gezin? Ik vraag me af of dat niet vreemd is? Zijn er onder jullie die dit gedaan hebben of kennen?

zondag 28 juni 2020 om 10:46
rumforviva schreef: ↑27-06-2020 21:42Gewoon even benieuwd, hoe zit het eigenlijk met de traditionele regels van vernoemen als er meerdere zoons zijn? Mag dan alleen de oudste zoon de naam van vader doorgeven? Of mag, als jongere broer of zus als eerste kinderen krijgt de naam ook al kapen? In dat geval kun je hopen dat een andere broer/zus Herman al gebruikt!
Bij traditioneel vernoemen volgde men de regels strak. Ook al was jij de jongste van tien en hadden al jouw broers en zussen al een zoon Herman Paul, dan noemde jij je eerste of tweede zoon alsnog Herman Paul.
zondag 28 juni 2020 om 11:25
Is dit niet besproken voordat je wist dat je oudste een meisje werd dan? Toen zat je neem ik aan met precies hetzelfde Hermanprobleem en 2 of 3 namen?Aardvarkje schreef: ↑28-06-2020 10:16Als het een meisje wordt krijgt ze een tweede naam van mijn kant. Gewoon omdat we die naam mooi vinden.

zondag 28 juni 2020 om 11:34
Aardvarkje schreef: ↑28-06-2020 10:16Maar wat vinden jullie van het idee dat een kindje drie namen heeft en andere kindje twee namen binnen het gezin? Ik vraag me af of dat niet vreemd is? Zijn er onder jullie die dit gedaan hebben of kennen?
Ja, ik ken daar verschillende voorbeelden van, waaronder mijn schoonzus en zwager. Had daar ook met vernoemen te maken.
zondag 28 juni 2020 om 11:38
In de podcast die ik eerder postte is daar een mooi voorbeeld van. Een kind was vernoemd naar de vader van de vader, zeg bv. Piet. Toen de vader van de moeder aan de beurt was om te vernoemen, en die heette ook Piet, toen werd dat kind dus ook Piet genoemd. Dus zo had je 2 Pieten in een gezin. Als je heel streng in de vernoemingsleer was, deed je dat blijkbaar. Al denk ik niet dat veel mensen dat gedaan hebben.Poppy_del_Rio schreef: ↑28-06-2020 10:46Bij traditioneel vernoemen volgde men de regels strak. Ook al was jij de jongste van tien en hadden al jouw broers en zussen al een zoon Herman Paul, dan noemde jij je eerste of tweede zoon alsnog Herman Paul.
zondag 28 juni 2020 om 11:52
Nee toen besloot ik te wachten met bespreken tot we het geslacht wisten. En nu, beetje ouder, besluit ik het eerder te bespreken. Ik ben eigenlijk ook nog niet zwanger. We gaan beginnen met proberen

We vinden allebei toch drie namen een beetje lang.
Dan heeft hij gewoon dezelfde tweede naam als papa zeg maar maar de traditie is dan verbroken
aardvarkje wijzigde dit bericht op 28-06-2020 12:03
16.29% gewijzigd
zondag 28 juni 2020 om 11:59
Dan hoop ik niet dat het ooit een jongenstweeling wordt! Want dan wordt Herman én Paul een optieAardvarkje schreef: ↑28-06-2020 11:52Nee toen besloot ik te wachten met bespreken tot we het geslacht wisten. En nu, beetje ouder, besluit ik het eerder te bespreken. Ik ben eigenlijk ook nog niet zwanger. We gaan beginnen met proberendus ja op tijd dit keer. Maar ik denk dat we eruit zijn. We gaan missch de hele naam hermann achterwege laten en de tweede naam alleen paul houden.
We vinden allebei toch drie namen een beetje lang.

zondag 28 juni 2020 om 12:02
Grappig, ik heb niet alles gelezen maar onze kinderen hebben niet allemaal evenveel namen en dat heeft te maken met vernoemen. De vrouwentakken van onze gezinnen hebben namelijk niet zo’n mooie namen (denk aan Truus, Greet en Francien) de mannen zijn beter voorzien. Gevolg, onze zoon heeft als eerste naam de naam van mijn schoonvader en als tweede de naam van mijn vader. De rest heeft allemaal drie namen.Aardvarkje schreef: ↑28-06-2020 10:16Als het een meisje wordt krijgt ze een tweede naam van mijn kant. Gewoon omdat we die naam mooi vinden.
Succes en geniet van je zwangerschap!
zondag 28 juni 2020 om 13:13
Ik weet niet of ik het al meteen bij de zwangerschap zou aankaarten bij schoonfamilie. Mijn ervaring is dat mensen zich, als de baby er nog niet is, veel meer geroepen voelen om zich met de naam te bemoeien dan als de naam eenmaal een voldongen feit is. Dan zit je straks je hele zwangerschap lang met een drammende schoonvader die meent dat hij inspraak heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.