Erfstuk (verkopen?)
woensdag 23 september 2020 om 15:20
Onlangs is er een dierbaar familielid van mij gestorven die mij een erg waardevol erfstuk/sieraad heeft nagelaten.
Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.
Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)
Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.
Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes
Bloem
Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.
Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)
Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.
Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes
Bloem
donderdag 24 september 2020 om 08:11
donderdag 24 september 2020 om 13:04
Jouw ouders of de hare? En wat is de relatie?
Vinden zij het een familiesruk of ik het gewoon hun overtuiging dat je iets wat je hebt geërfd niet mag verkopen?
donderdag 24 september 2020 om 13:29
Nee, niet verkopen en al helemaal niet zonder overleg. Ik zou het of zelf houden (sieraden hoeven niet per se gedragen te worden vind ik) als een mooie herinnering. Ik snap dat dat een lastige overweging is, als je het financieel zwaar hebt, maar als je het verkoopt gaat het geld gewoon in de huishoudpot en dat zou ik persoonlijk dan ook weer jammer vinden.
donderdag 24 september 2020 om 13:40
Je bedoelt hopelijk toch niet dat ze het binnen de familie moet gaan verkopen?patchouli_ schreef: ↑23-09-2020 16:45Niet onbelangrijk: is het echt een familiestuk of is het een kostbaar sieraad wat je tante heeft gekocht of gekregen?
Als het al meerdere generaties doorgegeven is vind ik niet dat je het zonder meer kan verkopen. Als je tante de eerste eigenaar was in de familie, is het geen familie erfstuk.
Je kunt niet alles wat familie je na laat voor eeuwig in de familie houden. Als iemand anders er wel die waarde aan hecht mag je gerust vragen wat diegene er voor over zou hebben.
Het is Uiteindelijk jouw eigendom, je mag zelf beslissen wat je er mee doet en je bent niet verplicht het te houden of binnen de familie weg te geven.
donderdag 24 september 2020 om 13:44
Ik ben er misschien erg nuchter in, maar ik zou het verkopen. Emotionele waarde hoeft niet perse in dát stuk te zitten. Als jij het verkoopt en er iets speciaals voor koopt, dan zit dáár de emotionele waarde in.VelvetVolvo schreef: ↑23-09-2020 16:05Als het echt veel waard is, zeg 20K + dan kun je met dat geld wel echt iets nuttigs of heel bijzonders doen. Dan zou ik het gewoon verkopen.
Zeker als het van goud is, de goudprijs is nu op de top.
Wat heb je eraan om een lelijk duur sieraad te hebben liggen waar je je eigenlijk alleen maar rot over voelt?
donderdag 24 september 2020 om 13:55
TO zit krap geeft ze zelf aan, dus ik vermoed (maar kan er naast zitten) dat ze er niet iets speciaals voor gaat kopen.Jufjoke schreef: ↑24-09-2020 13:44Ik ben er misschien erg nuchter in, maar ik zou het verkopen. Emotionele waarde hoeft niet perse in dát stuk te zitten. Als jij het verkoopt en er iets speciaals voor koopt, dan zit dáár de emotionele waarde in.
Wat heb je eraan om een lelijk duur sieraad te hebben liggen waar je je eigenlijk alleen maar rot over voelt?
donderdag 24 september 2020 om 14:07
Bewaren in een kluis en alleen op een bijzondere gelegenheid dragen? Kerstmis, een huwelijk, afstuderen kind. Aangezien het niet je smaak is, maar wel een erfstuk is het naar mijn idee ook niet heel kwalijk wanneer je het sieraad niet dagelijks draagt. Zeker gezien de waarde misschien zelfs ook niet gepast.
Maar zelfs als je het nooit wil dragen zou ik het sieraad wel bewaren. Mogelijk gaat het dan naar een ander familielid dat het draagt of bewaart en misschien gebeurt dat zelfs pas na drie generaties, maar hoe bijzonder is het dan voor een meisje wanneer zij een sieraad krijgt (en mooi vindt, dragen wil) dat al zo lang in de familie is bewaard. Juist een sieraad laat zich ook goed "opbergen", bij een enorme houten tafel of kast of een klok is dat al wat lastiger, wanneer je de ruimte niet hebt.
Maar zelfs als je het nooit wil dragen zou ik het sieraad wel bewaren. Mogelijk gaat het dan naar een ander familielid dat het draagt of bewaart en misschien gebeurt dat zelfs pas na drie generaties, maar hoe bijzonder is het dan voor een meisje wanneer zij een sieraad krijgt (en mooi vindt, dragen wil) dat al zo lang in de familie is bewaard. Juist een sieraad laat zich ook goed "opbergen", bij een enorme houten tafel of kast of een klok is dat al wat lastiger, wanneer je de ruimte niet hebt.
donderdag 24 september 2020 om 14:16
Dit dus. En een sieraad dat hélemaal nóóit draagbaar is, kan ik me moeilijk voorstellen. Inderdaad kan een collier niet geschikt zijn om bij je dagelijkse outfit te dragen, maar het kan zomaar schitterend staan bij een mooie zwarte japon als je een keer uit gaat of naar een receptie gaat. Overigens werden "grote" sieraden vroeger al niet gedragen overdag. Gedurende de dag was het hooguit een eenvoudige ketting (kleine hanger aan een fijn kettinkje, of een parelsnoertje) of een broche met hooguit een paar kleine oorbellen (knopjes bijvoorbeeld). De grpte sieraden (oorhangers, colliers, grotere broches, armbanden. enz.) kwamen pas bij het diner uit de kast, of bij een avondgelegenheid.NYC schreef: ↑24-09-2020 14:07Bewaren in een kluis en alleen op een bijzondere gelegenheid dragen? Kerstmis, een huwelijk, afstuderen kind. Aangezien het niet je smaak is, maar wel een erfstuk is het naar mijn idee ook niet heel kwalijk wanneer je het sieraad niet dagelijks draagt. Zeker gezien de waarde misschien zelfs ook niet gepast.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 24 september 2020 om 14:17
Hoewel ik de mensen snap die verkopen niet vinden kunnen, ben ik het hier eigenlijk ook mee eens. Op deze manier heeft ze er eigenlijk op geen enkele manier iets aan.Jufjoke schreef: ↑24-09-2020 13:44Ik ben er misschien erg nuchter in, maar ik zou het verkopen. Emotionele waarde hoeft niet perse in dát stuk te zitten. Als jij het verkoopt en er iets speciaals voor koopt, dan zit dáár de emotionele waarde in.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 24 september 2020 om 14:22
donderdag 24 september 2020 om 14:24
Mijn ouder(s) Dierbare was ook een direct familielid van hem/haarpatchouli_ schreef: ↑24-09-2020 13:04Jouw ouders of de hare? En wat is de relatie?
Vinden zij het een familiesruk of ik het gewoon hun overtuiging dat je iets wat je hebt geërfd niet mag verkopen?
En mijn ouder(s) vinden het een heel mooi stuk, echt bestemd voor mij
donderdag 24 september 2020 om 14:26
Geen huishoudpot, denk aan inderdaad een schuld die ik dan in 1 keer zou kunnen afbetalenAlecta schreef: ↑24-09-2020 13:29Nee, niet verkopen en al helemaal niet zonder overleg. Ik zou het of zelf houden (sieraden hoeven niet per se gedragen te worden vind ik) als een mooie herinnering. Ik snap dat dat een lastige overweging is, als je het financieel zwaar hebt, maar als je het verkoopt gaat het geld gewoon in de huishoudpot en dat zou ik persoonlijk dan ook weer jammer vinden.
donderdag 24 september 2020 om 14:27
Zou het niet helemaal hoeven besteden aan mijn schuld, zal dan ook altijd voor een paar honderd/duizend euro een mooie ketting kopen als herinnering aan dierbare
donderdag 24 september 2020 om 14:29
Hier ben ik het volledig mee eens,pejeka schreef: ↑23-09-2020 16:01Ik denk dat het zwaarste moet wegen is: het is een erfstuk wat al langer in de familie is. JIJ hebt er geen cent voor betaald, dus als jij het niet mooi vindt of niet draagbaar en je geeft het door aan een zus/nichtje/tante of iemand anders in de familie, lijd je er geen cent verlies door, maar heb je wél gezorgd dat een familiestuk ook in de familie blijft. Daar zou voor mij het zwaartepunt liggen.
donderdag 24 september 2020 om 14:31
donderdag 24 september 2020 om 15:16
Ik zou dat zelf dan weer niet doen. Natuurlijk moet je doen wat voor jou het beste voelt, maar ik zou zelf niet mijn familie zoveel zeggenschap geven over iets wat van mij is.PassieFlower schreef: ↑24-09-2020 14:29Dankjewel voor jullie reacties.
Zolang ik twijfel doe ik nog even niets en mocht het zo uitkomen zal ik eens polsen in de familie wat ze er eigenlijk van vinden dat ik nu een klein kapitaal heb liggen wat ik niet gebruik..
Nogmaals bedankt
Als zij aangeven dat ze liever hebben dat het bij jou in een kluis ligt te verstoffen, dan doe je dat? Terwijl jouw financiële situatie er behoorlijk op vooruit zou kunnen gaan als je er een schuld mee zou kunnen aflossen?
Nee, persoonlijk vind ik niet dat familie hier medezeggenschap in zou moeten hebben.
donderdag 24 september 2020 om 15:26
Zit ook wel wat in.. Maar wat moet ze dan doen?Jufjoke schreef: ↑24-09-2020 15:16Ik zou dat zelf dan weer niet doen. Natuurlijk moet je doen wat voor jou het beste voelt, maar ik zou zelf niet mijn familie zoveel zeggenschap geven over iets wat van mij is.
Als zij aangeven dat ze liever hebben dat het bij jou in een kluis ligt te verstoffen, dan doe je dat? Terwijl jouw financiële situatie er behoorlijk op vooruit zou kunnen gaan als je er een schuld mee zou kunnen aflossen?
Nee, persoonlijk vind ik niet dat familie hier medezeggenschap in zou moeten hebben.
Niets zeggen? en wat als moeder/vader/tante vraagt naar het 'ding'? Snap dat ze het lastig vindt, want zeg je dan niets? En valt dat dan onder stiekem?
Rare situatie eigenlijk..
Weet wel dat door dit topic ik ga' vastleggen' dat mijn kinderen later zelf mogen bepalen wat ze doen met erfstukken
Geen prima, prima is geen goed.
donderdag 24 september 2020 om 15:33
Nee, dat valt in mijn ogen niet onder stiekem. Het is aan to. Niet aan haar familie. En vooraf overleggen, op weerstand stuiten en dan toch verkopen...dan voel je je er nog vervelender over. Dan heeft dat overleggen alleen maar averechts gewerkt. En overleggen en dan houden en niets mee doen, dat voelde om te beginnen al niet goed voor to. De enige positieve uitkomst zou kunnen zijn als de familie zegt: tuurlijk, verkoop maar, daar ben je ontzettend mee geholpen. Dat risico zou ik niet willen nemen. Familie heeft wat mij betreft geen rechten om mee te beslissen en dus is inspraak niet nodig en niet handig. Daar is niets stiekem aan.VakantieNL15 schreef: ↑24-09-2020 15:26Zit ook wel wat in.. Maar wat moet ze dan doen?
Niets zeggen? en wat als moeder/vader/tante vraagt naar het 'ding'? Snap dat ze het lastig vindt, want zeg je dan niets? En valt dat dan onder stiekem?
Rare situatie eigenlijk..
Weet wel dat door dit topic ik ga' vastleggen' dat mijn kinderen later zelf mogen bepalen wat ze doen met erfstukken![]()
donderdag 24 september 2020 om 15:37
donderdag 24 september 2020 om 15:43
Dankjewel voor je reactie(s)!Jufjoke schreef: ↑24-09-2020 15:33Nee, dat valt in mijn ogen niet onder stiekem. Het is aan to. Niet aan haar familie. En vooraf overleggen, op weerstand stuiten en dan toch verkopen...dan voel je je er nog vervelender over. Dan heeft dat overleggen alleen maar averechts gewerkt. En overleggen en dan houden en niets mee doen, dat voelde om te beginnen al niet goed voor to. De enige positieve uitkomst zou kunnen zijn als de familie zegt: tuurlijk, verkoop maar, daar ben je ontzettend mee geholpen. Dat risico zou ik niet willen nemen. Familie heeft wat mij betreft geen rechten om mee te beslissen en dus is inspraak niet nodig en niet handig. Daar is niets stiekem aan.
Maar ik weet niet wat dan de weg is als ik het niet vertel, overleg of aankaart.
Vermoed dat het echt een schok gaat zijn voor in iedergeval 1 familielid als ik het zou verkopen en familielid komt erachter