Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 22:41
Natuurlijk weet ik dat.
Betaal je meer of minder?
Fizz schreef:
27-09-2020 22:42
Betaal je meer of minder?
Waarom moet je dat weten? Wat maakt het uit of ik 730 betaal of 750? Ik noem maar iets
27-09-2020 22:44
Waarom moet je dat weten? Wat maakt het uit of ik 730 betaal of 750? Ik noem maar iets

Het maakt uit omdat je bij 730 huurtoeslag kunt krijgen, en bij 750 niet.
Alleen als je als medehuurder op het contract staat. Anders moet je weg zodra je man uit huis is.
27-09-2020 22:44
Als je 730 euro betaalt, dan kan jouw man straks prima zonder jou de huidige huurwoning betalen, omdat hij dan huurtoeslag kan aanvragen. Als je 750 euro betaalt, dan komt hij niet in aanmerking voor huurtoeslag, omdat de huur te hoog is.

Waarom wil je geen antwoord geven op mijn vraag?
Marana schreef:
27-09-2020 22:45
Het maakt uit omdat je bij 730 huurtoeslag kunt krijgen, en bij 750 niet.
Alleen als je als medehuurder op het contract staat. Anders moet je weg zodra je man uit huis is.
Ik krijg sowieso geen huurtoeslag. Voor mij zou het niets uitmaken.

Ik ga contact opnemen met de woningbouw hoe het precies zit over medehuurder zijn.
anoniem_63eb6502901fc wijzigde dit bericht op 27-09-2020 22:48
1.00% gewijzigd
27-09-2020 22:39
Wat vervelend dat je dat zo hebt.
Ik ben een trouw persoon, heb intentie om bij iemand te blijven. Maar mijn man verwaarloost mij. Dan is het op een gegeven moment niet meer vol te houden. En mag ik voor mezelf kiezen.

Zelf weg gaan gaat niet ivm kosten particuliere huur. Het is wel mogelijk als man weg zou gaan. Hij kan nu eenmaal makkelijker een woning krijgen dan ik op dit moment. Als overbrugging zou hij eventueel ook bij zijn ouders terecht kunnen. Hij staat in ieder geval niet op straat, en ik wel. Dat is het verschil.
Als mijn man zich anders had opgesteld, en mij niet zo erg verwaarloosd had, dan was er ook geen reden om uit elkaar te gaan. En was verhuizen niet aan de orde geweest.
Pff zo passief agressief.
Kijk, met adviezen kun je doen wat je wilt. Negeren, niet opvolgen om bepaalde redenen of wel opvolgen. Maar als meerdere mensen hier bepaalde patronen bij jou (denken te) herkennen, kun je ook eens proberen bij jezelf na te gaan hoe dat zou komen. Geen verplichting, maar een beetje zelfreflectie kan echt geen kwaad.
vivautrecht85 schreef:
27-09-2020 22:47
Pff zo passief agressief.
Kijk, met adviezen kun je doen wat je wilt. Negeren, niet opvolgen om bepaalde redenen of wel opvolgen. Maar als meerdere mensen hier bepaalde patronen bij jou (denken te) herkennen, kun je ook eens proberen bij jezelf na te gaan hoe dat zou komen. Geen verplichting, maar een beetje zelfreflectie kan echt geen kwaad.
jammer dat je het zo ziet.
Ik krijg sowieso geen huurtoeslag. Voor mij zou het niets uitmaken.

Ik ga contact opnemen met de woningbouw hoe het precies zit over medehuurder zijn.
Waarom wil je nu geen antwoord geven op mijn vraag? Jij beweert dat je man alleen de woning niet kan betalen, maar is dat ook zo? Dan is het toch van belang om te weten of hij voor huurtoeslag in aanmerking komt?
Eens.
Je komt vind ik best wel apart over.
Ik ben een trouw persoon, heb intentie om bij iemand te blijven. Maar mijn man verwaarloost mij. Dan is het op een gegeven moment niet meer vol te houden. En mag ik voor mezelf kiezen.

Zelf weg gaan gaat niet ivm kosten particuliere huur. Het is wel mogelijk als man weg zou gaan. Hij kan nu eenmaal makkelijker een woning krijgen dan ik op dit moment. Als overbrugging zou hij eventueel ook bij zijn ouders terecht kunnen. Hij staat in ieder geval niet op straat, en ik wel. Dat is het verschil.
Als mijn man zich anders had opgesteld, en mij niet zo erg verwaarloosd had, dan was er ook geen reden om uit elkaar te gaan. En was verhuizen niet aan de orde geweest.
Die woning is niet van jou.
Het kind is van jullie beiden.
Waarom denk jij in godsnaam recht te hebben op beiden?
Jij wil weg. Ga dan zelf bij je ouders wonen.
Ik ben een trouw persoon, heb intentie om bij iemand te blijven. Maar mijn man verwaarloost mij.
Je hebt jezelf verwaarloosd en ik kan me voorstellen dat je man dat op de gegeven moment niet meer trok en zich begon terug te trekken.

Dan is het op een gegeven moment niet meer vol te houden. En mag ik voor mezelf kiezen.
Net zoals je man nu voor zichzelf kiest en zich niet zijn huis uit laat jagen.

Zelf weg gaan gaat niet ivm kosten particuliere huur. Het is wel mogelijk als man weg zou gaan. Hij kan nu eenmaal makkelijker een woning krijgen dan ik op dit moment.
Wat is het nou? Eerst kan hij niet met geld omgaan en heeft hij een enorm gat in zijn hand en nu kan hij ineens makkelijker een huis vinden.
Als overbrugging zou hij eventueel ook bij zijn ouders terecht kunnen. Hij staat in ieder geval niet op straat, en ik wel. Dat is het verschil.
Het verschil is dat hij al een huis heeft en jij niet.
Als mijn man zich anders had opgesteld, en mij niet zo erg verwaarloosd had, dan was er ook geen reden om uit elkaar te gaan.
Waar twee vechten hebben twee schuld maar jij blijft maar het onschuldige slachtoffer uithangen
En was verhuizen niet aan de orde geweest.
27-09-2020 21:20
klopt wat je zegt. Ik wil geen relatietherapie meer doen. We hebben al zoiets gehad. En toen is ook aangegeven dat wat ik mis, niet bij mijn man ga vinden. Het is aan mij de keuze om hiermee genoegen te nemen of weg te gaan.
Je schrijft het zelf, 'weg te gaan'. Dus kom uit die slachtofferrol en onderneem stappen om weg te gaan. Jij wilt deze relatie beëindigen, dan moet jij ook gaan handelen, een ander doet het niet voor jou.
En die grammofoonplaat die maar blijft hangen van 'Hij moet weggaan en ik wil hier blijven wonen', zet die maar uit je hoofd, zo werkt dat niet. Je man is hoofdhuuder, die gaat echt niet weg, dan verspeelt hij al zijn rechten. En dat je oppert dat hij dan maar naar zijn ouders moet gaan is te bizar voor woorden .....
minnimouse schreef:
27-09-2020 22:50
Die woning is niet van jou.
Het kind is van jullie beiden.
Waarom denk jij in godsnaam recht te hebben op beiden?
Jij wil weg. Ga dan zelf bij je ouders wonen.
Als dat kon zou ik dat zeker doen. Sterker nog, het had de hele situatie een stuk makkelijker gemaakt. Dan was ik al daar ingetrokken voor ons kindje naar school ging. Helaas kan dat niet meer.

Ik ga nog informeren bij de woningbouw over de woning.
27-09-2020 22:49
jammer dat je het zo ziet.
Nee hoor. Voor jou is het niet jammer, omdat je kennelijk vindt dat je het helemaal goed aanpakt. Voor mij is het verder ook niet jammer.
Het duizelt me een beetje TO....

Heb je een samenlevingsovereenkomst waar in beschreven staat dat je aanspraak kunt maken op kinderalimentatie? Zo niet, dan hoeft de vader ook geen alimentatie voor je dochter te betalen.

Je werkt 20 uur in de week en maakt schoon bij mensen thuis. Je zit (gedeeltelijk) in de ziektewet en kan nu niet meer werken. Je hebt een huurhuis dat je alleen zou kunnen betalen. Ik geloof dat ik dit sommetje al niet meer kloppend kan krijgen.

Op basis van de dingen die jij zegt schat ik in dat je huidige inkomsten rond de 1000 euro netto zullen zijn. Je zult recht hebben op kindgebonden budget, en daar kun je dan je kind van kleden/sporten/feestjes ed van betalen. Maar van die 1000 euro zal je dus voor de rest alles moeten doen.

Als je geen huurtoeslag krijgt
Huur : 750 euro
Gas water licht : 100 euro
Internet en telefoon : 50 euro
Zorgverzekering : 100 euro

Eten/pers verzorging/kleding 0

Conclusie: het is nogal belangrijk om huurtoeslag te krijgen, anders heb je niets om te kunnen eten en drinken.

Denk dat je beter eerst ervoor kunt zorgen dat je meer gaat werken, gaat sparen, en financieel onafhankelijk gaat worden.
Probeer maar eens een tijdje 40 uur te werken, regel opvang voor je dochter. Wen alvast aan je nieuwe leven voor als je samen met je dochter gaat wonen, met het financiële vangnet van haar vader nog binnen handbereik. Kom je daarna even vertellen hoe fijn het is om alles op je eigen manier te kunnen doen?

En ja meid, ik werk full time met 2 kinderen, zorg full time voor 1 van de 2 en voor de ander de helft. En echt, ik kan je vertellen dat het niet makkelijk is. Bereid je maar voor dat je ‘s avonds laat nog je was staat te doen, je huis aan het schoonmaken bent en tussendoor nog even online de kleding aan het bestellen bent omdat ze er alweer uitgegroeid is. Je hebt geen idee wat je jezelf toewenst!
Joyce48 schreef:
27-09-2020 22:51
Je schrijft het zelf, 'weg te gaan'. Dus kom uit die slachtofferrol en onderneem stappen om weg te gaan. Jij wilt deze relatie beëindigen, dan moet jij ook gaan handelen, een ander doet het niet voor jou.
En die grammofoonplaat die maar blijft hangen van 'Hij moet weggaan en ik wil hier blijven wonen', zet die maar uit je hoofd, zo werkt dat niet. Je man is hoofdhuuder, die gaat echt niet weg, dan verspeelt hij al zijn rechten. En dat je oppert dat hij dan maar naar zijn ouders moet gaan is te bizar voor woorden .....
Laat maar weten waar ik naartoe kan gaan. Graag.
In mijn ogen kan alleen particulier huren en dat kan financieel gezien niet. Ik weet geen andere opties. Maar ik hoor het graag van je.
Ik krijg sowieso geen huurtoeslag.
Met je 20 uur in de thuiszorg kom je absoluut in aanmerking voor huurtoeslag.
Het feit dat je zegt dat je dat niet krijgt betekend dat je flink wat spaargeld hebt.
Van dat geld kan je dan mooi je vrije sector/particuliere huur betalen tot je gezond bent en meer kan gaan werken.
Speculoos_crunchy schreef:
27-09-2020 22:53

Heb je een samenlevingsovereenkomst waar in beschreven staat dat je aanspraak kunt maken op kinderalimentatie? Zo niet, dan hoeft de vader ook geen alimentatie voor je dochter te betalen.

Je werkt 20 uur in de week en maakt schoon bij mensen thuis. Je zit (gedeeltelijk) in de ziektewet en kan nu niet meer werken. Je hebt een huurhuis dat je alleen zou kunnen betalen. Ik geloof dat ik dit sommetje al niet meer kloppend kan krijgen.

Op basis van de dingen die jij zegt schat ik in dat je huidige inkomsten rond de 1000 euro netto zullen zijn. Je zult recht hebben op kindgebonden budget, en daar kun je dan je kind van kleden/sporten/feestjes ed van betalen. Maar van die 1000 euro zal je dus voor de rest alles moeten doen.

Conclusie: het is nogal belangrijk om huurtoeslag te krijgen, anders heb je niets om te kunnen eten en drinken.

Denk dat je beter eerst ervoor kunt zorgen dat je meer gaat werken, gaat sparen, en financieel onafhankelijk gaat worden.
Probeer maar eens een tijdje 40 uur te werken, regel opvang voor je dochter. Wen alvast aan je nieuwe leven voor als je samen met je dochter gaat wonen, met het financiële vangnet van haar vader nog binnen handbereik. Kom je daarna even vertellen hoe fijn het is om alles op je eigen manier te kunnen doen?

En ja meid, ik werk full time met 2 kinderen, zorg full time voor 1 van de 2 en voor de ander de helft. En echt, ik kan je vertellen dat het niet makkelijk is. Bereid je maar voor dat je ‘s avonds laat nog je was staat te doen, je huis aan het schoonmaken bent en tussendoor nog even online de kleding aan het bestellen bent omdat ze er alweer uitgegroeid is. Je hebt geen idee wat je jezelf toewenst!
Nee hoor, dat recht is wettelijk geregeld en hoeft verder nergens apart te zijn vermeld. Er zit wel een aantal voorwaarden aan, uiteraard.
27-09-2020 22:54
Laat maar weten waar ik naartoe kan gaan. Graag.
In mijn ogen kan alleen particulier huren en dat kan financieel gezien niet. Ik weet geen andere opties. Maar ik hoor het graag van je.
Marktplaats
27-09-2020 22:52
Die woning ga je niet krijgen want
* je hebt nog geen enkele moeite gedaan om vervangende woonruimte te vinden
* je geen bewijs hebt dat je bij je man weg wil
* je gewoon een dak boven je hoofd hebt
27-09-2020 22:52
Als dat kon zou ik dat zeker doen. Sterker nog, het had de hele situatie een stuk makkelijker gemaakt. Dan was ik al daar ingetrokken voor ons kindje naar school ging. Helaas kan dat niet meer.

Jij denkt je man te kunnen verjagen uit jullie huidige woning?

Je man zou wel gek zijn om te vertrekken, want de kans dat hij binnen redelijke tijd eenzelfde betaalbare huurwoning vindt, is miniem.

Raar dat je niet wilt aangeven of de huur van jullie huurwoning beneden de huurtoeslaggrens valt, maar ik ga er maar vanuit dat je man straks voor huurtoeslag in aanmerking zal komen. Je verhaal dat hij de woning niet alleen kan betalen, gaat dus niet op.

Je zult dus zelf actief naar een andere woning op zoek moeten gaan. Ik vermoed dat het verhaal van je man over jullie relatie een heel andere kant zal laten zien dan die jij hier schetst. Je spreekt jezelf telkens tegen en je komt op mij ook niet bijster sympathiek over.
fizz wijzigde dit bericht op 27-09-2020 22:59
0.05% gewijzigd
Speculoos_crunchy schreef:
27-09-2020 22:53

Het antwoord is al gegeven waarom het toch wel zou kunnen. Ik weet niet of man alimentatie voor ons kind gaat betalen. Ik ga uit van niet, dan valt het altijd mee.

Huurtoeslag zal ik niet krijgen.

Zoals eerder vermeld kan ik nu niet meer uren gaan werken. Ik wil dit zodra het kan, wel gaan doen. Voor de toekomst is dit zeker belangrijk.

Dat ik s avonds laat nog huishouden moet doen, dat is nu ook al zo. Omdat mijn man alles aan mij overlaat zie ik hierin geen verschil met als ik alleen met ons kind zou wonen. Dat blijft hetzelfde.
minnimouse schreef:
27-09-2020 22:57
Marktplaats
Antikraak (kind kan bij vader blijven wonen
Vakantiewoningen (kind kan bij vader blijven wonen)
Een (zolder)kamertje (kind kan bij vader blijven wonen)
granny71 schreef:
27-09-2020 22:55
Met je 20 uur in de thuiszorg kom je absoluut in aanmerking voor huurtoeslag.
Het feit dat je zegt dat je dat niet krijgt betekend dat je flink wat spaargeld hebt.
Van dat geld kan je dan mooi je vrije sector/particuliere huur betalen tot je gezond bent en meer kan gaan werken.
Opgelost :thumbsup:
minnimouse schreef:
27-09-2020 22:57
Marktplaats
Dat heb ik gekeken. Er was in deze omgeving niets te vinden. Allemaal huur van 300 a 400 hoger dan nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven