Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 23)

29-07-2020 12:35 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
30-07-2020 19:31
Ja, daar is al een aantal keer over geschreven, een zelftest die je thuis in de la kunt leggen; er wordt aan gewerkt om die betrouwbaarder te maken. Al zou ik al heel blij zijn als het aantal testpunten flink uitgebreid wordt. Ik las dat in Zuid-Holland bussen rondrijden, campers met een coronatest-unit.
Ja, zou ook al helpen, maar een thuistest nog veel meer, zeker als ze echt niet duur zijn en je er bij wijze van spreken makkelijk elke week wel eentje kan doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ben benieuwd waar de besmettingen van Breda vandaan komen.
Het zou te maken kunnen hebben dat er in West Brabant niet veel testpunten zijn en mensen in Breda zich sneller laten testen. Maar dat is maar een aanname.
RIVM-baas Van Dissel adviseert kabinet om mondkapjes niet verplicht te stellen in strijd tegen corona. Het Noorse onderzoek waar hij zich op baseert blijkt echter achterhaald

Kreeg net een push bericht.
RIVM-baas Van Dissel adviseert kabinet om mondkapjes niet verplicht te stellen in strijd tegen corona. Het Noorse onderzoek waar hij zich op baseert blijkt echter achterhaald.

Zeepje-uit-de-zee schreef:
30-07-2020 20:31
Ik ben benieuwd waar de besmettingen van Breda vandaan komen.
Het zou te maken kunnen hebben dat er in West Brabant niet veel testpunten zijn en mensen in Breda zich sneller laten testen. Maar dat is maar een aanname.

Misschien dat, in combinatie met de nabijheid van Antwerpen? Eindhoven heeft ook een teststraat maar veel minder besmettingen.
nounou
Yggdrasil schreef:
30-07-2020 20:54
RIVM-baas Van Dissel adviseert kabinet om mondkapjes niet verplicht te stellen in strijd tegen corona. Het Noorse onderzoek waar hij zich op baseert blijkt echter achterhaald.

Stond al op de vorige pagina
"Deskundigen slaan alarm om geestelijke gezondheid: ‘Mensen leven in voortdurende angst door corona’"

https://www.ad.nl/binnenland/deskundige ... ~a70cea6c/

Maar wat stellen zij dan voor?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Yggdrasil schreef:
30-07-2020 20:54

Ook Diederik Gommers vindt niet dat iedereen aan de kapjes moet!

https://www.rijnmond.nl/nieuws/197677/I ... -mondkapje
Duomarker schreef:
30-07-2020 21:04
Ook Diederik Gommers vindt niet dat iedereen aan de kapjes moet!

https://www.rijnmond.nl/nieuws/197677/I ... -mondkapje
Alex Friedrich, Halsema en Aboutaleb dan weer wel. Ik denk dat er altijd voor en tegenstanders zijn hierin. De tijd zal het weer leren dus zoals de afgelopen maanden telkens in deze crisis.
Yggdrasil schreef:
30-07-2020 21:09
Alex Friedrich, Halsema en Aboutaleb dan weer wel. Ik denk dat er altijd voor en tegenstanders zijn hierin. De tijd zal het weer leren dus zoals de afgelopen maanden telkens in deze crisis.
Halsema en Aboutaleb kun je natuurlijk qua kennis niet vergelijken met medici.
Susan schreef:
30-07-2020 20:57
"Deskundigen slaan alarm om geestelijke gezondheid: ‘Mensen leven in voortdurende angst door corona’"

Als je de 1,5 meter stopzet is de geestelijke verslechtering nog van langere duur ben ik bang.
Susan schreef:

Die 'brandbrief' is op een ander topic ook al besproken en absoluut niet opgesteld door professionals.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Duomarker schreef:
30-07-2020 21:11
Halsema en Aboutaleb kun je natuurlijk qua kennis niet vergelijken met medici.
Dat is waar.
Friedrich echter is een gerenommeerd viroloog.
Ik vraag me eht af hoeveel nut het nou heeft om in het centrum en bepaalde winkelcentra mensen een mondkapje te laten dragen, terwijl de meeste besmettingen toch plaatsvinden in huiselijke kringen?

Ik ga voorlopig wel in Gouda winkelen ofzo :facepalm:
mindervanmij schreef:
30-07-2020 21:23
Ik vraag me eht af hoeveel nut het nou heeft om in het centrum en bepaalde winkelcentra mensen een mondkapje te laten dragen, terwijl de meeste besmettingen toch plaatsvinden in huiselijke kringen?

Groningen is veiliger gok ik.
Maar mss te ver fietsen?
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
30-07-2020 21:25
Groningen is veiliger gok ik.
Maar mss te ver fietsen?

Haha, ja dat is wel een beetje ver weg.

Thank god heb ik vorig jaar mijn rijbewijs gehaald :cheer: Dus Gouda here we come ;-)
mindervanmij schreef:

Om je huisgenoten te besmetten moet je wel eerst zelf een besmetting ergens opgelopen hebben, het zit niet in het drinkwater.
Ik denk dat een alcohol verbod meer zoden aan de dijk zou zetten
Duomarker schreef:
30-07-2020 21:13
Als je de 1,5 meter stopzet is de geestelijke verslechtering nog van langere duur ben ik bang.

Ik denk dat door dit soort campagnes de geestelijke gezondheid niet beter wordt, integendeel (en ik betwijfel of dat het doel is van deze ondertekenaars).
Het zaait alleen maar meer wantrouwen, angst en twijfel. Hun brief leest als een zoveelste herhaling van de Viruswaanzin-activisten, en het zijn ook deels dezelfde ondertekenaars. Het is in mijn ogen een politiek manifest, vermomd als zorg om de geestelijke gezondheid.
nounou
mindervanmij schreef:

Het merendeel van de besmettingen heeft een onbekende oorzaak ('geen setting').

Het zijn toch vooral markten en heel drukke winkelstraten waar een mondkapje gedragen moet worden?
Zijn die niet eenvoudig te vermijden?
nounou
Zazamaenade schreef:
30-07-2020 21:33
Het merendeel van de besmettingen heeft een onbekende oorzaak ('geen setting').

Het zijn toch vooral markten en heel drukke winkelstraten waar een mondkapje gedragen moet worden?
Zijn die niet eenvoudig te vermijden?

Ja, en twee winkelcentra buiten het centrum (alexandrium en zuidplein).

In principe is het wel te vermijden, maar voor veel uitstapjes (bioscoop e.d) zul je er toch doorheen moeten vaak.
Gelderland heeft nu een monitor bezoekersdrukte:
https://www.toerismevan.nl/nieuws/monit ... e/#monitor
nounou
Dit is ook interessant (AD):
18:22
Antwerpenaren die willen weten of ze het coronavirus onder de leden hebben, kunnen vanaf volgende week gratis terecht in een zogenoemd Covid-testdorp. Er kunnen tot 4000 tests per dag worden afgenomen. Het project is bedoeld voor mensen zonder symptomen.
Susan schreef:
30-07-2020 20:16
Ja, zou ook al helpen, maar een thuistest nog veel meer, zeker als ze echt niet duur zijn en je er bij wijze van spreken makkelijk elke week wel eentje kan doen.
Ik vrees dat dat niet zo snel zal lukken. Er zijn maar weinig dingen waarbij een thuistest betrouwbaar is (zwangerschap wel, maar verder echt maar weinig). Vooralsnog lukt testen alleen met materialen die op lastig te bereiken plekken zitten, dat neem je zelf niet zo makkelijk af. En het moet aan veel meer eisen voldoen om betrouwbaar te zijn als het door leken gedaan moet kunnen worden. Maar het zou inderdaad wel mooi zijn.
Susan schreef:

Ik vind het een idioot advies.
Ik zou juist angstig worden als mensen weer met hordes op pad gaan en je overal en nergens tegen 'n besmetting kunt aanlopen.
Dat mensen uit m'n aura blijven is juist beter voor mijn geestelijke gezondheid. Oók zonder corona.
mindervanmij schreef:

Ik woon in Rotterdam en baal van de mondkapjesplicht. Een kleine groep verziekt het weer eens voor de rest....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven