Nieuwe Kattenziekte?
dinsdag 4 augustus 2020 om 16:37
Kreeg net een artikel uit t AD toegestuurd. Er schijnt een zeer besmettelijk en dodelijk kattenvirus rond te gaan. Regio’s Ermelo en Harderwijk werden genoemd.
Ik heb 2 binnenkatten (komen alleen in voorjaar/zomer af en toe in mijn afgeschermde tuin) en ze zijn niet ingeënt.
Niet uit principiële of financiële overwegingen maar ik heb 1 lastige (bange) kat die zich echt niet laat vangen.
Virus kan ook via schoenzolen verspreid worden, maar heb geen vrienden met katten..maar twijfel nu wel.
Weet niet zo goed wat ik wil met dit topic maar het artikel maakt me wat ongerust.
Hebben jullie het gelezen en laat je je binnenkatten inenten?
Ik heb 2 binnenkatten (komen alleen in voorjaar/zomer af en toe in mijn afgeschermde tuin) en ze zijn niet ingeënt.
Niet uit principiële of financiële overwegingen maar ik heb 1 lastige (bange) kat die zich echt niet laat vangen.
Virus kan ook via schoenzolen verspreid worden, maar heb geen vrienden met katten..maar twijfel nu wel.
Weet niet zo goed wat ik wil met dit topic maar het artikel maakt me wat ongerust.
Hebben jullie het gelezen en laat je je binnenkatten inenten?
dinsdag 4 augustus 2020 om 18:23
Ik sluit me aan bij de rest, het enten van binnenkatten is wel belangrijk. De enting voor de kattenziekte hoeft echter niet perse elk jaar, uit onderzoek is gebleken dat in de meeste gevallen elke 3 jaar volstaat, die voor kattenziekte wel te verstaan. De enting voor niesziekte, welke ongeveer 9 a 10 maanden werkzaam is, maakt dat katten normaliter elk jaar geënt worden. Er zijn ook mensen die eerst een titerbepaling laten doen alvorens weer te enten. Enten is in principe veilig maar er is wel een risico op het ontwikkelen van tumoren op de entplek.
Zelf heb ik 4 binnenkatten, ik laat ze elke 3 jaar enten. Over niesziekte maak ik me geen zorgen, daar hebben ze al zovaak aan bloot gestaan in het verleden.
Verder is er elk jaar wel ergens een uitbraak van deze ziekte.
Zelf heb ik 4 binnenkatten, ik laat ze elke 3 jaar enten. Over niesziekte maak ik me geen zorgen, daar hebben ze al zovaak aan bloot gestaan in het verleden.
Verder is er elk jaar wel ergens een uitbraak van deze ziekte.
dinsdag 4 augustus 2020 om 18:26
Misschien een idee om een kalmeringstabletje te halen bij de dierenarts? Onze kat is ook zeer gestressed bij de dierenarts. Om die reden halen we een dag van te voren een kalmeringspil. Een uurtje of anderhalf voor het dierenarts bezoek krijgt de kat die. Scheelt enorm veel stress.danique1 schreef: ↑04-08-2020 16:49Snap ik en ik worstel met dezelfde gedachte. Heb m’n andere katten altijd laten inenten, maar die ene van me wordt echt een drama (als t al lukt) met veel stress bij haar (en stress moet ik ook nog zien te voorkomen vanwege andere redenen). En 1 kat inenten heeft denk ik geen zin?
dinsdag 4 augustus 2020 om 18:41
het is geen nieuwe kattenziekte. Het is gewoon kattenziekte. Zo heet dat virus in de volksmond. En natuurlijk moet je je kat vaccineren. het zal best lukken om het dier bij de DA te krijgen.
dinsdag 4 augustus 2020 om 18:42
dit ja.pamelacourson schreef: ↑04-08-2020 16:52Ik denk dat het bij katten niet echt om antivaxxers gaat, maar dat mensen het vooral zonde van het geld vinden.
dinsdag 4 augustus 2020 om 18:44
nee kattenziekte is extreem besmettelijk. Je kan je kat wel aanhalen neem ik aan? Als je haar aanhaalt leg je een dikke handdoek over haar heen waar je haar in verpakt. (kopje eruit laten natuurlijk). Zo kan ze niet krabben en kan je haar in de mand doen. De dierenarts kent deze techniek ook.
dinsdag 4 augustus 2020 om 19:40
dinsdag 4 augustus 2020 om 19:51
Ook niet bij iedereen hoor, ik heb twee binnenkatten, die komen van de straat en zijn niet te vangen. Eentje heb ik na een klopjacht van meubels op de kant en deuren dicht een keer weten te vangen toen ze naar de dierenarts moest, toen had ze een verstopping in haar darmen.pamelacourson schreef: ↑04-08-2020 16:52Ik denk dat het bij katten niet echt om antivaxxers gaat, maar dat mensen het vooral zonde van het geld vinden.
Ik heb ze nu 10 jaar en het laatste jaar mag ik ze aaien, met een hand zodra de tweede hand erbij komt zijn ze weg. Met name komen ze 's avonds als ik in bed lig.
Bezoek denkt dat ik geen katten heb, want ze laten zich doorgaans aan niemand zien behalve aan de oppas van de katten als ik op vakantie ben.
Zou niet weten hoe ik ze in zou moeten laten enten, een thuisbezoek van de dierenarts geloof ik ook niet zo in. Ze komen namelijk niet zo maar tevoorschijn als er bezoek komt. Dus vast ook niet als de dierenarts komt. Daarbij betwijfel ik of de stress die dan bij het vangen komt kijken beter is dan het risico dat ze ziek worden....
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
dinsdag 4 augustus 2020 om 19:58
Ik heb eentje verwilderd, zij is buiten geboren. Ik kon haar pas vangen na 4 maanden en ze is tam gemaakt met de benchmethode. Voor mij is het een topkat maar verder zal ik nooit iets met haar kunnen qua dierenarts en andere mensen.Lambchop schreef: ↑04-08-2020 19:51Ook niet bij iedereen hoor, ik heb twee binnenkatten, die komen van de straat en zijn niet te vangen. Eentje heb ik na een klopjacht van meubels op de kant en deuren dicht een keer weten te vangen toen ze naar de dierenarts moest, toen had ze een verstopping in haar darmen.
Ik heb ze nu 10 jaar en het laatste jaar mag ik ze aaien, met een hand zodra de tweede hand erbij komt zijn ze weg. Met name komen ze 's avonds als ik in bed lig.
Bezoek denkt dat ik geen katten heb, want ze laten zich doorgaans aan niemand zien behalve aan de oppas van de katten als ik op vakantie ben.
Zou niet weten hoe ik ze in zou moeten laten enten, een thuisbezoek van de dierenarts geloof ik ook niet zo in. Ze komen namelijk niet zo maar tevoorschijn als er bezoek komt. Dus vast ook niet als de dierenarts komt. Daarbij betwijfel ik of de stress die dan bij het vangen komt kijken beter is dan het risico dat ze ziek worden....
dinsdag 4 augustus 2020 om 20:08
Het is geen nieuw virus, het is gewoon het virus wat opwaait omdat de infectiedruk stijgt omdat mensen - zoals jij - niet vaccineren.
Geen beschuldiging, maar ben je er van bewust dat dit er effect op heeft.
Laat je dier gewoon vaccineren, het is maar eens per jaar. Je loopt zo ook risico andere dieren te infecteren.
Geen beschuldiging, maar ben je er van bewust dat dit er effect op heeft.
Laat je dier gewoon vaccineren, het is maar eens per jaar. Je loopt zo ook risico andere dieren te infecteren.
-
dinsdag 4 augustus 2020 om 21:01
Ja, zo zijn die van mij ook inderdaad. Voor mij nu leuke katten, anderen twijfelen of ik dieren heb
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
woensdag 5 augustus 2020 om 06:55
Dat is geen fantasie Cateautje, dat is de werkelijkheid. Volgens mijn dierenarts wordt momenteel 20% van de katten geënt, terwijl er slechts sprake is van goede bescherming als 95% is gevaccineerd.
Voor wie Parvo wel iets zegt, de kattenziekte (Panleucopenie) is een broertje van Parvo bij honden. Ook die diertjes glippen onder je handen vandaan en kattenziekte blijft heel erg lang in huis hangen als je het hebt gehad. Hele drama's zijn het soms bij opvanggezinnen van kittens. Bij niet-vaccinatie sterft zo goed als 100% van de besmette dieren en kittens zijn sowieso totaal kansloos.
woensdag 5 augustus 2020 om 07:22
woensdag 5 augustus 2020 om 07:25
woensdag 5 augustus 2020 om 08:01
woensdag 5 augustus 2020 om 13:56
Als de vaccinatie tegen kattenziekte korter dan 30 maanden geleden was, is er niks aan de hand. Officieel wordt eens in de drie jaar geënt maar het advies is om bij een uitbraak katten te laten enten die langer dan 2,5 jaar ervoor voor het laatst het prikje hebben gehad.
woensdag 5 augustus 2020 om 17:55
Wat wil je gaan voorleggen? Als je kat op tijd is ingeënt is er niets aan de hand. Als je dat niet op tijd hebt gedaan moet je dat als de sodeju laten doen. Maar daar hoef je toch niet aan de dierenarts 'voor te leggen'? Ik zou eerder bij mezelf te rade gaan waarom je zo laks met die vaccinaties van je kat(ten) omgaat.
donderdag 6 augustus 2020 om 08:03
Onze dierenarts (was er toevallig pas geleden) geeft aan: als je katten niet voldoende zijn ingeënt, dat je ze de komende jaren even jaarlijks moet laten doen. Lichaampje moet alle antistoffen weer opbouwen. Dus, als je wat laks geweest bent (bij binnenkatten nog wel eens), overleg wel even met de dierenarts hoe vaak het nu moetIzzy_ schreef: ↑05-08-2020 13:56Als de vaccinatie tegen kattenziekte korter dan 30 maanden geleden was, is er niks aan de hand. Officieel wordt eens in de drie jaar geënt maar het advies is om bij een uitbraak katten te laten enten die langer dan 2,5 jaar ervoor voor het laatst het prikje hebben gehad.
Ook zit er in vaccin een extra middel, dat aan de weerstand van de kat werkt