Liever geen contact met schoonvader
maandag 27 juli 2020 om 10:46
In het begin toen mijn vriend en ik net samen waren mocht ik mijn schoonvader wel, maar nu begin ik me steeds meer aan die man te irriteren.
Mijn vriend en ik willen in september een lang weekend naar de Ardennen, schoonvader is er tegen omdat mijn schoonzus dan geen vakantie meer heeft.
Het zit namelijk zo dat mijn schoonmoeder niet alleen thuis durft te zijn en mijn schoonzus die in de zorg werkt is altijd "oppas" wanneer mijn vriend en ik op vakantie zijn en mijn schoonvader boodschappen gaat halen, dan komt ze dus langs om bij haar moeder te zitten. Mijn vriend woont 1 straat verderop dus mocht er iets gebeuren dan is hij altijd in de buurt om naar zijn ouders te gaan (komt overigens bijna nooit voor dat ze hem bellen).
Mijn vriend geeft ook duidelijk aan dat hij gewoon weg gaat met mij en dat mijn schoonvader maar een andere oppas moet zoeken, of gewoon voor meerdere dagen de boodschappen moet doen zodat hij 4 dagen lang het huis niet uit hoeft en zelf op zijn vrouw kan passen.
Mijn schoonvader is het daar dus niet mee eens want hij wil niet dagen van te voren al moeten bepalen wat ze de komende dagen gaan eten.
Nu heeft mijn schoonvader onderdelen voor zijn schutting nodig en gezien hij geen auto heeft vraagt hij telkens of ik met hem mee wil naar de Bauhaus waar ik dus helemaal geen zin in heb.
Ook word ik helemaal gek van zijn onzinnige praat, bijna alles wat hij uitkraamt is grote onzin en hij staat erop dat hij gelijk krijgt. Van zijn vrouw krijgt hij altijd gelijk, die heeft nergens een weerwoord op, die knikt gewoon ja en zegt verder niks.
Nu belt die me om de haverklap om te zeuren dat ik met hem mee MOET naar de bouwmarkt omdat hij anders die onderdelen niet kan halen.
Het liefst zou ik gewoon het contact met hem verbreken, maar aan de andere kant is mijn schoonmoeder wel een aardig mens en zou ik haar dan ook nooit meer zien.
Wat zouden jullie doen?
Mijn vriend en ik willen in september een lang weekend naar de Ardennen, schoonvader is er tegen omdat mijn schoonzus dan geen vakantie meer heeft.
Het zit namelijk zo dat mijn schoonmoeder niet alleen thuis durft te zijn en mijn schoonzus die in de zorg werkt is altijd "oppas" wanneer mijn vriend en ik op vakantie zijn en mijn schoonvader boodschappen gaat halen, dan komt ze dus langs om bij haar moeder te zitten. Mijn vriend woont 1 straat verderop dus mocht er iets gebeuren dan is hij altijd in de buurt om naar zijn ouders te gaan (komt overigens bijna nooit voor dat ze hem bellen).
Mijn vriend geeft ook duidelijk aan dat hij gewoon weg gaat met mij en dat mijn schoonvader maar een andere oppas moet zoeken, of gewoon voor meerdere dagen de boodschappen moet doen zodat hij 4 dagen lang het huis niet uit hoeft en zelf op zijn vrouw kan passen.
Mijn schoonvader is het daar dus niet mee eens want hij wil niet dagen van te voren al moeten bepalen wat ze de komende dagen gaan eten.
Nu heeft mijn schoonvader onderdelen voor zijn schutting nodig en gezien hij geen auto heeft vraagt hij telkens of ik met hem mee wil naar de Bauhaus waar ik dus helemaal geen zin in heb.
Ook word ik helemaal gek van zijn onzinnige praat, bijna alles wat hij uitkraamt is grote onzin en hij staat erop dat hij gelijk krijgt. Van zijn vrouw krijgt hij altijd gelijk, die heeft nergens een weerwoord op, die knikt gewoon ja en zegt verder niks.
Nu belt die me om de haverklap om te zeuren dat ik met hem mee MOET naar de bouwmarkt omdat hij anders die onderdelen niet kan halen.
Het liefst zou ik gewoon het contact met hem verbreken, maar aan de andere kant is mijn schoonmoeder wel een aardig mens en zou ik haar dan ook nooit meer zien.
Wat zouden jullie doen?
dinsdag 28 juli 2020 om 22:49
Nadiaah79 schreef: ↑28-07-2020 17:15Ik sla geen hulp af, benieuwd of er mee mensen zijn die eens zoiets hebben meegemaakt. De dingen die hier veelal gezegd zijn hebben we alleen allemaal al geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Mijn schoonvader is helaas een man die denkt alles beter te weten dan een ander, vindt zichzelf 1 van de slimste personen die er maar bestaan en denkt dat hij alles perfect voor elkaar heeft. Helaas hebben ze nauwelijks sociale contacten (alleen de bejaarde buurvrouw, mijn vriend en ik en m'n vriend z'n zus) dus een ander zou ze ook nooit tips geven of aanspreken op wat ze doen.
Oké, nog 1x: de reden dat het niet werkt, is omdat jullie toch in dat gat springen, waar hulp nodig is.
Ze hebben een taxikaart, maar maken er geen gebruik van, want jullie rijden wel. Ze kunnen allerlei hulp regelen, maar dat willen ze niet, dus julie regelen het wel. Bewonderingswaardig, maar niet handig.
En het is niet zo dat je niets meer voor ze hoeft te doen, wanneer er wél hulp is, maar de 'eerste hulp', de 'noodzakelijke hulp' kan iemand anders doen. Zodat jullie voor de extra's zijn.
Succes ermee en fijne vakantie.
Later is nu
donderdag 30 juli 2020 om 11:39
Probleem is al opgelost.
Schoonvader is zo boos vanwege het feit dat we ver uit de buurt op vakantie gaan dat die niets meer met mij te maken wil hebben.
Prima, hij bekijkt het maar lekker. Had aangegeven dat ik hun af en toe echt weleens ergens mee wil helpen, dat ik dat normaal vind als het om familie/schoonfamilie gaat maar dat wij ook ons eigen leven hebben en we dus niet altijd wanneer hij maar wil op stel en sprong klaar kunnen staan.
Dat ging er dus bij hem niet in, begon door de telefoon te schreeuwen dat ik niet meer welkom bij hun ben en het leven van zijn zoon verpest. Mijn vriend blijft er gewoon nuchter onder en geeft mij gelijk om wat ik tegen zijn vader heb gezegd.
Schoonvader is zo boos vanwege het feit dat we ver uit de buurt op vakantie gaan dat die niets meer met mij te maken wil hebben.
Prima, hij bekijkt het maar lekker. Had aangegeven dat ik hun af en toe echt weleens ergens mee wil helpen, dat ik dat normaal vind als het om familie/schoonfamilie gaat maar dat wij ook ons eigen leven hebben en we dus niet altijd wanneer hij maar wil op stel en sprong klaar kunnen staan.
Dat ging er dus bij hem niet in, begon door de telefoon te schreeuwen dat ik niet meer welkom bij hun ben en het leven van zijn zoon verpest. Mijn vriend blijft er gewoon nuchter onder en geeft mij gelijk om wat ik tegen zijn vader heb gezegd.
donderdag 30 juli 2020 om 11:43
Denk het niet, als die eenmaal iets in zijn hoofd heeft gaat het er niet meer uit, daardoor heeft hij ook al jarenlang ruzie met bijna de hele familie. Hij zei ook nog dat hij vindt dat ik voor de dagen dat mijn vriend z'n zus vrij heeft moeten nemen haar moet betalen gezien ze die dagen loon mist, ze is namelijk uitzendkracht en heeft haar vakantiedagen al gebruikt dus ze moet eerst weer nieuwe opsparen. Ben ik dus ook niet op in gegaan, zij is zo gek om vrij te nemen om meerdere dagen op haar moeder te passen, ze had ook nee kunnen zeggen.

donderdag 30 juli 2020 om 11:48
Ik maak geen ruzie, heb hem netjes gezegd dat ik af en toe best iets voor ze wil doen maar dat wij ook ons eigen leven hebben en dat hij niet bepaalt waar, wanneer en hoe lang wij op vakantie gaan. Hij wil ook niet dat anderen iets voor hem bepalen dus komt voor ons op hetzelfde neer.
Hij spreekt mijn vriend er ook op aan maar mijn vriend geeft duidelijk aan dat die er hetzelfde over denkt als ik en daar moet zijn vader het maar mee doen.
Hoe mijn vriend z'n moeder erover denkt weet ik niet, maar die zal altijd haar man volgen want haar man is de baas.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 30-07-2020 11:49
24.27% gewijzigd

donderdag 30 juli 2020 om 12:22
En als jij geen auto had, had je hem niet zoveel keren kunnen menemen naar de bouwmarkt.
Voortaan maar de benenwagen nemen.
donderdag 30 juli 2020 om 12:24
Precies, als die nu spullen moet halen wat die niet op de fiets mee kan nemen moet hij gebruik maken van de bezorgservice, en dat is niet goedkoop.Abundance-of-Freedom schreef: ↑30-07-2020 12:22En als jij geen auto had, had je hem niet zoveel keren kunnen menemen naar de bouwmarkt.
Voortaan maar de benenwagen nemen.

donderdag 30 juli 2020 om 12:27
donderdag 30 juli 2020 om 13:04
Jeetje, wat vervelend voor je. Goed dat je er zo nuchter onder blijft, ik zou me op zitten te vreten. Met zo'n man valt niet te praten, maar dat hoeft gelukkig nu ook niet meer. Ook naar voor je vriend, ik hoop dat hij jou wel verdedigt!? Laat de verdere communicatie alsjeblieft aan hem over.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

donderdag 30 juli 2020 om 13:38
Als zijn zus dat doet is ze zo haar baan kwijt.appelientjex schreef: ↑30-07-2020 13:22Nou beter toch dit? En fijn dat jij en je vriend er hetzelfde over denken.
Ik zou dus expres héééél lang op vakantie gaan.
Als ze geen contact meer met jullie hebben, gaat zijn zus dan continue op moeders passen??
donderdag 30 juli 2020 om 13:40
Hij heeft zijn vader er vele keren op aangesproken maar dat komt bij die man niet binnen. Ik ben de boosdoener in zijn geval want als mijn vriend mij niet had dan ging hij ook niet op vakantie gezien hij dat in zijn eentje niks aan vindt.

donderdag 30 juli 2020 om 13:42
Ah ok, dus vader gebruikt jou als bliksemafleider zodat hij niet boos hoeft te zijn op zijn zoon. Zucht, simpele mensen.
Succes en sterkte!
donderdag 30 juli 2020 om 13:44
Zijn gewoon rare "simpele" zielen. Zijn ook nog nooit van hun leven op vakantie geweest samen of vroeger met hun gezin want vakantie is niet nodig.
Mijn vriend en zijn zussen zijn als kind 1x een dagje weg geweest met hun ouders naar Slagharen maar dat was toen eens maar nooit weer omdat ze nogal lang onderweg waren met het openbaar vervoer.
donderdag 30 juli 2020 om 14:14
Beste TO, halverwege pagina 4 ben ik opgehouden met lezen.
Het valt mij op dat je bij alle voorbeelden die je geeft direct en indirect een vorm van vergoeilijking geeft voor het gedrag. Niet durven / niet kunnen / niet willen / ja maar, door.......
Wat er eigenlijk gaande is dat je schoonouders gepamperd worden, dat je zwicht voor druk / chantage vanuit je schoonvader. Je schoonouders hebben totaal geen respect voor jullie / jouw grenzen en jullie zijn totaal niet duidelijk waardoor het gedrag in stand wordt gehouden.
Je hebt het over zwakbegaafd. Over welk IQ praat je?
Als er terdege sprake is van zwakbegaafheid, hoe komt het dan dat er geen bewindvoering / curatele is?
Je schrijft dat ze altijd in de bijstand hebben gezeten en zelfs nu nog aan het eind van de maand regelmatig geld te kort komen.
Hoe en waar jouw schoonouders hun geld aan uit geven, dat is hun zaak.
Als zij vragen of je financieel bij wilt springen, NEE is ook een antwoord. Je vriend noch zijn zus zijn verantwoordelijk voor de financiële toestand waarin je schoonouders zich bevinden.
Eigenlijk zouden je vriend en jij zeer rigoreurs moeten zijn. Zelf eens een afspraak maken met de huisarts en maatschappelijk werk voor het inroepen van bemoeizorg voor je ouders. Bespreek met hen of het mogelijk is om je ouders onder wettelijk toezicht te plaatsen.
Voer deze gesprekken zonder je ouders en je mag er van uit gaan dat, ook al zegt je schoonvader dat hij het wel redt, de proffesionals meer zien en horen dan hij weet. Als er de nodige (zorgwekkende) meldingen komen / blijven komen, dan wordt er actie ondernomen, of je ouders dat wel of niet leuk vinden.
Klinkt erg hard maar persoonlijk denk ik, afgaande op wat TO schrijft, dit wel noodzakelijk is. Het gaat niet alleen om het NU maar ook over de langere termijn, als er sprake gaat zijn van zorg of het wegvallen van een partner.
Zelf kun je genoeg doen. Het klinkt idioot maar je vriend kan het beste verhuizen door een flink eind van zijn ouders te gaan wonen. Afstand kunnen de verhoudingen wel doen verbeteren.
Duidelijke, korte en bondige afspraken maken en jezelf daar aan houden. Niet kijken wat niet gaat maar wat wel lukt. Bv 1 x per week bellen op een vast tijdstip, 1 x per maand langsgaan voor de gezelligheid, 1 x per maand een middag om te helpen.
Stel duidelijke grenzen en bewaak ze. Accepteer geen 'durf ik niet'/ 'kan ik niet' zonder dat er echt en daadwerkelijk geprobeerd is. Is zeer gemakkelijk gezegd en een smoes om iets te ontlopen / onder ogen te zien.
Zolang er geen weerwoord / tegenreactie komt blijft het in stand gehouden.
En weet je, ook zwak(ker) begaafden zijn in staat om nieuwe dingen te leren ook al zijn ze ouder. Maar dat vergt tijd, geduld en heel veel liefde.
En dat, beste TO, mis ik in je openingspost en je antwoorden. Misschien zou het goed zijn ook eens bij jezelf te rade te gaan.........
Het valt mij op dat je bij alle voorbeelden die je geeft direct en indirect een vorm van vergoeilijking geeft voor het gedrag. Niet durven / niet kunnen / niet willen / ja maar, door.......
Wat er eigenlijk gaande is dat je schoonouders gepamperd worden, dat je zwicht voor druk / chantage vanuit je schoonvader. Je schoonouders hebben totaal geen respect voor jullie / jouw grenzen en jullie zijn totaal niet duidelijk waardoor het gedrag in stand wordt gehouden.
Je hebt het over zwakbegaafd. Over welk IQ praat je?
Als er terdege sprake is van zwakbegaafheid, hoe komt het dan dat er geen bewindvoering / curatele is?
Je schrijft dat ze altijd in de bijstand hebben gezeten en zelfs nu nog aan het eind van de maand regelmatig geld te kort komen.
Hoe en waar jouw schoonouders hun geld aan uit geven, dat is hun zaak.
Als zij vragen of je financieel bij wilt springen, NEE is ook een antwoord. Je vriend noch zijn zus zijn verantwoordelijk voor de financiële toestand waarin je schoonouders zich bevinden.
Eigenlijk zouden je vriend en jij zeer rigoreurs moeten zijn. Zelf eens een afspraak maken met de huisarts en maatschappelijk werk voor het inroepen van bemoeizorg voor je ouders. Bespreek met hen of het mogelijk is om je ouders onder wettelijk toezicht te plaatsen.
Voer deze gesprekken zonder je ouders en je mag er van uit gaan dat, ook al zegt je schoonvader dat hij het wel redt, de proffesionals meer zien en horen dan hij weet. Als er de nodige (zorgwekkende) meldingen komen / blijven komen, dan wordt er actie ondernomen, of je ouders dat wel of niet leuk vinden.
Klinkt erg hard maar persoonlijk denk ik, afgaande op wat TO schrijft, dit wel noodzakelijk is. Het gaat niet alleen om het NU maar ook over de langere termijn, als er sprake gaat zijn van zorg of het wegvallen van een partner.
Zelf kun je genoeg doen. Het klinkt idioot maar je vriend kan het beste verhuizen door een flink eind van zijn ouders te gaan wonen. Afstand kunnen de verhoudingen wel doen verbeteren.
Duidelijke, korte en bondige afspraken maken en jezelf daar aan houden. Niet kijken wat niet gaat maar wat wel lukt. Bv 1 x per week bellen op een vast tijdstip, 1 x per maand langsgaan voor de gezelligheid, 1 x per maand een middag om te helpen.
Stel duidelijke grenzen en bewaak ze. Accepteer geen 'durf ik niet'/ 'kan ik niet' zonder dat er echt en daadwerkelijk geprobeerd is. Is zeer gemakkelijk gezegd en een smoes om iets te ontlopen / onder ogen te zien.
Zolang er geen weerwoord / tegenreactie komt blijft het in stand gehouden.
En weet je, ook zwak(ker) begaafden zijn in staat om nieuwe dingen te leren ook al zijn ze ouder. Maar dat vergt tijd, geduld en heel veel liefde.
En dat, beste TO, mis ik in je openingspost en je antwoorden. Misschien zou het goed zijn ook eens bij jezelf te rade te gaan.........