Vraag het de mods, deel 2.

22-06-2020 15:05 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan zitten we ineens in deel 2!

Tot op heden vinden wij het een succes, en hopen jullie ook. Voorlopig gaan we dus nog even door. Wij vinden het erg prettig dat we op deze manier de discussie kunnen voeren. Hoe hebben jullie de afgelopen weken ervaren?

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

Originele OP:

overig/vraag-het-de-mods/list_messages/463036

Nieuwe punten:

Reden van anonimiseren.

Update:

Het nieuwe banbeleid en topic.
overig/bantopic-2-0/list_messages/465162

Het nieuwe meld systeem.
overig/meld-het-de-mods/list_messages/465163

Update:

Beste forummers,

Er is nogal wat controverse ontstaan over napraat en napraat 2.0. We hadden er in eerste instantie voor gekozen om het napraten puur bij 2.0 te laten plaatsvinden maar bij nader inzien levert dit niet het voor ons gewenste effect op. Daarom kiezen we er alsnog voor om het napraten in beide topics voorlopig toe staan.

Daarbij willen wij ook nog even heel duidelijk maken dat het openen van 2.0 niet was om de vaste napraters te straffen. Er is dus ook geen vrijbrief gegeven vanuit ons om de vaste napraters te provoceren of om 'op de man' te gaan. En daarbij dat het nieuwe napraat topic (2.0) niet een aanleiding mag zijn om volledig los te gaan. Wij zullen dan ook strak gaan modereren op 'op de man' en in 2.0 offtopic. Forummers die proberen in één van beide topics de boel te verpesten voor elkaar kunnen ook een ban verwachten.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-07-2020 09:00
Reden: Update
84.18% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Lady*Voldemort schreef:
05-07-2020 14:16
Ja, echt!

Ik stond er ook van te kijken hoor :proud:
Dank voor de tip, dat wist ik echt niet.

@Mods:

Jullie hebben een PB.
Am Yisrael Chai!
safrat schreef:
05-07-2020 14:13
Het is in ieder geval meer dan 50%.
Is de conclusie dan zolang je deels inhoudelijk ingaat op wat je quote mag je de OP merendeels quoten?

Ik zie namelijk weleens dat mensen een van krijgen voor het quoten van de OP. Het mag dus niet, maar soms mag het wel. Ik zou graag willen dat daar wat meer eenduidigheid in komt.
Je kunt de OP ook beknopt in eigen woorden samenvatten voor je er op reageert. Dan bega je geen overtreding met quoten en het is handig voor als er weer 'n OP-meltdown komt.
Mods, stel dat jullie om tafel gaan zitten om eens goed te bomen overdoe openingspost, zouden jullie dan de volgende dingen ook nader willen bekijken?

Je mag volgens sommige (verouderde?) huisregels de OP niet quoten.
De officiële verklaring daarvoor is dat iedereen uiteraard altijd op de OP reageert -wat na twee pagina’s vaak onwaar is-, maar uiteraard is de echte reden dat je OP niet mag quoten omdat dat vaak gedaan wordt omdat men dan bang is dat de op gewist gaat worden. De openingspost wordt iets te vaak in een opwelling neergezet, en wegens praiviessie moet die ook weer weg kunnen.
En je mag de OP niet wissen, want dat is érg. Andere posts wissen mag wel, maar de op is érg. Daar moet je eerst toestemming voor vragen, en het magische woord bij zeggen.

En de openingspost staat op elke bladzijde bovenaan. Forummers hebben uitdrukkelijk gevraagd om dat niet te doen, weg te halen, niet weer te doen enz. Bij elke nieuwe forumvernieuwing opnieuw. Kennelijk is dat deze keer doorgekomen als ‘forummers hebben er zélf om gevraagd’. Maar dat is dus niet zo, het is andersom. Slaat ook nergens op om onwaarheden over ‘sneller laden met de leesmeerknop’ te blijven herhalen en tegelijkertijd elke pagina die al láng gelezen OP te herhalen.

Volgens mij is inmiddels bijna alles rondom de OPregels een mooi voorbeeld van doorgeslagen regelgeving. Terwijl de oplossing er al is, en heel simpel ook: bij een lege OP (iets wat lang niet alle, maar wel veel forummers erg irritant vinden) een melding bij de Mods doen, die dan de titel aanpassen met de toevoeging (lege OP).
Klaar!
Geen bannen, lekker zelf weg laten halen, lekker laten quoten.
En als de dramatische OP vol privacy gequote is en TO wil dat graag weg hebben dan doet hij/zij een stafje met een verzoek. En dan zeggen jullie “oké, en volgende keer iets beter nadenken voor je wat plaatst en sterkte en veel liefs en groetjes”

..en we leven nog lang en gelukkig. :proud:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
redbulletje schreef:
05-07-2020 14:20
Je kunt de OP ook beknopt in eigen woorden samenvatten voor je er op reageert. Dan bega je geen overtreding met quoten en het is handig voor als er weer 'n OP-meltdown komt.
Of iedereen kwoot om de beurt een regel :proud:
redbulletje schreef:
05-07-2020 14:20
Als mensen zelf gaan samenvatten is het bijna altijd iets anders dan er echt stond. Lijkt me nutteloos dus.
fashionvictim schreef:
05-07-2020 14:18
Dank voor de tip, dat wist ik echt niet.

@Mods:

Jullie hebben een PB.
Ik heb hem gezien, je krijgt vandaag nog antwoord van me.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Feow, ik neem je aanbevelingen mee :) .

feow schreef:
05-07-2020 14:31
Volgens mij is inmiddels bijna alles rondom de OPregels een mooi voorbeeld van doorgeslagen regelgeving. Terwijl de oplossing er al is, en heel simpel ook: bij een lege OP (iets wat lang niet alle, maar wel veel forummers erg irritant vinden) een melding bij de Mods doen, die dan de titel aanpassen met de toevoeging (lege OP).
Klaar!
Geen bannen, lekker zelf weg laten halen, lekker laten quoten.
En als de dramatische OP vol privacy gequote is en TO wil dat graag weg hebben dan doet hij/zij een stafje met een verzoek. En dan zeggen jullie “oké, en volgende keer iets beter nadenken voor je wat plaatst en sterkte en veel liefs en groetjes”

..en we leven nog lang en gelukkig. :proud:

Helemaal mee eens; een goede uitleg waarom je het jezelf en anderen niet te moeilijk moet maken met regeltjes als iets al geregeld is door het niet te regelen.
Het zal nog wel even duren voordat we dat microgeneuzelfatsoensmoderen kwijt zijn begrijp ik?
-Shifty- schreef:
05-07-2020 22:22
Het zal nog wel even duren voordat we dat microgeneuzelfatsoensmoderen kwijt zijn begrijp ik?

Constructief wel.
-Shifty- schreef:
Het zal nog wel even duren voordat we ik dat microgeneuzelfatsoensmoderen kwijt zijn ben, begrijp ik?
Ik begrijp dat dit jouw mening is, maar wil je dat dan wel bij jezelf houden?
-Shifty- schreef:
Of je formuleert even normaal. Doen ze hun best is het weer niet goed? Microneuzel zelf niet zo joh!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
06-07-2020 07:28
Of je formuleert even normaal. Doen ze hun best is het weer niet goed? Microneuzel zelf niet zo joh!

En iets minder badinerend, wil ik daar nog aan toevoegen :P
Dames en heren,

Een mooi berichtje van ons, al zeg ik het zelf ;) ! Het nieuwe banbeleid is nu door iedereen besproken en goed gekeurd! Later vandaag zullen we op de verschillende topics het nieuwe banbeleid publiceren. De CM zal het ook updaten in haar topic.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

Cool, ik ben benieuwd!
Oh, wauw!
O mooi zo! Ik hoop zo dat dat laffe anonieme staffen eraf gaat.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
08-07-2020 09:53
Dit. En die onbegrijpelijke banladder.
Alvast applaus en hulde. Dr zullen vast dingen zijn die niet tof uitpakken in sommige praktijkgevallen, maar dikke vette plus dat jullie de moeite hebben genomen en het doorgezet hebben gekregen.

Ik hoop trouwens dat jullie besmettelijk zijn en dat jullie (veel) tijd krijgen om anderen in te werken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
ModeratorViva schreef:
08-07-2020 09:46
Dames en heren,

Een mooi berichtje van ons, al zeg ik het zelf ;) ! Het nieuwe banbeleid is nu door iedereen besproken en goed gekeurd! Later vandaag zullen we op de verschillende topics het nieuwe banbeleid publiceren. De CM zal het ook updaten in haar topic.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

Goed werk! Ben héél benieuwd.
yasmijn schreef:
08-07-2020 09:53
Op dit moment beginnen we met het banbeleid, maar we verwachten door de aanpassingen hierin dat het staffen ook zal afnemen. Daarnaast is er nu een topic waar het gemeld kan worden. overig/meld-het-de-mods/list_messages/465163

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

Beste forummers,

We hebben een nieuw banbeleid, we beginnen er uiteraard mee als proef van een maand. Laten we er gezamenlijk een succes van maken! Het nieuwe banbeleid is voor iedereen nieuw en het kan zijn dat we tussentijds nog wat aanpassingen moeten doen. En net zoals jullie zal het voor ons ook even wennen zijn.

En net als het oude bantopic zal deze ook op slot gaan. Discussies over een ban kunnen gevoerd worden op het 'meld het de mods topic'. overig/meld-het-de-mods/list_messages/465163

Het is geen oplopend systeem meer. *

Er komt eerst een persoonlijke waarschuwing of topic waarschuwing. Om jullie de kans te geven jullie schrijven/gedrag aan te passen of elkaar te corrigeren. **

Waarschuwing. (Persoonlijke of in het topic)

a. Onnodig quoten/OP wissen, eerste keer wissen met tekst in verander vak dat het niet mag, de keer erna een waarschuwing en daarna een ban.
b. Bij een flinke discussie die uit de hand dreigt te lopen.
c. Bij hinderlijke offtopic.
d. Medisch advies geven/vragen
e. Praten over zelfdoding (Wat mag wel: ik zie het leven niet meer zitten, ben liever dood. Wat mag niet: ik ga mezelf zo van een flatgebouw gooien.)

24/48 uur

Voor de "normale"/kleine dingen 24/48 uur afkoelen. Bij regelmatige (dezelfde) overtreding krijg je wel een langere ban.
Heb je eerder een waarschuwing gehad maar verandert je gedrag niet? Dan krijg je ook een afkoelban.

Je kunt oa een afkoelban krijgen voor:
a. Trollhunten
b. Verbastering van namen
c. Schelden
d. Op de man
e. Ongepast

Week, maand, perma

Eenzijdige privé vetes worden een week, een maand, of perma. Afhankelijk van de ernst van de situatie.

Bij Racisme, discriminatie, victim blaming, antisemitisme, vrouwenhaat altijd minimaal een week, maand en/of perma. Afhankelijk van de ernst, de situatie en bangeschiedenis.

Per direct een perma

a. Bij ernstige overtredingen zoals naw, bedreiging, stalking direct een perma.
b. Bedreigen van medewerkers van Viva/DPG
c. Forummen onder proxy
d. Onderzoeken en oproepjes
e. Trollen
f. Dubbelnicken. De originele nick krijgt een waarschuwing, de dubbelnick een perma
g. spam

We zullen minder streng zijn op:

a. offtopic op bijv CM en als het niet hinderlijk is in het topic of ongepast is bij het onderwerp.
b. Op de man gaan we per persoon bekijken. Wie zegt het? Tegen wie wordt de opmerking gemaakt? Hoe verloopt de discussie verder? Spelen er andere zaken mee? En we hechten meer waarde eraan als de ontvanger staft of meldt.
c. Bij schelden gaan we kijken wie het doet tegen wie en door wie gestaft.
d. Notoire (onnodige) staffers worden strenger bestraft.

Melden

Melden bij voorkeur in het "meldt het de mods topic" ipv staffen. Staffen kan nog steeds.

* muv de zwaardere bannen en bij regelmatig dezelfde overtreding kan het alsnog oplopen.

** Tenzij directe actie noodzakelijk is.

Met vriendelijke groet,

Het moderator team

Wat fijn dat praten over zelfdoding mag!
Verder snap ik er weinig van :lol:
Nemain• schreef:
08-07-2020 12:55
Verder snap ik er weinig van :lol:
Is het zo duidelijker?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven