Ex en ons huis.

05-05-2009 16:23 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een probleem(pje)

In juli vorig jaar heb ik het uitgemaakt met mijn ex. Wij waren toen 8 jaar samen en daarvan woonden we 1.5 jaar samen.

Een week nadat ik het uitmaakte ben ik terug bij mijn ouders gaan wonen.

Na een hele tijd wikken en wegen (hij wilde kijken of hij de hypotheek in zijn eentje op kon brengen) hebben we uiteindelijk besloten om het huis te koop te zetten.

Ik betaalde toen nog gewoon het deel wat ik ook betaalde, toen we nog samenwoonden. (400 euro hypotheek en 100 euro essent)

We hadden snel al besloten dat hij in ieder geval Essent zou betalen, en na een ruzie ergens in november hebben we ook besproken dat ik nog de helft van mijn hypotheeklasten zou betalen.

Ik betaal nu dus nog 200 euro elke maand aan hem. Geen grof bedrag, maar toch zonde geld.

Sinds oktober ofzo heeft hij een nieuwe vriendin. Ze willen nog niet samenwonen, maar zij zit daar wel zeker een dag of 4 per week.

We hebben altijd nog goed contact gehad, maar de laatste keren dat ik hem tegenkwam draait hij gewoon zijn hoofd weg.

Zo ook met koninginnedag. Ik was jarig die dag, en ik kwam hem tegen op het station. Zijn vriendin stond naast hem, hij draaide zijn hoofd weg.

Geen felicitatie, smsje, niks… Nou ja, ik vind het dan niet meer dan normaal dat je iemand feliciteerd met haar verjaardag. Heb ik bij zijn verjaardag ook gedaan.

Niks mis mee toch?

Dus ik vertelde dat aan m'n moeder, dat ie zichzelf zo laat kennen (vind ik dan) en we kregen het ook weer over de kosten.

Mijn moeder zei: Als zij zoveel bij elkaar zitten, dan zou zij best wel jouw kosten (die 200 euro) over kunnen nemen.

Het is op deze manier wel lekker makkelijk voor ze. Hij kan daar gewoon z'n vriendin ontvangen, geeft mij nooit de mogelijkheid ook eens een weekend of week daar te vertoeven (niet dat ik daar behoefte aan heb, maar bij hem is dat gewoon NIET bespreekbaar) en Thila betaalt nog steeds een deel mee.

Wat vinden jullie. Moet ik met hem bespreken dat ik die 200 euro ook niet meer wil betalen? Dat hij daar op de een of andere manier met z'n vriendin uit moet komen.

Ik wil hem (en haar) niet voor het hoofd stoten… maar als hij zich zo laat kennen, en zo kinderachtig doet door zijn kop om te draaien als ie me tegenkomt, heb ik ook geen zin meer om nog maar iets er mee te maken te hebben zeg maar.

Pfff, ik ben echt een leek in dit soort dingen, ook wat betreft hypotheken. Kan die hypotheek op alleen zijn naam gezet worden?

Hopelijk hebben jullie wat raad voor mij.

Eigenlijk wil ik gewoon overal vanaf zijn, maar door dat huis blijven we verbonden nu.

Bedankt.

Liefs Thila.
Lijkt me simpel, niet meer aan mee betalen. Als hij er wil blijven wonen dan kan hij jou uitkopen. Als hij dat niet kan betalen dan moet het huis te koop worden gezet. Kan toch niet zo zijn dat jij zijn woonlasten blijft medefinancieren terwijl je daar zelf al niet meer woont?

Buiten het feit dat hij zo kinderachtig reageerde. Als jullie nog beste vrienden waren geweest zou ik er precies zo over denken. Met alle respect maar uit elkaar is uit elkaar. Dus of jou uitkopen, of het huis verkopen.

Nog gefeliciteerd met je verjaardag (f) !
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Of zijn nieuwe vriendin 200 euro per maand huur berekenen!
Eens met Winterdip.

Heeft het huis al die tijd wel te koop gestaan? Onderhoudt hij het goed? (Opruimen, poetsen, voor als er kijkers komen)
quote:Winterdip schreef op 05 mei 2009 @ 16:32:

Of zijn nieuwe vriendin 200 euro per maand huur berekenen! Da's ook een goeie
Waarom betaal jij hem nog een deel?

Als hij nu het volledige gebruik heeft van jullie huis, lijkt het me alleen maar fair dat hij danook de volledige kosten op zich neemt. Ik zou die vriendin discussie erbuiten houden, dat lost je ex maar met haar op. Als zij er zoveel is moet hij haar maar om een tegemoetloming in de kosten vragen, niet die van jou laten 'overnemen'.
Hey Winterdip.

Het huis staat inmiddels al bijna een half jaar te koop.

Inderdaad, als dát nog niet eens zo was geweest, dan was ik allang gestopt met betalen.

Maar ja, met het oog op de crisis enzo ben ik bang dat het nog best een tijdje te koop zal staan.

Het heeft wel maanden geduurd voordat het eindelijk eens te koop stond. Hij is dan best wel laks in dat soort dingen. Er niet achteraan gaan om te kijken of hij het in zijn eentje kan betalen, die dingen zomaar op z'n beloop laten enzo.

Heel irritant.

Bedankt voor je felicitatie.

Groetjes!
Wat verschrikkelijk lullig van hem dat hij zijn hoofd omdraait! Laf ook. Wat moet dat naar voelen voor jou zeg! Hier moet je zo snel mogelijk vanaf.

Volgens mij kan de hypotheek op zijn naam worden gezet, dan moet hij jou uitkopen.Dat zou voor jou gunstig zijn, dan kun je ook gewoon verder. Hij zit nu lekker in jullie huis en daar moet jij voor betalen! Vraag het eens na bij de notaris, ik neem aan dat jullie daar ook geweest zijn toen jullie het huis kochten?

In ieder geval heel veel sterkte!
Nee dat snap ik ook wel, jij betaald nog een deel van zijn kosten ook! Zou ik ook niet zo heel hard gaan rennen...

Waarom betaal je dit?
Ja, k zou maar eens kijken of je de verkoop iets kunt bespoedigen (lagere vraagprijs) en met hem in overleg gaan of hij je nu, samen met zijn vriendin, wil/kan uitkopen? Even vanuit haar kant gezien, waarom zou zij jou geld gaan betalen voor iets dat ze gratis kan krijgen?
Jeetje wat zijn jullie snel!

Nee, zoals in m'n vorige post. Het heeft niet altijd te koop gestaan.

Eerste paar maanden wilde 'hij kijken of dat ie 't alleen aankan'

Snap niet dat dat maanden moet duren, maar goed.
quote:Booyahh schreef op 05 mei 2009 @ 16:35:

Waarom betaal je dit?Waarschijnlijk omdat ze mede-eigenaar is. Dat is op zich ook wel logisch want hij heeft blijkbaar onvoldoende salaris om haar te kunnen uitkopen.
Ik snap echt niet waarom jij hier nog aan meebetaald. vertel, vertel! Ben echt benieuwd hoe deze constructie zit
Ja, als het al te koop staat vind ik het wel redelijk dat je er nog wat aan mee blijft betalen. Minder dan de helft sowieso, omdat hij er nog woont maar jij niet meer. Maar dat doen jullie al.

Lastig zeg. Misschien kun je tegen hem zeggen dat hij er meer vaart achter moet zetten, stel hem een ultimatum. Dat je tot augustus nog mee betaalt. Juridisch staat het huis natuurlijk ook nog op jouw naam dus helemaal eronder uit komen kan misschien ook niet. Geen idee hoe dat zit. Kun je zelf niet wat actiever met de verkoop omgaan? Een nieuwe makelaar benaderen, huis op marktplaats zetten o.i.d. Hoe sneller het verkocht wordt, hoe beter natuurlijk.
Booyah,

tja.. waarom betaal ik dit.

Ik voelde me toen schuldig, dat ik het uitmaakte enzo.

Dus een soort goedmakertje ofzo.

Maar nu hij zo misselijk z'n hoofd omdraait.... tja, dat verandert dan weer de zaak.

Ik wilde het altijd ook gewoon goed afhandelen, Zonder ruzie enzo. Maar ja..

vivastudent,

inderdaad, van haar kant snap ik ook wel dat ze het lekker makkelijk vindt zo. Ik weet niet wat ik zou doen als ik haar was.
Ja maar waarom meebetalen als het niet te koop staat en je er zelf niet woont? Superlief, maar niet handig...
Ook belachelijk dat hij maanden nodig had om te kijken of hij het alleen kon betalen. Jullie wonen er al 1,5 jaar dus hij weet wat de lasten zijn en of hij die kan dragen. Hij had gelijk naar de notaris moeten gaan. Meer druk erachter zetten is mijn advies. (+ ultimatum).

Speltip 1. Spreid je winkansen.
Winterdip,

ja, van makelaar veranderen heb ik ook al aan zitten denken.

Ik werk echter zelf bij een krant en deze makelaar is een van mijn grootste klanten. Zorg wel altijd dat ik een extra mooi plekje krijg in de advertentie enzo en binnenkort krijg ik zelf een kwart pagina advertentie.

(daar staat dan alleen mijn huis in)

Probleem is dat ze in ons dorp nu opnieuw startersappartementen aan het bouwen zijn en veel starters zijn bezig met een of ander startersproject. Staan daar op ingeschreven. Dus weinig starters in de aanbieding..
quote:Booyahh schreef op 05 mei 2009 @ 16:33:

Waarom betaal jij hem nog een deel?

Als hij nu het volledige gebruik heeft van jullie huis, lijkt het me alleen maar fair dat hij danook de volledige kosten op zich neemt. Ik zou die vriendin discussie erbuiten houden, dat lost je ex maar met haar op. Als zij er zoveel is moet hij haar maar om een tegemoetloming in de kosten vragen, niet die van jou laten 'overnemen'.Helemaal met Booyahh eens! Of hij wel of niet een vriendin heeft, of zij wel of niet en hoe vaak in zijn huis zit, maakt niet uit. Jij bent heel schappelijk geweest de afgelopen tijd, en het is nu tijd om je uit te laten kopen. Hij kan met de prijs zakken zodat het huis sneller verkocht wordt, het is niet zo dat hij geen kant op kan. Eigenlijk sponsor jij nu zijn huis!
Zou ik ook doen, op naar de notaris en concrete afspraken maken. Hier ga jij aan het kortste eind trekken en hij zit prinsheerlijk in jullie huis.

Schuldgevoel en emotie zijn slechte raadgevers....
quote:Booyahh schreef op 05 mei 2009 @ 16:39:

Ja maar waarom meebetalen als het niet te koop staat en je er zelf niet woont? Superlief, maar niet handig...Het staat nu toch wel weer te koop? Of dacht ik dat maar? Anders zsm te koop zetten, anders betaal je de komende 30 jaar ofzo mee... dat kan niet de bedoeling zijn!
Met zijn nieuwe vriendin heb jij niks te maken.

Jij hebt een akelijke afspraak met je ex, en hoe hij je behndelt en of ie je wel of niet smst, staat daar helemaal buiten, vind ik.

aan de ene kant is het raar en kinderachtig dat hij zomaar zijn hoofd afwendt en je niet eens feliciteerd als ie je ziet. Aan de andere kant is een ex iemand die geen plek meer in je leven hoeft te hebben en hij is dus niet verplicht om je te smssen op je verjaardag, ookal doe jij dat omgekeerd wel. Sommige exen lukt het om vriendn te blijven, anderen niet, that's life.

Qua zakelijke afwikkkeling: Is er al een overwaarde op het huis of is er een restschuld. angezien jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn, komt de helft van een eventuele restschuld op jouw bordje. Ik zou dus niet te happig zijn op snelle verkoop voor een te lage prijs, want als je een PL moet nemen voor 10.00en euro's ben je aanrente mss uiteindelijk wel veel meer geld kwijt, dan als je nu nog een paar maanden die 200 euro betaalt. Als je ex trouwens stopt met betalen omdat jij niet betaalt komt de bank gewoon bij jou, zolang de hypotheek nog op twee namen staat. in jouw belang is dus vooral een snelle afhandeling. misschien helpt het om wat druk te zetten bij de makelaar die jullie ingeschakeld hebben?
Nou meid, zakelijk en prive gescheiden houden hoor. Wacht die advertentie nog even af en bied je huis dan aan bij een ander. En datzelfde geldt natuurlijk voor de situatie tussen jou en je vriend. Is in dit geval ook zakelijk.

Echt heel vervelend voor je. Weet je wat jouw juridische rechten (en plichten) zijn? Misschien kun je zelf eens de notaris bellen om te vragen of jij gewoon eenzijdig jouw maandelijkse bijdrage kunt stopzetten. Geen idee hoe dat werkt allemaal maar ik zou me goed laten informeren. Ik hoop dat je er snel vanaf bent. Met 200 euro per maand kun je veel leukere dingen doen. Daarnaast neem ik aan dat je zelf ook snel een nieuw plekje voor jezelf wilt.
quote:Thila schreef op 05 mei 2009 @ 16:41:

Winterdip,

ja, van makelaar veranderen heb ik ook al aan zitten denken.

Ik werk echter zelf bij een krant en deze makelaar is een van mijn grootste klanten. Zorg wel altijd dat ik een extra mooi plekje krijg in de advertentie enzo en binnenkort krijg ik zelf een kwart pagina advertentie.

Beter dan dat wordt het niet, dus makelaar houden, maar vraagprijs verlagen. De makelaars kunnen er ook niet al te veel aan doen in deze slappe tijd.

Ik zou echt mijn uiterste best gaan doen om het huis zsm te verkopen, want je weet maar nooit wat je ex ineens in zijn kop krijgt (verbouwing opstarten en dan halverwege ermee stoppen, dan wil tuurlijk niemand zo'n huis). Bovendiens kun je zelf ook weer verder als het verkocht is!
Ik zit even te denken wat "normaal" is na een breuk. Wanneer 1 van de 2 de ander niet uit kan kopen, moeten beiden toch gewoon elders gaan wonen?

Dan het huis te koop zetten, en koop bespoedigen dmv lagere prijs, etc. Daarna kan er (eventueel) gedeeld worden.

Nu betaal jij voor een huis waar je niet in woont, hij bespaart aparte huurkosten (die hij zou moeten betalen als hij ook elders gaat wonen) want die hypotheek moet sowieso betaald worden.

Echt heel erg krom dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven