Erfstuk (verkopen?)
woensdag 23 september 2020 om 15:20
Onlangs is er een dierbaar familielid van mij gestorven die mij een erg waardevol erfstuk/sieraad heeft nagelaten.
Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.
Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)
Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.
Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes
Bloem
Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.
Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)
Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.
Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes
Bloem
woensdag 23 september 2020 om 20:33
Maar als dat een kostbaar stuk is, zou je er dan ook geld voor over hebben om het over te nemen of verwacht je dat het je wordt geschonken?kylie_ schreef: ↑23-09-2020 19:22Oef bij ons is toch wel de afspraak dat als je een erfstuk niet meer wilt hebben, het eerst binnen de familie weer aangeboden wordt.
Ik zou het echt vreselijk vinden als iets van mijn oma wordt verkocht terwijl ik het heel graag wilde hebben omdat ik er bijzondere herinneringen aan heb.
Zou dus ook nooit wat stiekem verkopen terwijl ik weet dat iemand binnen de familie het nog graag zou willen hebben.
In dit geval vraag ik me af met welke reden dit aan jou geschonken is. Heeft ze gedacht dat jij het mooi zou vinden, graag zou willen hebben of het geld van de opbrengst goed kan gebruiken?
woensdag 23 september 2020 om 20:37
Niet helemaal mee eens. Het is tante die heeft beslist wie wat krijgt. Niet de erfgenamen onderling. Ze zal daar een reden voor hebben gehad.Maduixa schreef: ↑23-09-2020 20:30Toch staat of valt wat mij betreft een besluit hierover met de informatie over wat andere erfgenamen ontvangen hebben. Als dit sieraad 20.000 euro waard is en iedereen verder een legaat van 1000 euro heeft gehad, kun je het in mijn ogen zeker niet maken om te verkopen.
Als iedereen in waarde gelijkwaardig geërfd heeft, vind ik het al anders.
Je bent niet moreel verplicht een kostbaar erfstuk voor een appel en een ei over te doen aan een ander familielid. Een erfenis verder en het wordt alsnog verkocht omdat niemand meer weet wie die tante was.
Ik vind het nogal wat als andere familie denkt te mogen beslissen over wat jij doet met je kostbare erfstuk.
woensdag 23 september 2020 om 20:37
Kan je er iets anders van laten maken?
Ik heb meerdere sieraden van mijn oma. Een deel draagt ik, een deel bewaar ik, 1 dingetje heb ik verkocht: een sterrenbeeldje dat niet mijn sterrenbeeld is.
Mijn oma heeft zelf een sieraad laten maken van de trouwringen van haar ouders. Zo bestaan de ringen toch nog in een andere vorm.
Zou je het sieraad door een goede ontwerpen kunnen update. Bijv de stenen hergebruiken en een deel omsmelten.
Ik heb meerdere sieraden van mijn oma. Een deel draagt ik, een deel bewaar ik, 1 dingetje heb ik verkocht: een sterrenbeeldje dat niet mijn sterrenbeeld is.
Mijn oma heeft zelf een sieraad laten maken van de trouwringen van haar ouders. Zo bestaan de ringen toch nog in een andere vorm.
Zou je het sieraad door een goede ontwerpen kunnen update. Bijv de stenen hergebruiken en een deel omsmelten.
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-09-2020 20:42
0.34% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 23 september 2020 om 20:41
het is aan jou gegeven dus jij mag erover beslissen wat je ermee wilt doen. In een kastje laten liggen of verkopen. Je hoeft geen verantwoording af te leggen aan de familie.PassieFlower schreef: ↑23-09-2020 15:59Ja lastig hè![]()
Het heeft opzich wel emotionele waarde maar de waarde en het niet kunnen/willen dragen weegt eigenlijk zwaarder...
woensdag 23 september 2020 om 20:44
Hoe zou je gestorven familielid er over denken denk je?
Vond ze erfstukken belangrijk? Was het nog van haar moeder geweest?
Hechtte ze totaal niet aan spullen en gaf ze altijd van alles weg?
Dacht ze misschien dat het wel jouw smaak was ?
Krijgen de anderen het huis en de auto en was dit een makkelijke manier om de boel te verdelen?
Was jij haar vertrouweling, liefste nichtje en had je altijd zo'n goede klik, waardoor ze jou nu het mooste geeft wat ze had?
Had ze het zelf om/aan/op?
Weet ze dat jij bijv. graag een studie wil doen en het geld er niet voor hebt en denk je dat je het daarom hebt gekregen, om dat te financieren?
Misschien dat het helpt er op zo'n manier naar te kijken. Wat bedoelde je familielid er mee?
Krijgen de anderen het huis en de auto en was dit een makkelijke manier om de boel te verdelen?
Was jij haar vertrouweling, liefste nichtje en had je altijd zo'n goede klik, waardoor ze jou nu het mooste geeft wat ze had?
Weet ze dat jij bijv. graag een studie wil doen en het geld er niet voor hebt en denk je dat je het daarom hebt gekregen, om dat te financieren?
Misschien dat het helpt er op zo'n manier naar te kijken. Wat bedoelde je familielid er mee?
woensdag 23 september 2020 om 20:46
Goeie vragen voor het moreel dilemma!aaaanne schreef: ↑23-09-2020 20:44Hoe zou je gestorven familielid er over denken denk je?
woensdag 23 september 2020 om 21:07
Mijn idee is ook dat de overledene het aan JOU heeft nagelaten. Anderen hebben misschien iets anders gekregen. Maar dit stuk is nu van JOU. En daar heeft niemand van de andere familie enig veto rond te stellen. Toevallig past wat jij hebt gekregen niet bij jouw smaak. Verkoop het, zeg het niet tegen de rest van de familie en doe er iets mee/koop er iets mee wat jou heel gelukkig maakt. Zo zal de overledene het toch gewild hebben: jou blijmaken met wat zij achterliet. Als het niet rechtstreeks door het juweel is, dan is het onrechtstreeks door het te verkopen en met het geld iets te doen wat wel helemaal bij jou past.
woensdag 23 september 2020 om 21:28
Ik ben het wel eens met mammezel en als ik jou lees TO, denk ik, jij ook. Overledene wou jou blij maken. Laat dat gewoon toe. Op de manier die jij wil. Ik denk niet dat overledene jou slecht wou doen voelen hierover. Zoiets bijhouden uit schuldgevoel is zo’n zonde. Je eigen kinderen opzadelen met hetzelfde schuldgevoel ook. Als jij er iets anders voor in de plaats koopt, kan je dat zelf een emotionele waarde toekennen. Misschien niet helemaal dezelfde waarde, maar wel dat je dat alleen maar hebt, doordat overledene jou iets gunde.
Als je het bijhoudt om maar te laten liggen, wordt het uiteindelijk ook een ‘dood’ object. Daar heeft niemand wat aan.
Als je het bijhoudt om maar te laten liggen, wordt het uiteindelijk ook een ‘dood’ object. Daar heeft niemand wat aan.
woensdag 23 september 2020 om 22:25
Door goud, stenen en het merk..Antoon69 schreef: ↑23-09-2020 17:41Weet je ook waarom het zo kostbaar is? Is het puur vanwege de hoeveelheid goud of de stenen? Of meer door degenen die het gemaakt hebben? Ik zou niet een oud CartIer sieraad laten vermaken tot 'moderne' halsketting of zo
Waarde is dan in ieder geval weg. Je zou het ook nog over 30 jaar kunnen verkopen als iedereen het vergeten is. Weet je zeker dat je het lelijk vindt?
Veel reacties! Dankjulliewel, ga bijlezen!
woensdag 23 september 2020 om 22:54
Dat is niet wat ik zeg. En ik zeg ook niet dat de familie beslist. Ik zou zelf (denk ik, hypothetisch want wij hebben geen erfstukken in de familie) me minder bezwaard voelen iets van 20.000 euro te verkopen en met het geld te doen wat ik maar wil, als de rest van de familie een vergelijkbaar bedrag/erfstuk gekregen heeft.patchouli_ schreef: ↑23-09-2020 20:37Niet helemaal mee eens. Het is tante die heeft beslist wie wat krijgt. Niet de erfgenamen onderling. Ze zal daar een reden voor hebben gehad.
Je bent niet moreel verplicht een kostbaar erfstuk voor een appel en een ei over te doen aan een ander familielid. Een erfenis verder en het wordt alsnog verkocht omdat niemand meer weet wie die tante was.
Ik vind het nogal wat als andere familie denkt te mogen beslissen over wat jij doet met je kostbare erfstuk.
Als ik de enige ben, en ik verkoop het om van het geld een nieuwe keuken te kopen en de rest van de familie heeft niks gehad, dan zou ik bang zijn dat dat echt ruzie in de familie zou veroorzaken en dat kan ik dan gevoelsmatig nog snappen ook.
Als niemand er geld voor over heeft terwijl iedereen het graag wil hebben behalve ik, dan weet ik niet wat ik zou doen. Maar ik vind niet dat iemand het zo maar hoeft weg te geven (of anders in bruikleen, met bruikleenovereenkomst, zodat je zeker weet dat de ander het niet alsnog voor veel geld verkoopt).
woensdag 23 september 2020 om 22:56
Herkenbaar verhaal TO.
Zelf heb ik een mooi en duur sierraad van mijn overleden oma.
Ben enige kleindochter, al vanaf klein af aan stond vast dat het van mij zou worden.
Zelf draag ik het ook nauwelijks en heb me wel eens afgevraagd wat ik ermee moest doen
(En dan zeker op de momenten dat er nog een stuk maand over was na salaris
)
Maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om het te verkopen hoor
Maar speelt misschien geld bij jou ook (een beetje?) een rol?
Ben enige kleindochter, al vanaf klein af aan stond vast dat het van mij zou worden.
Zelf draag ik het ook nauwelijks en heb me wel eens afgevraagd wat ik ermee moest doen
(En dan zeker op de momenten dat er nog een stuk maand over was na salaris
Geen prima, prima is geen goed.
woensdag 23 september 2020 om 22:58
Waarom zou dat moeten, als het toch in een la ligt te verstoffen? Het zijn maar spullen hè... de emotionele waarde is iets wat je er puur zelf aan geeft.
woensdag 23 september 2020 om 23:03
Vergelijkbaar verhaal.. dankjewel.VakantieNL15 schreef: ↑23-09-2020 22:56Herkenbaar verhaal TO.
(En dan zeker op de momenten dat er nog een stuk maand over was na salaris)
En je raakt een gevoelig punt want ja... ik zou het geld eigenlijk goed kunnen gebruiken
woensdag 23 september 2020 om 23:04
Waarom, daar is toch geen wet voor? En de familie komt toch niet controleren wat er allemaal in de familie blijft? Elke generatie zullen erfstukken zich verder uitspreiden over nieuwe generaties. Dus waar het allemaal terecht gaat komen weet je niet eens. Zeker niet bij grote families. Mijn oma had 11 kinderen bijvoorbeeld. Die krijgen ook weer kinderen, en die ook weer. Dus waar blijft een erfstuk dan?iones schreef: ↑23-09-2020 17:28Het is legaal je eigendom en dat maakt dat je er alles mee mag doen.
Maar je zet wel kwaad bloed bij de familie, ze kunnen je het zeer kwalijk nemen en daarmee kan je relatie daarmee gebrouilleerd raken.
Familiestukken zijn familiestukken, die moeten vererfd worden, doorgeven. Als je het zelf niet wilt, moet je het een ander binnen de familie gunnen.
appelientjex wijzigde dit bericht op 23-09-2020 23:06
2.02% gewijzigd
woensdag 23 september 2020 om 23:05
Dan verkoop je het toch? Zie het zo: het zijn maar spullen. Uiteindelijk zijn immateriële zaken veel belangrijker in het leven.PassieFlower schreef: ↑23-09-2020 23:03Vergelijkbaar verhaal.. dankjewel.
En je raakt een gevoelig punt want ja... ik zou het geld eigenlijk goed kunnen gebruikenHeb het best zwaar op het moment.
woensdag 23 september 2020 om 23:06
Dat is me nooit verteld. Ik zou het niet weten.
Mijn dierbare gebruikte het zelf ook zelden omdat het zo kostbaar is.
Enkel met hele bijzondere gebeurtenissen, binnenshuis.
woensdag 23 september 2020 om 23:07
Maar wat heb je er dan aan? Dat is echt iets hebben om het hebben. Totaal niet praktisch ofzo.PassieFlower schreef: ↑23-09-2020 23:06Dat is me nooit verteld. Ik zou het niet weten.
Mijn dierbare gebruikte het zelf ook zelden omdat het zo kostbaar is.
Enkel met hele bijzondere gebeurtenissen, binnenshuis.
woensdag 23 september 2020 om 23:08
Maar ben zo bang voor ruzie als men erachter komt.appelientjex schreef: ↑23-09-2020 23:05Dan verkoop je het toch? Zie het zo: het zijn maar spullen. Uiteindelijk zijn immateriële zaken veel belangrijker in het leven.
Wil het niet stiekem doen maar met medeweten gaat afgekeurd worden.
Het is ook gepersonaliseerd zeg maar. Het voelt vals om het te verkopen.
woensdag 23 september 2020 om 23:10
Het heeft wel een functie, denk aan tijd kunnen lezen als voorbeeld.appelientjex schreef: ↑23-09-2020 23:07Maar wat heb je er dan aan? Dat is echt iets hebben om het hebben. Totaal niet praktisch ofzo.
Maar dierbare voelde zich ook ongemakkelijk door de waarde
woensdag 23 september 2020 om 23:10
Over welke familieleden heb je het dan, die boos zouden worden? Broers/zussen? Of mensen die verder weg staan? Ze hoeven het niet te weten toch. Wat bedoel je met gepersonaliseerd?PassieFlower schreef: ↑23-09-2020 23:08Maar ben zo bang voor ruzie als men erachter komt.
Wil het niet stiekem doen maar met medeweten gaat afgekeurd worden.
Het is ook gepersonaliseerd zeg maar. Het voelt vals om het te verkopen.
woensdag 23 september 2020 om 23:12
Heb nu visioenen van zo’n over The top dikke vette protserige RolexPassieFlower schreef: ↑23-09-2020 23:10Het heeft wel een functie, denk aan tijd kunnen lezen als voorbeeld.
Kun je die dingen ook omsmelten?
Geen prima, prima is geen goed.
woensdag 23 september 2020 om 23:13
Ik vraag me gewoon af wat je aan een sieraad hebt wat zoveel waard is dat je het niet draagt. Waarom zou je het dan willen houden. En je vind het niet eens mooi. Uiteindelijk zit de dierbare in je hart, en niet in spullen. Ik ben daar vrij nuchter in. Tuurlijk wat anders als het voor jou wél veel emotionele waarde heeft. Maar een erfstuk in de familie houden alleen om het principe, daar heb ik weinig mee.PassieFlower schreef: ↑23-09-2020 23:10Het heeft wel een functie, denk aan tijd kunnen lezen als voorbeeld.