Vreemd verzoek collega of niks achter zoeken?

23-09-2020 12:29 488 berichten
Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik (22 jaar) heb sinds een jaar een superleuke baan in een redelijk groot bedrijf. Met een aantal collega's heb ik goed contact. Nu zit ik echter al 1,5 maand thuis door ziekte. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ik ben aangevallen door mijn ex en ben daardoor niet in staat te werken (psychisch door angst/paniek, daarvoor omdat ik na de aanval een week in het ziekenhuis ben beland). De bedrijfsarts is het hiermee eens. We hebben eerst parttime geprobeerd toen ik fysiek was opgeknapt, maar helaas ging dat ook niet.

Van mijn collega's heb ik helaas nog niks gehoord, behalve van 1 man van midden 50. Een aardige vent waarmee ik weleens een praatje heb gemaakt, maar echt zeer oppervlakkig. Ik was dan ook verbaasd dat hij me opeens opbelde. Hij weet niet waarvoor ik ziek thuis zit. Ik heb het gehouden op angst/paniekklachten. Hij vroeg toen naar mijn overgewicht, of dat ermee te maken heeft. Ik heb gezegd van niet, maar voelde me er wel ongemakkelijk bij. Aan de andere kant is overgewicht min of meer een publieke zaak, dus ik begrijp dat men daarover (terecht) oordeelt. Maar goed, dat heeft dus niets te maken met waarom ik thuis zit.

Hij vertelde dat hij het heel erg vond dat ik zo lang ziek was en me miste op het werk. Om mijn gedachten te verzetten wil hij me nu een dagje meenemen naar het strand (vanaf ons 110km rijden minimaal). Hij zei dat hij me dan kwam ophalen met de auto en ook weer terugbrengen. Ik vind dit heel spontaan en aardig, maar wat me niet lekker zit is dat hij me met klem verzocht om niks tegen andere collega's te zeggen over ons uitje omdat daarvan praatjes komen.

Is dit nu een heel vreemd verzoek van hem? Of is mijn beeld van mannen gewoon dusdanig verpest dat ik overal wat achter zoek? Ik neem aan dat hij mede door mijn gewicht en ons leeftijdsverschil geen seksuele of relationele interesse heeft en dit gewoon een vriendelijk gebaar is.

ik weet ff niet wat ik ermee aanmoet. Heb ook nog geen ja gezegd.
HoleyMalonely schreef:
02-10-2020 20:02
TO, fijn dat het goed met je gaat en je sterk durft te zijn!

Het is inderdaad een vreemde reactie van die man. Iemand riep het hier al: gaslighting.

Je beseft trouwens dat zijn volledige naam er staat? Ik kon hem zo vinden op Google ....
Want je kon je niet bedwingen om hem gelijk op te zoeken ?
Maris_90 schreef:
23-09-2020 16:28
Dat idee had ik al. Het is dus wel gewoon een smerige engnek die helemaal geen goede bedoelingen heeft.
Dit was ook echt al vanaf de eerste paar posts duidelijk. Zijn hele voorstel was al raar en ongepast. Zijn reactie op haar eerste berichte was ruim voldoende om de conclusie te trekken dat het een hele enge, nare collega is die geen respect heeft voor de grenzen van TO. Idiote goedprarerige reacties in het begin van het topic.

Het is wel degelijk een engnek gebleken. Zoals verwacht.
Mermedina schreef:
03-10-2020 08:54
Als ik één ding heb geleerd, is vooral niet doen wat hij wil. Hij schrijft het niet weer te accepteren als jij dingen doorbrieft die geheim moeten blijven.

Dus zou ik die hele e-mail van hem stante pede doorsturen aan mijn leidinggevende én de vertrouwenspersoon.

Maar dat ben ik, ik zou boos worden en waarschijnlijk zou mijn hele team alle feiten in no-time van mij horen.

Hoe voel je je nu TO? Ben je wel in staat om hiermee om te gaan als je weer naar je werk komt?
Dit.
Die persoon zou het bij ons in het team flink ervan langs krijgen. Ik vind het bijna jammer dat ik zijn collega niet ben.
'pas maar op hoor, anders komt Fred koffie bij je drinken, misschien komt *random collega die op vakantie is* ook nog overvliegen'
'heb je dat kinderstoeltje nog gekocht Fred, kan het wel gebruiken straks'
' mag ik wel met het team delen dat he de notulen maakt Fred, of is het geheim?'

Maargoed, ik ben dan ook niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Vind ik wel leuk, Het-groepje.
Het-groepje schreef:
03-10-2020 12:30
Dit.
Die persoon zou het bij ons in het team flink ervan langs krijgen. Ik vind het bijna jammer dat ik zijn collega niet ben.
'pas maar op hoor, anders komt Fred koffie bij je drinken, misschien komt *random collega die op vakantie is* ook nog overvliegen'
'heb je dat kinderstoeltje nog gekocht Fred, kan het wel gebruiken straks'
' mag ik wel met het team delen dat he de notulen maakt Fred, of is het geheim?'

Maargoed, ik ben dan ook niet leuk.
Oneens. Verder eens. Jammer dat de leidinggevende zo'n cultuur in stand houdt.
Beste TS, ik lees hier goede tips en voorbeeldmails over je eventuele respons richting die gluiperd en richting HR/leidinggevende.
Het is goed en belangrijk om dit soort misstanden aan de kaak te stellen.
Echter, er is 1 ding nog belangrijker en dat is jouw welzijn, zeker in de precaire situatie waarin je nu zit.

Ik heb het het idee dat je redelijk beinvloedbaar bent in dit stadium, ook getuige je initiële overweging om inderdaad een dagje met hem op pad te gaan. Het is uiteraard goed dat je dit toch niet hebt gedaan.
Ik denk dat het goed is om stil te staan bij de vraag wat JOU NU het meest helpt. Hoe goed de adviezen hier ook zijn, je moet vooral doen wat goed voor jou voelt. Ook als dat anders is dan wat de meesten hier aanraden, ook als dat ander is wat de "gemiddelde" vrouw hier zou doen. Als jij vanuit een intrinsiek gevoel inderdaad meent dat het bijdraagt aan (of in ieder geval niet ondermijnend werkt) jouw herstel, zeker doen! Als jij denkt dat jij dit nu beter kunt laten rusten, omdat het je teveel energie kost, of om wat voor persoonlijke reden dan ook, laat het dan voor nu even rusten. Het gaat om jouw belang, jouw leven en jouw herstel .
Is er een vertrouwenspersoon op je werk? Een geschoold iemand die je kan adviseren en begeleiden bij dit gedoe?
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Er zou zeker een vertrouwenspersoon moeten zijn op het werk. Ik zou als ik TO was die anders maandag eerst bellen. En dan daarna ook echt wel met tips van hier en die vertrouwens persoon die email naar de leidingevende uitsturen.
justagirly schreef:
03-10-2020 12:46
Vind ik wel leuk, Het-groepje.
Echt?
Dat is gewoon treiteren en niet aan collega's
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
03-10-2020 14:06
Echt?
Dat is gewoon treiteren en niet aan collega's
Eens. Dan zijn ze allemaal even fout daar .
Abundance-of-Freedom schreef:
03-10-2020 11:11
Hoezo weer? Ik denk dat deze meneer vaker klachten aan z'n broek heeft gehad.

Weet je al hoe hij aan je tel nr kwam?
Ik lees dit als "dit flik je me niet nog een keer". Daarom vind ik dit bericht nog dreigender.
Ik heb een stukje topic gemist maar heb wel begrepen dat die collega inmiddels not amused is dat ie op z'n vingers getikt is.

To, ik wil je even zeggen dat - in mijn opinie - die leidinggevende die stelde "mannen gaan nou eenmaal achter jonge vrouwen aan" ofzo zei, en jouw collega, allebei te vermijden zijn. Je leidinggevende heeft er goed aan gedaan hem erop aan te spreken, maar verder hoef je kennelijk geen steun te verwachten als ze zoiets zegt. Alsof het je eigen schuld is ofzo, had je maar niet jong moeten zijn. Wat de fack.

Die collega zou juist dit moment moeten aangrijpen om iets van zijn handelen en gedrag te leren, want dat hij "de beste bedoelingen had" maakt nog niet dat hij dus automatisch niet meer fout kan zitten. Hij ziu moeten zeggen "jeetje, zo had ik het niet gezien, sorry dat ik je dat gevoel gaf, dat was niet mijn bedoeling" of wat dan ook.

Echt hoor. Scheep die twee maar terug naar de jaren '50. Wat een wanvertoning.
En vooral niet rechtstreeks naar hem reageren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat een nare, manipulatieve man is dat. Laat je door hem niet het zwijgen opleggen, maar blijf praten over zijn gedrag.

De reactie van jullie leidinggevende vind ik buitengewoon zwak. Jij geeft aan dat je er niet van gediend bent, dan moet ze het niet bagatelliseren.

Zorg dat je heel duidelijk bent tegen hem en cc je leidinggevende in de correspondentie.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Nog een toevoeging aan alles wat geschreven is: als je besluit om je leidinggevende (en eventueel de vertrouwenspersoon) te mailen, neem dan iemand die JIJ vertrouwt (broer/zus, goede vriendin, wat dan ook) mee in de BCC.
Die persoon hoeft die mail alleen maar te bewaren, verder niks, maar dan heb jij ook nog ergens anders, buiten werk om, een soort van 'archief' van wat er gebeurt, waarmee je, als het ooit nodig is, kunt bewijzen dat je die mail op die en die datum inderdaad verstuurt hebt.
Jeetje TO, wat een reactie van die vent zeg. Ik sluit me aan bij de rest, zeker zijn 'antwoord' mail naar jou door mailen naar je leidinggevende. Wat een engerd zeg.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik zit gewoon naast mijn stoel van die reactie van de leidinggevende. Dat op zich is al een topic apart waard. Maar ik zou zeker iets doen met de tips die hierover gegeven worden om een mail te sturen naar de leidinggevende om zo een dossier op te bouwen en om daarin ook zijn laatste mail mee te nemen zodat het patroon duidelijk wordt.

De vertrouwenspersoon zou ik ook maandag meteen bellen, helemaal in jouw toestand. De post van vivautrecht85 bevat ook goede tips.

Pas goed op jezelf!

P.S. Ben ik de enige die met vlekken in de nek fantaseert over het optrommelen van een Viva-knokploeg om die engnek even stevig aan te spreken? Niet serieus bedoeld hoor, maar je zou zo'n vent toch!?
TO heeft een weekban ivm het per ongeluk en kort plaatsen van zijn naam.
rozemarijn123 schreef:
03-10-2020 08:34
Goed idee om van het gesprek een bevestiging per mail te sturen. Mijn input:

Beste X,

Dank voor ons gesprek. Ik vond het moeilijk om je te vertellen over het grensoverschrijdende gedrag van Y. Momenteel zit ik door omstandigheden ziek thuis, en ik wil graag zo snel mogelijk herstellen om weer aan het werk te kunnen.

Y blijft mij maar contacteren en zich aan mij opdringen, en dat verstoort dit proces.

- Hele dag mee naar het strand, moet dit geheim houden.
- in verband met mijn ziek zijn over mijn medische situatie willen praten zonder dat ik dat wil;
- - mijn prive telefoonnumer opvragen bij andere collega voor privegebruik;
- mij onjuiste informatie geven over andere collega om op die manier bij mij thuis te kunnen afspreken;
- zijn onplezierige reactie als ik aangeef geen interesse te hebben in contact met hem buiten werk om.
-nu weer een mail nav het gesprek met jou die op mij dreigend overkomt om de volgende reden, nl schrijven dat hij hoopt mij snel weer te zien en dat ik diep moet nadenken over hoe ik mij verhoudt tot hem. Het geeft mij het gevoel dat hij nog steeds aandacht wil van mij en de confrontatie opzoekt, nu hij bot vangt op invitaties om samen tijd door te brengen.

Ik vind het heel vervelend dat Y zo aanhoudend blijft in het contact zoeken. Mijn doel is om snel te herstellen.
Ik kijk er dan ook naar uit om volgende week mijn werk weer deels te hervatten. Nogmaals dank.

Groeten,
TO
Goede aanvulling!

Zo kan ze er echt niet meer omheen.
Hopelijk gaat TO's leidinggevende inzien dat ze onderdeel van het probleem is.

We got your back TO! Echt dat soort mannen lust ik rauw. Ik stamp zo op zijn puspik.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
VANTA schreef:
03-10-2020 20:41
Thanks voor de update :)
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Calypso- schreef:
03-10-2020 11:26
Want je kon je niet bedwingen om hem gelijk op te zoeken ?
Even checken of de naam die er stond de echte was of gefingeerd om TO daarvoor te waarschuwen is iets ontzettend raars?
VANTA schreef:

:(
Neem je de tips mee TO?
Laat volgende week maar horen hoe het met je is, als je wil. :hug:
VANTA schreef:

Ik vraag me wel af of het echt per ongeluk is gegaan.

Ze heeft een vertrouwenspersoon, dat is helemaal prima, ik hoop dat ze daar een luisterend oor mét goede raad krijgt, en de vertrouwenspersoon zal alles vertrouwelijk behandelen zoals het hoort, maar TO plaatst zelf wel een mail van een nare collega op een openbaar forum mét de naam van haar nare collega. Dat gaat wel te ver vind ik.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Fleurtje_5 schreef:
03-10-2020 23:42
Ik vraag me wel af of het echt per ongeluk is gegaan.

Ze heeft een vertrouwenspersoon, dat is helemaal prima, ik hoop dat ze daar een luisterend oor mét goede raad krijgt, en de vertrouwenspersoon zal alles vertrouwelijk behandelen zoals het hoort, maar TO plaatst zelf wel een mail van een nare collega op een openbaar forum mét de naam van haar nare collega. Dat gaat wel te ver vind ik.
Daar is iedereen het wel over eens ja.
HoleyMalonely schreef:
03-10-2020 22:33
Even checken of de naam die er stond de echte was of gefingeerd om TO daarvoor te waarschuwen is iets ontzettend raars?
Wel als je dat doet waar iedereen het kan lezen . Je kan de boodschap ook privé overbrengen . En los van alles, is het natuurlijk niet bewezen dat deze man echt heeft gedaan wat TO schrijft . Iedereen kan zomaar een naar neerzetten hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven